Transportudvalget 2024-25
L 9 Bilag 1
Offentligt
2914460_0001.png
-- AKT 376277 -- BILAG 1 -- [ Høringssvar fra DA ] --
Forslag til lov om ændring af lov om luftfart (ændring af safety-… --
Bilag 1
377651
Samlede høringssvar -
L9-
Transportudvalget 2024-25
Offentligt
Simone Ritter ([email protected])
Dansk Arbejdsgiverforening ([email protected])
SV: HØRING: Forslag til lov om ændring af lov om luftfart og ophævelse af lov om forlængelse af Danmarks
deltagelse i det skandinaviske luftfartssamarbejde (Ændring af safety-afgiften mv.)
E-mailtitel:
SV: HØRING: Forslag til lov om ændring af lov om luftfart og ophævelse af lov om forlængelse af Danmarks
deltagelse i det skandinaviske luftfartssamarbejde (Ændring af safety-afgiften mv.) (Id nr.: 366935)
04-07-2024 16:30
Sendt:
Til:
Fra:
Titel:
Kære Simone Ritter
Ovennævnte falder uden for DA’s virkefelt, og vi ønsker ikke at afgive bemærkninger.
Med venlig hilsen
Jeanet Danneberg Jepsen
Ledelsessekretær
Vester Voldgade 113
1552 København V
Direkte +45 33 38 92 76
Mobil
+45 29 20 02 76
Mail
[email protected]
Web
da.dk
Denne mail er tilsigtet en bestemt modtager og kan indeholde fortrolige oplysninger. Er du ikke den rette modtager, beder vi dig om at orientere os ved at besvare denne mail
og derefter slette den. Det er ikke tilladt at beholde, kopiere, videresende eller bruge oplysninger fra denne mail, hvis du ikke er den rette modtager.
Fra:
Simone Ritter <[email protected]>
Sendt:
4. juli 2024 15:47
Emne:
HØRING: Forslag til lov om ændring af lov om luftfart og ophævelse af lov om forlængelse af Danmarks
deltagelse i det skandinaviske luftfartssamarbejde (Ændring af safety-afgiften mv.) (Id nr.: 366935)
Til relevante høringsparter
Se venligst vedhæftede høringsmateriale.
Med venlig hilsen
Simone Ritter
Chefkonsulent
Transportministeriet
Ministry of Transport
Bane- og Luftfartskontoret
Frederiksholms Kanal 27 F
DK-1220 København K
L 9 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2914460_0002.png
Telefon +45 72 26 70 51
[email protected]
www.trm.dk
L 9 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2914460_0003.png
-- AKT 376277 -- BILAG 2 -- [ Høringssvar fra Air Greenland ] --
Til
Naalakkersuisut
Departementet for Boliger og Infrastruktur
P.O. Box 909
3900 Nuuk
Air Greenland A/S
Postboks 1012
3900 Nuuk
Greenland
Tel.: +299 34 34 34
Fax: +299 32 72 88
Nuuk, 31. juli 2024
www.airgreenland.gl
CVR-nr 56996710
Høringssvar:
Forslag til lov om ændring af lov om luftfart og ophævelse af lov om
forlængelse af Danmarks deltagelse i det skandinaviske
luftfartssamarbejde (Ændring af safety-afgiften og bemyndigelser til at
fastsætte regler om luftfartøjers luftdygtighed og mærkning,
præcisering af bestemmelser vedrørende EU-bor-gere og EU-
virksomheders registrering af luftfartøjer i Danmark m.v.)
Air Greenland A/S takker for at blive inddraget i høringen. Det kan oplyses,
atændringen af safetyafgiften vil for flyselskabets vedkommende medføre
en meromkostning, som vil blive opkrævet hos de rejsende, da safety-
afgiften er fastsat som en særskilt afgift på den rejsendes billet, når den
rejsende flyver med Air Greenland fra Danmark.
På baggrund af estimerede antal passagerer forventes det, at safetyafgiften
vil have en samlet meromkostning på 2,2 mio DKK i perioden 2025-2028.
Med disse ord har Air Greenland ikke flere bemærkninger til lovforslaget
og ønsker de involverede al muligt held og lykke med arbejdet.
Jacob Nitter Sørensen
Chief Executive Officer
Side 1 af 1
L 9 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2914460_0004.png
-- AKT 376277 -- BILAG 3 -- [ Høringssvar fra CFU ] --
Simone Ritter ([email protected]), Transportministeriet ([email protected])
Tine Holst ([email protected])
SV: HØRING: Forslag til lov om ændring af lov om luftfart og ophævelse af lov om forlængelse af Danmarks
deltagelse i det skandinaviske luftfartssamarbejde (Ændring af safety-afgiften mv.)
E-mailtitel:
SV: HØRING: Forslag til lov om ændring af lov om luftfart og ophævelse af lov om forlængelse af Danmarks
deltagelse i det skandinaviske luftfartssamarbejde (Ændring af safety-afgiften mv.) (Id nr.: 366935)
05-07-2024 11:22
Sendt:
Til:
Fra:
Titel:
Til Trafikministeriet
CFU har ikke bemærkninger til forslaget.
Med venlig hilsen
Tine Holst
Vicesekretariatschef
(
(
CFU
- Centralorganisationernes Fællesudvalg
Niels Hemmingsens Gade 10, 4.
1153 København K
Mobil 3131 3900
Mail:
[email protected]
Fra:
Simone Ritter <[email protected]>
Sendt:
4. juli 2024 15:45
Emne:
HØRING: Forslag til lov om ændring af lov om luftfart og ophævelse af lov om forlængelse af
Danmarks deltagelse i det skandinaviske luftfartssamarbejde (Ændring af safety-afgiften mv.) (Id nr.:
366935)
Til relevante høringsparter
Se venligst vedhæftede høringsmateriale.
Med venlig hilsen
Simone Ritter
Chefkonsulent
Transportministeriet
Ministry of Transport
Bane- og Luftfartskontoret
Frederiksholms Kanal 27 F
DK-1220 København K
Telefon +45 72 26 70 51
[email protected]
www.trm.dk
FORTROLIGHED: Denne e-mail og evt. vedhæftede filer kan indeholde fortrolige oplysninger. Er du ikke rette modtager, bedes du
venligst omgående underrette os og derefter slette e-mailen og enhver vedhæftet fil uden at beholde en kopi og uden at videregive
L 9 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2914460_0005.png
oplysninger om indholdet.
Vores persondatapolitik fremgår af vores hjemmesider:
https://www.skaf-net.dk/persondatapolitik
https://www.lc.dk/persondatapolitik
https://www.co10.dk/persondatapolitik
FORTROLIGHED: Denne e-mail og evt. vedhæftede filer kan indeholde fortrolige oplysninger. Er du ikke rette modtager, bedes du
venligst omgående underrette os og derefter slette e-mailen og enhver vedhæftet fil uden at beholde en kopi og uden at videregive
oplysninger om indholdet.
Vores persondatapolitik fremgår af vores hjemmesider:
https://www.skaf-net.dk/persondatapolitik
https://www.lc.dk/persondatapolitik
https://www.co10.dk/persondatapolitik
L 9 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2914460_0006.png
-- AKT 376277 -- BILAG 4 -- [ Høringssvar fra Greenland Airports ] --
Transportministeriet
Att Simone Ritter
[email protected] / [email protected]
24. juli 2024
Høringssvar til høring over udkast til anordning om ikraft-
træden for Grønland af lov om ændring af lov om luftfart.
GREENLAND AIRPORTS – MITTARFEQARFIIT A/S har modtaget høringen ”Forslag
til lov
om ændring af lov om luftfart og ophævelse af lov om forlængelse af Danmarks deltagelse i
det skandinaviske luftfartssamarbejde”.
Høringen har høringsfrist 22 august 2024.
GREENLAND AIRPORTS – MITTARFEQARFIIT A/S har gennemgået materialet og har
ingen kommentarer til det.
Med venlig hilsen
Morten T. Leth
Projektleder
T +299 342147
M [email protected]
Greenland Airports
Qeqertanut 1, 3. sal
P.O. Box 2000, Nuuk
Greenland
Greenland Airports
/ Side 1
T +299 34 21 40
www.kair.gl
L 9 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2914460_0007.png
-- AKT 376277 -- BILAG 5 -- [ Høringssvar fra TUR ] --
Simone Ritter ([email protected])
Transporterhvervets Uddannelser ([email protected])
SV: HØRING: Forslag til lov om ændring af lov om luftfart og ophævelse af lov om forlængelse af Danmarks
deltagelse i det skandinaviske luftfartssamarbejde (Ændring af safety-afgiften mv.)
E-mailtitel:
SV: HØRING: Forslag til lov om ændring af lov om luftfart og ophævelse af lov om forlængelse af Danmarks
deltagelse i det skandinaviske luftfartssamarbejde (Ændring af safety-afgiften mv.) (Id nr.: 366935)
07-08-2024 09:10
Sendt:
Til:
Fra:
Titel:
Kære Simone
TUR har ingen bemærkninger.
Med venlig hilsen
Annette Arrild Toft
Uddannelsessekretær
Transporterhvervets Uddannelser
Tlf.:
Tlf. direkte:
E‑mail:
35878700
81454513
[email protected]
Personoplysninger - Sådan behandler vi dine oplysninger
Her
kan du læse om, hvordan vi behandler personoplysninger, hvilke oplysninger vi må bruge, og hvad dine rettigheder er.
Fra:
Simone Ritter <[email protected]>
Sendt:
4. juli 2024 15:45
Emne:
HØRING: Forslag til lov om ændring af lov om luftfart og ophævelse af lov om forlængelse af Danmarks
deltagelse i det skandinaviske luftfartssamarbejde (Ændring af safety-afgiften mv.) (Id nr.: 366935)
Til relevante høringsparter
Se venligst vedhæftede høringsmateriale.
Med venlig hilsen
Simone Ritter
Chefkonsulent
Transportministeriet
Ministry of Transport
Bane- og Luftfartskontoret
Frederiksholms Kanal 27 F
DK-1220 København K
L 9 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2914460_0008.png
Telefon +45 72 26 70 51
[email protected]
www.trm.dk
L 9 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2914460_0009.png
-- AKT 376277 -- BILAG 6 -- [ Høringssvar fra ES ] --
Simone Ritter ([email protected]), Transportministeriet ([email protected])
Dan Banja ([email protected])
Dan Banja ([email protected])
HØRING: Forslag til lov om ændring af lov om luftfart og ophævelse af lov om forlængelse af Danmarks
deltagelse i det skandinaviske luftfartssamarbejde (Ændring af safety-afgiften mv.): ES 221-24.
Sendt:
19-08-2024 22:18
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
[EKSTERN E-MAIL]
Denne e-mail er sendt fra en ekstern afsender.
Vær opmærksom på, at den kan indeholde links og vedhæftede dokumenter, som ikke er sikre,
medmindre du stoler på afsenderen.
ES 221-24
Erhvervsflyvningens Sammenslutning (ES) takker for muligheden for at deltage i høring over Forslag til lov
om ændring af lov om luftfart og ophævelse af lov om forlængelse af Danmarks deltagelse i det
skandinaviske luftfartssamarbejde (Ændring af safety-afgiften mv.).
ES noterer, at der med lovforslaget foreslås, at der i kølvandet på covid-19-pandemien igen skabes
balance mellem udgifterne til tilsyn på luftfartsområdet og indtægterne til dækning heraf via safety-
afgiftsordningen.
Safety-afgiften udgør pr. 1. januar 2025 6 kr. pr. passager, der befordres fra en dansk lufthavn. Med
lovforslaget hæves satsen til 8 kr. pr. 1. januar 2025, og der foreslås en gradvis forøgelse af safety-
afgiftssatsen frem mod 1. januar 2028.
Forøgelse af Safety-afgiften, som foreslået, til at finansiere Trafikstyrelsens tilsynsvirksomhed med, kan
støttes og giver ikke anledning til yderligere bemærkninger.
Forslagets øvrige ændringer af teknisk karakter i luftfartsloven, som fastsættelse af regler vedrørende
luftfartøjers luftdygtighed og mærkning, at præcisere bestemmelserne om registrering af luftfartøjer i
Nationalitetsregisteret samt territorialbestemmelse ændret for så vidt angår Grønland, giver ikke ES
anledning til bemærkninger.
Med venlig hilsen / Best Regards
Dan Banja
Oberstløjtnant / Lt. Colonel
Generalsekretær / Secretary-General
Vice-President ECOGAS & Member of GA.CSTG, AG.004 & CA.CSTG
Blålersvej 51
DK-2990 Nivå
Mobil: +45 2480 2256
www.es-daa.dk
P
Pas på miljøet - udskriv kun denne e-mail hvis det er nødvendigt.
P
Only print this e-mail if necessary.
L 9 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2914460_0010.png
-- AKT 376277 -- BILAG 7 -- [ Høringssvar fra DULFU ] --
Dansk UL-flyver Union
Søparken 2,
9440 Aabybro
Tlf: +4578782190
e-mail: [email protected]
Transportministeriet
v/Simone Ritter
Indgivelse af høringssvar vedrørende:
UDKAST
til forslag til Lov om ændring af lov om luftfart og ophævelse af lov om forlængelse af Danmarks
deltagelse i det skandinaviske luftfartssamarbejde.
Dansk Ultralet Flyver Union (DULFU)
har med stor interesse gennemlæst udkastet om ændring af lov om
luftfart.
Vi har bemærket at lovforslaget har betydning for fremme af ultralet flyvning i Danmark, selvom DULFU kun
er nævnt i bemærkningerne til lovforslaget.
DULFU håber, at lovændringen vil udvikle og fremme ultralet flyvning i Danmark, ligesom i de fleste
EU/EØS-lande.
Dulfu har en bemærkning til:
Til nr. 12, side 42 i udkastet.
Den foreslåede bemyndigelsesbestemmelse forventes blandt andet udmøntet ved førstkommende revision
af de bestående Bestemmelser for Civil Luftfart, der fastlægger de krav, der er nødvendige for, at luftfartøjer,
der ikke er omfattet af EU-reguleringen, kan leve op til de internationale krav til luftdygtighed, således som
disse fastsættes af ICAO.
Bemærkninger til ovenstående:
Alle ultralette luftfartøjer i EU/EØS-lande, er
ikke
omfattet af EU-reguleringen. De er
nationalreguleret, jævnfør EASA Grundforordning 2018/1139.
Bilag 1-luftfartøjer (ultralette luftfartfartøjer) er
ikke CS certificerede ICAO luftfartøjer.
For at ultralette luftfartøjer kan leve op til de krav, der stillet til luftdygtighed, skal disse luftfartøjer
have en typegodkendelse, der er udstedt af Luftfartsmyndigheden i det pågældende land, hvor flyet
er produceret.
Luftfartsmyndigheden kontrollerer, at det ultralette luftfartøj kan leve op til de internationale krav til
luftdygtighed, således som disse fastsættes af ICAO.
Efter aftale med Trafikstyrelsen har DULFU tilladelse til at flyve i ultralette luftfartøjer, der har en
typegodkendelse fra følgende landes Luftfartsmyndighed: Tjekkiet, Slovakiet, Tyskland, Sverige og
England.
1
L 9 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2914460_0011.png
Ultralette luftfartøjer, der importeres til Danmark med en typegodkendelse fra et af ovennævnte
lande, skal registreres og godkendes af en flykontrollant fra DULFU, før luftfartøjet kan få en
flyvetilladelse.
Flykontrollanten skal kontrollere, at det ultralette luftfartøj lever op til typegodkendelseskravet og
luftdygtighed, før luftfartøjet kan registreres i DULFU,s register over ultralette luftfartøjer.
EASA deklarerede fly:
Luftfartøjer til max to personer og en MTOM på 1.200 kg., som blev indført af EASA i 2023, reguleres inden
for forordningen, jævnfør Part 21 Light.
Disse EASA deklarerede luftfartøjer er
ikke CS certificerede ICAO luftfartøjer.
I det tilfælde Departementet ønsker nærmere orientering om administrationen af ultralet flyvning og
ultralette luftfartøjer i Danmark, stiller DULFU sig til rådighed til et eventuelt møde.
Med venlig hilsen
Dansk UL-flyver Union
Per Horn
Formand
2
L 9 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2914460_0012.png
-- AKT 376277 -- BILAG 8 -- [ Høringssvar fra Billund Lufthavn ] --
Simone Ritter ([email protected])
Ivan Andersen Commerou ([email protected])
Lasse Dyrbye Thorsager ([email protected])
VS: HØRING: Forslag til lov om ændring af lov om luftfart og ophævelse af lov om forlængelse af Danmarks
deltagelse i det skandinaviske luftfartssamarbejde (Ændring af safety-afgiften mv.)
E-mailtitel:
VS: HØRING: Forslag til lov om ændring af lov om luftfart og ophævelse af lov om forlængelse af Danmarks
deltagelse i det skandinaviske luftfartssamarbejde (Ændring af safety-afgiften mv.) (Id nr.: 366935)
20-08-2024 18:37
Sendt:
Høringsbrev - Forslag til lov om ændring af lov om luftfart.pdf; Høringsliste.pdf; Udkast - Forslag til lov om
Bilag:
ændring af lov om luftfart.pdf;
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
Kære Simone Ritter
Billund Lufthavn har ingen bemærkninger til den fremsendte høring.
Med venlig hilsen
Lasse Dyrbye Thorsager
Safety Manager Airport Operations
Flyvesikkerhedschef
Billund Airport
Mobil: +45 2630 9975
www.bll.dk
Billund Lufthavn behandler dine personoplysninger sikkert. Du kan læse mere
her.
Fra:
Telefonservice <[email protected]>
Sendt:
4. juli 2024 16:02
Til:
Lasse Dyrbye Thorsager <[email protected]>
Emne:
VS: HØRING: Forslag til lov om ændring af lov om luftfart og ophævelse af lov om forlængelse af Danmarks
deltagelse i det skandinaviske luftfartssamarbejde (Ændring af safety-afgiften mv.) (Id nr.: 366935)
Fra:
Simone Ritter <[email protected]>
Sendt:
4. juli 2024 15:45
Emne:
HØRING: Forslag til lov om ændring af lov om luftfart og ophævelse af lov om forlængelse af Danmarks
deltagelse i det skandinaviske luftfartssamarbejde (Ændring af safety-afgiften mv.) (Id nr.: 366935)
ADVARSEL:
Denne e-mail stammer fra en afsender uden for organisationen. Klik ikke på links eller åbn
vedhæftede filer, medmindre du genkender afsenderen og ved, at indholdet er sikkert.
Til relevante høringsparter
Se venligst vedhæftede høringsmateriale.
Med venlig hilsen
Simone Ritter
Chefkonsulent
L 9 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2914460_0013.png
Transportministeriet
Ministry of Transport
Bane- og Luftfartskontoret
Frederiksholms Kanal 27 F
DK-1220 København K
Telefon +45 72 26 70 51
[email protected]
www.trm.dk
L 9 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2914460_0014.png
-- AKT 376277 -- BILAG 9 -- [ Høringssvar fra SAS ] --
S
AS
Transportministeriet
Telefon
+4532323031
Telefax
Mobil
E-mail
lars-
[email protected]
CPHAZ/LWA
22.august2024
Forslag til lov om aendring af lov om luftfart - safety-bidrag
SAS henviser til Transportministeriets horingsbrev af 4. juli 2024 vedrorende ovennevnte
lovforslag.
Lovforslaget indeholder en raekke tekniske aendringer, som SAS ikke har bemaerkninger
til. SAS skal derfor i det folgende fokusere pà de dele af lovforslaget, som adresserer
safety-bid raget.
Den internationale konkurrence i luftfartsbranchen skaerpes lobende. SAS har derfor stort
fokus pà at etablere konkurrencedygtige omkostninger for ogsà at skabe
forudsaetningerne for den planlagte udbygning af
SAS'
netvaerk i Kobenhavns Lufthavn.
Desvaerre vil den foresläede stigning i safety-bidraget pà op til 180% i tilleg til en rekke
andre betydelige nationale omkostningsstigninger i är og naste är modarbejde denne
udbygning.
SAS finder pà den baggrund, at tiden er lobet fra, at den kommercielle passagerluftfart
subsidierer andre dele af luftfartserhvervet. Efter SAS' opfattelse erdet desuden
urimeligt, at luftfarten skai finansiere Trafikstyrelsens tab som folge af manglende
tilpasning til et lavere aktivitetsniveau og dermed betale for ydelser, den ikke har
modtaget i kraft af en voldsom stigning i safety-bidraget pà 180% over de kommende är.
Baggrunden for indforelsen af safety-bidraget i 2013 var forst og fremmest at erstatte de
davaerende fluktuerende gebyrer samt administrativt belastende gebyrfastsattelser og -
opkraevninger for tilsynet med luftfartsvirksomheder med en forenklet opkraevning per
passager gennem safety-bidraget. SAS stotter pà den baggrund fuldt ud safety-bidragets
opretholdelse.
Ved safety-bidragets fastsaettelse viderefortes dengang den krydssubsidiering, som
eksisterede under gebyrordningen, säledes at safety-bidraget ogsà finansierer tilsynet
med en raekke luftfartsvirksomheder, som ikke har noget at gore med dem, der betaler
bidraget, nemlig passagererne.
SAS er som dengang af den opfattelse, at alle luftfartsvirksomheder bar betale deres
egne omkostninger. Dette synspunkt har yderligere aktualiseret sig. Saerligt to omräder
Scandinavian Airlines System Denmark-Norway-Sweden, Registration No. 35421041
Postboks 150, DK-2770 Kastrup, Denmark, Telephone +45 32 32 00 00
Visit: Amager Strandvej 392, 2770 Kastrup, Denmark
www.sas.dk
A STAR ALLIANCE MEMBER
L 9 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2914460_0015.png
2(3)
har vaeret i en betydelig udvikling siden bidragets indforelse - godstransport og
dronevirksomhed.
Luftfartsselskaber, der alene udforer godstransport, er i konkurrence med bl.a. SAS om
godstransport. Godstransport er säledes en vasentlig del af SAS' indtaegtsgrundlag for
beflyvning af interkontinentale ruter. Det forekommer derfor urimeligt og
konkurrenceforvridende, at SAS' passagerer skai betale omkostningerne til
konkurrerende virksomheder, hvilket har aktualiseret sig bl.a. ved en storre dansk aktors
etablering i Danmark.
Droneaktiviteter har de senere är vaeret i rivende udvikling, hvilket mà forventes at
fortsaette i arene fremover. Ud over at droner anvender luftrummet, har dronevirksomhed
kun sjaeldent noget at gore med den traditionelle luftfartsindustri. Droner anvendes
säledes i en lang raekke andre sektorer. Det er vanskeligt at se, at det kan vere
luftfartens opgave at finansiere tilsynet med den ne virksomhed, som griber stadig mere
om sig.
Niveauet for safety-bidraget blev ved lovendring i 2021 som folge af COVID-19 fastsat
for ärene 2021-24 og blev sáledes gjort uafhengig af passagerantallet. Det deraf
folgende underskud forudsattes daekket af fremtidige afgiftsstigninger. Deter dette, som
lovforslaget adresserer gennem forslag til stigende afgifter frem til og med 2028, hvor der
er tale om en stigning pa 180% i forhold til i dag.
AIie dele af luftfarten blev ramt af COVID19 og har vaeret tvunget til at tilpasse deres
virksomhed for at minimere tabene som folge af voldsomt reducerede indtegter.
Trafikstyrelsen har ikke pa tilsvarende vis tilpasset sin virksomhed efter aktivitetsniveauet.
Det forekommer ikke rimeligt, at luftfarten skal bare omkostninger til tilsynsvirksomhed,
som for store deles vedkommende ikke er gennemfort under COVID-krisen. SAS finder
det derfor heller ikke rimeligt eller logisk, at luftfarten skai kompensere Trafikstyrelsens
tab.
Det fremgär af bemerkningerne, at "I praksis forudsaettes afgiften overveltet pà
passagererne". SAS har tidligere gjort opmaerksom pà, at det ikke fungerer sädan pà et
marked, som er udsat for härd international konkurrence, hvor nationale afgifter rammer
härdest selskaber med forholdsmaessigt storst produktion i Danmark. Prisen pà flybilletter
fastsettes af markedet, og sadvanligvis indebaerer det, at luftfartsselskaberne mà
absorbere en del af sädanne omkostningsstigninger, hvilket altsà forholdsmessigt härdt
rammer selskaber med omfattende danske aktiviteter. Kun hvis priselasticiteten er
O,
kan
hele meromkostningen päfores billetprisen, og det er naturligvis ikke tilfaeldet.
Omkostningsstigninger pà op til 180% er säledes sardeles uvelkomne ikke mindst i en
tid, hvor den danske flybranche er ramt og rammes af en lang raekke betydelige nationale
omkostningsstigninger i form af lufthavnsafgifter, passagerafgifter, enroute- og
indflyvningsafgifter samt CO2-afgifter, som alle er tilkommet efter det i 2021 forudsattes,
at luftfarten skulle bere Trafikstyrelsens tab. Alt i alt saetter det SAS tilbage i den
internationale konkurrence i en tid, hvor SAS har behov for konkurrencedygtige
omkostninger for at opfylde selskabets ambitioner om en fremtidig udbygning af SAS'
netverk i Kobenhavns Lufthavn.
Safety-bidraget sikrer fuld omkostningsdekning af Trafikstyrelsens tilsynsaktiviteter uden
krav om oget produktivitet eller effektivitet. Der er säledes ingen incitamenter til at drive
Scandinavian Airlines System Denmark-Norway-Sweden, Registration No. 35421041
Postboks 150, DK-2770 Kastrup, Denmark, Telephone +45 32 32 00 00
Visit: Amager Strandvej 392, 2770 Kastrup, Denmark
www.sas.dk
A STAR ALLIANCE MEMBER
L 9 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2914460_0016.png
3(3)
en omkostningseffektiv tilsynsvirksomhed, nâr alle omkostninger uden videre kan veltes
over pà passagererne. SAS har ved forskellige lejligheder i moder med Trafikstyrelsen
uden held efterlyst relevante nogletal for udviklingen i Styrelsens omkostninger. Efter
SAS' opfattelse mâ det vrere rimeligt, at der, selv om der er tale om en myndighed,
skabes fuld transparens om styrelsens omkostninger, säledes som det tilnaermelsesvis
ogsâ sker pâ andre offentligt regulerede omrâder inden for luftfarten.
I folge bemerkningerne er der oparbejdet et underskud pà 225 mio. kr. Der er ikke
naermere redegjort for, hvordan dette belob er fremkommet. Det forekommer at vere et
meget hojt tal i forhold til de beregninger, SAS kan foretage. Som en naturlig konsekvens
heraf synes der at vaere udtalt overdaekning, med mindre omkostningerne til tilsynet er
steget meget kraftigt.
Pâ baggrund af de store stigninger, der er tale om, finder SAS, at det mâ vrere en
forudsaetning, at der naermere redegores for de bagvedliggende tal. Dette gaelder
udviklingen i omkostningerne til tilsynet historisk sâvel som fremadrettet fordelt pâ de
respektive tilsynsomräder og de tilsvarende indtegter suppleret med nogletal for
udviklingen i produktivitet og effektivitet.
Endelig foresläs den nuvaerende reguleringsmekanisme aendret säledes, at den fremover
reguleres árligt pà basis af den ärlige pris- og lonindeksregulering. Da den hidtidige
mekanisme med indregning af udviklingen i passagertallet tilsyneladende bortfalder, vil
der ikke lengere vere en sammenhaeng mellem de faktiske omkostninger og safety-
bidragets storrelse. Dette kan selvsagt i teorien betyde bade en over- og en
underdekning. Ved det mest sandsynlige scenarie - nemlig overdekning - mà det
formodes, at det overskydende provenu gär i statskassen, hvilket pâ urimelig vis bidrager
til en unodvendig omkostningsogning for luftfarten.
Niveauet for safety-afgiften til og med 2028 indeholder daekning af historiske underskud,
som angiveligt er endeligt afviklet samme âr. En pris- og lonregulering af safety-bidraget
herefter vil säledes indebere en voldsom overdaekning, hvilket nappe kan vere
hensigten.
SAS stär selvfolgelig til rädighed for yderligere oplysninger, säfremt der mätte vaere
behov herfor.
Med venlig hilsen
es
ystem Denmark-Norway-Sweden
Andersen
ublic Affairs & Infrastructure
Scandinavian Airlines System Denmark-Norway-Sweden, Registration No. 35421041
Postboks 150, DK-2770 Kastrup, Denmark, Telephone +45 32 32 00 00
Visit: Amager Strandvej 392, 2770 Kastrup, Denmark
www.sas.dk
A STAR ALLIANCE MEMBER
L 9 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2914460_0017.png
-- AKT 376277 -- BILAG 10 -- [ Høringssvar fra CPH ] --
Transportministeriet
Att.: Simone Ritter
Københavns Lufthavne A/S
Box 74
Lufthavnsboulevarden 6
2770 Kastrup
www.cph.dk
Tlf.:
Fax:
E-mail:
CVR:
+45 32 31 32 31
+45 32 31 31 00
[email protected]
14 70 72 04
København, 22. august 2024
Høringssvar vedr. udkast til forslag til lov om ændring af lov om luftfart og
ophævelse af lov om forlængelse af Danmarks deltagelse i det skandinavi-
ske luftfartssamarbejde m.v.
Københavns Lufthavne A/S (CPH) takker for muligheden for at fremkomme med
bemærkninger til det fremsendte forslag om ændring af lov om luftfart.
Det er CPH’s overordnede opfattelse, at nye øgede nationale omkostninger på
luftfartsområdet ikke er hensigtsmæssige, fordi det som udgangspunkt øger de
samlede omkostninger ved at benytte de danske lufthavne. Det gør sig særligt
gældende set i lyset af den kommende passagerafgift, men også indenfor andre
områder forventes der betydeligt større udgifter for den danske luftfartsbranche
over de kommende år.
Samtidig er CPH naturligvis opmærksom på, at der skal være en balance mellem
indtægter og udgifter i forbindelse med safety-tilsynet. CPH finder det derfor na-
turligt, at det underskud, som er blevet genereret i forbindelse med corona-pan-
demien bliver udlignet over de kommende år.
Såfremt det besluttes at gennemføre afgiftsforhøjelsen på det foreslåede niveau,
bør der, når økonomien er reetableret, efter CPH’s opfattelse ske en markant
nedbringelse af beløbet.
CPH har ikke bemærkninger til lovforslagets øvrige indhold.
Med venlig hilsen
Mikkel Ruben Rimsø Sørensen
Lead Public Affairs Advisor
1
L 9 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2914460_0018.png
-- AKT 376277 -- BILAG 11 -- [ Høringssvar fra DE ] --
DANSK ERHVERV
Børsen
1217 København K
www.danskerhverv.dk
[email protected]
T. + 45 3374 6000
Transportministeriet
Frederiksholms Kanal 27f
1220 København K
Att: Simone Ritter
Den 22. august 2024
Høringssvar vedr. udkast til forslag til lov om ændring af lov om luftfart og
ophævelse af lov om forlængelse af Danmarks deltagelse i det skandinaviske
luftfartssamarbejde (Ændring af safety-afgiften og bemyndigelser til at fast-
sætte regler om luftfartøjers luftdygtighed og mærkning, præcisering af be-
stemmelser vedrørende EU-borgere og EU-virksomheders registrering af
luftfartøjer i Danmark m.v.)
Dansk Erhverv har modtaget ovennævnte høring den 4. juli 2024, og skal hermed fremsende vo-
res høringssvar.
For så vidt angår den foreslåede forhøjelse af safety-afgiften har vi forståelse for, at der skabes ba-
lance mellem udgifterne til tilsyn på luftfartsområdet og indtægterne til dækning heraf.
Dog er vi ikke enige i, at branchen økonomisk set befinder sig på den anden side af covid-19 set i
lyset af den gæld, som blev optaget som en direkte følge af de nationale restriktioner herunder på
luftfartsområdet.
Herudover er vi noget bekymrede for det generelt stigende afgiftstryk for en meget konkurrence-
udsat branche. Der er for eksempel for nyligt blevet vedtaget passagerafgift, som ligeledes har
virkning fra 2025.
Luftfartssektoren har som bekendt en stor betydning for Danmarks økonomi både hvad angår de
direkte og indirekte effekter og et stigende afgiftstryk risikerer alt andet lige at forværre dansk
luftfarts internationale konkurrenceevne.
Vi vil derfor opfordre til, at der kigges på mulighederne for at reducere safety-afgiften snarere end
at forhøje den. Eksempelvis kunne der ses på muligheden for at effektivisere tilsynet med henblik
på at nedbringe afgiften. For så vidt angår den løbende udvikling kan vi støtte, at afgiften omfat-
tes løbende PL-regulering.
Vi har ingen yderligere bemærkninger.
[email protected]
petl
Side 1/2
L 9 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
DANSK ERHVERV
Med venlig hilsen
Peter Lübcke
Chefkonsulent
Side 2/2
L 9 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2914460_0020.png
-- AKT 376277 -- BILAG 12 -- [ Høringssvar fra IATA ] --
Ministry of Transport
Frederiksholms kanal 27 F 1220
Copenhagen, Denmark
E-mail:
[email protected]; [email protected]
Ref. Number: 366935
Date
22 August 2024
Subject: Proposal for an Act amending the Aviation Act
safety contribution
On behalf of the International Air Transport Association, I would like to thank you for the opportunity to
comment on the above bill.
The International Air Transport Association (IATA) is a global trade association, representing some 330 airline
members across the world and accounting for 83% of total global air traffic. IATA supports many areas of
aviation activity and helps to formulate industry policy on critical aviation issues to drive a safe, secure, and
a sustainable industry. For more information on IATA and its work, you can visit
www.iata.org
Air transport generates benefits to consumers and the wider economy by providing speedy connections.
These virtual bridges in the air enable the economic flows of goods, investments, people and ideas that are
fundamental. In this context, safety remains our industry´s top priority.
On this note, I would like to draw your attention to the following comments:
The bill contains several technical changes to which IATA will not comment on, but draw your
attention to certain aspects of the safety contribution that we find of concern:
Lack of transparency:
While the bill refers to the progressive increase of the safety contribution to
up 180% in 2028, there is no background data or forecasts provided to explain the assumptions
behind the timeline justifying the fee increase and relevant figures for the development of the
Authority´s costs, raising serious concerns regarding the lack of transparency in the way the
calculations were conducted. The underlying figures should be explained to the industry in detail
before the bill became open to public consultation, allowing the parties the right time and basis of
understanding in order to comment on it.
Impact assessment:
The airline industry operates in a highly competitive international environment
where a balance between regulation and open markets is critical to fair competition and the health of
the industry. Air travel in Denmark is critical for both domestic and international connectivity. The
Danish aviation sector has for several years been under severe pressure from competition from
other markets and industry has not had access to the analysis of how travel demand will be affected
in Denmark as a result of the suggested increase in the safety contribution. Moreover, increases of
up to 180% come on top of other taxes that currently apply to aviation in this market in the form of
airport charges, CO2 and passenger charges, etc. that further hinder the competition and
Denmark´s connectivity in the global landscape. Moreover, geopolitical developments, impact of
war in Ukraine and closure or Russian airspace have also adversely affected the aviation recovery in
the recent years, bringing it behind its peers.
International Air Transport Association (IATA)
Kungsgatan 35, 111 56, Stockholm, Sweden, www.iata.org
L 9 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2914460_0021.png
The Authority´s cost structure and decision-making are beyond the operators´ control:
Operators should not be responsible for covering the costs of decisions made by the Authority
regarding the resources required to provide services. These decisions should be based on
efficiency, neutrality, and cost-effectiveness. Surprisingly, none of these decisional criteria have
been shared with the industry.
Cost-relatedness:
Costs should be related to the services provided by the Authority and distributed
fairly among all operators receiving the services. In this context, IATA fails to understand why the
aviation industry should finance the supervision of drone operations that have been largely
developed and will continue to do so in the upcoming years, while the same principle is applicable to
any other operation that little has to do with our industry. While the objective of the safety
contribution is to ensure full cost recovery of the Danish Transport Authority's inspection activities,
at the same time there is no requirement for increased productivity. Consequently, there is no
incentive to run a cost-effective regulatory activity when all costs can easily be passed on to users.
Risk-based oversight:
Operators should be assessed based on their safety/security maturity, not
on a one-size-fits-all approach. This would help optimize the Authority´s resources, directing them
where they are most needed and thus improving cost-efficiency.
On behalf of IATA and its member airlines, I would like to thank you once again for the close dialogue and
reaffirm our keen interest in continuing to discuss these concerns and explore alternative allocation
possibilities with the Danish Government. A collaborative approach between industry and policymakers can
lead to better attain our shared goals on safety.
Yours sincerely,
Catrin Mattsson
Area Manager, Nordic and Baltic
International Air Transport Association
International Air Transport Association (IATA)
Kungsgatan 35, 111 56, Stockholm, Sweden, www.
iata.org
L 9 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2914460_0022.png
-- AKT 376277 -- BILAG 13 -- [ Høringssvar fra BDL ] --
22. august 2024
PEHE
Deres sagsnr.:
«CaseContact_EksternReference»
Transportministeriet
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Danish Aviation
Til Simone Ritter,
[email protected]
og
[email protected].
Bemærkninger vedrørende udkast til lovforslag om ændring af luftfartsloven
(safety-afgiften mm) og ophævelse af lov om forlængelse af det skandinaviske
luftfartssamarbejde.
Tak for fremsendte udkast til ovennævnte lovforslag, jf. e-mail af 4. juli 2024.
Vi har ingen bemærkninger til udkastet om ophævelse af lov om det skandinaviske
luftfartssamarbejde. Hvad angår udkastet til lovforslag om ændring af luftfartsloven har vi først og
fremmest bemærkninger i forbindelse med forslaget om forhøjelse af safety-bidraget mv.
Safety-bidraget (eller safety-afgiften) blev indført i 2013 som afløser for en relativ uigennemskuelig
gebyrpolitik, hvor passagerselskaberne også afholdt broderparten. Med indførelsen af safety-
bidraget blev transparensen og de løbende justeringer markant forbedret, herunder via årlige
fremlæggelser af data og konsultation af erhvervet. Modellen har således fungeret tilfredsstillende
for erhvervet.
Udkastet til lovforslag rejser dog nu grundlæggende spørgsmål om modellens evne til at sikre en
retfærdig og rimelig omkostningsfordeling fremover. Det skyldes dels den generelle udvikling, der
har medført at passagerselskabernes (og passagererne) bidrag krydssubsidierer de kontrol- og
tilsynsomkostninger for andre sektorer, der ikke er direkte gebyrbelagt. Her tænker vi især på Cargo
samt dronesektoren, der begge er sektorer i stor vækst. Forslaget lægger desværre ikke op til at
ændre på den udvikling, tværtimod. Denne passive udvikling finder vi problematisk, og opfodrer til,
at der umiddelbart igangsættes et arbejde med at identificere en mere retfærdig fremadrettet
model, hvor passagerluftfartens krydssubsidiering af andre sektorer elimineres.
Ovenstående krydssubsidiering bidrager i stigende omfang til at øge det samlede
omkostningsniveau for Trafikstyrelsens aktiviteter, hvilket medvirker til udkastets forslag om en
dramatisk forhøjelse af afgiftsniveauet fra de nuværende 5 kr. per passager stigende til 8 kr. for
2025, 10 kr. for 2026, 12 kr. for 2027 og endelig 14 kr. fra januar 2028. Det er dramatisk. Ifølge
udkastets bemærkninger forventer man, at et oparbejdet underskud på ordningen vil være udlignet
H. C. Andersens Boulevard 18
1553 København V
Danmark
(+45) 3377 3377
[email protected]
www.dansk-luftfart.dk
CVR-nr.: 32961673
L 9 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
efter 2028. Det angives i udkastets bemærkninger, at der oparbejdede underskud vil være ca. 225
mio. kr. ved udgangen af 2024. Idet vi forudsætter, at der har været nogenlunde balance i 2019
(præ-covid) antager vi, at hovedparten af dette underskud skyldes, at Trafikstyrelsen ikke har
tilpasset ressourcerne til et reduceret aktivitetsniveau under Covid-19, dvs. i perioden 2020 til og
med 2023. Så vidt vi er informeret, er Styrelsens omkostninger tværtimod markant øget under
Covid-19. I det omfang, at der ikke er sammenhæng mellem ressourcer og aktivitet under Covid-19,
må vi således opfatte den resulterende omkostningsmanko som et politisk valg, som
luftfartserhvervet ikke har nogen indflydelse på. Vi er derfor af den klare opfattelse, at en sådan
manko ikke kan dækkes via safety-bidraget. Vi finder derfor, at man politisk må finde andre
finansieringskilder.
Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, at man med den foreslåede gradvise øgning af
safety-bidraget frem mod 2028 forventer, at det akkumulerede underskud på ordningen er udlignet
indenfor en 6-årig periode. I praksis betyder det, at det høje afgiftsniveau på de 14 kr. per pax tidligst
kan reduceres efter 2030. Det fremgår også af lovforslagets nr. 15 (om ændring af Luftfartslovens
§148, stk. 1). Det betyder, at afgiften ultimativt næsten 3-dobles i forhold til det nuværende niveau
(og det vil afgiftsprovenuet så tilsvarende også gøre). Ud over at udligne det oparbejdede underskud
til ultimo 2024, betyder det også, at Trafikstyrelsens omkostninger frem mod 2030 må forventes at
stige yderligere. Vores estimater tyder på, at hvor Styrelsens ikke gebyrdækkede omkostninger i
2019 var i størrelsesordenen ca. 75 mio. kr., må de fremadrettet være godt og vel fordoblet. Altså
mindst 150 mio. kr. per år. Trods henvisningen i bemærkningerne om tilkommende lovgivningskrav,
udefrakommende tilsynskrav og flere tilsynsområder som årsager, kalder en sådan
omkostningseksplosion på nærmere redegørelse og analyse af mulighederne for at modvirke den
udvikling. For et i forvejen voldsomt afgiftsbelastet erhverv (herunder tilkommende passagerafgift,
CO2-afgift og dækning af Naviair’s COVID-19 underdækning mv.), der skal kunne fungere i
international konkurrence, er en proces med fokus på at reducere det samlede afgiftsrelaterede
omkostningstryk helt essentielt. Det skal vi hermed opfordre til.
Det anføres med bemærkningernes afsnit 4 (side 29, øv.) at afgiftsstigningerne i praksis ikke har
større betydning for luftfartsselskaberne, fordi
”afgiften….overvæltes
til passagererne”. Det er en
meget forkert antagelse, idet de danske selskaber konkurrerer på den internationale konkurrences
præmisser. Erfaringen er, at nationale afgifter belaster virksomheder med størst markedsandel
langt hårdest. Så især de hjemlige selskaber mister konkurrencekraft, fordi de typisk må absorbere
en del af afgiften selv. Den konsekvens bør fremstå klart af lovmaterialet.
Det fremgår også af høringsmaterialet, at man ønsker at ophæve den nuværende
reguleringsmekanisme i luftfartslovens § 148, stk. 4 og lade reguleringen erstatte af en årlig
regulering af afgiftssatsen ved tekstanmærkning i finansloven på basis af den årlige pris- og
lønindeksregulering. Som argument anføres det, at P/L-modellen vil give større stabilitet i
afgiftsudviklingen i modsætning til den kendte model. For sidstnævnte anføres, at den kun fungerer
i stabile perioder med fravær af større udsving. Efter vores opfattelse vil P/L-modellen heller ikke
2
L 9 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
kunne opfange ikke-lineære udviklinger. Samtidig forsvinder muligheden for transparens om
Trafikstyrelsens omkostningsudvikling og for dialog om mulighederne for øget effektivitet mm. Vi er
derfor meget skeptiske til forslaget, og anbefaler at den nuværende model beholdes.
Som det formentlig fremgår, finder vi de foreslåede afgiftsstigninger meget voldsomme, og i et vist
omfang også urimelige. Der er i høj grad behov for at identificere tiltag, der kan reducere
stigningerne. Nogle tiltag vil være rent danske, men vi finder det også påkrævet, at vi fra dansk side
udfordrer den fremherskende tendens til konstant øget detailregulering, der leder til øget kontrol-
og tilsynsomfang.
Øget regulering er ikke mindst et EU-relateret fænomen. Især er EASA’s tendens til detailregulering
og prioritering af kvantitet i tilsynsressourcer frem for kvalitet af samme en grundlæggende
problematik, som bør udfordres af Danmark og ligesindede lande. Reguleringen skal bidrage til
nytteværdi og ikke kun til at drive omkostninger. Vi kan kun opfordre til, at Danmark tager initiativet
til en sådan proces.
På rent dansk hold kan noget også vindes ved at tænke lidt bredere. Det er det følgende et eksempel
på. Det foreslås nu eksplicit nævnt i loven, at afgiftsprovenuet også bidrager til at dække
omkostningerne vedrørende sager i relation til passagerrettighedsforordningen (Forordning
261/2004). For erhvervet er det helt relevant, at Trafikstyrelsen med sin iboende luftfartsindsigt,
har den opgave. Men desværre kommer Trafikstyrelsens indsigt i mange tilfælde slet ikke i spil. I
stedet påføres luftfartsselskaber i mange kompensationssager ekstraomkostninger til byretssager,
fordi det fortsat accepteres i Danmark, at klageren kan gå direkte i byretterne og dermed helt uden
om Trafikstyrelsen, der burde være et obligatorisk første stop. Vi bemærker i den forbindelse, at en
ændring i den relevante lovgivning for nylig var en del af drøftelserne i forbindelse med arbejdet i
”Udvalget
for forberedelse af ny flerårsaftale for domstolene” (Justitsministeriet). Men desværre
undlod man at tage initiativet til følge i de resulterende justeringer af Retsplejeloven mv. (primo
2024). Vi opfordrer til, at Transportministeriet tager den konklusion tages op til fornyet
bearbejdning. En ændring som nævnt vil medvirke til at reducere belastningen som følge af de store
foreslåede forhøjelser af safety-bidraget.
Vi er naturligvis til rådighed for eventuelle spørgsmål om ovenstående og videre dialog.
Med venlig hilsen
Per Henriksen
Brancheforeningen Dansk Luftfart
40413701
3
L 9 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2914460_0025.png
-- AKT 377651 -- BILAG 2 -- [ Fra Vagar Lufthavn - høringssvar ] --
Uttanríkis- og Vinnumálaráðið
Att. Joanna Djurhuus
P/f Vága Floghavn
FO-380 Sørvágur
P/F Vága Floghavn
Faroe Islands
Flogvøllurin
35 44 00
Tel: (+298)
6
FO-380 Sørvágur
01
Fax: (+298) 35 44
www.floghavn.fo
Faroe Islands
[email protected]
Tel: (+298) 35 44 00
Fax: (+298) 35 44 01
www.floghavn.fo
[email protected]
Date:
Our ref:
Contact person/Ext.:
August 26, 2024
Your letter of:
Your ref.:
Svar angående høring over forslag til ændring af lov om luftfart og ophævelse
af lov om forlængelse af Danmarks deltagelse i det skandinaviske luftfartssam-
arbejde
Med henvisning til Transportministeriets brev af 5. juli 2024, som Uttanríkis- og Vin-
numálaráðið har videresendt til Vága Floghavn i email den 12. aug. 2024, fremsendes her-
med Vága Floghavns kommentarer til lovforslaget.
1. Indledning:
Vága Floghavn noterer sig, at jf. §5, stk. 1 i lovforslaget, så gælder dette ikke for Færøerne
og Grønland.
Det fremgår dog samtidig af lovforslagets §5, stk. 2, at loven kan ved kongelig anordning helt
eller delvis sættes i kraft for Færøerne og Grønland.
Vága Floghavn noterer sig derfor, at der er nogle forskelle i de paragraffer i den danske ”Lov
om luftfart jf. lovbekendtgørelse nr. 118 af 31. januar 2024”
og den tilsvarende lov, som er
sat i kraft for Færøerne med ”Anordningsbekendtgørelse
nr. 141 af 6. februar 2024 om ikraft-
træden for Færøerne af lov om luftfart”.
Såfremt loven sættes i kraft for Færøerne jf. §5, stk. 2, skal der tages højde for disse for-
skelle.
Vága Floghavn har derfor nedenstående bemærkninger til lovforslaget.
1/2
L 9 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2914460_0026.png
2. Bemærkninger til lovforslaget:
§1, nr. 14:
Det fremgår, at i
§ 146 a, stk. 1,
og
§ 148, stk. 5,
ændres »fællesskabsretlige« til: »EU-
retlige«.
Ordet »fællesskabsretlige« indgår ikke §146 a, stk. 1 i ”Anordningsbekendtgørelse
nr.
141 af 6. februar 2024 om ikrafttræden for Færøerne af lov om luftfart”
§1, nr. 19:
Det fremgår, at i
§ 149 a, stk. 1 og 2
ændres »områder omfattet af loven« til: »luftfartsom-
rådet«.
Ordene »områder omfattet af loven« indgår ikke §149 a, stk. 1 i ”Anordningsbekendtgø-
relse nr. 141 af 6. februar 2024 om ikrafttræden for Færøerne af lov om luftfart”
3. Tidsplan:
Vága Floghavn har ikke andre bemærkninger til lovforslaget.
Med venlig hilsen
Regin I. Jakobsen, CEO
Jákup Egholm Hansen
COO / Airport Manager
2/2
L 9 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2914460_0027.png
-- AKT 377651 -- BILAG 3 -- [ Høringssvar på supplerende høring - Brancheforeningen Dansk Luftfart ] --
5. september 2024
PEHE
Deres sagsnr.:
«CaseContact_EksternReference»
Transportministeriet
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Danish Aviation
Til Simone Ritter,
[email protected]
og
[email protected].
Bemærkninger ifm. supplerende høring vedrørende udkast til lovforslag om
ændring af luftfartsloven (safety-afgiften mm) og ophævelse af lov om forlængelse
af det skandinaviske luftfartssamarbejde.
Tak for fremsendte udkast til ovennævnte supplerende høring, jf. e-mail af 2. september 2024.
Den supplerende høring omhandler indsættelse af nyeste ICAO-grænser vedrørende
erstatningsansvar i forbindelse med skader på passagerer mv. samt præciseringer vedrørende
safety-afgiften.
Vi har ingen bemærkninger til det foreslåede vedrørende ICAO-grænserne for erstatningsansvar.
Hvad angår den forslagsdel, der handler om forhøjelse af safety-bidraget mv., er der tale om
tydeliggørelse af konditionerne for den årlige P/L-regulering (fjernelse af note om tekstanmærkning
i Finansloven) samt præcisering af, at luftfartsselskaber i praksis
kan
vælge at overvælte afgiften på
passagererne.
Præciseringen vedrørende tekstanmærkningen tager vi til efterretning, men henviser dog til
bemærkningerne i vores høringssvar af 22. august. Vi bemærker, at teksterne i bemærkningerne til
den supplerende høring om afgiftens regulering, når der er nået balance mellem indtægter og
udgifter, synes selvmodsigende. I sidste punktum i fjerde hele afsnit på side 14 fastslås det, at
afgiftssatsen vil kunne reguleres (sænkes) til et nyt omkostningsdækkende niveau, men i det afsnit,
der begyndes nederst side 14, lægges til grund, at afgiften fremover P/L-reguleres uden korrektion
for passagerudsving. Vi forstår efter henvendelse, at afgiftssatsen skal kunne reguleres, når der er
opnået balance, hvilket også er det eneste logiske. Vi opfordrer til, at teksterne justeres, så
uklarhederne elimineres.
Spørgsmålet om overvæltning af afgiften til passagererne, behandlede vi indgående i vores
høringssvar af 22. august. De deri anførte synspunkter har ikke ændret sig, og som sådan ændrer
konteksten sig heller ikke med den nu anførte præcisering (under pkt. 4, side 35) om, at
”I
praksis
H. C. Andersens Boulevard 18
1553 København V
Danmark
(+45) 3377 3377
[email protected]
www.dansk-luftfart.dk
CVR-nr.: 32961673
L 9 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2914460_0028.png
kan luftfartsselskaber vælge fuldt ud at overvælte hele afgiften…..på passagererne, hvormed
passagererne bærer udgiften”.
Præciseringen anvendes fortsat til at hævde, at afgifter ikke har
nogen betydning for virksomhederne. Den situation kan muligvis opstå i et marked uden
konkurrence og fravær af priselasticitet. Men sådan fungerer international luftfart som bekendt
ikke. Konkurrencen blandt luftfartsselskaber er hård, og med nationalt bestemte afgifter betyder
det også, at man for at bevare markedsandel, må absorbere en del af afgiften selv. Konsekvenserne
af det er selvsagt værst for selskaber med stor markedsandel. I et gennemsnitligt billede er
erfaringen, at et luftfartsselskab i den nævnte situation som minimum må absorbere en tredjedel
af afgiften selv
altså dermed øge sin omkostningsmasse. Den sammenhæng bør fremgå klart af
bemærkningsteksten.
Hvis der er behov for en mere detaljeret redegørelse for sammenhængen, kan vi bl.a. henvise til
”Viden
om luftfart”-notatet om passagerafgifter. Link til notatet er i fodnoten
1
nedenfor. Vi har
andre materialer, der belyser sammenhængen.
Vi er naturligvis til rådighed for eventuelle spørgsmål om ovenstående og videre dialog.
Med venlig hilsen
Per Henriksen
Brancheforeningen Dansk Luftfart
40413701
1
Viden om luftfart-notat om passagerafgifter:
viden_om_luftfart_3_mulige_effekter_af_passagerafgift.pdf (cph.dk)
2
L 9 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2914460_0029.png
-- AKT 377651 -- BILAG 4 -- [ Høringssvar på supplerende høring - Erhvervsflyvningens Sammenslutning ] --
Transportministeriet ([email protected])
Simone Ritter ([email protected]), Dan Banja ([email protected])
Dan Banja ([email protected])
SUPPLERENDE HØRING: Revideret udkast til forslag til lov om ændring af lov om luftfart (forhøjelsen af safety-
afgiften mv.): ES 235-24.
Sendt:
05-09-2024 10:19
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
[EKSTERN E-MAIL]
Denne e-mail er sendt fra en ekstern afsender.
Vær opmærksom på, at den kan indeholde links og vedhæftede dokumenter, som ikke er sikre,
medmindre du stoler på afsenderen.
ES 235-24
Erhvervsflyvningens Sammenslutning (ES) takker for muligheden for at deltage i denne supplerende høring
over
Revideret udkast til forslag til lov om ændring af lov om luftfart (forhøjelsen af safety-afgiften
mv.).
ES noterer, at denne supplerende høring principielt alene omfatter ændring i forbindelse med
erstatningsansvarsgrænserne i Montrealkonventionen (1999) vedrørende skade mv. på
passagerer, bagage og gods, som ændres med virkning fra og med den 28. december 2024.
Transportministeriet udsendte den 4. juli 2024 udkast til forslag til lov om ændring af lov om luftfart
og ophævelse af lov om forlængelse af Danmarks deltagelse i det skandinaviske
luftfartssamarbejde (Ændring af safety-afgiften og bemyndigelser til at fastsætte regler om
luftfartøjers luftdygtighed og mærkning, præcisering af bestemmelser vedrørende EU-borgere og
EU-virksomheders registrering af luftfartøjer i Danmark m.v.) i offentlig høring med en høringsfrist
den 22. august 2024.
ES indsendte sit høringssvar den 19. august med mail ES 221-24.
Bemærkninger til denne supplerende høring omfatter derfor kun bemærkninger til forholdene vedr.
ændring af erstatningsansvarsgrænserne, idet ES ikke har ændringer til sit høringssvar af 19.
august 2024 (ES 221-24).
ES har ikke bemærkninger til udkastet til lovforslagets supplerende indhold om
erstatningsansvarsgrænserne.
Med venlig hilsen / Best Regards
Dan Banja
Oberstløjtnant / Lt. Colonel
Generalsekretær / Secretary-General
Vice-President ECOGAS & Member of GA.CSTG, AG.004 & CA.CSTG
Blålersvej 51
DK-2990 Nivå
Mobil: +45 2480 2256
www.es-daa.dk
P
Pas på miljøet - udskriv kun denne e-mail hvis det er nødvendigt.
P
Only print this e-mail if necessary.
L 9 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2914460_0030.png
-- AKT 377651 -- BILAG 5 -- [ Høringssvar på supplerende høring - Naviair ] --
Simone Ritter ([email protected]), Transportministeriet ([email protected])
Hoeringer ([email protected])
Hoeringer ([email protected])
Svar på høring vedr. Revideret udkast til forslag til lov om ændring af lov om luftfart (forhøjelsen af safety-
afgiften mv.)
E-mailtitel:
Svar på høring vedr. Revideret udkast til forslag til lov om ændring af lov om luftfart (forhøjelsen af safety-
afgiften mv.) (Id nr.: 379367)
05-09-2024 14:34
Sendt:
Til:
Cc:
Fra:
Titel:
Kære Simone Ritter
Naviair har ingen bemærkninger til det reviderede udkast til lovforslag om ændring af lov om luftfart
(forhøjelsen af safety-afgiften mv.).
Med venlig hilsen
Charlotte Mulle Birn
Specialkonsulent • Operational Strategy & Compliance, OD
T +45 3247 7910 •
[email protected]
Naviair • Naviair Allé 1 • DK 2770 Kastrup • Danmark
T +45 3247 8000 •
www.naviair.dk
Fra:
Naviair Naviair <[email protected]>
Sendt:
3. september 2024 09:12
Til:
Hoeringer <[email protected]>
Emne:
VS: SUPPLERENDE HØRING: Revideret udkast til forslag til lov om ændring af lov om luftfart
(forhøjelsen af safety-afgiften mv.) (Id nr.: 379367)
Fra:
Simone Ritter <[email protected]>
Sendt:
2. september 2024 13:01
Emne:
SUPPLERENDE HØRING: Revideret udkast til forslag til lov om ændring af lov om luftfart
(forhøjelsen af safety-afgiften mv.) (Id nr.: 379367)
Til relevante høringsparter
Se venligst vedhæftede høringsmateriale.
Med venlig hilsen
Simone Ritter
Chefkonsulent
Transportministeriet
Ministry of Transport
Bane- og Luftfartskontoret
L 9 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2914460_0031.png
Frederiksholms Kanal 27 F
DK-1220 København K
Telefon +45 72 26 70 51
[email protected]
www.trm.dk
L 9 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2914460_0032.png
-- AKT 377651 -- BILAG 6 -- [ Høringssvar på supplerende høring - IATA ] --
Ministry of Transport
Frederiksholms kanal 27 F 1220
Copenhagen, Denmark
E-mail:
[email protected]; [email protected]
Ref. Number: 379367
Date
6 September 2024
Subject: Supplemental Proposal to Amend the Aviation Act
On behalf of the International Air Transport Association (IATA), I would like to thank you for the opportunity
to comment on the above-referenced draft legislation. We appreciate the close dialogue and reiterate our
keen interest in continuing the discussion on aviation issues.
The International Air Transport Association (IATA) would like to refer to its comments of August 22, 2024, and
has no further comments on this issue at this time.
Yours sincerely,
Catrin Mattsson
Area Manager, Nordic and Baltic
International Air Transport Association
International Air Transport Association (IATA)
Kungsgatan 35, 111 56, Stockholm, Sweden, www.iata.org
L 9 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2914460_0033.png
-- AKT 377651 -- BILAG 7 -- [ Høringssvar på supplerende høring - DA ] --
Simone Ritter ([email protected])
Dansk Arbejdsgiverforening ([email protected])
SV: SUPPLERENDE HØRING: Revideret udkast til forslag til lov om ændring af lov om luftfart (forhøjelsen
af safety-afgiften mv.)
E-mailtitel:
SV: SUPPLERENDE HØRING: Revideret udkast til forslag til lov om ændring af lov om luftfart (forhøjelsen
af safety-afgiften mv.) (Id nr.: 379367)
03-09-2024 08:47
Sendt:
Til:
Fra:
Titel:
[EKSTERN E-MAIL]
Denne e-mail er sendt fra en ekstern afsender.
Vær opmærksom på, at den kan indeholde links og vedhæftede dokumenter, som ikke er sikre,
medmindre du stoler på afsenderen.
Kære Simone Ritter
Ovennævnte falder uden for DA’s virkefelt, og vi ønsker ikke at afgive bemærkninger.
Med venlig hilsen
Jeanet Danneberg Jepsen
Ledelsessekretær
Vester Voldgade 113
1552 København V
Direkte +45 33 38 92 76
Mobil
+45 29 20 02 76
Mail
[email protected]
Web
da.dk
Denne mail er tilsigtet en bestemt modtager og kan indeholde fortrolige oplysninger. Er du ikke den rette modtager, beder vi dig om at orientere os ved at besvare denne mail
og derefter slette den. Det er ikke tilladt at beholde, kopiere, videresende eller bruge oplysninger fra denne mail, hvis du ikke er den rette modtager.
Fra:
Simone Ritter <[email protected]>
Sendt:
2. september 2024 13:05
Emne:
SUPPLERENDE HØRING: Revideret udkast til forslag til lov om ændring af lov om luftfart (forhøjelsen af safety-
afgiften mv.) (Id nr.: 379367)
Til relevante høringsparter
Se venligst vedhæftede høringsmateriale.
Med venlig hilsen
Simone Ritter
Chefkonsulent
L 9 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2914460_0034.png
Transportministeriet
Ministry of Transport
Bane- og Luftfartskontoret
Frederiksholms Kanal 27 F
DK-1220 København K
Telefon +45 72 26 70 51
[email protected]
www.trm.dk
L 9 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2914460_0035.png
-- AKT 377651 -- BILAG 8 -- [ Høringssvar på supplerende høring - TUR ] --
Simone Ritter ([email protected])
Transporterhvervets Uddannelser ([email protected])
SV: SUPPLERENDE HØRING: Revideret udkast til forslag til lov om ændring af lov om luftfart (forhøjelsen
af safety-afgiften mv.)
E-mailtitel:
SV: SUPPLERENDE HØRING: Revideret udkast til forslag til lov om ændring af lov om luftfart (forhøjelsen
af safety-afgiften mv.) (Id nr.: 379367)
03-09-2024 13:37
Sendt:
Til:
Fra:
Titel:
Kære Simone
TUR har ingen bemærkninger.
Med venlig hilsen
Annette Arrild Toft
Uddannelsessekretær
Transporterhvervets Uddannelser
Tlf.:
Tlf. direkte:
E‑mail:
35878700
81454513
[email protected]
Personoplysninger - Sådan behandler vi dine oplysninger
Her
kan du læse om, hvordan vi behandler personoplysninger, hvilke oplysninger vi må bruge, og hvad dine rettigheder er.
Fra:
Simone Ritter <[email protected]>
Sendt:
2. september 2024 13:01
Emne:
SUPPLERENDE HØRING: Revideret udkast til forslag til lov om ændring af lov om luftfart (forhøjelsen af safety-
afgiften mv.) (Id nr.: 379367)
Til relevante høringsparter
Se venligst vedhæftede høringsmateriale.
Med venlig hilsen
Simone Ritter
Chefkonsulent
Transportministeriet
Ministry of Transport
Bane- og Luftfartskontoret
Frederiksholms Kanal 27 F
DK-1220 København K
L 9 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2914460_0036.png
Telefon +45 72 26 70 51
[email protected]
www.trm.dk