Ældreudvalget 2024-25
L 89 Bilag 3
Offentligt
2936144_0001.png
Præsentation af
lovforslag
Lovforslag til ældrelov, lov om
ældretilsyn, lov om lokalplejehjem
og lov om friplejeboliger
L 89 - 2024-25 - Bilag 3: Powerpointpræsentation fra den tekniske gennemgang den 13/11-2024 af lovforslaget
2936144_0002.png
Forslag til ældrelov
L 89 - 2024-25 - Bilag 3: Powerpointpræsentation fra den tekniske gennemgang den 13/11-2024 af lovforslaget
2936144_0003.png
Lovens formål, bærende værdier og anvendelsesområde
Formål (§ 1, stk. 1)
Rammer for en ældrepleje, der understøtter en alderdom, som er
præget af mest mulig livsglæde, selvhjulpenhed og tid til omsorg
og nærvær.
Bærende værdier (§ 1, stk. 2)
Den ældres selvbestemmelse
Tillid til medarbejderne og den borgernære ledelse og
Formålet og bærende værdier sætter overordnet
retning for den måde, ældreplejen skal styres,
leveres, dokumenteres og kontrolleres.
Afspejles desuden i lovens materielle bestemmelser
om forebyggelse, samspil med civilsamfund m.v.,
helhedspleje og frit valg af leverandører af
helhedspleje og madlevering.
Et tæt samspil med de pårørende, lokale fællesskaber og
civilsamfund.
Anvendelsesområde (§ 2)
Personer, der har nået folkepensionsalderen og har behov for pleje
og omsorg til varetagelsen af den daglige livsførelse, på grund af
nedsat funktionsevne, der er opstået i forbindelse med personens
aldring (stk. 1).
Ældre personer under folkepensionsalderen, når det vurderes, at
behovet for pleje og omsorg svarer til det behov, som personer
over folkepensionsalderen kan have (stk. 2).
Sidefod
Et alment område, da alle i løbet af alderdommen
kan få behov for ældrepleje. Dvs. specifikke regler
for ældreplejen , der kan understøtte ambitionerne
for fremtidens ældrepleje
En snæver undtagelsesbestemmelse ifht. personer,
der med rimelighed kan betegnes som ældre, og
dermed hensigtsmæssigt omfattes af ældreplejen.
F.eks. relevant ifht. til personer i udsathed, som kan
ældes tidligere.
13-11-2024
Side 3
L 89 - 2024-25 - Bilag 3: Powerpointpræsentation fra den tekniske gennemgang den 13/11-2024 af lovforslaget
2936144_0004.png
Forebyggelse
En generel forebyggende og opsøgende tilgang (§ 4)
Kommunen har
pligt
til at tilvejebringe en generel forebyggende indsats, og herunder
iværksætte opsøgende
indsatser.
Indsatsen skal understøtte en alderdom med mest mulig selvhjulpenhed.
Der stilles ikke krav til formen. Det betyder også, at kommunerne
kan vælge at fortsat at tilbyde forebyggende
hjemmebesøg.
En rehabiliterende tilgang (§ 5)
Helhedsplejen
skal
gives med et forebyggende, rehabiliterende og vedligeholdende sigte.
Generelle tilbud med aktiverende og forebyggende sigte (§ 6)
Kommunen
kan
iværksætte eller give tilskud til generelle tilbud med aktiverende og forebyggende sigte.
Kan være civilsamfundsbaseret tilbud.
Videreførelsen af SEL § 79 – kun målrettet ældre.
Sidefod
13-11-2024
Side 4
L 89 - 2024-25 - Bilag 3: Powerpointpræsentation fra den tekniske gennemgang den 13/11-2024 af lovforslaget
2936144_0005.png
Helhedspleje i form af få, sammenhængende og rummelige pleje- og
omsorgsforløb (§§ 9-11)
§9
Forpligter til
politisk stillingtagen lokalt
om de
få,
sammenhængende og rummelige pleje- og omsorgsforløb.
Kommunalbestyrelsen træffer
beslutning om de
overordnede rammer
for, hvordan helhedspleje og
borgernær visitation skal organiseres, tilrettelægges og
udmøntes lokalt.
Fastsætter hvilke former for hjælp, der indgår i forløbet,
dvs. praktisk hjælp, personlig pleje og den kommunale
genoptræning uden forudgående sygehusindlæggelse.
Forpligter til, at oplysninger om rammer og indhold i pleje-
og omsorgsforløbene er
tilgængelige for borgerne.
§ 10
§ 11
Regulerer krav til den konkrete tilrettelæggelse og udførelse
af et pleje- og omsorgsforløb:
Hjælpen skal løbende tilrettelægges og udføres på
baggrund af
dialog ml. medarbejder og modtager
af
hjælpen og ud fra faglig vurdering af modtagerens behov
og ressourcer
Hjælpen skal tage afsæt i:
En
helhedsorienteret
indsats m. hensyntagen til
borgerens samlede
livssituation
Tværfaglighed
Kontinuitet, fleksibilitet og sammenhæng
i hjælpen
med færrest mulige forskellige medarbejdere i hjemmet
Borgerens
selvbestemmelse
og løbende
indflydelse
hjælpen.
Regulerer
forpligtelse til at tilbyde
et pleje- og
omsorgsforløb, som muliggør en løbende tilpasning af
hjælpen inden for det tildelte forløb i takt med udvikling af
borgerens behov og ressourcer.
Definerer
målgruppen:
personer omfattet af loven og med
behov for hjælp og støtte til den daglige livsførelse pga.
nedsat fysisk, psykisk eller social funktionsevne.
Sidefod
13-11-2024
Side 5
L 89 - 2024-25 - Bilag 3: Powerpointpræsentation fra den tekniske gennemgang den 13/11-2024 af lovforslaget
2936144_0006.png
Klageadgang (§§ 29 og 30)
Forvaltningsretlig afgørelse
Der vil ligesom i dag skulle træffes en forvaltningsretlig
afgørelse ved indgangen til hjælpen, og
kommunalbestyrelsen skal ved afgørelsen skriftligt oplyse
om indholdet af tilbuddet.
Den forvaltningsretlige afgørelse vil ligesom i dag skulle
leve op til de forvaltningsretlige krav om bl.a. sagens
oplysning, begrundelse og partshøring.
Faktisk forvaltningsvirksomhed
Den
løbende justering
af hjælpen inden for det tildelte
pleje- og omsorgsforløb efter § 10 betragtes som faktisk
forvaltningsvirksomhed
dvs. ikke en afgørelse i
forvaltningsretlig forstand, når hjælpen inden for forløbet
justeres
ikke klageadgang til Ankestyrelsen.
Ved
utilfredshed
med den faktiske
forvaltningsvirksomhed, herunder de faglige vurderinger
vedr. den aktuelle hjælp
klageadgang til
kommunalbestyrelsen og borgmesteren.
Ved væsentlige ændringer i den ældres behov, som
vurderes ikke at kunne rummes inden for det tildelte forløb
pligt til at træffe en ny forvaltningsretlig afgørelse, hvor
den ældres samlede situation genvurderes. Klageadgang til
Ankestyrelsen.
Der kan lige som i dag klages til Ankestyrelsen over
afgørelsen. Retssikkerhedslovens klageregler vedr. proces
for klage, klagefrister, genvurdering af sager m.v. finder
tilsvarende anvendelse.
Sidefod
13-11-2024
Side 6
L 89 - 2024-25 - Bilag 3: Powerpointpræsentation fra den tekniske gennemgang den 13/11-2024 af lovforslaget
2936144_0007.png
Frit valg (§§18-22)
Ældreloven viderefører en række gældende bestemmelser
om frit leverandørvalg på ældreområdet.
Formålet med ændringerne er, at offentlige og private
leverandører får lige vilkår til at levere ældrepleje.
Som noget nyt fremgår:
Private leverandører skal
kunne levere helhedspleje.
Det betyder, at private leverandører, udover at levere
praktisk hjælp og personlig pleje, skal kunne tilbyde
genoptræning
Efterberegning af kommunernes afregningspriser til
private leverandører skal som minimum finde sted i
forbindelse med aflæggelse af årsregnskab
Både kommuner og private leverandører forpligtes til at
efterbetale
afvigelser mellem afregningspris og faktisk
pris
Der bliver fastsat regler om en
fast overheadsats,
der
anvendes ved afregningen af private leverandører på
baggrund af et analysearbejde.
Sidefod
13-11-2024
Side 7
L 89 - 2024-25 - Bilag 3: Powerpointpræsentation fra den tekniske gennemgang den 13/11-2024 af lovforslaget
2936144_0008.png
Forslag til lov om
ældretilsyn
L 89 - 2024-25 - Bilag 3: Powerpointpræsentation fra den tekniske gennemgang den 13/11-2024 af lovforslaget
2936144_0009.png
Forankring, uvildighed, ensartethed og idriftsættelse
Forankring (§ 3)
Tværkommunal forankring af ældretilsynet i tre kommuner – én øst for Storebælt og to vest for Storebælt.
Processen med de kommende ældretilsynskommuner pågår p.t.
Forsøgsordningen med det statslige ældretilsyn i regi af Styrelsen for Patientsikkerhed og det kommunernes ældretilsyn
ophører pr. 1. juli 2025.
Uvildighed (§ 3, stk. 2)
Ældretilsynskommunerne og de kommuner, hvor de skal føre tilsyn med plejehjem og hjemmeplejen i, bliver fastsat i
en bekendtgørelse.
Ensartethed (§ 7, stk. 5 og § 14)
Sundhedsstyrelsen får en faciliterende og praksiskoordinerende rolle i forhold til, at tage ansvar for at få viden og
praksis på tværs de udpegede ældretilsynskommuner koordineret og ajourført.
Ældreministeriet udarbejder sammen med relevante aktører et koncept for vurdering af kvalitet i helhedsplejen samt
vejledningsmateriale.
Etableringsperiode og idriftsættelse (§ 15)
Etablering fra den 1. januar 2025 til den 1. juli 2025.
Sidefod
13-11-2024
Side 9
L 89 - 2024-25 - Bilag 3: Powerpointpræsentation fra den tekniske gennemgang den 13/11-2024 af lovforslaget
2936144_0010.png
Tilgang, formål, metode og opgaver/funktioner
Tilgang og formål (§ 1)
Tillid til medarbejderne og ledelsen
en hjørnesten i ældrereformen.
Støtte plejehjem, hjemmeplejen og andre leverandører af helhedspleje i at sikre kvalitet i helhedsplejen.
Metode (§ 1)
Læringsorienteret dialog – før, under og efter tilsyn.
Opgaver/funktioner (§§ 4-7)
Opstartsmøde med plejehjem, hjemmeplejen og andre leverandører af helhedspleje.
Rådgivnings- og sparringsfunktion om kvalitet i helhedsplejen.
Ældrelinjen
en direkte indgang ind til tilsynet, hvor man som ældre, pårørende, medarbejder m.fl. kan henvende sig –
med muligheden for at være anonym – med oplysninger om bekymrende forhold på plejehjem, i hjemmeplejen og andre
leverandører af helhedspleje.
Risikobaseret og reaktivt tilsyn med kvalitet i helhedsplejen inden for en femårig periode.
Sidefod
13-11-2024
Side 10
L 89 - 2024-25 - Bilag 3: Powerpointpræsentation fra den tekniske gennemgang den 13/11-2024 af lovforslaget
2936144_0011.png
Et risikobaseret og reaktivt tilsyn samt samtilsyn på plejehjem
Risikobaseret og reaktivt tilsyn med kvalitet i helhedsplejen inden for en femårig periode (§ 7, stk. 1-3)
1.
Den ældres selvbestemmelse.
2.
Tillid til medarbejderne og den borgernære ledelse.
3.
Et tæt samspil med de pårørende, lokale fællesskaber og civilsamfund.
Mundtlig orientering og skriftlig tilbagemelding på tilsyn (§ 7, stk. 4)
Sanktionsmuligheder (§ 9)
1.
Påbud om inden for en nærmere fastsat frist at sikre kvalitet i helhedsplejen inden for et eller flere af temaerne.
2.
Påbud om at modtage den nødvendige rådgivning og sparring.
3.
Forbud mod indflytning af nye beboere i plejeenheden for en bestemt periode
4.
Forbud mod indtag af nye borgere hos leverandører for en bestemt periode.
Samtilsyn på plejehjem (§ 8)
Udtager flere tilsynsmyndigheder (ældretilsynet, Arbejdstilsynet, det sundhedsfaglige tilsyn) uafhængigt af hinanden
samme plejehjem til tilsyn i det samme kalenderår, udfører de tilsynsmyndigheder tilsynet samtidig.
Sidefod
13-11-2024
Side 11
L 89 - 2024-25 - Bilag 3: Powerpointpræsentation fra den tekniske gennemgang den 13/11-2024 af lovforslaget
2936144_0012.png
Forslag til lov om
lokalplejehjem
L 89 - 2024-25 - Bilag 3: Powerpointpræsentation fra den tekniske gennemgang den 13/11-2024 af lovforslaget
2936144_0013.png
Definition af lokalplejehjem
Et ’lokalplejehjem’ defineres ved:
1. Et aktieselskab, der varetager driften af plejehjemmet, herunder ansætter
direktion og medarbejdere og leverer den hjælp og støtte, som borgere har
behov for efter ældreloven og serviceloven.
2. Boliger, der ejes af enten almene boligselskaber eller kommuner, og som
udlejes af boligorganisationen eller kommunen til personer, der opfylder
betingelserne for at få anvist en almen ældrebolig, jf. § 5, stk. 2, i lov om
almene boliger m.v., eller et plejehjem, jf. § 46 i ældreloven.
3. At indgå i den kommunale forsyning og ved at kommunalbestyrelsen har
anvisningsretten til boligerne.
Sidefod
13-11-2024
Side 13
L 89 - 2024-25 - Bilag 3: Powerpointpræsentation fra den tekniske gennemgang den 13/11-2024 af lovforslaget
2936144_0014.png
Opgaver
Det kommunale aktieselskabs opgaver (§ 1, stk. 1 og 2)
En eller flere kommunalbestyrelser kan etablere et kommunalt aktieselskab, der driver lokalplejehjem
Lokalplejehjem skal levere hjælp og støtte m.v. efter ældreloven eller lov om social service
Kommunalbestyrelsen udøver anvisningsretten til lokalplejehjem
Tilkøbsydelser (§ 2, stk. 1 og 2)
Det kommunale aktieselskab vil kunne sælge tilkøbsydelser på markedsvilkår
Tilkøb må ikke træde i stedet for den hjælp, borgeren er berettiget til
Det kommunale aktieselskab må ikke tilbyde ydelser, der er konkurrenceforvridende.
Sidefod
13-11-2024
Side 14
L 89 - 2024-25 - Bilag 3: Powerpointpræsentation fra den tekniske gennemgang den 13/11-2024 af lovforslaget
2936144_0015.png
Etablering og afregning
Aktieselskab (§ 3, stk. 1)
Et kommunalt aktieselskab, der driver lokalplejehjem, etableres efter reglerne i selskabsloven.
Det kommunale aktieselskab kan alene ejes af en kommune eller flere kommuner
Afregning og regnskabsaflæggelse (§ 8-9)
Kommunalbestyrelsens fastsættelse af lokalplejehjems afregningspriser vil følge afregningsmodellen for
friplejeboligleverandører.
Det kommunale aktieselskabs årsregnskab skal indeholde et særskilt regnskab for salg af tilkøbsydelser.
Sidefod
13-11-2024
Side 15
L 89 - 2024-25 - Bilag 3: Powerpointpræsentation fra den tekniske gennemgang den 13/11-2024 af lovforslaget
2936144_0016.png
Forslag til lov om
ændring af
friplejeboligloven m.v.
L 89 - 2024-25 - Bilag 3: Powerpointpræsentation fra den tekniske gennemgang den 13/11-2024 af lovforslaget
2936144_0017.png
Bedre rammer for etablering af friplejehjem
Forbedrede rammer for etablering af friplejeboliger med
støtte:
Rammerne forbedres ved, at friplejeboliger omfattes af
ordningen med 100 pct. statsgaranterede lån og
obligationer til finansiering af almene boliger.
Finansieringsordningen gælder alene i områder, hvor
markedsvilkårene ikke gør det muligt at etablere ustøttede
friplejeboliger.
Friplejeboligleverandører i andre områder vil fortsat have
mulighed for at optage lån med op til 75 pct. statsgaranti
efter den gældende finansieringsordning.
at finansieringsordningen skal omfatte land- og
oplandskommuner, bortset fra byer med mere end 20.000
indbyggere (grønne områder).
Herudover forslås det at forhøje kvoten fra 225 til 400.
Sidefod
13-11-2024
Side 17
L 89 - 2024-25 - Bilag 3: Powerpointpræsentation fra den tekniske gennemgang den 13/11-2024 af lovforslaget
2936144_0018.png
Forbud for friplejeboligleverandører at afvise borgere
Det foreslås, at friplejeboligleverandører ikke kan afvise at
udleje ledige boliger, hvis
Borgeren ikke tilslutte sig friplejehjemmet evt.
værdigrundlag
Friplejeboligleverandøren ikke vurderer at kunne
levere de ydelser, som personen er visiteret til
Sidefod
13-11-2024
Side 18
L 89 - 2024-25 - Bilag 3: Powerpointpræsentation fra den tekniske gennemgang den 13/11-2024 af lovforslaget
2936144_0019.png
Revision af reglerne for salg af støttede friplejeboliger
Følgende foreslås:
At markedspris anvendes i stedet for offentlige
vurderinger.
Der indføres betingelse om fortrinsvis salg som fortsat
støttede plejeboliger.
Kommende friplejeboligleverandører garanteres ikke
sit kapitalindskud ved afhændelse.
Forbud mod
sale and lease back-
aftaler om støttede
friplejeboliger.
Sidefod
13-11-2024
Side 19