Sundhedsudvalget 2024-25
L 88 Bilag 7
Offentligt
2952342_0001.png
Til lovforslag nr.
L 88
Folketinget 2024-25
Betænkning afgivet af Sundhedsudvalget den 0. december 2024
2. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om klage- og erstatningsadgang inden for
sundhedsvæsenet
(Opgavebortfald på indenrigs- og sundhedsområdet)
[af indenrigs- og sundhedsministeren (Sophie Løhde)]
1. Ændringsforslag
Indenrigs- og sundhedsministeren har stillet 2 ændrings-
forslag til lovforslaget.
2. Tilkendegivelse fra indenrigs- og sundhedsministeren
Indenrigs- og Sundhedsministeriet er blevet opmærksom
på, at dele af følgende afsnit i lovforslagets punkt 2.1.2
om Indenrigs- og Sundhedsministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning ikke er korrekt:
»Der kan således fortsat klages over offentligt ansatte
tandlæger, tandteknikere og tandplejere, eller tandlæger,
tandteknikere og tandplejere, som udøver sundhedsfaglig
virksomhed, som finansieres af det offentlige. Der kan f.eks.
være behandling, hvor regionsrådet giver tilskud til tandple-
je til patienter, der har betydelige tandproblemer som følge
af visse typer kræftbehandling, Sjøgrens syndrom og med-
fødte sjældne sygdomme, jf. sundhedslovens § 166.«
Indenrigs- og Sundhedsministeriet kan oplyse, at »Der
kan f.eks. være behandling, hvor regionsrådet giver tilskud
til tandpleje til patienter, der har betydelige tandproblemer
som følge af visse typer kræftbehandling, Sjøgrens syndrom
og medfødte sjældne sygdomme, jf. sundhedslovens § 166«,
rettelig ikke bør fremgå af bemærkningerne, idet der som
følge af de foreslåede regler alene vil kunne klages over
tandbehandlinger, der er fuldt offentligt finansieret.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet kan oplyse, at der ret-
telig som eksempel kunne være nævnt »Det kan f.eks. være
specialiseret tandpleje, som regionsrådet tilbyder børn og
unge under 22 år med tandlidelser, der uden behandling
medfører varig funktionsnedsættelse.«
Det skal understreges, at forslaget ikke har betydning for
patienters mulighed for erstatning for skader efter de særlige
og gunstige regler, der gælder på sundhedsområdet. Patien-
ter vil således fortsat kunne ansøge om erstatning for skader
hos en tandlæge, tandplejer eller tandtekniker hos Patienter-
statningen, ligesom Patienterstatningens afgørelser fortsat
vil kunne ankes til Ankenævnet for Patienterstatningen, der
sekretariatsbetjenes af Styrelsen for Patientklager.
3. Indstillinger
<>
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Politiske bemærkninger
<>
5. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
indenrigs- og sundhedsministeren,
tiltrådt af <>:
DokumentId
Journalnummer
L 88 - 2024-25 - Bilag 7: 2. udkast til betænkning
2952342_0002.png
2
Til titlen
1)
Efter »lov om klage- og erstatningsadgang inden for
sundhedsvæsenet« indsættes: »og sundhedsloven«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 2]
Ny paragraf
2)
Efter § 1 indsættes:
Ȥ 01
I sundhedsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1015 af 5.
september 2024, som ændret ved lov nr. 1779 af 28.
december 2023, foretages følgende ændring:
1.
I
§ 64 d, stk. 2,
udgår »finansiering af udgifterne til
driften af de klageordninger om praktiserende tandlæger, der
reguleres efter §§ 1, 2 og 3 b i lov om klage- og erstatnings-
adgang inden for sundhedsvæsenet, og«.«
[Konsekvensændring som følge af de foreslåede bestemmel-
ser i lovforslagets § 1, nr. 2, 7 og 9]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med lovforslaget foreslås ændringer, som kræver konse-
kvensrettelser i sundhedsloven.
Det foreslås derfor, at sundhedsloven indsættes i lovfor-
slagets titel.
Til nr. 2
Det fremgår af sundhedslovens § 64 d, stk. 2, at inden-
rigs- og sundhedsministeren fastsætter regler om, at finan-
siering af udgifterne til driften af de klageordninger om
praktiserende tandlæger, der reguleres efter §§ 1, 2 og 3
b i lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundheds-
væsenet, og finansieringen af de erstatningssager, der er
henlagt til behandling hos en privat institution, kan indgå i
den økonomiske ramme omfattet af stk. 1.
Med lovforslagets § 1, nr. 2, 7 og 9, foreslås adgangen til
at klage over praktiserende tandlæger ophævet.
Det foreslås som konsekvens heraf, at der i lovforslaget
indsættes en ny bestemmelse med en ændring af § 64 d, stk.
2, i sundhedsloven. Med den foreslåede nye bestemmelse
forslås det, at »finansiering af udgifterne til driften af de
klageordninger om praktiserende tandlæger, der reguleres
efter §§ 1, 2 og 3 b i lov om klage- og erstatningsadgang
inden for sundhedsvæsenet, og« udgår af sundhedslovens §
64 d, stk. 2.
Forslaget skyldes, at der som følge af den foreslåede
ophævelse af klageadgangen, jf. lovforslagets § 1, ikke er
behov for ved bemyndigelse at fastsætte regler om finansie-
ring af udgifterne til driften af klageordningerne om prakti-
serende tandlæger.
6. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 7. november 2024 og var
til 1. behandling den 14. november 2024. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Sundhedsudval-
get.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og indenrigs- og sundhedsministeren sendte
den 2. september 2024 dette udkast til udvalget, jf. SUU
alm. del – bilag 386 (folketingsåret 2023-24). Den 7. no-
vember 2024 sendte indenrigs- og sundhedsministeren hø-
ringssvarene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 7 bilag på lovforsla-
get.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 6 spørgsmål
til indenrigs- og sundhedsministeren til skriftlig besvarelse,
som ministeren har besvaret.
Lea Wermelin (S) Birgitte Vind (S) Camilla Fabricius (S) Flemming Møller Mortensen (S) Lasse Haugaard Pedersen (S)
Maria Durhuus (S) Matilde Powers (S)
nfmd.
Rasmus Horn Langhoff (S) Sara Emil Baaring (S)
Christoffer Aagaard Melson (V) Lars Christian Lilleholt (V) Heidi Bank (V) Monika Rubin (M) Nanna W. Gotfredsen (M)
Rasmus Lund-Nielsen (M)
fmd.
Jens Henrik Thulesen Dahl (DD) Marlene Harpsøe (DD) Louise Brown (LA)
Helena Artmann Andresen (LA) Per Larsen (KF) Lise Bertelsen (KF) Kim Edberg Andersen (DD) Peter Kofod (DF)
Kirsten Normann Andersen (SF) Charlotte Broman Mølbæk (SF) Signe Munk (SF) Peder Hvelplund (EL)
Stinus Lindgreen (RV) Helene Brydensholt (ALT)
L 88 - 2024-25 - Bilag 7: 2. udkast til betænkning
2952342_0003.png
3
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Liberal Alliance (LA)
Moderaterne (M)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
50
24
15
15
15
13
10
9
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Alternativet (ALT)
Siumut (SIU)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
6
5
1
1
1
1
6