Til lovforslag nr.
L 89
Folketinget 2024-25
Betænkning afgivet af Ældreudvalget den 11. december 2024
2. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til ældrelov
[af ældreministeren (Mette Kierkgaard)]
1. Ændringsforslag
Ældreministeren har stillet 2 ændringsforslag til lovfor-
slaget.
2. Indstillinger
<>
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Enhedslisten
Enhedslistens medlem af udvalget mener, at der er behov
for mere helhed og større fleksibilitet i ældreplejen, så ind-
holdet af den konkrete daglige hjælp til borgerne i højere
grad bygger på en dialog mellem borgere og medarbejde-
re. De ældres selvbestemmelse skal understøttes bedre, og
medarbejderne skal have større råderum til at bruge deres
faglighed til fra dag til dag at vurdere, hvad den ældres
behov er. Det er således positivt, at der med lovforslaget
gøres op med en rigid opdeling af hjælpen i enkeltydelser til
fordel for en helhedsorienteret tilgang. Gennemførelsen af
en helhedsorienteret pleje vanskeliggøres imidlertid af den
generelt dårlige personalebemanding, ligesom det store antal
ufaglærte medarbejdere kan være en udfordring i forhold til
den daglige vurdering af, hvilken hjælp den enkelte borger
har brug for.
Der er derfor behov for at sikre, at de ældre har gode
muligheder for at klage, hvis de oplever, at de ikke får den
hjælp, de har behov for. Lovforslaget sikrer ikke sådanne
muligheder. Tværtimod indebærer lovforslaget en svækkelse
af de ældres retssikkerhed, sådan som det påpeges i en ræk-
ke høringssvar. Det gælder både i forhold til mulighederne
for at klage over indholdet af de sammenhængende og rum-
melige pleje- og omsorgsforløb og den manglende mulighed
for at klage over den konkrete hjælp, der fastlægges gennem
det, lovforslaget beskriver som, faktisk forvaltningsvirksom-
hed.
Den utilstrækkelige retssikkerhed fremstår stærkt bekym-
rende i forhold til borgere under folkepensionsalderen. Lov-
forslaget åbner vide rammer for, at den enkelte kommune
kan træffe beslutning om, hvorvidt borgere under folkepen-
sionsalderen med handicap eller som lider af demens, skal
tildeles hjælp efter ældreloven eller serviceloven, og borger-
ne vil være afskåret fra at klage over den kommunale afgø-
relse herom til Ankestyrelsen.
Enhedslisten skal samtidige beklage, at der med lovfor-
slaget sker en afskaffelse af de lovfastsatte forebyggende
hjemmebesøg og mulighederne for praktisk støtte til mad-
lavning. Af disse årsager kan Enhedslisten ikke støtte lov-
forslaget.
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlem af udvalget kan ikke støtte
L 89, da lovforslaget samlet set ikke styrker ældreplejen,
men tværtimod forringer de ældres vilkår. Der bliver skåret
i de vigtige ældretilsyn, og med aftalen accepterer man det
ringe serviceniveau på ældreområdet. Derudover fastholder
aftalen generelt de alt for lave standarder på ældreområdet
og forringer på visse områder vilkårene yderligere. Med lov-
forslaget fastholdes det kritisk lave antal plejepersonale, og
der stilles ingen klare krav om grundlæggende ydelser som
regelmæssige bade, rengøring eller ordentlig mad. Alt dette
DokumentId
Journalnummer