Tusind tak for ordet, formand, og tusind tak også for debatten og indlæggene i dag. Også tusind tak til aftalekredsen for et godt og konstruktivt forhandlingsforløb. Der er ingen tvivl om, at det for hver og en i partierne er ældres trivsel, der er en hjertesag. Det har man kunnet mærke igennem det hele. Tusind tak for det. Det mener jeg også hele aftalen bærer præg af.
Jeg har glædet mig utrolig meget til at stå her i dag. Nu er jeg jo helt ude vestfra, faktisk næsten så langt, man kan komme, og derfor er jeg også vant til at dosere min begejstring og mine armbevægelser. Men jeg må indrømme, at i dag er en særlig dag, og jeg har også svært ved at skjule, at jeg er glad. Jeg er glad over, at vi her i salen i dag starter behandlingen af forslaget til ældrelov, og vi starter også behandlingen af hele det lovkompleks, som udmønter den samlede aftale om en reform af ældreplejen. Det er en reform, det er en ældrelov, hvor vi sætter den ældres behov og ønsker i centrum, og hvor den ældres behov ikke længere skal defineres bag et skrivebord på et kommunekontor, men hvor social- og sundhedshjælperen, social- og sundhedsassistenten selvfølgelig sammen med borgeren finder ud af, hvilken omsorg og pleje der er behov for i dag. Og de finder ud af, hvordan hjælpen og plejen skal tilrettelægges.
Det er en ældrelov, hvor vi viser tillid – hvor vi starter i tilliden – og hvor personalets faglighed kan udfolde sig, samtidig med de også slipper for at lave unødig dokumentation. For mig at se har vi helt uden intention, men det er der, vi er endt, fået et system, hvor vi har fået opbygget nogle kolonner i et excelark, som bare er vokset og vokset gennem tiden, hvor vi definerer standarder, som skal gælde for alle, hvor der er centrale visitatorer – der er faktisk 1.500 af dem ud over hele landet, langt væk fra borgerne – der har planlagt hjælpen for den ældre langt ud i fremtiden, og hvor minutterne på medarbejdernes stopure i al for høj grad har sat rammerne for, hvilken hjælp man som ældre kan få.
At det er blevet sådan, kan vi takke os selv for, for forvaltningen af ældreplejen er nemlig rammesat af lovgivning, som vi laver her i Folketinget. Derfor er jeg også utrolig glad for, at vi i dag behandler forslaget til ældrelov, hvor vi netop fastholder den nuværende retstilstand, og vi fastholder ældres rettigheder til at få dækket deres behov for hjælp og pleje og genoptræning, men vi tager et grundlæggende opgør med den måde, vi forvalter, styrer, kontrollerer og leverer plejen på.
At vi skifter styresystem, er altså ikke det samme som at se stort på borgerens retssikkerhed, tværtimod. Der skal stadig væk foretages en individuel, konkret vurdering, når der skal træffes forvaltningsretlige afgørelser; der skal stadig træffes afgørelser, nemlig ved indgangen til hjælpen. Og det er med akkurat de samme krav til afgørelser som i dag, og afgørelserne vil også stadig væk kunne påklages præcis som i dag. Kommunen får også pligt til at oplyse, hvilken hjælp man kan forvente at få lige netop i deres kommune, og det skal alt sammen styrke transparensen. Når vi nu med helhedsplejen giver plads til en løbende tilpasning af hjælpen, skal det selvfølgelig ske i dialog mellem medarbejderne og den enkelte ældre, så man ved, hvad man får. Det tror jeg særlig er noget af det, der vil styrke transparensen.
Vi skifter også styresystem, og det er altså overhovedet ikke det samme som at se stort på borgerens retssikkerhed, for der skal stadig væk foretages den individuelle vurdering, som jeg var inde på. Men det er med de samme krav som i dag, og vi skal også kunne påklage det som i dag, som jeg nævnte.
Med ældreloven forlader vi for mig at se en fattig forståelse af kvalitet defineret ved politikker, defineret ved standarder, og vi ser i stedet kvalitet i plejen og omsorgen, der starter i relationen. Og vi starter med det meget, meget simple spørgsmål: Hvad har du brug for i dag? Heldigvis er regeringen ikke de første, der har tænkt den her tanke. Man har igennem flere år hos både kommuner og private leverandører set erfaringer med faste teams, med tværfaglighed og med, hvordan vi kan være kreative og dygtige og samarbejde med civilsamfundet. Der har været velfærdsaftaler med kommunerne, som har arbejdet med frisættelse, og jeg mener også, at vi altid som lovgivere har en forpligtelse til at stå på viden om, hvad der virker. Vi har også en forpligtelse til at lytte til, hvad det er for nogle snubletråde, og hvad det er for nogle barrierer, der er derude. Og det er det vi gør med ældreloven.
Vi får nu, hvad jeg vil kalde en ambitiøs ældrelov, der bygger på tre grundlæggende værdier: selvbestemmelse for den enkelte ældre, tillid til medarbejdere og ledere, et samspil med pårørende, lokale fællesskaber og et sprudlende civilsamfund lokalt. Med forslaget til ældrelov skaber vi en ny rammelov, der regulerer ældreområdet selvstændigt. Dermed udskiller vi også ældreområdet fra socialområdet, og det er der faktisk en utrolig vigtig pointe i, for det at ældes, det at få nogle behov for pleje og omsorg på grund af alder, er jo helt normalt. Det at blive gammel og få behov for hjælp til forebyggelse og praktisk hjælp og pleje og genoptræning er ikke en særlig tilstand, der skal reguleres som et specialområde; det er ganske normalt, i takt med at man bliver gammel.
Med lovforslaget indfører vi helhedspleje, som er, vil jeg sige, krumtappen i den måde, hjælpen og plejen tilrettelægges på. Helhedspleje betyder, at Henny og Aksel dagligt netop bliver mødt med spørgsmålene: Hvad har du brug for i dag? Hvordan skal vi tilrettelægge det? Hvordan skal vi få det til at hænge sammen? De bliver spurgt af en medarbejder og medarbejdere fra det faste team, som kender dem. Og Hennys og Aksels svar og behov kan imødekommes med det samme, fordi den hjælp, der er tildelt fra kommunen, er rummelig og kan tilrettelægges fleksibelt og netop giver medarbejdere reelle muligheder for at bruge deres faglighed.
Med ældrelovens krav om helhedspleje, som jo både kommunale og private leverandører af hjemmehjælp skal leve op til, får vi et nyt – helt nyt – lovgivningsmæssigt skelet, som er en forudsætning for organiseringen i faste teams. Faste tværfaglige teams sikrer kontinuitet i en helhedsorienteret hjælp baseret på selvbestemmelse, tillid og samspil med pårørende, civilsamfundet og lokale fællesskaber.
Når vi taler om selvbestemmelse, er noget af det allervigtigste, som flere af ordførerne også har været inde på her i dag, blikket på det hele menneske: at ældre er mennesker, ikke opgaver, som flere har nævnt. Og det hele menneske fylder faktisk slet ikke i lovgivningen, som den er i dag. I dag er hjælpen til den ældre splittet op i opgaver, der udføres på bestemte tidspunkter, og den er i øvrigt slet ikke koordineret mellem de fagpersoner, der er i hjemmet.
Hvis man som plejepersonale skal vide, hvad den ældre har af ønsker til pleje og omsorg, mener jeg, det kræver, at man kender den ældres livshistorie. Derfor bliver de pårørende med deres kendskab til den ældre selvfølgelig også en vigtig samarbejdspartner i helhedsplejen. Det betyder selvfølgelig ikke, at pårørende pålægges opgaver eller forpligtelser, nej, men det betyder, at de pårørende skal høres, anerkendes og systematisk inddrages i et ligeværdigt samarbejde. Og når hjælpen tager udgangspunkt i det hele menneske, bliver det sociale velvære også et meget større fokusområde, f.eks. med hensyn til ensomhed, som er et stigende problem i vores samfund i dag. Faktisk er der så mange som 100.000 ældre, der er ensomme. Vi ved, at ensomhed har kæmpe konsekvenser for livskvalitet og helbred. Derfor er et tæt samspil med civilsamfundet og lokale fællesskaber også helt essentielt i ældreloven. Sådan et samspil kan jo ske på et hav af forskellige måder: fra at gøre Henny opmærksom på den lokale bridgeklub, når man kommer fra sit team, til uddannede demensvenner, der supplerer indsatsen på et plejehjem, og til at være en petanqueklub, som man er med i, længe inden man får brug for plejen.
For mig at se taler vi godt nok ikke om flødeskum på toppen af ældreplejen, men jeg mener, at vi taler om et gensidigt ligeværdigt samarbejde baseret på respekt, hvor pårørende, civilsamfundet og frivillige anerkendes som vigtige samarbejdsparter, men uden at man, som det gør sig gældende for pårørende, skal være tvunget til at have nogen forpligtelser. Og samspillet med civilsamfundet skal selvfølgelig ske med respekt for de forskellige parters egenart og den enkelte borgers egne ønsker. Det er dét samspil, det er at se det hele menneske, det er selvbestemmelsen, det er tilliden til medarbejderne og det øgede handlerum, de har, der tilsammen for mig at se kommer til at løfte vores ældrepleje. Tusind tak for ordet.