Transportudvalget 2024-25
L 9 Bilag 1
Offentligt
2914459_0001.png
HØRINGSNOTAT
12. september 2024
Høringsnotat om forslag til lov om ændring af lov om
luftfart, lov om ændring af lov om luftfart og ophævelse af
lov om forlængelse af Danmarks deltagelse i det skandi-
naviske luftfartssamarbejde (Ændring af safety-afgiften
og erstatningsansvarsgrænser, præcisering af bestem-
melser vedrørende EU-/EØS-statsborgere og EU-/EØS-
selskabers registrering af luftfartøjer i Danmark m.v.)
Indholdsfortegnelse
1. Høringen ....................................................................................... 1
1.1. Høringsperiode ....................................................................... 1
1.2. Hørte myndigheder, organisationer m.v. .............................. 2
2. Høringssvarene........................................................................... 12
2.1. Bemærkninger til de enkelte punkter i lovforslaget ............. 13
2.1.1. Safety-afgiften .................................................................... 13
2.1.2. Øvrige dele af lovforslaget ................................................ 28
2.1.3. Ikraftsættelse af regelændringerne på Færøerne .............. 31
3. Lovforslaget i forhold til lovudkastet.......................................... 31
1. Høringen
1.1. Høringsperiode
Et udkast til forslag til lov om ændring af lov om luftfart, lov om
ændring af lov om luftfart og ophævelse af lov om forlængelse af
Danmarks deltagelse i det skandinaviske luftfartssamarbejde (Æn-
dring af safety-afgiften og erstatningsansvarsgrænser, præcisering
af bestemmelser vedrørende EU-/EØS-statsborgere og EU-/EØS-
selskabers registrering af luftfartøjer i Danmark m.v.) har i perio-
den fra den 4. juli 2024 til den 22. august 2024
(50 dage)
været
L 9 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2914459_0002.png
Side 2/32
sendt i høring hos en række myndigheder, organisationer m.v. Et
revideret udkast til forslaget har været sendt i supplerende høring i
perioden fra den 2. september 2024 til den 6. september 2024.
Udkastet til lovforslag blev den 5. juli 2024 endvidere sendt til
Transportudvalget til orientering, mens et revideret udkast til for-
slaget blev sendt til Transportudvalget til orientering den 2. sep-
tember 2024.
Herudover blev
udkastet til lovforslag
offentliggjort på Hørings-
portalen den 4. juli 2024, mens det reviderede udkast til lovforsla-
get blev offentliggjort på Høringsportalen den 2. september 2024.
1.2. Hørte myndigheder, organisationer m.v.
Nedenfor følger en alfabetisk oversigt over hørte myndigheder, or-
ganisationer m.v.
Ud for hver høringspart er det ved afkrydsning angivet, om der er
modtaget høringssvar, og om høringsparten i givet fald havde be-
mærkninger til udkastet til lovforslag. Det bemærkes, at oversigten
er tilpasset i forlængelse af enkelte høringsparters orientering om
navneskift, således at høringsparternes nye navne indgår.
Foruden de af Transportministeriet hørte parter har Vágar Luft-
havn afgivet høringssvar via Færøernes Hjemmestyre.
Hø-
rings-
part
Hørings-
svar
modtaget
Be-
mærk-
ninger
Ingen be-
mærk-
ninger
Ønsker
ikke at af-
give hø-
ringssvar
AdvoNor-
dic Advo-
katfirma
Air
Green-
land A/S
AOPA
DMU
X
X
L 9 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2914459_0003.png
Side 3/32
Arbejder-
bevægel-
sens Er-
hvervsråd
Arbejds-
miljørå-
det for
Luftfart
Arriva
Danmark
A/S
ATAX Ar-
bejdsgi-
verfor-
ening for
person-
transport
Atlantic
Airways
A/S
ATP
ATP-ejen-
domme
Billund
Lufthavn
Branche-
forenin-
gen
Dansk
Luftfart
Brint-
branchen
X
X
X
X
L 9 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2914459_0004.png
Side 4/32
Cabin At-
tendants
Union
Central-
organisa-
tionernes
Fællesud-
valg
(CFU)
CFL
Cargo
Danmark
ApS
Concito
COWI
Dalpa
Dan-
marks
Meteoro-
logiske
Institut
Dan-
marks
Rejsebu-
reau For-
ening
Dan-
marks
Statistik
Dansk
Arbejds-
giverfor-
ening
(DA)
X
X
X
L 9 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2914459_0005.png
Side 5/32
Dansk Er-
hverv
Dansk Er-
hvervs-
fremme
Dansk
Fald-
skærms
Union
Dansk
Flyvele-
derfor-
ening
Dansk
Handicap
Forbund
Dansk
Hang-
gliding og
Para-
gliding
Union
Dansk In-
dustri
(DI)
Dansk
Motorfly-
verunion
Dansk
Ornitolo-
gisk For-
ening
Dansk
Transport
X
X
L 9 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2914459_0006.png
Side 6/32
og Logi-
stik
DTL
Dansk UL
Flyver
Union
Danske
Medier -
Medier-
nes Hus
Dansk
Mobilitet
Dansk
Svævefly-
ver Union
Dataetisk
Råd
DI Trans-
port
Dro-
neDan-
mark
DTU
Transport
Erhvervs-
flyvnin-
gens
Sammen-
slutning
Esbjerg
Lufthavn
Fagligt
Fælles
X
X
X
X
L 9 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2914459_0007.png
Side 7/32
Forbund
3F
Flyve-
bran-
chens
Persona-
leunion
Flyver-
taktisk
Kom-
mando
Forbru-
gerrådet
Forenin-
gen af
Rejsear-
rangører i
Danmark
Frilufts-
rådet
Green-
land Air-
ports A/S
Havari-
kommis-
sionen for
Civil Luft-
fart og
Jernbane
HK Trafik
og Jern-
bane
Interna-
tional Air
Transport
X
X
X
X
L 9 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2914459_0008.png
Side 8/32
Associa-
tion
(IATA)
Ingeniør-
forenin-
gen (IDA)
Institut
for Men-
neskeret-
tigheder
Institut
for miljø,
samfund
og rumlig
foran-
dring
Roskilde
Universi-
tet
Institut
for plan-
lægning
Aalborg
Universi-
tet
Internati-
onal
Transport
Danmark
(ITD)
Jettime
Karup
Lufthavn
Klimarå-
det
L 9 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2914459_0009.png
Side 9/32
Kongelig
Dansk
Æroklub
KZ & Ve-
teranfly
Klubben
Køben-
havns
Luft-
havne
A/S
Landdi-
strikter-
nes Fæl-
lesråd
Landsor-
ganisatio-
nen i
Danmark
(LO)
Ledernes
Hovedor-
ganisa-
tion
Model-
flyvning
Danmark
(MDK)
Naviair
NOAH-
Trafik
Nordjyl-
lands
Trafiksel-
skab
X
X
X
X
L 9 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2914459_0010.png
Side 10/32
Offentligt
Ansattes
Organisa-
tioner
(OAO)
Partner-
skabet for
brint og
brænd-
selsceller
Rådet for
Bæredyg-
tig Trafik
Rådet for
grøn om-
stilling
Rådet for
Sikker
Trafik
SAS
Service-
forbundet
Sun Air
Sund-
hedskar-
tellet
Sydtrafik
Sønder-
borg Luft-
havn
Teknisk
Landsfor-
bund
X
X
L 9 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2914459_0011.png
Side 11/32
Teknolo-
gisk Insti-
tut
Trafikfor-
bundet
Trafik-
forsk-
nings-
gruppen
ved Aal-
borg Uni-
versitet
Trafiksel-
skaberne
i Dan-
mark
Trans-
portbran-
chens Le-
verandø-
rer, TBL
Transpor-
tens Ar-
bejdsgi-
vere
(ATL)
Transpor-
terhver-
vets ud-
dannel-
ser, TUR
UAS Dan-
mark
X
X
L 9 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2914459_0012.png
Side 12/32
Ulykkes-
Patient-
Forenin-
gen
Vágar
Lufthavn
Aalborg
Lufthavn
Aalborg
Universi-
tet
Sek-
tion for
Geoinfor-
matik og
Arealfor-
valtning
Aarhus
Lufthavn
X
X
2. Høringssvarene
Nedenfor gengives de væsentligste punkter i de indkomne hørings-
svar til udkastet til lovforslag.
Transportministeriets bemærkninger til høringssvarene, herunder
om der er foretaget ændringer i anledning af høringssvarene, er
skrevet med kursiv.
Under pkt. 3 er det opsummeret, hvilke ændringer der er foretaget
i forhold til det udkast, som har været i offentlig høring. Her omta-
les også ændringer, som ikke har baggrund i modtagne hørings-
svar, men er foretaget på Transportministeriets egen foranledning.
Bemærkninger af generel politisk karakter samt forslag og be-
mærkninger, der ikke vedrører det fremsatte lovforslag, indgår
ikke i notatet.
L 9 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2914459_0013.png
Side 13/32
Transportministeriet kan for en fuldstændig gennemgang af samt-
lige indsendte synspunkter henvise til høringssvarene, som er
sendt til Folketingets Transportudvalg.
2.1. Bemærkninger til de enkelte punkter i lovforslaget
2.1.1. Safety-afgiften
Air Greenland
bemærker, at ændringen af safety-afgiften for fly-
selskabets vedkommende vil medføre en meromkostning, som vil
blive opkrævet hos de rejsende, da safety-afgiften er fastsat som en
særskilt afgift på den rejsendes billet, når den rejsende flyver med
Air Greenland fra Danmark. På baggrund af estimerede antal pas-
sagerer forventes det, at safety-afgiften vil have en samlet merom-
kostning på 2,2 mio. DKK i perioden 2025-2028.
Brancheforeningen Dansk Luftfart
bemærker, at safety-bi-
draget blev indført i 2013 som afløser for en relativ uigennemskue-
lig gebyrpolitik, hvor passagerselskaberne også afholdt broderpar-
ten, og at transparensen og de løbende justeringer med indførelsen
af safety-bidraget blev markant forbedret, herunder via årlige
fremlæggelser af data og konsultation af erhvervet. Modellen har
således fungeret tilfredsstillende for erhvervet, bemærker Branche-
foreningen Dansk Luftfart.
Brancheforeningen Dansk Luftfart bemærker, at udkastet til lov-
forslag dog nu rejser grundlæggende spørgsmål om modellens evne
til at sikre en retfærdig og rimelig omkostningsfordeling fremover.
Det skyldes ifølge Brancheforeningen Dansk Luftfart dels den ge-
nerelle udvikling, der har medført at passagerselskabernes (og pas-
sagerernes) bidrag krydssubsidierer de kontrol- og tilsynsomkost-
ninger for andre sektorer, der ikke er direkte gebyrbelagt. Her tæn-
ker Brancheforeningen Dansk Luftfart især på cargo samt drone-
sektoren, der begge er sektorer i stor vækst. Brancheforeningen pe-
ger på, at forslaget desværre ikke lægger op til at ændre på den ud-
vikling, tværtimod. Denne passive udvikling finder Branchefor-
eningen Dansk Luftfart problematisk, og opfordrer til, at der umid-
delbart igangsættes et arbejde med at identificere en mere retfær-
dig fremadrettet model, hvor passagerluftfartens krydssubsidiering
af andre sektorer elimineres.
Brancheforeningen Dansk Luftfart bemærker, at ovennævnte
krydssubsidiering i stigende omfang bidrager til at øge det samlede
omkostningsniveau for Trafikstyrelsens aktiviteter, hvilket medvir-
ker til udkastets forslag om en dramatisk forhøjelse af afgiftsni-
veauet fra de nuværende 5 kr. per passager stigende til 8 kr. for
L 9 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2914459_0014.png
Side 14/32
2025, 10 kr. for 2026, 12 kr. for 2027 og endelig 14 kr. fra januar
2028. Brancheforeningen Dansk Luftfart betegner forhøjelsen som
dramatisk. Ifølge udkastets bemærkninger forventer man, at et op-
arbejdet underskud på ordningen vil være udlignet efter 2028. Det
angives i udkastets bemærkninger, at det oparbejdede underskud
vil være ca. 225 mio. kr. ved udgangen af 2024. Idet Branchefor-
eningen Dansk Luftfart forudsætter, at der har været nogenlunde
balance i 2019 (præ-covid) antages det, at hovedparten af dette un-
derskud skyldes, at Trafikstyrelsen ikke har tilpasset ressourcerne
til et reduceret aktivitetsniveau under covid-19, dvs. i perioden
2020 til og med 2023. Så vidt Brancheforeningen Dansk Luftfart er
informeret, er Trafikstyrelsens omkostninger tværtimod markant
øget under covid-19. Brancheforeningen Dansk Luftfart bemærker,
at i det omfang, at der ikke er sammenhæng mellem ressourcer og
aktivitet under covid-19, må brancheforeningen således opfatte
den resulterende omkostningsmanko som et politisk valg, som luft-
fartserhvervet ikke har nogen indflydelse på. Brancheforeningen
Dansk Luftfart er derfor af den klare opfattelse, at en sådan manko
ikke kan dækkes via safety-bidraget og finder derfor, at man poli-
tisk må finde andre finansieringskilder.
Brancheforeningen Dansk Luftfart henviser dernæst til, at det
fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, at man med den fore-
slåede gradvise øgning af safety-bidraget frem mod 2028 forventer,
at det akkumulerede underskud på ordningen er udlignet inden for
en 6-årig periode. I praksis betyder det, at det høje afgiftsniveau på
de 14 kr. per passager tidligst kan reduceres efter 2030, hvilket
også fremgår af lovforslagets nr. 15 (om ændring af luftfartslovens
§ 148, stk. 1). Det betyder ifølge Brancheforeningen Dansk Luftfart,
at afgiften ultimativt næsten tredobles i forhold til det nuværende
niveau (og det vil afgiftsprovenuet så tilsvarende også gøre), og ud
over at udligne det oparbejdede underskud til ultimo 2024, betyder
det også, at Trafikstyrelsens omkostninger frem mod 2030 må for-
ventes at stige yderligere. Brancheforeningens estimater tyder på,
at hvor Trafikstyrelsens ikke gebyrdækkede omkostninger i 2019
var i størrelsesordenen ca. 75 mio. kr., må de fremadrettet være
godt og vel fordoblet og dermed mindst 150 mio. kr. per år. Trods
henvisningen i bemærkningerne om tilkommende lovgivningskrav,
udefrakommende tilsynskrav og flere tilsynsområder som årsager,
kalder en sådan omkostningseksplosion ifølge brancheforeningen
på nærmere redegørelse og analyse af mulighederne for at mod-
virke den udvikling. For et i forvejen voldsomt afgiftsbelastet er-
hverv (herunder tilkommende passagerafgift, CO2-afgift og dæk-
ning af Naviair’s
covid-19 underdækning m.v.), der skal kunne fun-
L 9 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2914459_0015.png
Side 15/32
gere i international konkurrence, er en proces med fokus på at re-
ducere det samlede afgiftsrelaterede omkostningstryk helt essenti-
elt, hvilket Brancheforeningen Dansk Luftfart opfordrer til.
Brancheforeningen Dansk Luftfart henviser til, at det anføres med
bemærkningernes afsnit 4 (side 29, øv.), at afgiftsstigningerne i
praksis ikke har større betydning for luftfartsselskaberne, fordi ”af-
giften….overvæltes til passagererne”. Dette
er ifølge branchefor-
eningen en meget forkert antagelse, idet de danske selskaber kon-
kurrerer på den internationale konkurrences præmisser, og at erfa-
ringen er, at nationale afgifter belaster virksomheder med størst
markedsandel langt hårdest. Så især de hjemlige selskaber mister
ifølge brancheforeningen konkurrencekraft, fordi de typisk må ab-
sorbere en del af afgiften selv. Brancheforeningen Dansk Luftfart
mener, at den konsekvens bør fremstå klart af lovmaterialet.
Det fremgår også af høringsmaterialet, at man ønsker at ophæve
den nuværende reguleringsmekanisme i luftfartslovens § 148, stk.
4, og lade reguleringen erstatte af en årlig regulering af afgiftssat-
sen ved tekstanmærkning i finansloven på basis af den årlige pris-
og lønindeksregulering. Som argument anføres det, at PL-modellen
vil give større stabilitet i afgiftsudviklingen i modsætning til den
kendte model. For sidstnævnte anføres, at den kun fungerer i sta-
bile perioder med fravær af større udsving. Efter Brancheforenin-
gen Dansk Luftfarts opfattelse vil PL-modellen heller ikke kunne
opfange ikke-lineære udviklinger og samtidigt forsvinder mulighe-
den for transparens om Trafikstyrelsens omkostningsudvikling og
for dialog om mulighederne for øget effektivitet m.m. Branchefor-
eningen Dansk Luftfart er derfor meget skeptiske over for forslaget
og anbefaler, at den nuværende model beholdes.
Brancheforeningen Dansk Luftfart finder de foreslåede afgiftsstig-
ninger meget voldsomme, og i et vist omfang også urimelige. Bran-
cheforeningen finder, at der i høj grad er behov for at identificere
tiltag, der kan reducere stigningerne, og bemærker, at nogle tiltag
vil være rent danske, men brancheforeningen også finder det på-
krævet, at vi fra dansk side udfordrer den fremherskende tendens
til konstant øget detailregulering, der leder til øget kontrol- og til-
synsomfang.
Brancheforeningen Dansk Luftfart bemærker, at øget regulering
ikke mindst er et EU-relateret fænomen,
og at især EASA’s tendens
til detailregulering og prioritering af kvantitet i tilsynsressourcer
frem for kvalitet af samme er en grundlæggende problematik, som
bør udfordres af Danmark og ligesindede lande. Reguleringen skal
ifølge brancheforeningen bidrage til nytteværdi og ikke kun til at
L 9 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2914459_0016.png
Side 16/32
drive omkostninger, og brancheforeningen kan kun opfordre til, at
Danmark tager initiativet til en sådan proces.
Brancheforeningen Dansk Luftfart mener, at der på rent dansk
hold også kan vindes noget ved at tænke lidt bredere, hvilket bl.a.
følgende er et eksempel på: Det foreslås nu eksplicit nævnt i loven,
at afgiftsprovenuet også bidrager til at dække omkostningerne ved-
rørende sager i relation til passagerrettighedsforordningen (For-
ordning 261/2004). Brancheforeningen finder, at det for erhvervet
er helt relevant, at Trafikstyrelsen med sin iboende luftfartsindsigt,
har den opgave, men at Trafikstyrelsens indsigt i mange tilfælde
desværre slet ikke kommer i spil. I stedet påføres luftfartsselskaber
i mange kompensationssager ekstraomkostninger til byretssager,
fordi det fortsat accepteres i Danmark, at klageren kan gå direkte i
byretterne og dermed helt uden om Trafikstyrelsen, der burde være
et obligatorisk første stop. Brancheforeningen Dansk Luftfart be-
mærker i den forbindelse, at en ændring i den relevante lovgivning
for nylig var en del af drøftelserne i forbindelse med arbejdet i ”Ud-
valget for forberedelse af ny flerårsaftale for domstolene” (Justits-
ministeriet), men at man desværre undlod at tage initiativet til
følge i de resulterende justeringer af Retsplejeloven mv. (primo
2024). Brancheforeningen Dansk Luftfart opfordrer til, at Trans-
portministeriet tager den konklusion op til fornyet bearbejdning og
bemærker, at en ændring som nævnt vil medvirke til at reducere
belastningen som følge af de store foreslåede forhøjelser af safety-
bidraget.
I forlængelse af den supplerende høring over det reviderede lovud-
kast bemærker Brancheforeningen Dansk Luftfart, at hvad angår
den forslagsdel, der handler om forhøjelse af safety-bidraget mv.,
er der tale om tydeliggørelse af konditionerne for den årlige PL-re-
gulering (fjernelse af note om tekstanmærkning i Finansloven)
samt præcisering af, at luftfartsselskaber i praksis
kan
vælge at
overvælte afgiften på passagererne.
Brancheforeningen Dansk Luftfart bemærker, at præciseringen
vedrørende tekstanmærkningen tages til efterretning, men henvi-
ser dog til bemærkningerne i brancheforeningens høringssvar af
22. august. Brancheforeningen bemærker, at teksterne i bemærk-
ningerne til den supplerende høring om afgiftens regulering, når
der er nået balance mellem indtægter og udgifter, synes selvmodsi-
gende. I sidste punktum i fjerde hele afsnit på side 14 fastslås det,
at afgiftssatsen vil kunne reguleres (sænkes) til et nyt omkostnings-
dækkende niveau, men i det afsnit, der begyndes nederst side 14,
lægges til grund, at afgiften fremover PL-reguleres uden korrektion
for passagerudsving. Brancheforeningen forstår efter henvendelse,
L 9 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2914459_0017.png
Side 17/32
at afgiftssatsen skal kunne reguleres, når der er opnået balance,
hvilket ifølge brancheforeningen også er det eneste logiske. Bran-
cheforeningen opfordrer til, at teksterne justeres, så uklarhederne
elimineres.
Brancheforeningen Dansk Luftfart bemærker endvidere, at spørgs-
målet om overvæltning af afgiften til passagererne, blev behandlet
indgående i brancheforeningens høringssvar af 22. august. De deri
anførte synspunkter har ikke ændret sig, og som sådan ændrer
konteksten sig heller ikke med den nu anførte præcisering (under
pkt. 4, side 35) om, at ”I
praksis kan luftfartsselskaber vælge fuldt
ud at overvælte hele afgiften…..på passagererne, hvormed passa-
gererne bærer udgiften”.
Præciseringen anvendes ifølge branche-
foreningen fortsat til at hævde, at afgifter ikke har nogen betydning
for virksomhederne. Brancheforeningen Dansk Luftfart anfører, at
den situation muligvis kan opstå i et marked uden konkurrence og
fravær af priselasticitet, men at sådan fungerer international luft-
fart som bekendt ikke. Konkurrencen blandt luftfartsselskaber er
hård, og med nationalt bestemte afgifter betyder det også, at man
for at bevare markedsandel, ifølge brancheforeningen, må absor-
bere en del af afgiften selv. Konsekvenserne af det er selvsagt værst
for selskaber med stor markedsandel, bemærker brancheforenin-
gen. I et gennemsnitligt billede er erfaringen, at et luftfartsselskab i
den nævnte situation som minimum må absorbere en tredjedel af
afgiften selv
altså dermed øge sin omkostningsmasse, og Bran-
cheforeningen Dansk Luftfart mener, at den sammenhæng bør
fremgå klart af bemærkningsteksten.
Hvis der er behov for en mere detaljeret redegørelse for sammen-
hængen, kan Brancheforeningen Dansk Luftfart bl.a. henvise til
”Viden om luftfart”-notatet
om passagerafgifter. Link til notatet er
angivet i fodnoten i høringssvaret, mens brancheforeningen oply-
ser også at have andre materialer, der belyser sammenhængen.
Dansk Erhverv
bemærker, at for så vidt angår den foreslåede
forhøjelse af safety-afgiften har Dansk Erhverv forståelse for, at der
skabes balance mellem udgifterne til tilsyn på luftfartsområdet og
indtægterne til dækning heraf.
Dog er Dansk Erhverv ikke enige i, at branchen økonomisk set be-
finder sig på den anden side af covid-19 set i lyset af den gæld, som
blev optaget som en direkte følge af de nationale restriktioner her-
under på luftfartsområdet.
L 9 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2914459_0018.png
Side 18/32
Herudover er Dansk Erhverv bekymrede for det generelt stigende
afgiftstryk for en meget konkurrenceudsat branche. Der er for ek-
sempel for nyligt blevet vedtaget passagerafgift, som ligeledes har
virkning fra 2025.
Dansk Erhverv bemærker, at luftfartssektoren som bekendt har en
stor betydning for Danmarks økonomi, både hvad angår de direkte
og indirekte effekter, og at et stigende afgiftstryk alt andet lige risi-
kerer at forværre dansk luftfarts internationale konkurrenceevne.
Dansk Erhverv vil derfor opfordre til, at der kigges på mulighe-
derne for at reducere safety-afgiften snarere end at forhøje den, og
foreslår, at der eksempelvis kunne ses på muligheden for at effekti-
visere tilsynet med henblik på at nedbringe afgiften.
For så vidt angår den løbende udvikling kan Dansk Erhverv støtte,
at afgiften omfattes løbende PL-regulering.
Erhvervsflyvningens Sammenslutning
bemærker, at de note-
rer sig, at der med lovforslaget foreslås, at der i kølvandet på covid-
19-pandemien igen skabes balance mellem udgifterne til tilsyn på
luftfartsområdet og indtægterne til dækning heraf via safety-af-
giftsordningen. Erhvervsflyvningens Sammenslutning henviser til,
at safety-afgiften pr. 1. januar 2025 udgør 6 kr. pr. passager, der
befordres fra en dansk lufthavn, og at satsen med lovforslaget hæ-
ves til 8 kr. pr. 1. januar 2025, og at der foreslås en gradvis for-
øgelse af safety-afgiftssatsen frem mod 1. januar 2028.
Erhvervsflyvningens Sammenslutning bemærker, at forøgelsen af
safety-afgiften, som foreslået, til at finansiere Trafikstyrelsens til-
synsvirksomhed med, kan støttes og ikke giver anledning til yderli-
gere bemærkninger.
International Air Transport Association (IATA)
bemærker,
at luftfart skaber fordele for både forbrugere og den bredere øko-
nomi ved at levere hurtige forbindelser. Disse virtuelle broer i luf-
ten muliggør økonomisk flow af varer, investeringer, mennesker og
ideer, der er fundamental. I kontekst af dette er sikkerhed højeste
prioritet i branchen, oplyser IATA.
IATA er bekymret for en række ting i forhold til safety-afgiften:
Manglende gennemsigtighed, manglende konsekvensanalyse, at
Trafikstyrelsens udgiftsstruktur og beslutningstagning er uden for
luftfartsoperatørernes kontrol, omkostningssammenhæng og risi-
kobaseret tilsyn.
L 9 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2914459_0019.png
Side 19/32
For så vidt angår manglende gennemsigtighed bemærker IATA, at
mens lovforslaget henviser til den progressive forhøjelse af safety-
afgiftssatsen op til 180 pct. i 2028, så er der ikke præsenteret no-
gen baggrundsinformation eller forudsigelser, der forklarer anta-
gelserne bag tidslinjen for afgiftsforhøjelsen, og relevante tal for
udviklingen af Trafikstyrelsens udgifter, hvilket rejser alvorlige be-
kymringer i forhold til manglen på gennemsigtighed i forhold til,
hvordan beregningerne er foretaget. IATA mener, at de bagvedlig-
gende tal skulle have været forklaret detaljeret til branchen, før
lovforslaget blev sendt i offentlig høring, da dette ville have givet
mulighed for, at parterne kunne få den rigtige tid og forståelse med
henblik på at kunne forholde sig til forslaget.
For så vidt angår manglende konsekvensanalyse bemærker IATA,
at luftfartsbranchen opererer i et meget konkurrencepræget inter-
nationalt miljø, hvor balancen mellem lovgivning og åbne marke-
der er afgørende for fair konkurrence og branchens sundhed. Luft-
fart er i Danmark både afgørende for indenrigs- og international
konnektivitet, og IATA bemærker i den sammenhæng, at luftfarts-
branchen i Danmark i flere år har været under et stærkt pres fra
konkurrencen fra andre markeder, og at branchen ikke har haft ad-
gang til analysen af, hvordan rejseefterspørgslen vil blive påvirket i
Danmark som konsekvens af forhøjelsen af safety-afgiften. IATA
bemærker endvidere, at forhøjelsen op til 180 pct. kommer oven i
andre afgifter, der for indeværende pålægges luftfart i dette mar-
ked i form af lufthavnsafgifter, CO2- og passagerafgifter osv., som i
endnu højere grad hindrer konkurrencen og Danmarks konnektivi-
tet i det globale landskab. IATA henviser til, at geopolitiske udvik-
linger, krigen i Ukraines indflydelse og lukningen af det russiske
luftrum også i høj grad har påvirket luftfartens genopretning nega-
tivt i de senere år.
Dernæst mener IATA ikke, at operatørerne skal være ansvarlige for
at dække udgifterne af beslutninger truffet af Trafikstyrelsen ved-
rørende de ressourcer, der er nødvendige for at levere sine ydelser.
IATA bemærker, at disse beslutninger bør være baseret på effekti-
vitet, neutralitet og omkostningseffektivitet, og overraskende nok
er ingen af disse beslutningskriterier delt med branchen.
IATA mener desuden, at omkostningerne skal være relateret til de
ydelser, Trafikstyrelsen leverer, og at de skal fordeles rimeligt
blandt alle operatører, der modtager ydelserne. I denne kontekst
har IATA svært ved at forstå, hvorfor luftfartsindustrien skal finan-
siere tilsynet med droneoperationer, der har udviklet sig meget, og
som vil fortsætte med at udvikle sig meget de næste år, hvilket også
gør sig gældende i forhold til andre operationer, der har meget lidt
L 9 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2914459_0020.png
Side 20/32
at gøre med luftfartsbranchen. IATA bemærker, at mens formålet
med safety-afgiften er at sikre fuld dækning af Trafikstyrelsens til-
synsaktiviteter, er der samtidigt ikke noget krav om forøget pro-
duktivitet, og konsekvensen af dette er, at der ikke er noget incita-
ment til at have en omkostningseffektiv lovgivningsaktivitet, når
alle udgifter blot kan lægges over på brugerne.
Afslutningsvis mener IATA, at operatørerne skal vurderes på bag-
grund af deres safety- og security-modenhed,
ikke en ”one size fits
all-tilgang”.
Dette vil ifølge IATA bidrage til at optimere Trafiksty-
relsens ressourcer ved at føre dem over, hvor der er mest behov for
dem og dermed forbedre omkostningseffektiviteten.
Københavns Lufthavne A/S
bemærker, at det er Københavns
Lufthavnes overordnede opfattelse, at nye øgede nationale omkost-
ninger på luftfartsområdet ikke er hensigtsmæssige, fordi det som
udgangspunkt øger de samlede omkostninger ved at benytte de
danske lufthavne. Københavns Lufthavne bemærker, at det særligt
gør sig gældende set i lyset af den kommende passagerafgift, men
også inden for andre områder forventes der betydeligt større udgif-
ter for den danske luftfartsbranche over de kommende år.
Samtidig er Københavns Lufthavne naturligvis opmærksom på, at
der skal være en balance mellem indtægter og udgifter i forbindelse
med safety-tilsynet. Københavns Lufthavne finder det derfor na-
turligt, at det underskud, som er blevet genereret i forbindelse med
corona-pandemien, bliver udlignet over de kommende år.
Såfremt det besluttes at gennemføre afgiftsforhøjelsen på det fore-
slåede niveau, bør der, når økonomien er reetableret, efter Køben-
havns Lufthavnes opfattelse ske en markant nedbringelse af belø-
bet.
SAS
bemærker, at den internationale konkurrence i luftfartsbran-
chen skærpes løbende. SAS har derfor stort fokus på at etablere
konkurrencedygtige omkostninger for også at skabe forudsætnin-
gerne for den planlagte udbygning af SAS' netværk i Københavns
Lufthavn.
SAS bemærker, at den foreslåede stigning i safety-bidraget på op til
180 pct. i tillæg til en række andre betydelige nationale omkost-
ningsstigninger i år og næste år, vil modarbejde denne udbygning.
SAS finder på den baggrund, at tiden er løbet fra, at den kommerci-
elle passagerluftfart subsidierer andre dele af luftfartserhvervet.
L 9 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2914459_0021.png
Side 21/32
Efter SAS' opfattelse er det desuden urimeligt, at luftfarten skal fi-
nansiere Trafikstyrelsens tab som følge af manglende tilpasning til
et lavere aktivitetsniveau og dermed betale for ydelser, den ikke
har modtaget i kraft af en voldsom stigning i safety-bidraget på 180
pct. over de kommende år.
SAS bemærker, at baggrunden for indførelsen af safety-bidraget i
2013 først og fremmest var at erstatte de daværende fluktuerende
gebyrer samt administrativt belastende gebyrfastsættelser og - op-
krævninger for tilsynet med luftfartsvirksomheder med en forenk-
let opkrævning per passager gennem safety-bidraget. SAS støtter
på den baggrund fuldt ud safety-bidragets opretholdelse.
SAS bemærker, at ved safety-bidragets fastsættelse videreførtes
dengang den krydssubsidiering, som eksisterede under gebyrord-
ningen, således at safety-bidraget også finansierer tilsynet med en
række luftfartsvirksomheder, som ikke har noget at gøre med dem,
der betaler bidraget, nemlig passagererne. SAS er som dengang af
den opfattelse, at alle luftfartsvirksomheder bør betale deres egne
omkostninger. Dette synspunkt har yderligere aktualiseret sig.
Særligt to områder har været i en betydelig udvikling siden bidra-
gets indførelse - godstransport og dronevirksomhed.
SAS oplyser, at luftfartsselskaber, der alene udfører godstransport,
er i konkurrence med bl.a. SAS om godstransport, og at godstrans-
port er en væsentlig del af SAS' indtægtsgrundlag for beflyvning af
interkontinentale ruter. Det forekommer derfor ifølge SAS urime-
ligt og konkurrenceforvridende, at SAS' passagerer skal betale om-
kostningerne til konkurrerende virksomheder, hvilket har aktuali-
seret sig bl.a. ved en større dansk aktørs etablering i Danmark.
Droneaktiviteter har de senere år været i rivende udvikling, hvilket
ifølge SAS må forventes at fortsætte i årene fremover. SAS bemær-
ker, at ud over at droner anvender luftrummet, har dronevirksom-
hed kun sjældent noget at gøre med den traditionelle luftfartsindu-
stri, og at droner således anvendes i en lang række andre sektorer.
Det er derfor ifølge SAS vanskeligt at se, at det kan være luftfartens
opgave at finansiere tilsynet med denne virksomhed, som griber
stadig mere om sig.
Niveauet for safety-bidraget blev ved lovændring i 2021 som følge
af covid-19 fastsat for årene 2021-24 og blev således gjort uaf-
hængig af passagerantallet. Det deraf følgende underskud forudsat-
tes dækket af fremtidige afgiftsstigninger. Det er dette, som lov-
forslaget adresserer gennem forslag til stigende afgifter frem til og
L 9 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2914459_0022.png
Side 22/32
med 2028, hvor der er tale om en stigning pa 180 pct. i forhold til i
dag.
Alle dele af luftfarten blev ramt af covid-19 og har været tvunget til
at tilpasse deres virksomhed for at minimere tabene som følge af
voldsomt reducerede indtægter. Trafikstyrelsen har ikke på tilsva-
rende vis tilpasset sin virksomhed efter aktivitetsniveauet, vurderer
SAS.
Det forekommer ifølge SAS ikke rimeligt, at luftfarten skal bære
omkostninger til tilsynsvirksomhed, som for store deles vedkom-
mende ikke er gennemført under covid-krisen. SAS finder det der-
for heller ikke rimeligt eller logisk, at luftfarten skal kompensere
Trafikstyrelsens tab.
Det fremgår af bemærkningerne, at "I praksis forudsættes afgiften
overvæltet på passagererne". SAS har tidligere gjort opmærksom
på, at det ikke fungerer sådan på et marked, som er udsat for hård
international konkurrence, hvor nationale afgifter rammer hårdest
selskaber med forholdsmæssigt størst produktion i Danmark. Pri-
sen på flybilletter fastsættes af markedet, og sædvanligvis indebæ-
rer det, at luftfartsselskaberne må absorbere en del af sådanne om-
kostningsstigninger, hvilket ifølge SAS forholdsmæssigt hårdt ram-
mer selskaber med omfattende danske aktiviteter. Kun hvis pris-
elasticiteten er 0, kan hele meromkostningen påføres billetprisen,
og det er naturligvis ikke tilfældet, mener SAS.
SAS bemærker, at omkostningsstigninger på op til 180 pct. er sær-
deles uvelkomne ikke mindst i en tid, hvor den danske flybranche
er ramt og rammes af en lang række betydelige nationale omkost-
ningsstigninger i form af lufthavnsafgifter, passagerafgifter, en-
route- og indflyvningsafgifter samt CO2-afgifter, som alle er til-
kommet efter det i 2021 forudsattes, at luftfarten skulle bære Tra-
fikstyrelsens tab. Alt i alt sætter det SAS tilbage i den internatio-
nale konkurrence i en tid, hvor SAS har behov for konkurrencedyg-
tige omkostninger for at opfylde selskabets ambitioner om en
fremtidig udbygning af SAS' netværk i Københavns Lufthavn.
SAS bemærker endvidere, at safety-bidraget sikrer fuld omkost-
ningsdækning af Trafikstyrelsens tilsynsaktiviteter uden krav om
øget produktivitet eller effektivitet. Der er således ingen incitamen-
ter til at drive en omkostningseffektiv tilsynsvirksomhed, når alle
omkostninger uden videre kan væltes over på passagererne. SAS
oplyser, at SAS ved forskellige lejligheder i møder med Trafiksty-
relsen uden held har efterlyst relevante nøgletal for udviklingen i
Trafikstyrelsens omkostninger. Efter SAS' opfattelse må det være
L 9 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2914459_0023.png
Side 23/32
rimeligt, at der, selv om der er tale om en myndighed, skabes fuld
transparens om styrelsens omkostninger, således som det tilnær-
melsesvis også sker på andre offentligt regulerede områder inden
for luftfarten.
Ifølge bemærkningerne er der oparbejdet et underskud på 225 mio.
kr. SAS bemærker, at der ikke er redegjort for, hvordan dette beløb
er fremkommet. Det forekommer at være et meget højt tal i forhold
til de beregninger, SAS kan foretage. Som en naturlig konsekvens
heraf synes der ifølge SAS at være udtalt overdækning, medmindre
omkostningerne til tilsynet er steget meget kraftigt.
På baggrund af de store stigninger, der er tale om, finder SAS, at
det må være en forudsætning, at der nærmere redegøres for de
bagvedliggende tal. Dette gælder udviklingen i omkostningerne til
tilsynet historisk såvel som fremadrettet fordelt på de respektive
tilsynsområder og de tilsvarende indtægter suppleret med nøgletal
for udviklingen i produktivitet og effektivitet.
Endelig foreslås den nuværende reguleringsmekanisme ændret så-
ledes, at den fremover reguleres årligt på basis af den årlige pris-
og lønindeksregulering. SAS bemærker, at da den hidtidige meka-
nisme med indregning af udviklingen i passagertallet tilsynela-
dende bortfalder, vil der ikke længere være en sammenhæng mel-
lem de faktiske omkostninger og safetybidragets størrelse. Dette
kan selvsagt i teorien betyde både en over- og en underdækning.
Ved det ifølge SAS mest sandsynlige scenarie - nemlig overdækning
- må det formodes, at det overskydende provenu går i statskassen,
hvilket på urimelig vis bidrager til en unødvendig omkostningsord-
ning for luftfarten.
Afslutningsvis bemærker SAS, at niveauet for safety-afgiften til og
med 2028 indeholder dækning af historiske underskud, som angi-
veligt er endeligt afviklet samme år, og en pris- og lønregulering af
safety-bidraget herefter vil således indebære en voldsom overdæk-
ning, hvilket næppe kan være hensigten.
Transportministeriet skal hertil bemærke, at forslaget om forhø-
jelsen af safety-afgiften i kølvandet på covid-19-pandemien sker
som led i en forventning om, at passagergrundlaget i 2025 vil
være på niveau med 2019.
Det beskrives i lovforslaget, at underskuddet i safety-afgiftsord-
ningen forventes at udgøre ca. 225 mio. kr. ved udgangen af
2024. Beløbet baserer sig på et årligt underskud i safety-afgifts-
ordningen på ca. 10 mio. kr. i 2019, på ca. 46 mio. kr. i 2020, ca.
L 9 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2914459_0024.png
Side 24/32
31 mio. kr. i 2021 og mellem ca. 52-56 mio. kr. i årene 2022-2024.
Omkostningerne til tilsynsområdet er i tilsvarende periode steget
fra ca. 78 mio. kr. om året til ca. 127 mio. kr. om året.
Omkostningerne til tilsynet med den civile luftfart har været sti-
gende over tid og forventes også at stige fremover. Dette skyldes,
at de internationale krav til luftfart løbende skærpes. Der er ek-
sempelvis kommet nye krav til implementeringen af safety-mana-
gement-systemer hos luftfartsorganisationerne, som medfører, at
Trafikstyrelsen skal vejlede, godkende og føre tilsyn på området
på en anderledes måde end hidtil. Kompleksiteten på de områder
Trafikstyrelsen fører tilsyn med, har ændret sig, hvilket blandt
andet forudsætter ændrede kompetencer hos de tilsynsførende.
Trafikstyrelsen har endvidere skulle allokere yderligere ressour-
cer til området for at sikre overensstemmelse med kravene i EU-
forordningerne. Det har konkret medført, at der har været behov
for opnormering af antallet af tilsynsmedarbejdere på området,
hvilket i sig selv har udgjort en ikke uvæsentlig ressourcebelast-
ning i forbindelse med oplæringen af nye medarbejdere.
Som det anføres i flere høringssvar, oplevede branchen, at covid-
19-pandemien havde en endog meget negativ påvirkning på luft-
fartsbranchen verden over. For manges vedkommende førte det
til afskedigelse af personale og andre nødvendige nedskaleringer
af virksomhederne. I luftfartsbranchen stod luftfartøjer og luft-
havne i perioder delvis tomme hen. Ikke desto mindre var det
fortsat nødvendigt, at piloter og flyveledere (om nødvendigt ved
egenbetaling) vedligeholdt deres certifikater, at skoler relateret til
luftfarten fortsatte med at uddanne luftfartspersonale, at luftfar-
tøjerne blev vedligeholdt i overensstemmelse med reglerne, og at
lufthavnene blev ved med at vedligeholde træning og uddannelse
af personalet. Alt sammen for at branchen kunne genoptage drif-
ten efter pandemien.
Ministeriet skal understrege, at uanset at passagergrundlaget i de
første år af covid-19-pandemien i perioder således var væsentligt
lavere end hidtil, bestod en lang række af Trafikstyrelsens tilsyns-
opgaver fortsat. Ud over opgaver knyttet til udstedelse af certifi-
kater og gennemførelse af tiltrædelseskontroller, gennemførte
Trafikstyrelsen under covid-19 en lang række løbende tilsyn i
overensstemmelse med kravene i såvel international som national
lovgivning. Det bemærkes i den forbindelse, at styrelsen med visse
i lovgivningen fastsatte intervaller er forpligtet til at føre tilsyn
med de luftfartsoperatører, der i styrelsen er noteret som aktive.
Derudover vil styrelsen være forpligtet til at udføre ad hoc-tilsyn,
hvis der er indikationer på, at lovgivningen ikke efterleves til
L 9 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2914459_0025.png
Side 25/32
fulde. Begrænset aktivitet i branchen fører således alene til en be-
grænsning i Trafikstyrelsens tilsynsopgaver i det omfang, en ope-
ratør ophører med at drive luftfartsvirksomhed. Det forhold, at en
luftfartsvirksomhed gennem en kortere eller længere periode be-
grænser sin aktivitet, fører således ikke til, at Trafikstyrelsen kan
undlade at føre tilsyn med luftfartsvirksomheden.
Ministeriet kan derudover oplyse, at det Europæiske Luftfartssik-
kerheds Agentur (EASA) i samme periode tilkendegav, at der i
Trafikstyrelsen ikke var det nødvendige antal medarbejdere til at
løfte de til stadighed mere komplekse myndighedsopgaver, herun-
der tilsynet inden for den civile luftfart, hvilket i samme periode
førte til ændringer i Trafikstyrelsens organisation og en vis op-
manding med tilsynsførende medarbejdere.
Det er på den baggrund ministeriets vurdering, at der ikke var
mulighed for at nedskalere arbejdsopgaverne i Trafikstyrelsen
under covid-19-pandemien i noget betydende omfang.
Ministeriet vurderer således ikke, at underskuddet skyldes mang-
lende tilpasning til ændringer i opgavemængden, men derimod at
passagerantallet under covid-19-pandemien faldt i meget betyde-
ligt omfang, og at safety-afgiften netop er bundet op på antallet
af afrejsende passagerer fra en dansk lufthavn.
Trafikstyrelsens vurderinger af bl.a., hvor mange medarbejdere
og hvilke kompetencer medarbejderne skal have for, at de kan
løfte tilsynsopgaverne i overensstemmelse med lovgivningen, vil
have betydning for omkostningerne til det løbende tilsyn og der-
med indflydelse på safety-afgiftssatsen. Trafikstyrelsen er i den
forbindelse opmærksom på, at der skal være balance mellem det
forudsatte ressourcetræk til tilsynsarbejdet og antallet af medar-
bejdere til at løfte opgaverne. Heri indgår også effektivitetsbe-
tragtninger. Det bemærkes i den forbindelse, at styrelsen i efter-
året 2020, og dermed under covid 19-pandemien, gennemførte en
personaletilpasning, hvor også medarbejdere på luftfartsområdet
var omfattet. Personaletilpasningen skyldtes blandt andet en for-
ventning om nedgang i antallet af tilsynsobjekter (luftfartsselska-
ber, flyveskoler, værksteder, registrerede luftfartøjer, m.v.), som
følge af covid-19-pandemien. Det kan i den forbindelse oplyses, at
et fald i antallet af tilsynsobjekter ikke indtrådte som forventet,
hvilket formentlig til dels skyldes de støtteordninger, der under
covid-19 blev udformet til gavn for erhvervet.
L 9 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2914459_0026.png
Side 26/32
Oplysninger om den løbende opbygning af underskuddet i safety-
afgiftsordningen som følge af en ikke omkostningsdækkende sa-
fety-afgiftssats, har løbende kunne findes i relevante aktstykker,
hvori Finansudvalget har skulle give tilslutning til, at Trafiksty-
relsens egenkapital kunne hæves som følge af underskuddet i ord-
ningen. Der henvises bl.a. til aktstykke nr. 100 af 6. december
2023 og senest aktstykke nr. 236 af 19. juni 2024 vedrørende EM-
PIC-systemet. Derudover er det fremgået af Finansloven for 2022
og 2023, at styrelsens underskud er væsentligt forøget i perioden.
For så vidt angår de foreslåede afgiftsforhøjelser frem mod 2028
og en forventet udligning af underskuddet i ordningen over en 6-
årig periode er der regnet med de passagertal, der ligger til
grund for passagerafgiften fra regeringsinitiativet om Grøn luft-
fart. Det er således lagt til grund, at passagergrundlaget i 2025
vil være som i 2019. Passagergrundlaget for 2026-2030 er bereg-
net ved at fremskrive passagertallet for 2025 med den forventede
vækstrate for flytrafikken fra Energistyrelsens Klimastatus og -
fremskrivning 2023. Der er endvidere tillagt skønsmæssigt
300.000 betalende passagerer for Grønland og Færøerne. Der er
i fremskrivningen af passagergrundlaget ikke beregnet en evt. ne-
gativ adfærdseffekt af forøgelsen af safety-afgiften på antallet af
passagerer, da det er vurderet, at safety-afgiften ikke i sig selv vil
påvirke passageradfærden.
De forudsatte omkostninger er baseret på Trafikstyrelsens nuvæ-
rende forventninger til 2024-2027. Fra 2027 indregnes en årlig
stigning på 4 pct. fra det foregående år. Dertil er der tillagt 10
mio. kr. årligt til finansiering af implementering af styrelsens nye
it-understøttelsessystem til tilsyn og godkendelser på luftfartsom-
rådet, EMPIC. Dette svarer samlet til et omkostningsniveau på
henholdsvis 140 mio. kr. i 2025, ca. 143 mio. kr. i 2026, ca. 153
mio. kr. i 2027, ca. 164 mio. kr. i 2029 og ca. 170 mio. kr. i 2030.
Den faktiske udvikling i antal afrejsende passagerer og omkost-
ningerne til tilsynet vil have betydning for afviklingen af det op-
arbejdede underskud i ordningen.
Transportministeriet kan i forlængelse heraf afkræfte, at der er
tale om overdækning i safety-afgiftsordningen. Det har fra sa-
fety-afgiftsordningens indførelse været hensigten, at ordningen
skulle balancere økonomisk. Af samme årsag blev safety-afgiften
også sænket både i 2016 og 2018 i forbindelse med, at indtægts-
grundlaget i ordningen i de umiddelbart forudgående år var hø-
jere end omkostningsniveauet. Som beskrevet i lovforslaget vil sa-
L 9 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2914459_0027.png
Side 27/32
fety-afgiftssatsen på samme vis kunne sænkes til et omkostnings-
dækkende niveau i forhold til de løbende tilsynsudgifter, under
forudsætning af, at underskuddet i ordningen er udlignet med de
tiltag, der følger af lovforslaget.
For så vidt angår forslaget om ændring af reguleringsmekanis-
men er dette, som det er beskrevet i lovforslaget, baseret på, at
forholdene under covid-19-pandemien har vist, at den nuværende
reguleringsmekanisme virker ved en stabil udvikling med be-
grænsede udsving i passagertallene fra år til år, men at den i
visse tilfælde kan give nogle uhensigtsmæssige udsving i afgifts-
satsen, som alene kan korrigeres ved lovændring i tilfælde af
større udsving i passagertallet. Foruden dette har de seneste års
pris- og lønudvikling vist, at afgiftsprovenuet løbende udhules,
når der ikke foretages en egentlig pris- og lønindeksregulering
(PL-regulering) på samme måde, som det f.eks. er tilfældet for af-
gifterne på den del af jernbaneområdet, der vedrører Trafiksty-
relsen og Jernbanenævnet. Formålet med PL-reguleringen er så-
ledes at undgå en udhuling af afgiftsprovenuet i safety-afgiftsord-
ningen generelt, uanset opbygget underskud i safety-afgiftsord-
ningen eller ej. Med forslaget bringes den årlige regulering af sa-
fety-afgiften på linje med øvrige afgiftsområder. Høringssvarene
har givet anledning til en præcisering af dele af bemærkningerne
til lovforslaget med henblik på at tydeliggøre samspillet mellem
ændringer i safety-afgiftssatsen og reguleringsmekanismen.
Såfremt pris- og lønindeksreguleringen i fremtiden måtte bidrage
til en overdækning i safety-afgiftsordningen, vil dette
med hen-
visning til, at ordningen skal balancere økonomisk
give anled-
ning til en formindskelse af safety-afgiftssatsen.
For så vidt angår den forespurgte fremtidige transparens i for-
hold til Trafikstyrelsens tilsynsudgifter med den civile luftfart, op-
lyser Trafikstyrelsen, at branchen også fremadrettet vil blive
præsenteret for kommende reguleringer på møder med branchen.
På den måde vil branchen have mulighed for at indrette sig på de
regulerede afgifter så tidligt på året som hidtil.
I flere af høringssvarene lægges dernæst op til en omlægning af
safety-afgiftsordningen i forhold til passagerluftfartens finansie-
ring af tilsyn med aktører, der ikke er pålagt afgiften, men hvis
aktivitet har betydning for luftfartpassagerernes sikkerhed. Der
lægges således i høringssvarene op til, at safety-afgiften, der på-
lægges luftfartspassagererne, ikke også skal finansiere tilsynet
med i særdeleshed droner og luftfragt. Hertil bemærker ministe-
L 9 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2914459_0028.png
Side 28/32
riet, at det bærende hensyn bag safety-afgiften er luftfartspassa-
gerernes sikkerhed. Formålet med Trafikstyrelsens tilsyn med den
civile luftfart er at sikre, at luftfart i dansk luftrum sker i overens-
stemmelse med gældende lovgivning for herigennem at sikre luft-
fartspassagerernes sikkerhed. Af den årsag finansierer safety-af-
giften også Trafikstyrelsens tilsyn med aktører, der ikke betaler
afgiften, men som har en betydning for sikkerheden i dansk luft-
rum. Det bemærkes i den forbindelse, at langt størstedelen af luft-
farten i dansk luftrum
og derfor også langt den største hertil til-
knyttede tilsynsaktivitet
udgøres af passagertransport. Som
det bemærkes i flere af høringssvarene, forudsættes safety-afgif-
ten i praksis overvæltet på passagererne. For så vidt angår be-
mærkningen om, at det er en forkert antagelse, at safety-afgiften
lægges oven i billetpriserne, og at safety-afgiften dermed påvir-
ker konkurrencen til ulempe for danske luftfartsselskaber, be-
mærker ministeriet, at ca. 15 pct. af indtægterne fra safety-afgif-
ten vedrører passagerer, der flyver med danske luftfartsselska-
ber, mens ca. 85 pct. af indtægterne vedrører passagerer, der fly-
ver med udenlandske luftfartsselskaber. Såvel de danske som de
udenlandske luftfartsselskaber kan i praksis vælge fuldt ud at
overvælte afgiften på passagererne, hvormed passagererne bæ-
rer udgiften. Lovforslagets bemærkninger er forud for supple-
rende offentlig høring over det reviderede lovudkast blevet tilret-
tet i overensstemmelse hermed.
Ministeriet har derudover noteret sig branchens kritik af, at den
foreslåede forhøjelse af safety-afgiften falder sammen med øvrige
nye afgifter og omkostningsstigninger, men må henvise til be-
mærkningerne om normalisering af passagergrundlag, hensigten
med safety-afgiftsordningens balancering økonomisk mv.
Afslutningsvis har ministeriet noteret sig opfordringen til at
tænke omkostningseffektivitet i forhold til safety-afgiften ind i en
bredere kontekst. Ministeriet har noteret sig det konkrete forslag,
men bemærker, at dette ligger uden for lovforslaget, hvorfor det
ikke giver anledning til ændringer af lovforslaget. Trafikstyrel-
sen har over for ministeriet oplyst, at styrelsen er opmærksom på
konklusionerne i rapporten fra Udvalget for forberedelse af ny
flerårsaftale for domstolene, og at styrelsen indgår i en løbende
dialog med Justitsministeriet herom. Ministeriet har endvidere
noteret sig opfordringen til at tage initiativ til at påvirke i særde-
leshed EU-lovgivning i en nytteværdibaseret frem for en kvanti-
tetsbaseret retning.
2.1.2. Øvrige dele af lovforslaget
L 9 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2914459_0029.png
Side 29/32
Brancheforeningen Dansk Luftfart
har ingen bemærkninger
til udkastet om ophævelse af lov om det skandinaviske luftfarts-
samarbejde.
Dansk Ultralet Flyver Union (DULFU)
bemærker, at lov-
forslaget har betydning for fremme af ultralet flyvning i Danmark,
selvom DULFU kun er nævnt i bemærkningerne til lovforslaget.
DULFU håber, at lovændringen vil udvikle og fremme ultralet flyv-
ning i Danmark, ligesom i de fleste EU/EØS-lande.
DULFU har en bemærkning til følgende tekstpassage i lovforslaget
(til nr. 12, side 42 i udkastet):
”Den
foreslåede bemyndigelsesbestemmelse forven-
tes blandt andet udmøntet ved førstkommende revision af de be-
stående Bestemmelser for Civil Luftfart, der fastlægger de krav,
der er nødvendige for, at luftfartøjer, der ikke er omfattet af EU-
reguleringen, kan leve op til de internationale krav til luftdygtig-
hed, således som disse fastsættes af ICAO.”
Hertil bemærker DULFU, at
Alle ultralette luftfartøjer i EU/EØS-lande, er ikke omfattet
af EU-reguleringen. De er nationalreguleret, jævnfør EASA
Grundforordning 2018/1139.
Bilag 1-luftfartøjer (ultralette luftfartfartøjer) er ikke CS
certificerede ICAO-luftfartøjer.
For at ultralette luftfartøjer kan leve op til de krav, der stil-
let til luftdygtighed, skal disse luftfartøjer have en typegod-
kendelse, der er udstedt af luftfartsmyndigheden i det på-
gældende land, hvor flyet er produceret.
Luftfartsmyndigheden kontrollerer, at det ultralette luftfar-
tøj kan leve op til de internationale krav til luftdygtighed,
således som disse fastsættes af ICAO.
Efter aftale med Trafikstyrelsen har DULFU tilladelse til at
flyve i ultralette luftfartøjer, der har en typegodkendelse fra
følgende landes luftfartsmyndighed: Tjekkiet, Slovakiet,
Tyskland, Sverige og England.
L 9 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2914459_0030.png
Side 30/32
Ultralette luftfartøjer, der importeres til Danmark med en
typegodkendelse fra et af ovennævnte lande, skal registre-
res og godkendes af en flykontrollant fra DULFU, før luft-
fartøjet kan få en flyvetilladelse.
Flykontrollanten skal kontrollere, at det ultralette luftfartøj
lever op til typegodkendelseskravet og luftdygtighed, før
luftfartøjet kan registreres i DULFUs register over ultra-
lette luftfartøjer.
I forhold til EASA-deklarerede fly bemærker DULFU endvidere, at
luftfartøjer til maksimalt to personer og en MTOM på 1.200 kg.,
som blev indført af EASA i 2023, reguleres inden for forordningen,
jævnfør Part 21 Light. DULFU bemærker, at disse EASA-deklare-
rede luftfartøjer ikke er CS-certificerede ICAO-luftfartøjer.
Erhvervsflyvningens Sammenslutning
bemærker, at lov-
forslagets
øvrige ændringer af teknisk karakter i luftfartsloven ud
over ændringen af safety-afgiften, som fastsættelse af regler vedrø-
rende luftfartøjers luftdygtighed og mærkning, at præcisere be-
stemmelserne om registrering af luftfartøjer i Nationalitetsregiste-
ret samt territorialbestemmelse ændret for så vidt angår Grønland,
ikke giver
Erhvervsflyvningens Sammenslutning
anledning til be-
mærkninger. Erhvervsflyvningens Sammenslutning har heller ikke
bemærkninger til udkastet til lovforslagets indhold om erstatnings-
ansvarsgrænserne.
Københavns Lufthavne A/S
har ikke bemærkninger til lov-
forslagets øvrige indhold udover safety-afgiften.
SAS
oplyser, at selskabet ikke har bemærkninger til de tekniske
ændringer i lovforslaget.
Transportministeriet har noteret sig, at DULFU i sit høringssvar
er opmærksom på, at de nationale bestemmelser, der vil blive
fastsat i medfør af de foreslåede bemyndigelsesbestemmelser, vil
være relevante for de ultralette luftfartøjer, der sorterer under
DULFU, da disse ikke er omfattet af de EU-retlige regler om civil
luftfart. Beføjelsen til at fastsætte nærmere regler i medfør af de
foreslåede bemyndigelsesbestemmelser forventes overladt til Tra-
fikstyrelsen, der også i dag udsteder nationale regler i form af Be-
stemmelser for Civil Luftfart. Ved udstedelse af nye Bestemmelser
for Civil Luftfart vil et udkast blive sendt i høring, hvor der vil
være mulighed for, at DULFU kan kommentere konkret på de fo-
reslåede regelsæt, herunder i forhold til de emner, der nævnes i
DULFU’s høringssvar.
L 9 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2914459_0031.png
Side 31/32
2.1.3. Ikraftsættelse af regelændringerne på Færøerne
Vágar Lufthavn
bemærker, at lufthavnen noterer sig, at i medfør
af § 5, stk. 1, i lovforslaget, så gælder dette ikke for Færøerne og
Grønland. Det fremgår dog samtidig af lovforslagets § 5, stk. 2, at
loven ved kongelig anordning helt eller delvis kan sættes i kraft for
Færøerne og Grønland.
Vágar Lufthavn noterer sig derfor, at der er nogle forskelle i de pa-
ragraffer i den danske ”Lov
om luftfart jf. lovbekendtgørelse nr.
118 af 31. januar 2024”
og den tilsvarende lov, som er sat i kraft for
Færøerne med ”Anordningsbekendtgørelse
nr. 141 af 6. februar
2024 om ikrafttræden for Færøerne af lov om luftfart”.
Vágar Lufthavn bemærker, at såfremt loven sættes i kraft for Færø-
erne, jf. § 5, stk. 2, skal der tages højde for disse forskelle, og at
Vágar Lufthavn derfor har følgende bemærkninger til lovforslaget.
Til § 1, nr. 14, bemærker Vágar Lufthavn, at det fremgår, at i
§ 146
a, stk. 1,
og
§ 148, stk. 5,
ændres »fællesskabsretlige« til: »EU-ret-
lige«, men at ordet »fællesskabsretlige« ikke indgår i § 146 a, stk. 1,
i ”Anordningsbekendtgørelse
nr. 141 af 6. februar 2024 om ikraft-
træden for Færøerne af lov om luftfart”.
Til § 1, nr. 19, bemærker Vágar Lufthavn, at det fremgår, at i
§ 149
a, stk. 1 og 2
ændres »områder omfattet af loven« til: »luftfartsom-
rådet«, men at ordene »områder omfattet af loven« ikke indgår i §
149 a, stk. 1,
i ”Anordningsbekendtgørelse
nr. 141 af 6. februar
2024 om ikrafttræden for Færøerne af lov om luftfart”.
Transportministeriet har noteret sig Vágar Lufthavns bemærk-
ninger. Ved en ikraftsættelse af regelændringerne ved anordning
gældende for Færøerne vil dette ske med de ændringer, som de
færøske forhold tilsiger, herunder tilpasning til luftfartsloven,
som den gælder for Færøerne.
3. Lovforslaget i forhold til lovudkastet
I forhold til det udkast til lovforslag, der har været i høring, inde-
holder det fremsatte lovforslag følgende indholdsmæssige ændrin-
ger:
Høringssvarene har givet anledning til en præcisering af
lovforslagets bemærkninger for så vidt angår spørgsmålet
om overvæltning af safety-afgiften på passagererne. Lov-
L 9 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2914459_0032.png
Side 32/32
forslaget er ændret, således at det fremgår, at luftfartssel-
skaberne i praksis kan vælge fuldt ud at overvælte afgiften,
der er ens for alle danske og udenlandske selskaber, på pas-
sagererne, hvormed passagererne bærer udgiften.
I lovforslagsudkastet indgår den årlige pris- og lønindeks-
regulering af safety-afgiften som led i de foreslåede æn-
dringer af luftfartslovens § 148. I høringsudkastet fremgik
det, at pris- og lønindeksreguleringen ville ske årligt ved
tekstanmærkning på finansloven. Ændringen er foretaget
på ministeriets egen foranledning.
Høringssvarene har givet anledning til en præcisering af
dele af bemærkningerne til lovforslaget med henblik på at
tydeliggøre samspillet mellem ændringer i safety-afgiftssat-
sen og reguleringsmekanismen.
Af høringsudkastet fremgik det, at safety-afgiftssatsen fore-
sloges pris- og lønindeksreguleret første gang pr. 1. januar
2025. Dette er ændret til den 1. januar 2026. Ændringen er
foretaget på ministeriets egen foranledning.
Lovens foreslåede ikrafttrædelsestidspunkt er ændret fra
den 1. januar 2025 til den 28. december 2024 for at tage
højde for Danmarks folkeretlige forpligtelser i forbindelse
med implementeringen af ændrede erstatningsansvars-
grænser. De dele af loven, der ikke vedrører de ændrede er-
statningsansvarsgrænser, foreslås fortsat sat i kraft den 1.
januar 2025. Ændringen er foretaget på ministeriets egen
foranledning.
Herudover er der foretaget ændringer af sproglig, redaktionel og
lovteknisk karakter.