Sundhedsudvalget 2024-25
L 88 Bilag 8
Offentligt
2955058_0001.png
Til lovforslag nr.
L 88
Folketinget 2024-25
Betænkning afgivet af Sundhedsudvalget den 10. december 2024
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om klage- og erstatningsadgang inden for
sundhedsvæsenet
(Opgavebortfald på indenrigs- og sundhedsområdet)
[af indenrigs- og sundhedsministeren (Sophie Løhde)]
1. Ændringsforslag
Indenrigs- og sundhedsministeren har stillet 2 ændrings-
forslag til lovforslaget.
2. Tilkendegivelse fra indenrigs- og sundhedsministeren
Indenrigs- og Sundhedsministeriet er blevet opmærksom
på, at dele af følgende afsnit i lovforslagets punkt 2.1.2
om Indenrigs- og Sundhedsministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning ikke er korrekt:
»Der kan således fortsat klages over offentligt ansatte
tandlæger, tandteknikere og tandplejere, eller tandlæger,
tandteknikere og tandplejere, som udøver sundhedsfaglig
virksomhed, som finansieres af det offentlige. Der kan f.eks.
være behandling, hvor regionsrådet giver tilskud til tandple-
je til patienter, der har betydelige tandproblemer som følge
af visse typer kræftbehandling, Sjøgrens syndrom og med-
fødte sjældne sygdomme, jf. sundhedslovens § 166.«
Indenrigs- og Sundhedsministeriet kan oplyse, at »Der
kan f.eks. være behandling, hvor regionsrådet giver tilskud
til tandpleje til patienter, der har betydelige tandproblemer
som følge af visse typer kræftbehandling, Sjøgrens syndrom
og medfødte sjældne sygdomme, jf. sundhedslovens § 166«,
rettelig ikke bør fremgå af bemærkningerne, idet der som
følge af de foreslåede regler alene vil kunne klages over
tandbehandlinger, der er fuldt offentligt finansieret.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet kan oplyse, at der ret-
telig som eksempel kunne være nævnt »Det kan f.eks. være
specialiseret tandpleje, som regionsrådet tilbyder børn og
unge under 22 år med tandlidelser, der uden behandling
medfører varig funktionsnedsættelse.«
Det skal understreges, at forslaget ikke har betydning for
patienters mulighed for erstatning for skader efter de særlige
og gunstige regler, der gælder på sundhedsområdet. Patien-
ter vil således fortsat kunne ansøge om erstatning for skader
hos en tandlæge, tandplejer eller tandtekniker hos Patienter-
statningen, ligesom Patienterstatningens afgørelser fortsat
vil kunne ankes til Ankenævnet for Patienterstatningen, der
sekretariatsbetjenes af Styrelsen for Patientklager.
3. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V, SF, DD, LA, M, KF og
RV) indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede æn-
dringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (EL og DF) indstiller lovforslaget
til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for
de stillede ændringsforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (ALT) indstiller lovforsla-
get til
forkastelse
ved 3. behandling.
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Politiske bemærkninger
Danmarksdemokraterne
Danmarksdemokraterne bakker op om ambitionerne bag
lovforslaget og formålet med at forenkle og fjerne bureau-
krati og frisætte personale på velfærdsområdet, så ressour-
cerne i højere grad går til kerneopgaverne.
Danmarksdemokraterne noterer sig i den forbindelse, at
der ifølge en opgørelse fra Finansministeriet er kommet
over 16.000 flere administrative årsværk i staten fra 2017
til 2023. 12.400 af dem er kommet til siden 2019, hvor
Mette Frederiksen blev statsminister. I mellemtiden har re-
geringen oprettet tre nye ministerier, som vil føre til flere
AX030743
L 88 - 2024-25 - Bilag 8: Betænkning afgivet den 10. december 2024
2955058_0002.png
2
statslige årsværk. Det er medvirkende til, at vi i dag står i
en situation, hvor den offentlige sektor har rundet 100.000
fuldtidspersoner, der arbejder med administration. Derfor
mener Danmarksdemokraterne, at der er brug for at reducere
antallet af statslige årsværk på en måde, der ikke sker på
bekostning af centrale opgaver, rettigheder for borgerne eller
udvikling i områderne uden for de store byer. Derfor har
Danmarksdemokraterne også sammen med Liberal Alliance,
Det Konservative Folkeparti og Dansk Folkeparti foreslået
at reducere antallet af statslige årsværk med 2.900.
Set i det lys bakker Danmarksdemokraterne op om lov-
forslaget.
Alternativet
Alternativet støtter fuldt ud lovforslagets hensigt om at
reducere bureaukrati og administrative omkostninger, så fle-
re af den offentlige sektors ressourcer kan bruges på borger-
nær velfærd frem for på unødig administration og dokumen-
tation. Men vi er alvorligt bekymrede for, at det her forslag
vil få negative konsekvenser for patientsikkerhed, kvalite-
ten i sundhedsbehandling og patienternes rettigheder. Ved
at fjerne den administrative klageadgang for private tandkli-
nikker og klagemuligheder vedrørende befordring og befor-
dringsgodtgørelse risikerer vi at svække patientsikkerheden
og skabe ulighed mellem behandlingstilbuddene i offentlige
og private klinikker.
Vi kan derfor ikke stemme for forslaget, da vi ønsker at
sikre, at alle patienter har lige rettigheder og muligheder for
at klage over behandlinger, uanset om de vælger at modtage
behandling i det offentlige eller private sundhedsvæsen.
5. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
indenrigs- og sundhedsministeren,
tiltrådt af et
flertal
(udvalget med undtagelse af ALT):
Til titlen
1)
Efter »lov om klage- og erstatningsadgang inden for
sundhedsvæsenet« indsættes: »og sundhedsloven«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 2]
Ny paragraf
2)
Efter § 1 indsættes:
Ȥ 01
I sundhedsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1015 af 5.
september 2024, som ændret ved lov nr. 1779 af 28.
december 2023, foretages følgende ændring:
1.
I
§ 64 d, stk. 2,
udgår »finansiering af udgifterne til
driften af de klageordninger om praktiserende tandlæger, der
reguleres efter §§ 1, 2 og 3 b i lov om klage- og erstatnings-
adgang inden for sundhedsvæsenet, og«.«
[Konsekvensændring som følge af de foreslåede bestemmel-
ser i lovforslagets § 1, nr. 2, 7 og 9]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med lovforslaget foreslås ændringer, som kræver konse-
kvensrettelser i sundhedsloven.
Det foreslås derfor, at sundhedsloven indsættes i lovfor-
slagets titel.
Til nr. 2
Det fremgår af sundhedslovens § 64 d, stk. 2, at inden-
rigs- og sundhedsministeren fastsætter regler om, at finan-
siering af udgifterne til driften af de klageordninger om
praktiserende tandlæger, der reguleres efter §§ 1, 2 og 3
b i lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundheds-
væsenet, og finansieringen af de erstatningssager, der er
henlagt til behandling hos en privat institution, kan indgå i
den økonomiske ramme omfattet af stk. 1.
Med lovforslagets § 1, nr. 2, 7 og 9, foreslås adgangen til
at klage over praktiserende tandlæger ophævet.
Det foreslås som konsekvens heraf, at der i lovforslaget
indsættes en ny bestemmelse med en ændring af § 64 d, stk.
2, i sundhedsloven. Med den foreslåede nye bestemmelse
forslås det, at »finansiering af udgifterne til driften af de
klageordninger om praktiserende tandlæger, der reguleres
efter §§ 1, 2 og 3 b i lov om klage- og erstatningsadgang
inden for sundhedsvæsenet, og« udgår af sundhedslovens §
64 d, stk. 2.
Forslaget skyldes, at der som følge af den foreslåede
ophævelse af klageadgangen, jf. lovforslagets § 1, ikke er
behov for ved bemyndigelse at fastsætte regler om finansie-
ring af udgifterne til driften af klageordningerne om prakti-
serende tandlæger.
6. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 7. november 2024 og var
til 1. behandling den 14. november 2024. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Sundhedsudval-
get.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og indenrigs- og sundhedsministeren sendte
den 2. september 2024 dette udkast til udvalget, jf. SUU
alm. del – bilag 386 (folketingsåret 2023-24). Den 7. no-
vember 2024 sendte indenrigs- og sundhedsministeren hø-
ringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
L 88 - 2024-25 - Bilag 8: Betænkning afgivet den 10. december 2024
2955058_0003.png
3
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 7 bilag på lovforsla-
get.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 6 spørgsmål
til indenrigs- og sundhedsministeren til skriftlig besvarelse,
som ministeren har besvaret.
Lea Wermelin (S) Birgitte Vind (S) Camilla Fabricius (S) Flemming Møller Mortensen (S) Lasse Haugaard Pedersen (S)
Maria Durhuus (S) Matilde Powers (S)
nfmd.
Rasmus Horn Langhoff (S) Sara Emil Baaring (S)
Christoffer Aagaard Melson (V) Lars Christian Lilleholt (V) Heidi Bank (V) Monika Rubin (M) Nanna W. Gotfredsen (M)
Rasmus Lund-Nielsen (M)
fmd.
Jens Henrik Thulesen Dahl (DD) Marlene Harpsøe (DD) Louise Brown (LA)
Helena Artmann Andresen (LA) Per Larsen (KF) Lise Bertelsen (KF) Kim Edberg Andersen (DD) Peter Kofod (DF)
Kirsten Normann Andersen (SF) Charlotte Broman Mølbæk (SF) Signe Munk (SF) Peder Hvelplund (EL)
Stinus Lindgreen (RV) Helene Brydensholt (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Liberal Alliance (LA)
Moderaterne (M)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
50
24
15
15
15
13
10
9
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Alternativet (ALT)
Siumut (SIU)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
6
5
1
1
1
1
6