Transportministers Logo
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
29. oktober 2024
2024-4413
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 10. oktober 2024 stillet mig føl-
gende spørgsmål vedrørende L9
–
Forslag til lov om ændring af lov
om luftfart og om ophævelse af lov om forlængelse af Danmarks
deltagelse i det skandinaviske luftfartssamarbejde (Ændring af sa-
fetyafgiften og erstatningsansvarsgrænser, præcisering af bestem-
melser vedrørende EU-/EØS-statsborgeres og EU-/EØS-selskabers
registrering af luftfartøjer i Danmark m.v.), som jeg hermed skal
besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Nick Zimmermann
(DF).
Spørgsmål nr. 1:
Vil ministeren redegøre for, hvilke initiativer Trafikstyrelsen selv
har taget for at nedbringe sine udgifter i perioden, hvor underskud-
det i safety-afgiftsordningen på 225 mio. kr. er blevet oparbejdet?
Svar:
Trafikstyrelsen oplyser, at styrelsen løbende er opmærksom på, at
der skal være balance mellem det forudsatte ressourcetræk til til-
synsarbejdet og antallet af medarbejdere til at løfte opgaverne. Tra-
fikstyrelsen oplyser, at styrelsen i forlængelse heraf i efteråret
2020, og dermed under covid 19-pandemien, gennemførte en per-
sonaletilpasning, hvor også medarbejdere på luftfartsområdet var
omfattet. Dette medførte, at i alt ca. 25 stillinger i den daværende
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelse blev nedlagt og 12 medarbejdere
afskediget inden for styrelsens samlede ansvarsområde. På luft-
fartsområdet betød personaletilpasningen, at i alt 9 stillinger blev
nedlagt.
Personaletilpasningen skyldtes blandt andet en forventning om
nedgang i antallet af tilsynsobjekter (luftfartsselskaber, flyveskoler,
værksteder, registrerede luftfartøjer, m.v.), som følge af covid-19-
pandemien. Det kan i den forbindelse oplyses, at et fald i antallet af
tilsynsobjekter ikke indtrådte som forventet, hvilket formentlig til
dels skyldes de støtteordninger, der under covid-19 blev udformet
til gavn for erhvervet.