Transportudvalget 2024-25
L 9 Bilag 4
Offentligt
2937930_0001.png
Til lovforslag nr.
L 9
Folketinget 2024-25
Betænkning afgivet af Transportudvalget den 00. november 2024
Udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om luftfart og om ophævelse af lov om
forlængelse af Danmarks deltagelse i det skandinaviske luftfartssamarbejde
(Ændring af safetyafgiften og erstatningsansvarsgrænser, præcisering af bestemmelser vedrørende EU-/EØS-statsborgeres og
EU-/EØS-selskabers registrering af luftfartøjer i Danmark m.v.)
[af transportministeren (Thomas Danielsen)]
1. Ændringsforslag
Transportministeren har stillet 6 ændringsforslag til lov-
forslaget.
2. Indstillinger
<>
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
<Parti/partier>
<>
<Parti/partier>
<>
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
transportministeren,
tiltrådt af <>:
Til § 1
1)
Efter nr. 6 indsættes:
»01.
I
§ 12, stk. 2, § 17, stk. 2,
og
§ 19, stk. 2,
ændres
»Registreringsmyndigheden« til: »Trafikstyrelsen«.«
[Konsekvensændringer]
2)
I den under
nr. 14
foreslåede
§ 22
ændres i
stk. 3
»et
luftfartøjs« til: »luftfartøjers« og »et luftfartøj« ændres til:
»luftfartøjer«.
[Sproglig præcisering]
3)
Nr. 24
affattes således:
»24.
§ 148, stk. 4,
affattes således:
»Stk. 4.
Afgiftssatserne i stk. 1 reguleres én gang årligt pr.
1. januar med den sats for det generelle pris- og lønindeks,
der er fastsat af Finansministeriet. Beløbene reguleres fra
den 1. januar 2026. De herefter fremkomne beløb afrundes
til nærmeste 25 øre, idet de uafrundede beløb dog anvendes
som grundlag for reguleringen det følgende år. Transportmi-
nisteren bekendtgør den gældende afgiftssats.««
[Sproglig præcisering og angivelse af begyndelsestidspunkt
for pris- og lønindeksregulering]
4)
Nr. 28
affattes således:
»28.
§ 158, stk. 1, 1. pkt.,
ophæves, og i stedet indsættes:
»Loven gælder ikke for Grønland, men kan ved kongelig
anordning helt eller delvis sættes i kraft for Grønland med
de ændringer, som de grønlandske forhold tilsiger. Lovens
bestemmelser kan sættes i kraft på forskellige tidspunkter.««
[Lovteknisk ændring]
DokumentId
Journalnummer
L 9 - 2024-25 - Bilag 4: Udkast til betænkning
2937930_0002.png
2
Til § 2
5)
Efter nr. 1 indsættes:
»01.
I
§ 4, stk. 1,
ændres »stk. 2-4« til: »stk. 2-3«.«
[Konsekvensændring]
Til § 4
6)
I
stk. 4
indsættes efter »i kraft« og »afløses«: »for
Grønland«.
[Sproglig præcisering]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med lovforslagets § 1, nr. 1, præciseres det, at det er
Trafikstyrelsen, der er den rette myndighed for så vidt angår
registrering af luftfartøjer i Nationalitetsregistret, jf. luftfart-
slovens § 6.
Det foreslås med ændringsforslaget, at henvisningerne til
»Registreringsmyndigheden« i luftfartslovens § 12, stk. 2,
§ 17, stk. 2, og § 19, stk. 2, i forlængelse heraf ændres til
»Trafikstyrelsen«.
De foreslåede ændringer er en konsekvens af lovforsla-
gets § 1, nr. 1.
Til nr. 2
Det foreslås med lovforslagets § 1, nr. 14, at indsætte
et nyt § 22, stk. 3, i luftfartsloven, hvoraf det følger, at
transportministeren skal kunne fastsætte nærmere regler om
et luftfartøjs luftdygtighed og flyveegenskaber, herunder om
konstruktion, bygning og vedligeholdelse af og udstyr i et
luftfartøj.
Det foreslås med ændringsforslaget, at »et luftfartøjs«
ændres til: »luftfartøjers«, og at »et luftfartøj« ændres til:
»luftfartøjer« i det foreslåede § 22, stk. 3.
Der er er tale om sproglig præcisering af bestemmelsen,
så det fremgår klart, at transportministeren kan fastsætte
generelle regler for alle luftfartøjer eller kategorier heraf og
ikke blot for et enkelt luftfartøj.
Til nr. 3
Det foreslås med lovforslagets § 1, nr. 24, at nyaffatte
luftfartsloven § 148, stk. 4, således at det følger, at afgifts-
satsen i stk. 1 reguleres én gang årligt pr. 1. januar med
den sats for det generelle pris- og lønindeks, der er fastsat
af Finansministeriet. Det herefter fremkomne beløb afrundes
til nærmeste 25 øre, idet det uafrundede beløb dog anvendes
som grundlag for reguleringen det følgende år. Transportmi-
nisteren bekendtgør reguleringen.
Det foreslås med ændringsforslaget at nyaffatte den fore-
slåede § 148, stk. 4, således at det følger, at afgiftssatserne i
stk. 1 reguleres én gang årligt pr. 1. januar med den sats for
det generelle pris- og lønindeks, der er fastsat af Finansmini-
steriet, og at beløbene reguleres fra den 1. januar 2026. De
herefter fremkomne beløb afrundes til nærmeste 25 øre, idet
de uafrundede beløb dog anvendes som grundlag for regule-
ringen det følgende år. Transportministeren bekendtgør den
gældende afgiftssats.
Med ændringsforslaget foreslås en sproglig præcisering
af den foreslåede § 148, stk. 4, således at henvisningen til
afgiftssatserne i § 148, stk. 1, angives i flertal.
Endvidere foreslås bestemmelsen ændret, så begyndel-
sestidspunktet for pris- og lønindeksreguleringen angives i
lovens ordlyd. I bemærkningerne til lovforslaget er det såle-
des oplyst, at der vil ske pris- og lønindeksregulering fra den
1. januar 2026, og med ændringsforslaget indføjes dette i
ordlyden af den foreslåede § 148, stk. 4.
Herudover er den foreslåede bestemmelse uændret i for-
hold til det fremsatte lovforslag.
Den foreslåede bestemmelse har til formål at ændre re-
guleringsmetoden for safetyafgiften. Med den foreslåede
bestemmelse vil safetyafgiften fremover blive PL-reguleret
uden korrektion for udviklingen i antallet af passagerer. De
herefter fremkomne beløb afrundes til nærmeste 25 øre, idet
de uafrundede beløb dog anvendes som grundlag for regule-
ringen det følgende år. Dette sker for at sikre, at afrundingen
til nærmeste 25 øre ikke vil medføre, at opregulering af
afgiften kun kan ske, hvis PL-reguleringen fører til store
ændringer fra et år til et andet, men at afgiftssatsen over tid
vil afspejle den løbende PL-regulering. Transportministeren
bekendtgør den gældende afgiftssats.
Afgiften pr. 1. januar 2025 vil udgøre 8,00 kr. Afgiften
pr. 1. januar 2026 vil udgøre 10,00 kr. tillagt løn- og indeks-
regulering for 2026. Afgiften pr. 1. januar 2027 vil udgøre
12,00 kr. tillagt løn- og indeksregulering for både 2026 og
2027 og så fremdeles.
Bekendtgørelse af den gældende sats vil ske i bekendt-
gørelsen om Trafikstyrelsens gebyrer og afgifter på luftfart-
sområdet m.v. Information om det kommende års safetyaf-
gift forudsættes meddelt branchen så tidligt som muligt,
sådan at luftfartsselskaberne har mulighed for at indrette sig
på den aktuelle afgiftssats.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1 i lovforslagets almindeli-
ge bemærkninger.
Til nr. 4
Det foreslås med lovforslagets § 1, nr. 28, at ændre luft-
fartslovens § 158, stk. 1, 1. pkt., fra »For Grønland gælder
loven kun med de af den særlige grønlandske lovgivning
flydende lempelser.« til: »Loven gælder ikke for Grønland,
men kan ved kongelig anordning helt eller delvis sættes i
kraft for Grønland med de ændringer, som de grønlandske
forhold tilsiger. Lovens bestemmelser kan sættes i kraft på
forskellige tidspunkter.«
Det foreslås med ændringsforslaget at nyaffatte den fore-
slåede ændring, således at det fremgår, at § 158, stk. 1, 1.
pkt., ophæves, og at der i stedet indsættes: »Loven gælder
ikke for Grønland, men kan ved kongelig anordning helt
eller delvis sættes i kraft for Grønland med de ændringer,
som de grønlandske forhold tilsiger. Lovens bestemmelser
kan sættes i kraft på forskellige tidspunkter.«
Ændringsforslaget er alene af lovteknisk karakter i for-
hold til det fremsatte lovforslag.
L 9 - 2024-25 - Bilag 4: Udkast til betænkning
2937930_0003.png
3
Med den foreslåede ændring af territorialbestemmelsen
vil luftfartsloven og ændringer hertil skulle sættes i kraft ved
kongelig anordning i Grønland.
Luftfartsloven, som den på tidspunktet for lovforslagets
fremsættelse gælder for Grønland, jf. lovbekendtgørelse nr.
76. af 24. januar 2024, samt administrative forskrifter ud-
stedt i medfør heraf, forbliver i kraft, indtil disse ændres.
Der vil kunne vedtages og udstedes ændringer til de gæl-
dende regler i Grønland i form af anordninger om ikrafttræ-
den for Grønland af love om ændring af lov om luftfart. Der
vil i forlængelse heraf også kunne udstedes nye lovbekendt-
gørelser i forlængelse af udstedelse af anordninger, der æn-
drer i luftfartsloven, som den i dag gælder for Grønland.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.6 i lovforslagets almindeli-
ge bemærkninger.
Til nr. 5
Med lovforslagets § 2 ophæves § 1, nr. 9, og § 4, stk.
4, i lov nr. 2399 af 14. december 2021 om ændring af lov
om luftfart (Præcisering af rammerne for indskrænkninger i
adgangen til luftfart og for tildeling af tilladelse til at udføre
ruteflyvning, hjemmel til krav om sikkerhedsgodkendelser
m.v.). Ændringerne er en konsekvens af lovforslagets § 1,
nr. 22.
Det følger af § 4, stk. 1, i lov nr. 2399 af 14. december
2021 om ændring af lov om luftfart, at loven træder i kraft
den 31. december 2021, jf. dog stk. 2-4.
Det foreslås med ændringsforslaget, at § 4, stk. 1, i lov
nr. 2399 af 14. december 2021 om ændring af lov om luft-
fart ændres, således at henvisningen til »stk. 2-4« ændres til:
»stk. 2-3«.
Ændringsforslaget er en konsekvens af lovforslagets § 2,
nr. 2.
Til nr. 6
Det foreslås med lovforslagets § 4, stk. 4, at luftfartslo-
ven, jf. lovbekendtgørelse nr. 76 af 24. januar 2024, og
regler fastsat i medfør heraf, forbliver i kraft, indtil loven
ophæves eller afløses af regler fastsat i medfør af luftfartslo-
vens § 158, stk. 1, 1. pkt., som affattet ved dennes lovs § 1,
nr. 28.
Det foreslås med ændringsforslaget efter »i kraft« og
»afløses« at indsætte: »for Grønland«.
Ændringsforslaget er alene en sproglig præcisering af den
foreslåede bestemmelse, således at det fremgår klart, at luft-
fartsloven og regler udstedt i medfør heraf, som disse gælder
for Grønland, forbliver i kraft for Grønland, indtil loven
ophæves eller afløses for Grønland af regler fastsat i medfør
af den foreslåede nyaffattelse af territorialbestemmelsen for
Grønland, jf. lovforslagets § 1, nr. 28.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 2. oktober 2024 og var til
1. behandling den 9. oktober 2024. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Transportudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i <antal> møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og transportministeren sendte den 5. juli
2024 dette udkast til udvalget, jf. (folketingsåret 2023-24)
TRU alm. del – bilag 292. Transportministeren sendte den
2. september 2024 et revideret udkast af lovforslaget til
udvalget, jf. (folketingsåret 2023-24) TRU alm. del – bi-
lag 319. Den 2. oktober 2024 sendte transportministeren
høringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt <3> bilag på lovfor-
slaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet <11> spørgs-
mål til transportministeren til skriftlig besvarelse, som mini-
steren har besvaret.
Jens Joel (S) Malte Larsen (S) Maria Durhuus (S) Mette Reissmann (S) Rasmus Prehn (S)
fmd.
Thomas Jensen (S)
Thomas Monberg (S) Thomas Skriver Jensen (S) Trine Bramsen (S) Peter Juel-Jensen (V) Louise Elholm (V)
Christoffer Aagaard Melson (V) Hans Christian Schmidt (V) Charlotte Bagge Hansen (M) Peter Have (M)
Kenneth Fredslund Petersen (DD) Michael Rosenmark (DD) Jens Meilvang (LA)
nfmd.
Lars-Christian Brask (LA)
Brigitte Klintskov Jerkel (KF) Mai Mercado (KF) Betina Kastbjerg (DD) Nick Zimmermann (DF) Mads Olsen (SF)
Signe Munk (SF) Jacob Mark (SF) Leila Stockmarr (EL) Stinus Lindgreen (RV) Christina Olumeko (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
50
Dansk Folkeparti (DF)
7
L 9 - 2024-25 - Bilag 4: Udkast til betænkning
2937930_0004.png
4
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Liberal Alliance (LA)
Moderaterne (M)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
24
15
15
15
13
10
9
Radikale Venstre (RV)
Alternativet (ALT)
Siumut (SIU)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
6
5
1
1
1
1
6