Til lovforslag nr.
L 89
Folketinget 2024-25
Betænkning afgivet af Ældreudvalget den 11. december 2024
Betænkning
over
Forslag til ældrelov
[af ældreministeren (Mette Kierkgaard)]
1. Ændringsforslag
Ældreministeren har stillet 2 ændringsforslag til lovfor-
slaget.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af EL og
DF) indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede æn-
dringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (EL) indstiller lovforslaget til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for
de stillede ændringsforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (DF) indstiller lovforslaget
til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme
imod de stillede ændringsforslag.
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Danmarksdemokraterne
Danmarksdemokraternes medlemmer af udvalget bakker
op om lovforslaget og en ny ældrelov, der skal sikre, at
plejen og omsorgen for landets ældre i højere grad tilrette-
lægges med afsæt i borgernes ønsker, og som giver medar-
bejderne arbejdsglæden og muligheden for at bruge deres
faglighed tilbage. I den forbindelse er Danmarksdemokrater-
ne særlig positive over for, at ældreplejen fremover tilret-
telægges i faste teams, så de ældres hjem ikke er en bane-
gård, men det i højere grad er kendte ansigter, der kommer
i de ældres hjem. Det skaber tryghed og bedre pleje for
borgeren og mere trivsel og arbejdsglæde for medarbejder-
ne. Samtidig er det afgørende for Danmarksdemokraterne,
at en ny ældrelov fører til et øget frit valg og større selv-
bestemmelse for den ældre. I den forbindelse bakker Dan-
marksdemokraterne op om, at der i fremtiden sikres et langt
bedre samarbejde mellem offentlige og private leverandører
på ældreområdet. Det er der brug for, hvis vi skal imøde-
komme de udfordringer, vi står over for, med en virkelighed,
hvor mange lever længere og bedre liv, men hvor flere også
vil få brug for pleje og omsorg i alderdommen.
I den forbindelse bemærker Danmarksdemokraterne, at
det er vigtigt, at omstillingen til den nye helhedspleje ikke
fører til færre private leverandører, når der stilles krav til at
kunne levere alt fra praktisk hjælp til sygepleje. Danmarks-
demokraterne bakker op om en helhedsorienteret ældrepleje,
hvor borgeren har mulighed for at få den hjælp, borgeren har
behov for. Derfor vil partiet følge udviklingen tæt og fort-
sætte drøftelserne med aftalekredsen, såfremt de nye krav og
implementeringsfrister bliver et benspænd for de ældres frie
valg i særlig landets land- og yderområder, hvor mange min-
dre leverandører leverer enkeltydelser i dag, der både udgør
en del af kernen i helhedsplejen, men også enkeltydelser, for
hvilket det ikke nødvendigvis er tilfældet, f.eks. indkøbs- og
tøjvaskeordninger. Danmarksdemokraterne mener, at det er
uhensigtsmæssigt, hvis disse leverandører ikke fremadrettet
kan understøtte arbejdet i ældreplejen og fortsat levere ydel-
ser til borgerne.
Danmarksdemokraterne havde gerne set, at sygeplejen
blev skrevet ind i ældreloven allerede nu, men partiet er dog
tilfredse med, at det med en ny sundhedsreform er besluttet,
at sygeplejen skrives ind i loven på et senere tidspunkt i
relation til arbejdet i ældreplejen. Dermed kommer loven til
at matche virkeligheden i ældreplejen.
Enhedslisten
Enhedslistens medlem af udvalget mener, at der er behov
for mere helhed og større fleksibilitet i ældreplejen, så ind-
holdet af den konkrete daglige hjælp til borgerne i højere
grad bygger på en dialog mellem borgere og medarbejde-
re. De ældres selvbestemmelse skal understøttes bedre, og
AX030777