Ældreudvalget 2024-25
L 89 Bilag 2
Offentligt
2934356_0001.png
Til ældreminister Mette Kierkgaard og medlemmerne af Ældreudvalget.
I forlængelse af nedenstående, som vi sendte til ministeren og udvalget den 9. oktober, kan vi til vores
store, negative overraskelse konstatere, at ministeren nu ikke længere mener, at en overgangsperiode
frem til udgangen af 2026 er nødvendig, men at »det vurderes at være realistisk, at en væsentlig andel
af de private leverandører kan nå at omstille sig til kravet om at levere helhedspleje på de 8 måneder,
der går fra fremsættelsen til lovens ikrafttrædelse.« Det var ellers denne overgangsperiode, som skulle
berolige de private udbydere, der måtte overveje at gå ind i helhedspleje.
Det fremgår ikke, hvad der har forandret sig i løbet af den seneste måned, og svaret er jo også, at det er
der ikke noget, der har.
Til gengæld har ministerens ændrede holdning kostet over en måneds kostbar tid.
Samtidig mangler der stadig klare svar på, hvad regeringens sundhedsudspil får af betydning for
hjemmeplejen i kommunerne, og dermed for private virksomheders overvejelser om evt. at omstille til
helhedspleje.
Det aktualiserer bare vores tidligere holdning:
- Der bliver meget færre private udbydere, hvorved det frie valg begrænses!
- Mange mindre og mellemstore kommuner vil ikke kunne tilbyde et privat alternativ!
- Der bliver kamp om relevante medarbejdere, som der i forvejen er for få af!
Odense, den 11. november 2024
Flenco Rengøring Aps.
Heidi Thorkilsen, adm. direktør og hovedaktionær, tlf. 65 91 67 27
Ole Bang Nielsen, bestyrelsesformand, tlf. 24 47 77 93
L 89 - 2024-25 - Bilag 2: Henvendelse af 11/11-2024 fra Flenco Rengøring Aps
2934356_0002.png
Fremsendt den 9. oktober:
I forlængelse af vores høringssvar – også i udvidet form, som er sendt til Ældreministeren og alle
medlemmer af Ældreudvalget – samt vores foretræde den 25. september, har Ældreudvalget stillet
spørgsmål til ministeren, som der nu foreligger svar på.
Det er vores opfattelse, at ministeren ikke forholder sig til vores bekymringspunkter, men alene
gengiver uddrag af oplægget til Ældrelov.
Ministeren fastholder, at det vil være/blive attraktivt for private virksomheder at tilbyde helhedspleje i
alle kommuner, men forholder sig slet ikke til, hvorfor det skulle blive mere attraktivt, end i dag. 25 %
af landets kommuner kan p.t. ikke tilbyde privat pleje, fordi det simpelt hen ikke er økonomisk
holdbart. Det forhold ændrer sig jo ikke, bare fordi det står i den kommende lov, at kommunerne SKAL
tilbyde to leverandører. Medmindre, naturligvis, at kommunerne sætter prisen op for at tiltrække
private udbydere, men det er vel ikke tanken? Så en lang række mindre kommuner, primært i
Udkantsdanmark, vil ikke kunne tilbyde et privat alternativ ifm. helhedspleje.
Ministeren fastholder også, at en underleverandør-model kan sikre overlevelse for mange små og
mellemstore leverandører af primært praktisk bistand, men forholder sig overhovedet ikke til vores
argumentation for det modsatte i ”Tilføjelse til Udvidet høringssvar”. Ud over de 5 virksomheder, der
er afsendere på høringssvaret, har vi været i kontakt med andre, og svaret er det samme alle steder:
en underleverandør-model er i praksis uholdbar!
Ministeren tilføjer, at der vil blive fulgt op på ”den strukturelle udvikling i ældreplejen, herunder
udviklingen i antal leverandører”, men det er sådan set ikke så relevant. Når man kommer frem til, at
mange private virksomheder er lukket/omlagt til andet forretningsgrundlag, er det for sent.
Eneste nye – og positive - i ministerens svar er, at den varslede overgangsperiode, hvor nuværende
leverandører kan tilbyde nuværende ydelser, uden at tilbyde helhedspleje, løber frem til udgangen af
2026. Det afhænger af aftaler med de enkelte kommuner, men fint at få sat dato på.
Ministerens svar er næppe en overraskelse, men nu har vi i hvert fald forsøgt at advare om de
umiddelbare konsekvenser, som vi ser dem:
- færre valgmuligheder for de ældre, og stor geografisk skævhed ift. private tilbud
- mange små og mellemstore private virksomheder må trække sig.
Vi står fortsat til rådighed, hvis nogen ønsker yderligere dialog.
Odense, den 9. oktober 2024