Socialudvalget 2024-25
L 85 Bilag 1
Offentligt
2932477_0001.png
Til
Social- og boligstyrelsen
Ref. Høringsbrev, dok.nr. 906914
Silkeborg, 25. september 2024
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om socialtilsyn (Ophør
af Social- og Boligstyrelsens auditfunktion)
Blå Kors Danmark udtrykker bekymring over forslaget om ophør af Social- og
boligstyrelsens auditfunktion og dermed overvågning af og støtte til ensartethed og
kvalitet i socialtilsynene. Vi er bekymrede over, at opgaven med at sikre ensartethed
på tværs af de fem socialtilsyn herefter overgår til tilsynene selv.
Det er vores oplevelse, at uensartethed på tværs af socialtilsynenes tilgang og
praksis medfører usikkerhed hos de tilbud, som er underlagt social tilsyn. Vi er
desuden bekymrede over den skævhed og tilfældighed i konkurrenceforhold mellem
sociale tilbud, som potentielt kan opstå i forlængelse af mulig øget uensartethed i
tilgang og praksis hos socialtilsynene.
Idet vi betragter socialtilsynet som en betydningsfuld sparringspartner finder vi den
mulige kvalitetsforringelse i socialtilsynenes arbejde uhensigtsmæssig. Nedlæggelse
af Social- og boligstyrelsens tværgående auditfunktion, vil alt andet lige være en
kvalitetsforringelse på et område, hvor der bør arbejdes videre med styrkelse af
kvaliteten.
Med venlig hilsen
Morten Skov Mogensen
Generalsekretær
Blå Kors Danmark
L 85 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2932477_0002.png
Social-, Bolig- og
Ældreministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Høringsbrev om lovforslag til ændring af lov om socialtilsyn (SM
Id nr.: 910636)
Ankestyrelsen har ingen bemærkninger.
Venlig hilsen
Ankestyrelsen
11. oktober 2024
J.nr. 24-89908
Ankestyrelsen
7998 Statsservice
Tel +45 3341 1200
[email protected]
[email protected]
EAN-nr.:
57 98 000 35 48 21
Åbningstid - reception:
man-fre kl. 9.00-15.00
Åbningstid - telefon:
man-tir kl. 9.00-15.00
ons lukket
tor-fre kl. 9.00-15.00
L 85 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2932477_0003.png
17. september 2024
Til Social-, Bolig og Ældreministeriet
Høringssvar
Børne- og Kulturchefforeningen takker for muligheden for at afgive høring i forhold til lovforslag til
ændring af lov om socialtilsyn.
Børne- og Kulturchefforeningen bakker op om forslaget.
Funktionen som socialtilsyn har fungeret siden 2014 og er blevet varetaget af fem kommuner. De fem
kommuner eller socialtilsynet må derfor forventeligt efter 10 år have fået etableret en ensartet praksis.
Derudover må det forventes, at socialtilsynene gennem deres netværkssamarbejde også deler viden og
erfaringer, således retssikkerheden fortsat kan fastholdes.
Med venlig hilsen
Rasmus Byskov-Nielsen
Vicekommunaldirektør, Ikast-Brande Kommune
Formand for Børne- og Kulturchefforeningen
Helle Støve
Direktør for Børn og Unge, Holstebro Kommune
Formand for Børne- og Kulturchefforeningens Børne- og Familienetværk
Børne- og Kulturchefforeningen
| Ikast-Brande Kommune | Bellisvej 2 | 8766 Nørre Snede
CVR 12612575 · EAN 5797200112149 · TLF 41 75 06 60 · MAIL [email protected] · Side 1 af 1
L 85 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2932477_0004.png
Social- og Boligministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
11.10.2024
J.nr. 3.6.17/amc
Retssikkerheden for børnene og ensartetheden i tilsynet med
private tilbud må ikke forværres!
Børnerådets bemærkninger til udkast til forslag til lov om ændring af lov om socialtilsyn (Ophør af Social-
og Boligstyrelsens auditfunktion)
Børnerådet kan ikke bakke op om forslaget. Vi er bekymrede for, at Social- og Boligstyrelsens
auditfunktion ophører, fordi netop den funktion er afgørende for, at de fem Socialtilsyn har en ensartet
praksis og fungerer på samme måde, uanset hvilket børne- og ungehjem, institution eller hvilken
plejefamilie, barnet bor i. Opgaverne må derfor som minimum forankres et andet sted.
Den oprindelige intention med auditfunktionen i Social- og Boligstyrelsen er, at Social- og Boligstyrelsen
løbende skal understøtte udførelsen af opgaven med at godkende og føre driftsorienteret tilsyn. Social-
og Boligstyrelsen skal derudover løbende følge socialtilsynenes praksis for at sikre, at socialtilsynene
opfylder lovens formål, jf. § 1, så det sikres, at godkendelses- og tilsynsopgaven varetages på en
systematisk, ensartet, uvildig og fagligt kompetent måde. Med forslaget fjernes dette.
Understøttelse af Socialtilsynene fra centralt hold må ganske enkelt være en nøglefaktor, når man skal
sikre både ensretning og ensartethed i fem forskellige enheder. Det kan man ikke forvente, at de 5
socialtilsyn selv skal organisere for de ressourcer, de er tildelt.
Auditfunktionens opgave med at følge tilsynenes praksis omsættes gennem løbende analyse- og
evalueringsaktiviteter f.eks. faglige undersøgelser, stikprøver, audits eller interviews, der har til formål at
belyse tilsynspraksis med særligt fokus på ensartethed.
Social- og boligstyrelsens auditfunktion har understøttet, at socialtilsynenes praksis omsættes gennem
udviklings-, implementerings- og formidlingsaktiviteter, der har til formål at understøtte en systematisk,
ensartet og faglig kompetent tilsynspraksis, fx gennem netværk, løbende ledelsesdialog, faglige
vejledninger, temadage, fagkonferencer samt udarbejdelse og løbende opdatering af en webbaseret
håndbog for tilsynsførende.
Derudover fremgår det af Social- og Boligstyrelsens seneste årlige rapport fra 2022
1
, som udkom i 2023,
at knap en ud af fem af tilbuddene og plejefamilierne oplever, at tilsynene slet ikke eller kun i mindre
grad bidrager til at udvikle kvaliteten. Auditfunktionen har også kortlagt socialtilsynenes tilsynsmæssige
overvejelser og konkrete metoder, når de fører tilsyn med magtanvendelse i henholdsvis plejefamilier og
på tilbud. Rapporten beskriver at, formålet med kortlægningen er at identificere
1
https://www.sbst.dk/Media/638351182120355303/Rapport%20om%20socialtilsynenes%20virksomhed%202022.p
df
Børnerådet · 3378 3300 · [email protected] · www.børnerådet.dk
1
L 85 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2932477_0005.png
tilsynsmæssige og eventuelle juridiske forskelle mellem socialtilsynene. Auditfunktionen
vil i forlængelse af kortlægningen beskrive forskellene og på den baggrund dels
iværksætte tiltag med henblik på at sikre en mere ensartet praksis og dels videregive
eventuelle juridiske uklarheder til Social- og Boligministeriet. Det er nogle meget omfattende og
nødvendige tiltag, som Social- og Boligstyrelsen gennem årene har udført for og med socialtilsynene, som
i sidste ende er kommet til gavn for de børn og unge, som har brug for en særlig indsats i form af
anbringelse. At det fjernes med lovforslaget, mener vi, skaber grundlag for uensartethed. De fem
socialtilsyn er i sagens natur forskellige, og med nedlæggelsen af auditfunktionen øges sandsynligheden
for, at forskellighederne øges, således at tilbuddene modtager forskellige tilsyn og sparring, alt efter
hvilket af de fem områder, de er beliggende i. Det vil i sidste ende medføre usikkerhed for barnet og
barnets retssikkerhed, hvilket er stik imod hensigten med socialtilsynene, som er at skabe sikkerhed for,
at børnene ydes en indsats fra tilbud og plejefamilier, som er i overensstemmelse med barnets lov.
Der er fortsat udfordringer med svingende kvalitet af tilbuddene på børne- og ungeområdet, hvad angår
magtanvendelser, pædagogisk praksis, andel af uddannet personale og så videre. Der er fortsat behov for
målrettet fokus på at udvikle tilsynsopgaverne, så de får endnu højere kvalitet, og i høj grad også så de
fem socialtilsyn leverer en ensartet kvalitet i deres tilsynsarbejde. Det kræver fælles vidensopsamling,
metodeudvikling og afrapportering omkring kvaliteten af tilbuddene på tværs af de 5 socialtilsyn.
Vi er dybt bekymrede for, at den centrale auditfunktion nedlægges uden en tydelig plan for og ressourcer
til, hvordan vi sikrer, at socialtilsynene fremadrettet får en fælles vidensopsamling, metodeudvikling og
afrapporteringspraksis omkring tilbuddene på tværs af de fem socialtilsyn. Vi havde ønsket, at der var
blevet redegjort for dette fra politiske hold.
Derfor kan Børnerådet ikke bakke op om forslaget.
Med venlig hilsen
Bente Boserup
Forperson
Maja Olesen
Sekretariatschef
Børnerådet · 3378 3300 · [email protected] · www.børnerådet.dk
2
L 85 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2932477_0006.png
Bygmestervej 10, 3. tv, 2400 København NV. Tlf. 24 62 62 29. CVR-nr. 23 19 04 19.
www.børnesagen.dk
14. oktober 2024
Høringssvar til lovforslag om ændring af lov om socialtilsyn
Børnesagens Fællesråd takker for muligheden for at afgive høringssvar til udkastet til ændring
af lov om socialtilsyn.
Vi mener, at lovforslaget vil medføre en forringelse af kvaliteten i tilsyn på anbringelsesområdet
og dermed retssikkerheden for anbragte børn og unge. Vi stiller os derfor uforstående over for
forslaget.
Lovændringen er en besparelse, der udspringer af delaftalen om det specialiserede socialom-
råde (kommuneaftalen). Det præsenteres som en ukompliceret afskaffelse af bureaukrati i form
af en
”audit-funktion”,
som beskrives som nærmest overflødig. Vi mener dog, at lovforslaget er
meget mere end det: Det afskaffer muligheden for national støtte til og kvalitetsudvikling af de
fem kommuners tilsynspraksis, der ikke er reguleret på anden måde - og som med forslaget ikke
lægges op til en alternativ regulering af. I forlængelse af det lægges der i lovforslagets bemærk-
ninger op til en ny praksis med
”mere risikobaseret”
socialtilsyn. Det bekymrer os, da det er
uklart, hvordan det skal forvaltes, og hvordan de anbragte børns retssikkerhed understøttes og
styrkes med sådan en uklar ”gummi”-bestemmelse.
Vi må derfor understrege, at
”risikobaseret
tilsyn” er en helt forkert vej at gå.
Kommunernes overtagelse af tilsynet i 2014 skulle forbedre tilsynet. Desværre viste forskellene
sig i praksis fortsat at være for store, hvorfor loven blev ændret på ny i 2021 for at sikre kvalitet
og ensartethed i de fem tilsyn. Lovens § 24, stk. 6 sikrede en bemyndigelse til, at Socialstyrelsen
kunne og kan fastsætte regler for socialtilsynets udførelse og dermed fastlægge
fælles
retnings-
linjer for de fem socialtilsyn, som styrelsen derefter kan følge op på. Samtidig blev der også
udstukket stærkere fælles
retningslinjer for det økonomiske tilsyn samt den overordnede ”Kva-
litetsmodellen for socialtilsyn”, som har lagt en standard for de fem kommuners praksis.
Den ændring, der med lovforslaget lægges op til, er vidtgående, og minder om en tilbagerulning
til den uens praksis, som lå til grund for lovændringerne i 2014 og senest i 2021. Det bør derfor
være velbegrundet, hvis sådan en lovændring foretages, hvilket som minimum forudsætter en
evaluering af den 10 år lange periode, den nuværende ordning har fungeret. Vi stiller os derfor
yderst kritiske over, hvis lovforslaget vedtages på det nuværende uoplyste grundlag.
Når man anbringer børn og unge, så skal man passe ordentligt på dem. Det er et meget stort
ansvar, og det forudsætter høje krav og understøttelse af tilsynene at sikre børnenes retssikker-
hed og ordentlige vilkår. Al erfaring viser fra både en række ældre og nyere sager, at der kan ske
alvorlige fejl eller i værste fald overgreb, hvis der ikke leves op til det ansvar. Vi må derfor ikke
gå på kompromis med tilsynenes kvalitet, som lovforslaget lægger op til, da det vil øge risikoen
for, at det ansvar reelt ikke kan løftes.
Kvalitet i tilsynssystemet koster. Det er uundgåeligt og nødvendigt
både for at sikre ensartet-
hed og høj kvalitet og for at sikre løbende dataindsamling på tværs af landet, i form af den
1
L 85 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2932477_0007.png
Bygmestervej 10, 3. tv, 2400 København NV. Tlf. 24 62 62 29. CVR-nr. 23 19 04 19.
www.børnesagen.dk
nuværende årlige statusrapport, så vi har mulighed for at undersøge udviklingstendenser. Dog
er vi i Børnesagens Fællesråd helt enig i at minimere unødvendigt bureaukrati i relation til tilsy-
net. Det er på nuværende tidspunkt dog ikke muligt at identificere, hvilke processer og udgifter
som på tværs af systemet kan anses for unødvendige og bureaukratiske, og det vil kræve en
grundig evaluering at kunne påpege det.
Vi kan derfor kun anbefale, at lovforslaget trækkes tilbage, og at eventuelle ændringer først
iværksættes efter en evaluering af det nuværende system og en oplyst og grundig vurdering af,
hvor der vil kunne skabes forenklinger og besparelser på det samlede system, som ikke risikerer
at kompromittere de anbragte børns retssikkerhed.
Med venlig hilsen
Pernille Gry Petersen
Generalsekretær
2
L 85 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2932477_0008.png
L 85 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2932477_0009.png
DANSK ERHVERV
Børsen
1217 København K
www.danskerhverv.dk
[email protected]
T. + 45 3374 6000
Social- og Boligministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Att: Hans Nygaard
Den 10. oktober 2024
Høring over udkast til Forslag til Lov om ændring af lov om socialtilsyn (Op-
hør af Social- og Boligstyrelsens auditfunktion)
Dansk Erhverv modtog d. 14. september høring over udkast til ændring af lov om socialtilsyn, op-
hør af Social- og Boligstyrelsens auditfunktion. Dansk Erhverv takker for muligheden for at afgive
høringssvar.
Generelle bemærkninger
Dansk Erhverv er positiv over, at regeringen med lovforslaget tager initiativ til at fjerne unødig
administration. Men Dansk Erhverv er bekymret for, at ophævelsen af auditfunktionen kan føre
til endnu mere tilfældighed og uens kvalitet på tværs af de nuværende fem socialtilsyn.
I 2022 trådte en lovændring i kraft i socialtilsynsloven, og der er stadig ikke udkommet en vejled-
ning hertil som de tilsynsførende kan lægge til grund for det enkelte tilsyn hos tilbuddene. Det be-
tyder, at de fem socialtilsyn selv skal tolke lovgivningen og tilrettelægge deres egen implemente-
ringsproces. I dag oplever Dansk Erhvervs medlemmer, at tilsynspraksis mellem de fem kommu-
nale tilsyn ikke er ensartet, ligesom der kan opleves forskelligheder på tværs af tilsynskonsulen-
ter. Dansk Erhverv har flere gange rettet henvendelse til ministeriet med ønsket om at vejlednin-
gen offentliggøres.
Dansk Erhverv ser derfor overordnet positivt på en revision af socialtilsynet, men kan være be-
kymret for, hvordan der sikres en høj ensartet faglig kvalitet i de enkelte tilsynsbesøg, når Audit-
funktionen nedlægges, og der endnu ikke er fremlagt, hvordan et mere risikobaseret tilsyn forven-
tes tilrettelagt. Dansk Erhverv vil derfor spørge til, hvordan man vil sikre, at der fortsat er en ens-
artet og systematisk tilgang til tilsyn, så kvaliteten af tilsynet ikke forringes.
Dansk Erhverv mener, at der er brug for en grundlæggende justering og revurdering af socialtilsy-
net. Derfor er Dansk Erhverv også positiv over, at det fremgår af regeringens lovprogram, at so-
cial- og boligministeren vil fremsætte et lovforslag til januar 2025 om
Ændring af lov om social-
tilsyn (Mere risikobaseret socialtilsyn, regelforenklinger m.v.)
Men det undrer Dansk Erhverv, at man fra regeringens side først tager delvist stilling til en orga-
nisering omkring socialtilsynet, gennem lovforslag om nedlæggelsen af auditfunktionen, førend
man præsenterer hvilket fremadrettet indhold og ramme, der skal være udgangspunktet for soci-
altilsynet. Det virker som en bagvendt proces.
[email protected]
sthp
Side 1/2
L 85 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2932477_0010.png
DANSK ERHVERV
Bemærkninger vedr. et kommende lovforslag om et mere risikobaseret tilsyn
Dansk Erhverv vil derfor benytte nærværende lovforslag til at pege på, hvilke ønsker vi har til en
kommende justering af socialtilsynet, som skal ses i forlængelse af den politiske aftale fra foråret
om en rammeaftale om en bæredygtig udvikling af handicapområdet.
Blandt de ikke-offentlige tilbud er der bred enighed om, at der skal være et tilsyn på socialområdet
for at sikre kvaliteten af offentlige- og ikke-offentlige tilbuds indsatser. Der er en vilje og interesse
fra de sociale tilbud i at samarbejde med de forskellige tilsyn. Men de ikke-offentlige tilbud efterly-
ser en tilpasning af måden, der i dag føres tilsyn på. Dansk Erhverv mener, at et nyt socialtilsyn skal
målrettes indsatsen på det enkelte tilbud, ligesom der skal være høj faglig kvalitet i de enkelte til-
synsbesøg, så aktørerne på området ikke oplever vilkårlighed. Derfor mener Dansk Erhverv også,
at de nuværende fem socialtilsyn skal omlægges, så der fremover er ét socialtilsyn.
Dansk Erhverv anbefaler:
At de nuværende fem socialtilsyn organisatorisk samles under ét socialtilsyn.
At socialtilsynets kvalitetsmodel videreudvikles og målrettes, så den i højere grad har spe-
cifikke målgrupper for øje, så tilbuddet kun bedømmes på baggrund af deres faktiske ind-
satser, og spares for at bruge ressourcer på unødig administration og dokumentation.
At socialtilsynet får et større fokus på faglighed gennem et lærende og dialogorienteret til-
syn.
At der foretages en revision af unødvendig og omkostningstung administration, som kan
komme i vejen for velfærden. Her bør der særligt være fokus på 1) udgifter i forbindelse
med væsentlige ændringer samt 2) manglende godkendelse og forhåndsgodkendelse af
tilbud.
At der foretages en revision i de nuværende regler for medarbejderrepræsentanter i besty-
relser. De nuværende regler er affattet på en sådan måde, at de kan være dobbeltbebyr-
dende for private og selvejende tilbud, som er organiseret under et cvr-nummer og med
flere tilbud/enheder, der kan være registreret som p-numre. I stedet bør der være en ud-
tagelse til kravet, såfremt medarbejderne på anden vis er repræsenteret
det vil typisk
være i den samlede bestyrelse.
At der hurtigst muligt efter lovbehandling af et mere risikobaseret tilsyn, og før en ny lovs
vedtagelse, offentliggøres en vejledning for socialtilsynet, herunder for det økonomiske
tilsyn.
Dansk Erhverv står til rådighed, hvis høringssvaret giver anledning til spørgsmål mv.
Med venlig hilsen
Stine Højland Pedersen
Chefkonsulent
Side 2/2
L 85 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2932477_0011.png
10. oktober 2024
Social-, Bolig- og Ældreministeriet
Holmens Kanal 22 1060 København K
Dansk Sundhed og Velfærds høringssvar til udkast til forslag til lov om
ændring af lov om socialtilsyn
Dansk Sundhed og Velfærd (DSV) har 14. september 2024 modtaget udkast til forslag til
lov om ændring af lov om socialtilsyn. DSV er en branchesektion under Dansk Industri
(DI), som samler private virksomheder inden for sundhed og velfærd. DSV repræsenterer
bl.a. en række virksomheder, der driver sociale botilbud. I forbindelse med høringssvaret
har DSV været i dialog med en række berørte medlemsvirksomheder.
Lovforslaget medfører en nedlægning af auditfunktionen i Social- og Boligstyrelsen.
Begrundelsen bag forslaget er, at der ønskes statslige besparelser i form af opgavebortfald.
Forslaget skal også ses i sammenhæng med, at regeringen ønsker reglerne for
socialtilsynet ændret, så tilsynet bliver mere effektivt og mere risikobaseret, tilsynstrykket
for sociale tilbud lettes og socialtilsynsmodellen forenkles. DSV er generelt positive
overfor, at regeringen vil forbedre socialtilsynene. DSV mener dog også, at der er behov
for mere ensartethed blandt tilsynene, hvilket auditfunktion havde til formål at
tilvejebringe. DSV anbefaler derfor i stedet, at socialtilsynene samles under én statslig
myndighed.
Behov for mere ensartethed blandt socialtilsyn
Social- og Boligstyrelsens auditfunktion understøtter socialtilsynene i deres
opgavevaretagelse og følger socialtilsynenes praksis for at sikre, at socialtilsynene opfylder
lovens formål lovgivningen. DSV anerkender, at auditfunktionen ikke er lykkes
tilstrækkeligt med at forbygge uens tilsynspraksis blandt de fem socialtilsyn. DSV er dog
bekymret for, at ansvaret for koordinering og ensartet praksis på tværs af de fem
socialtilsyn, nu alene påhviler de fem socialtilsyn.
Der er i dag for store forskelle i bedømmelsespraksis blandt de fem socialtilsyn
1
. Mange af
vores medlemsvirksomheder oplever at blive
vurderet på ”synsninger” frem for objektive
mål
2
. Auditfunktionen har hidtil sikret en central støtte og overvågning, der har bidraget
til en ensartet og uvildig praksis på tværs af socialtilsynene i kommunerne. Når ansvaret
for koordinering på tværs nu påhviler alle fem socialtilsyn, så risikerer vi, at de
forskelligartede tilsynsstandarder og den manglende konsistens i godkendelses- og
tilsynsprocesser forværres. Lovforslaget lægger ikke op til at de fem socialtilsyn skal
tildeles ekstra ressourcer til at løfte den nye koordinerende indsats. DSV er bekymret for,
at tilsynene kommer til at mangle ressourcer eller ekspertise til at føre tilsyn med
komplekse, private tilbud. Det kan gå hårdt ud over kvaliteten i de tilbud.
Private velfærdsaktører er afhængige af stabilitet og forudsigelighed. Uens tilsynspraksis
skaber usikkerhed for private aktører, der opererer på tværs af de fem tilsyn, da der opstår
1
2
Analyse af tilsyn med sociale tilbud: Endelig afrapportering (sm.dk)
Jakob Scharff: Socialtilsynets forskelsbehandling er uacceptabel - DI (danskindustri.dk)
L 85 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2932477_0012.png
uklarhed om kravene til godkendelse og drift. Det øger også den administrative byrde for
tilbuddene, da de skal forholde sig til forskelligartede tilbagemeldinger og krav fra
tilsynene. Når auditfunktionen fjernes risikerer disse forskelle at blive større.
Sociale tilbud bør have en vished om, at de alle behandles ens. Det indebærer vished om,
at lovgivningen fortolkes ens uanset om man driver et botilbud på Fyn eller Sjælland.
Social- og Boligstyrelsens auditfunktionen skulle sikre denne retssikkerhed. I fravær af
auditfunktionen er der derfor behov for en anden løsning, der kan værne om
retssikkerheden for både borgerne og de sociale tilbud.
Socialtilsyn bør samles under én statslig myndighed
DSV mener, at der er behov for et mere objektivt og fagligt funderet tilsynssystem, hvor
alle tilbud behandles ens og i overensstemmelse med samme regelsæt. DSV anbefaler
derfor at samle socialtilsynene under én statslig myndighed, for at sikre mest mulig
sammenhæng, uvildighed og armslængde i socialtilsynene. Ansvaret for koordinering og
ensartet praksis vil i denne model ligge under en samlet ledelse, hvilket vil tilvejebringe
en bedre retssikkerhed for både sociale tilbud og deres brugere.
DSV er enig i, at socialtilsynet skal være risikobaseret, ligesom det forslag, regeringen har
fremlagt på ældreområdet
3
. DSV mener også, at Socialtilsynet skal prioritere at føre tilsyn
på sociale tilbud, hvor der vurderes størst risiko for en bekymrende kvalitet. En sådan
model bør tage afsæt i objektive parametre efter ensartede, nationale opgørelsesmetoder.
I udkast til lov om ældretilsyn, forsåles det at samle tilsyn fra relevante
tilsynsmyndigheder, så tilsynene fortages på samme dag for de enkelte plejeenheder. Det
mener DSV også vil mindske forbrug af ressourcer og bureaukrati, hvis det blev indført på
socialområdet. DSV vil derfor opfordre til, at regeringen ser på lignende tiltag på det
specialiserede socialområde.
Er det ikke muligt at samle socialtilsynene under én statslig enhed, så mener DSV, at
auditfunktionen som minimum bør erstattes med en mere omfattende vejledning på
området, så den nuværende brede skønsmargin reduceres væsentligt.
Med venlig hilsen
Branchedirektør, Dansk Industri
3
Høring over udkast til lov om ældretilsyn
2
L 85 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2932477_0013.png
Til Social- og Boligministeriet
Social- og Boligministeriet har den 14. september 2024 anmodet Danske Regioner om bemærkninger til
høring over udkast til forslag om ændring af lov om socialtilsyn (Ophør af Social- og Boligstyrelsens
auditfunktion).
Danske Regioner mener, at der med den nuværende forankring af Socialtilsynene er behov for
auditfunktionen. Danske Regioner finder det derfor uhensigtsmæssigt at ophæve Socialtilsynsloven § 24,
som fører til et ophør af auditfunktionen, da dette potentielt vil medføre en risiko for forskelligartet praksis
på tværs af Socialtilsynene.
Med venlig hilsen
Liva Hartvig Hansen
Student
Team Psykiatri og Social
Center for Sundheds- og Socialpolitik (SUS)
M 23616403
E
[email protected]
Dampfærgevej 22
2100 København Ø
T
35 29 81 00
L 85 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2932477_0014.png
11.10.2024
Høringssvar fra De Anbragtes vilkår vedr. forslag til ændring af lov om
Socialtilsyn (Sagsnr. 2024-6149)
Att.: [email protected] og [email protected]
De Anbragtes Vilkår takker for muligheden for at kommentere forslag til ændringer i lov om
socialtilsyn. Grundlæggende finder vi, at Socialstyrelsens auditfunktion har haft en
væsentlig funktion i at sikre retssikkerhed og ensartethed i de fem socialtilsyn, og vi er
bekymrede for, at nedlæggelsen af auditfunktionen vil forringe kvaliteten i socialtilsynene.
Nedenfor vores bemærkninger til lovudkastet.
I De Anbragtes Vilkår ser vi med stor bekymring på beslutningen om at ophæve kapitel 5 i
socialtilsynsloven og dermed nedlæggelsen af Socialstyrelsens auditfunktion. Forslaget vil
indebære en afvikling af den monitorering og faglige støtte som auditfunktionen har ydet til de
kommunale socialtilsyn.
De Anbragtes Vilkår er bekymrede for, hvilke konsekvenser besparelsen på auditfunktionen vil have
i forhold til sikre kvalitet i anbringelse. Auditfunktionen har i vores optik bestridt en vigtig funktion i at
understøtte de fem kommunale socialtilsyn i deres arbejde med at godkende og føre tilsyn med
kvaliteten af plejefamilier og sociale tilbud
og sikre at tilsynene ikke har blinde vinkler i deres
arbejde hermed.
Ligeledes er vi bekymrede for, at nedlæggelsen af auditfunktionen vil have konsekvenser for
ensartetheden i afgørelser og udmeldinger fra de fem socialtilsyn. Auditfunktionen har i vores optik
haft en væsentlig opgave i at sikre ensartethed i de fem socialtilsyn. I forvejen har der været massiv
kritik af, at de fem socialtilsyn vurderer forskelligt. Vi frygter, at nedlæggelsen af auditfunktionen vil
forværre denne tendens. Disse praksisforskelle mener vi udfordrer gennemsigtigheden,
ensartetheden og ikke mindst retssikkerheden på det specialiserede socialområde.
Vi kan - når vi ser nyheder og følger udviklingen på området - konstatere, at der stadig er massive
udfordringer med kvalitet i anbringelse på mange børne- og ungehjem samt plejefamilier. Når vi er
vidne til afsløringer om forholdene på fx børne- og ungehjemmet Nexus og senest På Sporet, så kan
vi ikke få øje på, at auditfunktionens rolle er blevet mindre vigtig. Tværtimod.
Vores erfaring er, at auditfunktionen har spillet en stor rolle i at sikre retssikkerheden for børn og
unge. Ved at nedlægge auditfunktionen fjerner vi det stillads rundt om tilsynene, der skal sikre at de
rent faktisk lykkes med opgaven med at sikre kvalitet i anbringelse. Det er fx et stort
retssikkerhedsmæssigt problem, hvis en anbragt ung, der flytter fra et børne- og ungehjem under ét
tilsyn, til et børne- og ungehjem under et andet tilsyn oplever, at krav, praksis mv. fra tilsynet er
forskelligt.
I De Anbragtes Vilkår er vi også bekymrede for, hvem der nu kommer til at bære ansvaret for
koordinering, vidensdeling og ensartet praksis på tværs af de fem socialtilsyn, og om de fem
socialtilsyn selv kan varetage denne funktion. Auditfunktionen har haft til opgave at sikre, at tilsyn
lever op til gældende lovgivning og kvalitetsmodellen. Den opgave har de blandt andet varetaget
ved at stå for kvalificeret rådgivning og udarbejdelse af praksisguider til de fem tilsyn.
Side
1
af
2
L 85 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2932477_0015.png
11.10.2024
Fremfor at spare auditfunktionen væk havde vi gerne set, at auditfunktionen var blevet styrket, da
vi har set det som positivt, at der var en instans udenfor socialtilsynene, som kunne være med til at
holde øje og levere faglige input med et blik
’udefra’.
Med venlig hilsen
Fransiska Mannerup
Forkvinde
Camilla M. Kronborg
Sekretariatsleder
Side
2
af
2
L 85 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2932477_0016.png
Social- og boligministeriet
[email protected] og [email protected]
København 9. oktober 2024
Høringssvar til udkast til forslag til lov om ændring af lov om
socialtilsyn (Ophør af Social- og Boligstyrelsens auditfunktion)
Kære Social- og boligministerium
Nedlæggelsen af auditfunktionen vil gøre det sværere for socialtilsynene at
leve op deres formål, som er at
”bidrage til at sikre, at borgerne ydes en
indsats, der er i overensstemmelse med formålet med offentlige og private
tilbud efter lov om social service, barnets lov og kapitel 40 i sundhedsloven”,
som I selv skriver. I skriver efterfølgende: ”Formålet
skal nås gennem ”en
systematisk, ensartet, uvildig og fagligt kompetent varetagelse af opgaven med
at godkende og føre driftsorienteret tilsyn med tilbuddene”.”
Auditfunktionen blev oprettet for at understøtte tilsynene i at nå deres formål.
Det forringer selvsagt tilsynenes mulighed for at leve op til deres formål at
afskaffe auditfunktionen. Det er vores vurdering at det især vil det gå ud over
ensartetheden i tilsynene og give færre muligheder for at øge fagligheden.
Set i lyset af at 20 procent af de ansatte i tilsynene savner efteruddannelse og
at tilsynene er blevet kritiseret for at lave uensartede tilsyn, er det uforståeligt,
at det politiske svar er at nedlægge den funktion, der kan være primusmotor i
rette op på disse uhensigtsmæssigheder.
SAND frygter at hjemløse vil opleve endnu flere uensartede tolkninger af loven
på tværs af regionerne.
Set i lyset af den i forvejen ringe retssikkerhed hjemløse og andre udsatte
borgergrupper har, kan vi kun beklage det systematiske opgør mod
grundlæggende retssikkerhedsprincipper Regeringen er i gang med under
dække af at ville afbureaukratisere det sociale område.
Med venlig hilsen
Ask Svejstrup
Sekretariatsleder i SAND
1
L 85 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2932477_0017.png
09/10 2024
Att. Social og Boligministeriet
Fremsendt på mail til [email protected] og kopi til [email protected]
Hermed fremsender FADD høringssvar vedr.:
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af
lov om socialtilsyn (Ophør af Social- og Boligstyrelsens auditfunktion)
FADD (Foreningen af Døgn- og Dagtilbud for udsatte børn og unge) takker for lejligheden for at afgive
høringssvar i forhold den foreslåede ændring af Lov om socialtilsyn.
FADD´s holdning til den ændrede audit-bestemmelse i Lov om socialtilsyn
FADD har i 129 år været optagede af at skabe de bedste vilkår og rammer for børn og unge i udsatte
positioner. Fra vores udprægede praksisperspektiv er Lov om socialtilsyn den største succes på det
specialiserede socialområde i flere årtier. Det kvalitetsløft denne lov har medført er tydeligt, både på
de anbringelsessteder, der er dygtige og udfører dygtigt arbejde, men selvfølgelig også for de tilbud
og plejefamilier, der ikke har den fornødne kvalitet.
Socialtilsynets arbejde er yderst komplekst, da mange samtidige parametre påvirker hinanden.
Forvaltningsretlige principper, retspraksis, forskningsmæssig viden og praksiserfaringer der er skabt
igennem mere end 100 år. Alle disse samtidige perspektiver skal vægtes med høj kvalitet, ensartethed
og i sidste ende med respekt for det enkelte individ i en dialogisk tilsynspraksis
det er komplekst.
Derfor vurderer FADD, at en auditfunktion er væsentlig for at tilsynspraksis vitaminiseres med den
rette afbalancering af de mange forhold, samt for at sikre ensartethed mellem de fem kommunale
drevne socialtilsyn.
Faktisk mener vi, at det må PÅHVILE lovgiver at sikre ensartethed og faglig kvalitet, når man har valgt
en kommunal forankret socialtilsynskonstruktion, hvor der ikke er en ledelsesmæssig styringskæde (fx
en tilsynsdirektør, der kan stille krav til tilsynscheferne)
L 85 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2932477_0018.png
Data og viden
en enestående kilde til kvalitetspotentiler
Også på det sociale område er data og viden afgørende for udviklingen af området. Outcome og
benchmarking er helt afgørende for udvikling af praksis og indsatser. Den viden som auditfunktionen
har haft adgang til, er helt uvurderlig og væsentlig. FADD ser en risiko for at adgangen til denne data
forsvinder ved at lægge alle koordinerede opgaver over i de fem kommuner. Der muligvis slet ikke må
sammenligne data. Det er virkelig uheldigt.
Anbefalinger
Vi anbefaler at afskaffelse af auditfunktionen droppes.
FADD vil anbefale, at auditfunktionen bevares i en ny og justeret udgave. De erfaringer man har efter
godt 10 år med socialtilsyn og auditfunktion giver mening at tage udgangspunkt i, når en ny model
skal konstrueres. Der skal sikres en videns faciliterende indsats i forhold til de fem socialtilsyn, fokus
på ensartethed (retssikkerhed) og databearbejdning, med henblik på læring og udvikling af praksis.
FADD kan ikke støtte den foreslåede nedlæggelse af auditfunktionen.
FADD bidrager gerne med konkrete idéer til en justeret model.
Vi deltager gerne i opfølgende aktiviteter, herunder uddyber vi gerne vores høringssvar
Med venlig hilsen
Charlotte Møller Pedersen
Formand for FADD
Spørgsmål rettes til:
Tore Kargo
Chefkonsulent, FADD
2921 6840
[email protected]
L 85 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2932477_0019.png
FRISKOLERNE takker for muligheden for at afgive høringssvar i ovenstående høring.
FRISKOLERNE har intet at bemærke.
Med venlig hilsen
Vibeke Helms
Konsulent
Friskolernes Hus
Middelfartvej 77
5466 Asperup
[email protected]
www.friskolerne.dk
TLF: 62613013 / 44227925
L 85 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2932477_0020.png
Hjørring Kommune
Socialtilsyn Nord
Social-, Bolig- og Ældreministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Sendt pr. mail til
[email protected]
og
[email protected]
Den 07-10-2024
Sagsnr.: 00.01.00-A50-4-14
Postadresse:
Springvandspladsen 5
9800 Hjørring
Telefon 7233 6930
[email protected]
www.socialtilsynnord.hjoerring.dk
Høring over udkast til lov om ændring af lov om socialtilsyn (Ophør af
Social- og Boligstyrelsens auditfunktion)
Social- og Boligministeriet sendte den 14. september 2024 udkast til forslag til lov
om ændring af lov om socialtilsyn i høring hos blandt andre Socialtilsyn Nord,
Hjørring Kommune.
Socialtilsyn Nord takker for denne lejlighed til at afgive høringssvar til udkastet.
Socialtilsyn Nords kommentarer til udkast til ændringerne følger nedenfor.
Indhold
Socialtilsyn Nord har kommentarer til følgende:
1.
2.
3.
4.
5.
Nationale statistikker
Socialfaglig understøttelse af tilsynskonsulenterne
Ensartet socialtilsyn
Håndbog for socialtilsyn
Publicerede vejledninger og retningslinjer
Ad 1 – Nationale statistikker
Social- og Boligstyrelsens auditfunktion er ansvarlig for udarbejdelse af nationale
statistikker på baggrund af indberettede nøgletal i årsrapporten på Tilbudsportalen til
at understøtte ensartethed i det økonomiske tilsyn. Socialtilsynene skal bruge de
nationale statistikker til at sammenligne sociale tilbud med andre tilbud og bruge
dem i vurderinger af de enkelte tilbuds omkostningsniveau sammenlignet med andre
tilbud. Det er derved muligt at anvende statistikkerne til at vurdere, om et tilbud er
uforholdsmæssigt dyrt.
Ved nedlæggelse af Social- og Boligstyrelsens auditfunktion ønsker Socialtilsyn
Nord oplyst, om det er tanken at bevare de nationale statistikker, herunder hvem der
fremadrettet har ansvaret for udarbejdelse af disse. Hvis de nationale statistikker
udgår, kan det få betydning for det økonomiske sammenligningsgrundlag på tværs
af tilbuddene, herunder grundlaget for at vurdere om et tilbud har den fornødne
økonomiske kvalitet sammenholdt med sammenlignelige tilbud. Derved vil en del af
formålet med tidligere styrkelse af det økonomiske tilsyn ikke blive opfyldt.
L 85 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2932477_0021.png
Side 2
Ad 2 – Socialfaglig understøttelse af tilsynskonsulenterne
Social- og Boligstyrelsens auditfunktion har stået for og finansieret fælles
kompetenceudvikling og løbende kvalificering på tværs af de fem socialtilsyn. Der er
fra omverdenen en klar forventning til, at socialtilsynene besidder og er konstant
opdateret på den nyeste faglige viden, fx i forhold til målgrupper, metoder m.v., for at
kunne føre et kvalificeret tilsyn. Dette er en opgave som Social- og Boligstyrelsen
hidtil har sikret i forhold til overblik over – samt adgang til – evidensbaseret ny viden.
Hvis det ved nedlæggelse af auditfunktionen vil blive op til det enkelte socialtilsyn at
sikre og finansiere denne kompetenceudvikling, vil det komme til at afspejles i
tilsynstaksten og den objektive finansiering af socialtilsynene. Det betyder, at
tilbuddene og kommunerne fremadrettet skal betale en højere tilsynstakst.
Ad 3 – Ensartet socialtilsyn
Social- og Boligstyrelsens auditfunktion har haft en afgørende rolle i at sikre og
understøtte ensartethed på tværs af de fem socialtilsyn. Social- og Boligstyrelsen
har endvidere stået for en del af finansieringen i forbindelse hermed.
Hvis det ved nedlæggelse af auditfunktionen vil blive op til de fem socialtilsyn selv at
sikre ensartethed på tværs, og dermed også selv stå for finansieringen af dette, vil
det få betydning for de tilsynstakster, som socialtilsynene opkræver hos tilbuddene,
og den objektive finansiering af socialtilsynene, hvorved tilbuddene og kommunerne
skal betale en højere tilsynstakst.
Ad 4 – Håndbog for socialtilsyn
Håndbog for socialtilsyn er udarbejdet og løbende revideret af Social- og
Boligstyrelsens auditfunktion for at understøtte, at socialtilsynene foretager
vurderinger og træffer afgørelser på et ensartet og systematisk vidensgrundlag.
Ved nedlæggelse af Social- og Boligstyrelsen auditfunktion ønsker Socialtilsyn Nord
oplyst, hvem der fremadrettet har ansvaret for at opdatere håndbogen, herunder
også set i forhold til den kommende nye lov om socialtilsyn, som forventeligt ændrer
på blandt andet Kvalitetsmodellen.
Ad 5 – Publicerede vejledninger og retningslinjer
Social- og Boligstyrelsen har hidtil udarbejdet og publiceret vejledninger og
retningslinjer vedrørende og til brug for socialtilsynene.
Socialtilsyn Nord ønsker at få oplyst, om disse vejledninger og retningslinjer fortsat
vil være gældende ved nedlæggelsen af auditfunktionen, samt hvilken myndighed,
L 85 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2932477_0022.png
Side 3
der fremadrettet skal sikre helt overordnede vejledninger og retningslinjer i forhold til
Kvalitetsmodellen og socialtilsynet generelt.
-o0o-
Har I spørgsmål til ovenstående, er I velkomne til at kontakte jurist Katrine Normann
Sørensen på telefon 41 22 69 92 eller på mail
[email protected].
Med venlig hilsen
Line Hessellund
Tilsynschef
L 85 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2932477_0023.png
KL
Social- og Boligministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Sendt pr. mail til: [email protected] og i kopi til [email protected].
Høringssvar til udkast til ændring af lov om socialtilsyn (audit-
funktion)
Social- og Boligministeriet har bedt KL om eventuelle bemærkninger til
udkast til ændring af Lov om socialtilsyn (ophør af Social- og Boligstyrel-
sens auditfunktion) med planlagt ikrafttrædelse 1. januar 2025.
KL tager forbehold for de økonomiske konsekvenser af forslaget.
KL har følgende bemærkninger til udkast til ændring af lov om socialtil-
syn:
I forbindelse med etableringen af socialtilsynet i 2014, blev der oprettet
en auditfunktion i Social- og Boligstyrelsen. Auditfunktionen havde til for-
mål at understøtte de fem socialtilsyn i implementeringen af socialtilsy-
net, og at de levede op til formålet med socialtilsynet.
I lovforslaget lægges op til, at Social- og Boligstyrelsens auditfunktion
nedlægges, Det vil betyde afvikling af den overvågning og støtte som au-
ditfunktionen har ydet til de kommunale socialtilsyn. Ansvaret for koordi-
nering og ensartet praksis på tværs af de fem socialtilsyn bliver herefter
de fem socialtilsyn.
KL er positiv overfor, at Social- og Boligstyrelsens auditfunktion nedlæg-
ges, og bakker op om, at de fem socialtilsynskommuner sammen og hver
for sig tager det fulde ansvar for socialtilsynets opgaver.
Dato: 10. oktober 2024
Sags ID: SAG-2024-03762
Dok. ID: 3502240
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3249
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 1 af 1
Med venlig hilsen
Janet Samuel
L 85 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2932477_0024.png
Dato: 13. oktober 2024
Til: Social og Boligministeriet
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om
socialtilsyn (Ophør af Social- og Boligstyrelsens auditfunktion)
Social-, Bolig og Ældreministeriet har den 14. september 2024 sendt ”Udkast til forslag til lov
om ændring af lov om socialtilsyn (Ophør af Social- og Boligstyrelsens auditfunktion)” i høring.
Landsorganisationen af kvindekrisecentre (LOKK) takker for muligheden for at afgive
høringssvar.
LOKK er bekymret over de konsekvenser, som ophøret af auditfunktionen kan have for
kvaliteten og ensartetheden af socialtilsynet på tværs af landet, og i sidste ende forringe
borgernes retssikkerhed. Auditfunktionen har hidtil spillet en rolle i at sikre, at de sociale tilsyn
er i stand til at fungere på et i højere grad ensartet og kvalitetsmæssigt højt niveau på tværs af
landet. Ligeledes har auditfunktionen bidraget til, at man har kunne få indsigt i forskellene på
tilsynene på tværs af landet, gennem den årlige rapport Social- og Boligstyrelsen har
udarbejdet.
Mangel på ensartethed og risiko for uensartede tilsyn
Med nedlæggelsen af auditfunktionen fjernes det samlende organ, der har sikret, at der blev
arbejdet på tværs af tilsynene med fælles standarder og hensyn. Konsekvensen kan være, at
de enkelte tilsyn fremover kan udvikle vidt forskellige praksisser, der risikerer at skabe
uensartede kvalitetsniveauer på tværs af tilsynene. Dette vil potentielt kunne føre til usaglige
hensyn i tilsynene og dermed forringe borgernes mulighed for at modtage tilbud af høj kvalitet.
Afskæring af offentlighedens indsigt i tilsynenes arbejde
Den årlige audit-rapport, som hidtil har skabt mulighed for at sammenligne og vurdere
socialtilsynets arbejde på tværs af landet, vil blive sløjfet med lovændringen. Dette efterlader
både offentligheden, interessenter og civilsamfundsorganisationer som LOKK uden et
redskab til at følge udviklingen i tilsynenes kvalitet. Den manglende gennemsigtighed er yderst
problematisk, da det fjerner muligheden for at gribe ind, hvis der opstår markante forskelle i
tilsynspraksis.
_______________________________________________________________________________
LOKK sekretariat・Lundtoftegade
23, 2200 Kbh. N・www.lokk.dk・ telefon: 32 95 90 19・
email: [email protected]
L 85 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2932477_0025.png
Forværring af krisecentres vilkår og borgernes (rets)sikkerhed
LOKK er bekymret for, at en manglende auditfunktion kan lede til forringelse af forholdene på
de sociale tilbud, herunder krisecentrene. Der er en reel risiko for, at konsekvensen bliver, at
de tilsynsførende fremover vil vurdere tilbuddene ud fra forskellige parametre, hvilket kan føre
til forvirring og uens behandling. I sidste ende vil dette potentielt ramme borgerne – de kvinder
og børn, som tager ophold på krisecentre – og kan føre til en forringelse af de tilbud, der ellers
skulle hjælpe dem ud af voldelige forhold og til et sikkert liv.
Øget behov for auditfunktion i risikobaserede tilsyn
I LOKK vil vi gerne understrege vigtigheden af at bevare auditfunktionen, særligt set i lyset af
den foreslåede indførelse af risikobaserede tilsyn. Risikoen for fejl og uensartede vurderinger
bliver endnu større, når tilsynet skal tilrettelægges og udføres ud fra en risikovurdering. En
auditfunktion ville være afgørende for at sikre, at der stadig er en fælles forståelse og praksis
på tværs af tilsynene, når de arbejder med denne nye tilsynsform. Ligeledes kan
auditfunktionen ses og anvendes som et stærkt parameter i implementeringsfasen af
risikobaserede tilsyn, således man sikrer ensartethed og kvalitet.
Behovet for relevante kvalitetsvurderinger
I LOKKs undersøgelse af socialtilsyn på krisecentrene fra 2022 fandt vi, at krisecentrene
generelt oplever, at tilsynene arbejder dialogorienteret og indgår i en konstruktiv proces med
krisecentrene. Der var ikke markante forskelle på, hvordan tilsynene vurderede kvaliteten på
krisecentrene, og samlet set blev der vurderet, at krisecentrene leverer tilbud af høj kvalitet.
Dog pegede flere krisecentre på, at tilsynene ikke i tilstrækkelig grad formår at vurdere
centrenes voldsfaglighed – som er kernen i krisecentrenes praksis. Tilsynet mangler dermed
de rette værktøjer til at vurdere den specifikke støtte og de indsatser, som kvinderne og
børnene modtager.
Undersøgelsen viste også, at der er stor forskellighed i arbejdsgange og praksis i de fem
socialtilsyn. De lægger vægt på forskellige kriterier for at vurdere krisecentrene, hvilket
allerede nu skaber variationer i tilsynets fokusområder. Med ophøret af auditfunktionen er det
sandsynligt, at denne forskellighed vil blive forstærket, hvilket risikerer at skabe uensartede
vilkår og vurderinger på tværs af landet.
Hvis man nedlægger auditfunktionen opfordrer LOKK til, at man i stedet sikrer, at
civilsamfundet – i samarbejde med relevante aktører i sektoren – får bedre rammer for selv
løbende at udvikle og vurdere kvaliteten på krisecentrene. Med en fælles kvalitetsmodel og en
_______________________________________________________________________________
LOKK sekretariat・Lundtoftegade
23, 2200 Kbh. N・www.lokk.dk・ telefon: 32 95 90 19・
email: [email protected]
L 85 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2932477_0026.png
faciliteret, refleksiv praksis på tværs af krisecentrene kan vi sikre den løbende udvikling af
kvalitet i krisecentrenes voldsfaglige praksis og kerneopgaver.
Afsluttende bemærkninger
Med denne lovændring står vi over for en forringelse af tilsynenes kvalitet og ensartethed.
Samtidig sender det et uheldigt signal om, at kvaliteten af sociale tilbud – herunder
krisecentre – ikke prioriteres. Det kan få alvorlige konsekvenser for både borgernes sikkerhed
og for de tilbud, der skal støtte dem i nogle af livets sværeste situationer.
Vi uddyber gerne ovenstående høringssvar i fald det har interesse.
Med venlig hilsen
Laura Kirch Kirkegaard
Direktør
_______________________________________________________________________________
LOKK sekretariat・Lundtoftegade
23, 2200 Kbh. N・www.lokk.dk・ telefon: 32 95 90 19・
email: [email protected]
L 85 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2932477_0027.png
Social- og Boligministeriet
Sendt via e-mail til [email protected] og i kopi til [email protected].
Dato: 11. oktober 2024
Navn: Thomas Gruber
Høringssvar vedr. Lov om ændring af lov om
socialtilsyn (Ophør af Social- og Boligstyrelsens
auditfunktion)
Lev fremsender hermed vores høringssvar vedr. ovenstående lovforslag.
Det fremgår af lovudkastet, at kapitel 5 i lov om socialtilsyn ophæves og at
dette vil medføre, at Social- og Boligstyrelsens auditfunktion nedlægges.
Formålet med nedlæggelsen angives at være,
”at understøtte
opgavebortfald og begrænse administration i staten”,
og derved opnå
besparelser.
Det fremgår yderligere, at forslaget skal ses i sammenhæng med
”Rammeaftalen
om en langsigtet og bæredygtig udvikling af
handicapområdet”,
”delaftale
om det specialiserede socialområde En
bæredygtig udvikling af socialområdet”,
og ”Aftale
om kommunernes
økonomi for 2025”,
hvori det fremgår, at reglerne om socialtilsynet skal
ændres,
”så socialtilsynet bliver mere effektivt og mere risikobaseret,
tilsynstrykket for sociale tilbud lettes og socialtilsynsmodellen forenkles.”
Levs vurdering af nærværende forslag sker derfor også i en sammenhæng
med det kendskab vi har til de øvrige påtænkte ændringer af
socialtilsynene.
Ændringer sker uden lovet inddragelse i Sammen om Handicap
Lev skal indledningsvis udtrykke vores store forbløffelse og ærgrelse over,
at ministeriet har valgt at sende nærværende lovudkast i høring uden
forudgående drøftelse i det nedsatte dialogforum ”Sammen om handicap”,
hvor der er en bred kreds af aktører med væsentlig indsigt i udfordringer og
potentialer i relation til socialtilsynet – herunder både borgerperspektivet,
faglige organisationer og leverandører af den hjælp som der føres tilsyn
med.
Vi er bekendte med, at man på tilsvarende vis, påtænker at sende
lovforslag om øvrige ændringer i socialtilsynet i høring uden forudgående
drøftelse i ”Sammen om handicap”. Disse påtænkte ændringer er ifølge
vores oplysninger meget vidtgående og vil indebære forringelser af tilsynets
kvalitet og dermed den beskyttelse af sårbare mennesker, som er formålet
med tilsynet.
Lev | Thistedgade 10, 1. tv., 2630 Taastrup | [email protected] | www.lev.dk | CVR nr.: 5574 8810
L 85 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
Lev finder det kritisabelt, at regeringen på denne måde tilsidesætter
involveringen af ”Sammen om handicap”, og det sender et
magtfuldkomment signal, hvor inddragelse af væsentlig viden og indsigt
kun finder sted, når det er strategisk belejligt i den politiske proces.
Vi gør desuden opmærksom på, at mangelfuld inddragelse af mennesker
med handicap og deres repræsentanter, er et centralt element i den kritik,
som Danmark netop har modtaget fra FN’s Handicapkomite.
Afledt effekt af nedlæggelsen vil også ramme sårbare målgrupper
Levs målgruppe, som er børn, unge og voksne med udviklingshandicap,
udgør en meget stor del af den gruppe borgere, som vil blive berørt af den
foreslåede nedlæggelse af Social- og boligstyrelsens auditfunktion i forhold
til de fem socialtilsyn.
Effekten for målgruppen vil være indirekte og afledt, men kan på relativt
kort sigt vise sig at være ødelæggende for borgeres tryghed og beskyttelse
og for kvaliteten i den sociale og pædagogiske indsats, som mennesker
med udviklingshandicap modtager, ikke mindst i botilbud.
I samspil med de øvrige planlagte forringelser af selve Socialtilsynet (jf.
ovennævnte aftalekompleks) risikerer denne gruppe sårbare og
forsvarsløse mennesker at komme til at betale en meget høj pris for
realiseringen af et generelt politisk prestigeprojekt om afbureaukratisering
og administrative besparelser.
Vi finder, at denne tilgang til tilsynet med kvalitet og sikkerhed i tilbud for
mennesker med udviklingshandicap og andre med meget svage
forudsætninger for at beskytte egne rettigheder og velfærd, er urimelig og
forbundet med betydelige risici for borgerne i målgruppen.
Vi forudser, at lavere kvalitet i tilsynet – som følge af manglende
tværgående læring, tilsyn og kommunal opfølgning (jf. bortfald af
auditfunktionen), samt flere af de øvrige påtænkte ændringer – vil øge
risikoen for overgreb, unødvendig magtanvendelse, nedværdigende
behandling og andre rettighedskrænkelser for denne gruppe borgere.
Disse afledte konsekvenser for borgerne er slet ikke berørt i Social- og
Boligministeriets overvejelser i lovudkastet, hvilket vi finder bekymrende.
Det fremstår således i lovudkastets bemærkninger, som om
konsekvenserne af auditfunktionens nedlæggelse alene er, at der ikke
fremadrettet vil foreligge en rapport fra Social- og boligstyrelsen, og at
denne ikke længere skal drøftes i kommunalbestyrelserne.
Politisk stillingtagen bør ske på retvisende grundlag
Spørgsmålet om hvorvidt bortfaldet af auditfunktionen kan tænkes at få
afledte konsekvenser i praksis, reflekteres slet ikke i ministeriets
overvejelser. Det finder vi ikke er retvisende. Det indebærer risiko for, at
den politiske stillingtagen til nedlæggelsen af auditfunktionen sker på et
utilstrækkeligt grundlag.
Lev | Thistedgade 10, 1. tv., 2630 Taastrup | [email protected] | www.lev.dk | CVR nr.: 5574 8810
L 85 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2932477_0029.png
Lev vurderer, at afviklingen af auditfunktionen både kan få væsentlige
negative konsekvenser for kvalitet og ensartethed i tilsynsvirksomheden,
for den lokale politiske og administrative opmærksomhed på udfordringer
på området. Og i sidste ende også for kvaliteten af den indsats, som ydes
til sårbare og udsatte grupper.
Vi opfordrer derfor til, at der tages politisk stilling om man ønsker, at denne
udvikling i forbindelse med behandlingen af forslaget i Folketinget. Lev
fraråder at forslaget gennemføres.
Med venlig hilsen
Anni Sørensen
Landsformand
Lev | Thistedgade 10, 1. tv., 2630 Taastrup | [email protected] | www.lev.dk | CVR nr.: 5574 8810
L 85 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2932477_0030.png
Social- og Boligministeriet
Center for Jura og Internationale Opgaver
1060 København K
København, 14. oktober 2024
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om socialtilsyn (Ophør af Social- og Bolig-
styrelsens auditfunktion)
Social- og Boligministeriet har ved e-mail af 14. september 2024 anmodet om Red Barnets eventuelle be-
mærkninger til lovforslag om udkast til lovforslag til ændring af lov om socialtilsyn.
Red Barnet er bekymret over udsigten til, at kapitel 5 i socialtilsynsloven ophæves, således at Social- og
Boligstyrelsens auditfunktion ophører.
Ophævelse af socialtilsynslovens § 24
Red Barnet frygter, at en ophævelse af auditfunktionen vil medføre en utilstrækkelig kvalitetssikring af de
fem socialtilsyn. Det er vores opfattelse, at Social- og Boligstyrelsens auditfunktion spiller en central rolle i
at sikre ensartethed og systematisk praksis på tværs af landet. Vi frygter derfor, at kvaliteten af socialtilsy-
nene vil komme til at variere afhængigt af den enkelte kommunes ressourcer og tilgang.
Red Barnet mener, at der bør sikres en høj og ensartet kvalitet på tværs af samtlige socialtilsyn. Det bør
således tilstræbes, at området for socialtilsyn ikke rammes af besparelser, som vil påvirke kvaliteten af
kontrollen med Barnets lov.
Red Barnet frygter yderligere, at det som følge af, at Social- og Boligstyrelsens årlige rapport om socialtil-
synenes virksomhed ikke længere vil blive udarbejdet, vil blive sværere at iværksætte løbende anbefalinger
og forbedringstiltag hos de enkelte socialtilsyn. Det vil dermed være svært at kontrollere, om de forskellige
socialtilsyn sikrer en ensartet kvalitet og praksis.
Red Barnet står til rådighed ved ønske om uddybelse af ovenstående. Kontakt senior børnerettighedsjurist,
Amalie Bang,
[email protected]
Med venlig hilsen
Johanne-Schmidt Nielsen, generalsekretær
Klik for at skrive navn – Tryk ENTER for at tilføje titel, e-mail og telefon
Red Barnet
Gammel Kongevej 60
1850 Frederiksberg C
Telefon 35 36 55 55
[email protected]
www.redbarnet.dk
Red Barnet
– altid på børnenes side
L 85 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2932477_0031.png
Rådet for Socialt Udsatte
Dato: 10. oktober 2024
HØRINGSSVAR VEDR. FORSLAG TIL LOV OM ÆNDRING AF LOV OM
SOCIALTILSYN (OPHØR AF SOCIAL- OG BOLIGSTYRELSENS
AUDITFUNKTION)
Rådet takker for høringen. Rådet kan ikke tilslutte sig forslaget om ophør af Social- og
Boligstyrelsens auditfunktion, set i lyset af den nuværende struktur for socialtilsynene.
Funktionen som socialtilsyn er siden 2014 blevet varetaget af fem kommuner. Opgaven varetages
på den enkelte kommunalbestyrelses ansvar, og socialtilsynene er ikke underlagt
instruktionsbeføjelser fra statslige myndigheder.
Det er derfor helt centralt, at de fem socialtilsyn understøttes af én central myndighed for at sikre
kvalitet og ensartethed tilsynene imellem. Det var netop for at sikre dette, at auditfunktionen blev
oprettet i Social- og Boligstyrelsen.
Ophør af auditfunktionen vil, som det også beskrives i lovforslaget, betyde ophør af støtte, løbende
overvågning, central koordinering, samt ophør af Social- og Boligstyrelsens årlige rapport om
socialtilsynenes virksomhed. Koordinering og ensartet praksis på tværs af de fem socialtilsyn vil,
uden en auditfunktion, være op til hver af de fem socialtilsynskommuner at sikre.
Rådet er bekymret for, at fraværet af en central auditfunktion vil betyde øget forskel mellem
socialtilsynenes praksis og dermed tab af retssikkerhed for de mest socialt udsatte borgere.
Allerede i dag opleves der forskelle i socialtilsynenes praksis og intensivitet ift. tilsynsbesøg. Med
fravær af en national koordinering er der risiko for, at der skabes endnu større forskel i standarter,
metoder og kvalitet på de sociale tilbud.
Det er afgørende, at tilbud på det specialiserede socialområde ikke bestemmes af, hvilket
postnummer borgeren bor i, men at borgere kan forvente at få samme høje kvalitet i de sociale
tilbud i alle dele af landet.
RÅDET ANBEFALER:
At auditfunktionen bevares under den nuværende struktur for socialtilsynene, men at der
nedsættes en ekspertgruppe eller lign., som skal undersøge og komme med anbefalinger til
modeller for et fremtidssikret socialtilsyn.
At et fremtidigt socialtilsyn skal arbejde ud fra fagligt stærke og relevante kvalitetsmodeller,
tilpasses løbende den nyeste evidensbaserede viden, skabe en ensartet praksis på tværs af
tilsynene og tilpasses udviklingen i sociale indsatser, herunder også ambulant, fremskudt og
individuel støtte.
L 85 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2932477_0032.png
Et fremtidssikret socialtilsyn skal tage højde for behovet for en relevant kvalitetsmodel, ensartethed
på tværs, samt for den udvikling, der sker på socialområdet i form af øget fokus på recovery,
rehabilitering og af-institutionalisering.
Denne udvikling betyder, at fremtidens sociale indsatser i højere grad har fokus på individuel,
fremskudt og helhedsorienteret støtte - i for eksempel borgerens eget hjem - dermed også færre
og kortere ophold på institutioner. Denne udvikling skal også afspejles i fremtidens socialtilsyn.
Et nyt socialtilsyn bør derfor ikke kun føre tilsyn med døgntilbud og ambulant stofbehandling, men
også med forebyggende, ambulante og fremskudte indsatser som bostøtte, støttekontaktperson og
andre individuelle støtte- og rådgivningsfunktioner, såvel som med sociale tilbud som samværs- og
aktivitetstilbud under serviceloven.
Med venlig hilsen
Kira West
Formand for Rådet for Socialt Udsatte
2
L 85 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
Att. Social- og Boligministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
10. oktober, 2024
Høring over udkast til forslag til lov om ændring af lov om socialtilsyn
(Ophør af Social- og Boligstyrelsens auditfunktion)
Selveje Danmark modtog d. 14. september høring over udkast til forslag til lov om
ændring af lov om socialtilsyn (Ophør af Social- og Boligstyrelsens auditfunktion).
Selveje Danmark takker for muligheden for at afgive høringssvar.
Med forslaget foreslås det at ophæve socialtilsynslovens § 24. Forslaget vil således
medføre, at den nuværende auditfunktion, som varetages af Social- og Boligstyrelsen, vil
skulle ophøre. Det vil indebære en afvikling af den overvågning og støtte som
auditfunktionen har ydet til de kommunale socialtilsyn. Ansvaret for koordinering og
ensartet praksis på tværs af de fem socialtilsyn vil herefter påhvile de fem socialtilsyn.
Selveje Danmark har i en længere årrække rejst en kritik af socialtilsynene med fokus på
netop den store uensartethed, tilbuddene oplever, på tværs af de fem socialtilsyn. Selveje
Danmark erfarer, at det er en stor udfordring for de sociale leverandørers retssikkerhed,
når de mødes med forskellige regelsæt afhængig af, hvilket socialtilsyn de er underlagt.
Selveje Danmark anerkender således, at auditfunktionen ikke i tilfredsstillende grad er
lykkedes med at løfte opgaven med at understøtte og ensarte socialtilsynene i udførelsen
af opgaven med at godkende og føre driftsorienteret tilsyn.
Med denne anerkendelse er Selveje Danmark dog stadig bekymret for, at ophøret af den
nuværende auditfunktion kan føre til større forskelle socialtilsynene imellem.
Politiske forhandlinger om en ny socialtilsynsmodel
Selveje Danmark bemærker, at opgavebortfaldet af auditfunktionen er præsenteret som et
led i forslag til finanslov for 2025.
Det fremgår af Social- og Boligministeriets overvejelser, at forslaget skal ses i
sammenhæng med, at det fremgår af Rammeaftalen om en langsigtet og bæredygtig
udvikling af handicapområdet, delaftale om det specialiserede socialområde En
bæredygtig udvikling af socialområdet, der er indgået som led i forhandlingerne om
kommunernes økonomi for 2025, og af Aftale om kommunernes økonomi for 2025, at
reglerne om socialtilsynet skal ændres, så socialtilsynet bliver mere effektivt og
risikobaseret, tilsynstrykket for sociale tilbud lettes og socialtilsynsmodellen forenkles.
Side 1 af 2
L 85 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2932477_0034.png
Som part i Sammen om Handicap bemærker Selveje Danmark følgende præcisering i
Rammeaftalen om en langsigtet og bæredygtig udvikling af handicapområdet, jf.
initiativet om Effektivisering af socialtilsynet:
Partierne er enige om, at der bl.a. med udgangspunkt i analysen skal udarbejdes en
model for ændringer af socialtilsynsreglerne, som efterfølgende drøftes i Sammen om
Handicap, og som samlet set skal medføre et lavere, meningsfuldt og kvalitets-
fremmende tilsynstryk på de sociale tilbud, på tværs af de forskellige tilsyn, som bl.a.
kan frigøre tid til borgernære opgaver, og som skal sikre, at socialtilsynets ressourcer
anvendes mere effektivt og fokusere på de tilbud, hvor der er problemer vurderet ud fra
så vidt muligt objektive risikofaktorer. Desuden skal tilsyn på området i højere grad
koordineres på tværs af tilsynene. Et lovforslag fremsættes i efteråret 2024.
Selveje Danmark finder det problematisk, at det foreslås at prioritere et opgavebortfald af
auditfunktionen, når det samtidig er forventningen, jf. lovprogram for folketingsåret
2024-2025, at der i dette efterår kommer til at pågå forhandlinger om en model for
ændringer af socialtilsynsreglerne.
Selveje Danmark mener, at auditfunktionens opgavevaretagelse bør indgå som et element
i disse forhandlinger med fokus på, hvordan der sikres større ensartethed tilsynene
imellem og et lavere, meningsfuldt og kvalitetsfremmende tilsynstryk på de sociale tilbud.
For Selveje Danmark er det helt afgørende, at en kommende tilsynsreform sikrer den
nødvendige ensartethed på tværs af de fem socialtilsyn. En ny tilsynsmodel bør derfor
tage afsæt i de erfaringer, man har, efter godt ti år med socialtilsyn og auditfunktion.
Selveje Danmarks forslag til at forbedre og ensarte socialtilsynene
Selveje Danmark har foreslået en række initiativer, som vil kunne afhjælpe
udfordringerne med uensartet tilsynspraksis, herunder at kvalitetsmodellen tilpasses
tilbuddenes målgrupper, at tilsynsførende opkvalificeres og specialiseres i
tilbudstyper/målgrupper, samt at der er opdaterede vejledninger, som de tilsynsførende
kan orientere sig i for derigennem af sikre ens praksis på tværs.
Selveje Danmark bemærker, at der stadig ikke foreligger en økonomisk vejledning.
Alle Selveje Danmarks forslag til at forbedre og ensarte socialtilsynene er blevet sendt til
Socialministeriet.
Selveje Danmark står naturligvis til rådighed, hvis høringssvaret giver anledning til
spørgsmål.
Med venlig hilsen,
Jon Krog
Branchedirektør, Selveje Danmark
Side 2 af 2
L 85 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2932477_0035.png
NOTAT
Kontakt:
Eskild Høegh-Andersen
[email protected]
11-10-2024
Høring vedr. forslag om ophør af Social- og Bo-
ligstyrelsens auditfunktion
Socialpædagogerne har modtaget høring over forslag om ændring af Lov om social-
tilsyn, hvor det påtænkes at afskaffe den auditfunktion for socialtilsynene, der vare-
tages af Social- og Boligstyrelsen.
Det er vigtigt for enhver tilsynsmyndighed, at der er opbakning og tillid til, at myn-
digheden varetager sin opgave på samme måde, som den ville gøre på ethvert an-
det tilbud eller ethvert andet sted i landet. Denne tillid kan bl.a. styrkes ved, at der
er en instans, der er med til at sikre åbenhed og et kig på praksis udefra. Ellers er
der risiko for, at tilsynet lukker sig om selv og egen praksis. Med fem forskellige so-
cialtilsyn bliver risikoen herfor kun større. Auditfunktionen er ikke til fulde lykkedes
med at sikre ensartethed i socialtilsynenes praksis, men helt at fjerne auditfunktio-
nen og Social- og Boligstyrelsens handlemuligheder over for tilsynene, uden at man
samtidig fremlægger en ny model for at sikre ensartethed og åbenhed, er ikke den
rette vej at gå.
Der er brug for større
ikke mindre
ensretning af de fem socialtilsyns praksis
Socialpædagogerne er grundlæggende af den opfattelse, at der er brug for mere
ensretning af de fem socialtilsyn og en bedre opfølgning end i dag.
Forslaget om nedlæggelse af auditfunktionen falder tidsligt sammen med det igang-
værende arbejde med en reform af socialtilsynene. Her har Socialpædagogerne i
regi af Sammen om Handicap fremsendt input til arbejdet, hvor det bl.a. fremhæ-
ves, at vi ser et behov for, at socialtilsynene stiller større krav til medarbejdernes
faglighed og faglig ledelse, at tilsynene skal sikres bedre understøttelse gennem
data, at der er fokus på bedre brug af hele skalaen for kvalitetsscorer i kvalitetsmo-
dellen, og at der er større ensartethed i bedømmelserne fra de fem socialtilsyn. Hvis
auditfunktionen nedlægges, bør der på anden vis sikres mere ensartethed fx med et
mere forpligtende/bindende fælles vurderingsgrundlag og data, der muliggør lø-
bende monitorering. Der bør i tillæg hertil være en myndighed/instans, der kan
følge op over for tilsyn, der ikke følger det fælles grundlag.
Socialpædagogernes medlemmer arbejder dagligt for og med børn, unge og voksne med sociale pro-
blemer eller funktionsnedsættelser.
L 85 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2932477_0036.png
Side 2 af 3
Årsrapport om socialtilsynenes virksomhed bør bevares
Med nedlæggelsen af auditfunktionen lægges der samtidig op til, at Social- og Bolig-
styrelsen ikke længere skal udarbejde den årlige rapport om socialtilsynenes virk-
somhed. Rapporten er et vigtigt arbejdsredskab, når man skal følge udviklingen i til-
synenes praksis, brug af sanktioner, godkendelser, magtanvendelser mv. Socialtilsy-
nene udarbejder hver sin årsrapport, men de varierer i så stor grad fra hinanden, at
de er usammenlignelige. Der er derfor behov for en fælles, ensartet opsamling, der
kan vise udviklingen på det specialiserede socialområde set fra et tilsynsperspektiv.
I forbindelse med årsrapporten har auditfunktionen desuden haft mulighed for at
kommentere udviklingen på tværs af tilsynene og iværksætte analyser, der sikrer, at
tilsynene arbejder efter lovens intentioner og ud fra en fælles praksis. Et eksempel
herpå er den seneste årsrapport om socialtilsynenes virksomhed, hvor der varsles
en
”[…]undersøgelse med henblik på at få viden om socialtilsynenes forståelse og
brug af kvalitetsscorer i forbindelse med kvalitetsvurderingen, herunder om socialtil-
synene bruger kvalitetsmodellen
efter lovens intentioner.”
1
Dette sker, fordi styrel-
sen undrer sig over en tendens til stigende kvalitetsscorer samtidig med, at tilbud-
dene oplever rekrutteringsudfordringer og stigende kompleksitet blandt borgerne.
Denne undersøgelse, som Socialpædagogerne ser frem til resultatet af, ville næppe
være iværksat uden den systematiske gennemgang af data, som er blevet foretaget
ifm. udarbejdelsen af årsrapporten.
Socialpædagogerne mener derfor fortsat der er behov for en årsrapport om social-
tilsynenes virksomhed.
Social- og Boligstyrelsens muligheder og forpligtelser i relation til socialtilsynene
Med forslaget bortfalder alle Social- og Boligstyrelsens forpligtelser og handlemulig-
heder over for socialtilsynene. Den decentrale struktur med fem lokalt forankrede
socialtilsyn hviler på en forudsætning om, at de fem socialtilsyn alle har en praksis,
hvor de lever op til lovens formål. Ifølge Socialtilsynslovens §24, stk. 1 fremgår det i
dag, at:
”Social-
og Boligstyrelsen følger derudover løbende socialtilsynenes praksis
for at sikre, at socialtilsynene opfylder lovens formål, jf. § 1, så det sikres, at godken-
delses- og tilsynsopgaven varetages på en systematisk, ensartet, uvildig og fagligt
kompetent måde.”
Det fremgår desuden af stk. 2-3, at Social- og Boligstyrelsen kan
pålægge tilsynene at fremsende oplysninger, som styrelsen beder om og at deltage i
aktiviteter iværksat af styrelsen for at sikre opfyldelsen af lovens formål.
Fjerner man disse handlemuligheder for Social- og Boligstyrelsen, giver man de en-
kelte tilsyn uforholdsmæssigt stor mulighed for selv at fortolke deres praksis i rela-
tion til tilsynsopgaven.
1
https://www.sbst.dk/Media/638351182120355303/Rapport%20om%20socialtilsynenes%20virksomhed%202022.pdf,
s. 51
L 85 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2932477_0037.png
Side 3 af 3
Hvis auditfunktionen nedlægges, skal den erstattes af andre effektive monitorerings-
tiltag der kan følges op med instruktion af de enkelte tilsyn og systematisk opsam-
ling ifm. reform af socialtilsynene
Der er allerede i dag udfordringer med forskellig praksis mellem de fem socialtilsyn.
Auditfunktionen har altså ikke bevirket, at der er en fuldstændig ensartet praksis,
ligesom der i årsrapporten om socialtilsynenes virksomhed 2022 sættes spørgsmåls-
tegn ved, om tilsynenes brug af kvalitetsscorer er i overensstemmelse med lovens
intentioner. Auditfunktionen er altså ikke lykkedes fuldt ud med at skabe ensartet-
hed og at sikre, at
”tilsynsopgaven
varetages på en systematisk, ensartet, uvildig og
fagligt kompetent måde.”
At fjerne auditenheden og Social- og Boligstyrelsens mu-
ligheder for at stille krav til tilsynene er dog ikke løsningen. Tværtimod er der brug
for yderligere ensretning af socialtilsynene. Dette kan ske ifm. den igangværende
proces med en reform og effektivisering af socialtilsynene, hvor der bør arbejdes
med mere et ensartet grundlag for kvalitetsvurderingerne samt oprettes en instans,
der kan pålægge de enkelte tilsyn at ændre praksis, hvis de ikke følger lovens inten-
tioner, fælles vejledninger for ensartet praksis mv. Der bør samtidig arbejde med
bedre brug af data og iværksættes andre monitoreringstiltag, der både sikrer ensar-
tethed i tilsynsrapporter og kvalitetsvurderinger, men som også kan bruges i udvik-
lingen af området.
Før vi kender indholdet af denne reform, kan Socialpædagogerne ikke bakke op om
lovforslaget og nedlæggelsen af den eneste funktion til at sikre ensartethed i tilsy-
nenes praksis.
Med venlig hilsen
_________________________________________________
Verne Pedersen, forbundsnæstformand, Socialpædagogerne
11. oktober 2024
L 85 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2932477_0038.png
Social- og Boligministeriet
Fremsendt til [email protected] samt [email protected]
Dato:
11-10-2024
Sagsnr:
00.15.00-A00-160-24
Høringssvar over udkast til forslag til lov om ændring af lov om socialtilsyn (Ophør
af Social- og Boligstyrelsens auditfunktion)
Socialtilsyn Hovedstaden har ved e-mail af den 14. september 2024 modtaget Social- og Boligsty-
relsens høring om ændring af lov om socialtilsyn (Ophør af Social- og Boligstyrelsens auditfunkti-
on).
Socialtilsyn Hovedstaden har følgende bemærkninger:
Socialtilsyn Hovedstaden tager beslutningen om at nedlægge auditfunktionen til efterretning. Det
er dog vigtigt for os, at dele af auditfunktionens arbejde bliver videreført som generelle opgaver af
Social- og Boligstyrelsen. Vi ser gerne, at der bliver tager stilling til følgende 4 punkter:
1. Opgaver vedrørende socialtilsynenes økonomiske tilsyn med tilbud:
Socialtilsyn Hovedstaden finder det vigtigt, at arbejdet med at udvikle nationale statistik-
ker og benchmark-data fortsætter, og at det sker i tæt samarbejde med socialtilsynene,
da det er afgørende for socialtilsynene økonomiske tilsyn.
2. Opsamling på data på landsplan:
Socialtilsyn Hovedstaden finder det vigtigt, at der fortsat er et samlet nationalt overblik
over tilbud og plejefamilier og socialtilsynenes tilsyn hermed. Det er derfor ønskeligt, at
dele af Social- og Boligstyrelsens årsrapport om socialtilsynenes virksomhed videreføres,
evt. i et andet og kortere format.
3. Én indgang til Tilbudsportalen:
Tilbudsportalen er for socialtilsynene et centralt arbejdsredskab, og vi har et godt indblik i
de udfordringer, som tilbud og kommuner oplever med den. Den nuværende ansvarsfor-
deling, hvor ansvaret er delt mellem Social- og Boligministeriet, Social- og Boligstyrelsen
og Erhvervsstyrelsen gør det svært for socialtilsynene at have en dialog om portalen, og
Auditfunktionen har hidtil fungeret som indgang for socialtilsynene.
L 85 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
4. Retlig vejledning for socialtilsynenes arbejde:
Vi forudsætter, at nedlæggelsen af Auditfunktionen betyder, at håndbog om socialtilsyn ikke op-
dateres ifm. de kommende formodede ændringer af socialtilsynsloven. Socialtilsyn Hovedstaden
finder det derfor endnu mere vigtigt, at der så sker den opdatering af den retlige vejledning, som
ikke er blevet revideret siden 2015. Der har været mange lovændringer på området siden 2015,
og Socialtilsyn Hovedstaden finder, at en retlig vejledning er vigtig for at sikre ensartetheden mel-
lem de 5 socialtilsyn.
Venlig hilsen
Mette Marie Koudal Jørgensen (mejo10)
Jurist
Socialtilsynet Hovedstaden
www.socialtilsyn.frederiksberg.dk/
L 85 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2932477_0040.png
Til Social- og Boligministeriet
Tak for muligheden for at kommentarer på forslaget.
Socialtilsyn Midts høringssvar til udkast til forslag om ændring af lov om
socialtilsyn
Socialtilsyn Midt har kun få bemærkninger;
Socialtilsyn Midt tager den foreslåede ophævelse af § 24 i lov om socialtilsyn til
efterretning.
Socialtilsyn Midt afventer yderligere ændringer jf. afsnit 2.1.2 i lovforslaget.
Det vil være ønskeligt, om ministeriet i de kommende ændringer og/eller i
bekendtgørelsen præciserer sætningen; ’Ansvaret for koordinering og ensartet praksis
på tværs af de fem socialtilsyn påhviler herefter de fem socialtilsyn’. Herunder om der
er specifikke krav til fælles produkter osv.
Venlig hilsen
Ida Rønne Antonsen
Stabsleder
Socialtilsyn Midt
Vi gør en forskel for de mest udsatte borgere i Danmark!
Vi arbejder for, at der er trygge, sociale tilbud
Vi sikrer faglighed og kvalitet på sociale tilbud
Mobil: 91 17 24 79
Mail:
[email protected]
Sikker post:
[email protected]
Papirfabrikken 38, 8600 Silkeborg
https://tilsynmidt.silkeborg.dk/
L 85 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2932477_0041.png
Social- og Boligministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Fremsendt pr. mail til:
[email protected]
(Kopi til
[email protected])
Dato:
Sagsansvarlig:
Telefon:
E-mail:
9. oktober 2024
Sara-Sofie Brandt
7236 2996
[email protected]
Høringssvar til udkast til forslag til lov om ændring af lov om
socialtilsyn (Ophør af Social- og Boligstyrelsens auditfunktion)
Socialtilsyn Øst har den 14. september 2024 modtaget ovennævnte udkast til lovforslag i høring.
Vi har noteret os indholdet af høringen, hvorefter nuværende kapitel 5 i lov om socialtilsyn ophæves. På
den baggrund ophører Social- og Boligstyrelsens auditfunktion.
Bemærkninger til den foreslåede ændring:
Lovforslaget ses at medføre, at den administrative opgave med at koordinere ensartethed mellem
socialtilsynene overgår fra Social- og Boligstyrelsen til socialtilsynene selv. Dette vil efter vores vurdering
dog ikke samtidig medføre en administrativ besparelse. Dette under forudsætning af, at omkostningerne
på kr. 7,1 mio. kr. bliver overflyttet fra styrelsen til socialtilsynene, og at socialtilsynene via
takststigninger ikke bliver kompenseret for dette. I så fald, vil lovforslaget betyde at den administrative
meropgave for socialtilsynene vil medføre et reduceret tilsyn. Vi skal bemærke, at dette jo betyder
mindre tilsyn til samme penge.
Vi finder det væsentligt at fremhæve, at auditfunktionens støtte bl.a. har bestået i udvikling af
vidensgrundlag til faglige vejledninger for tilsynspraksis. Ved afvikling af denne støtte skal det
fremadrettet sikres, at socialtilsynene stadig kan opfylde lov om socialtilsyns formål om
et faglig
kompetent tilsyn
ved på anden vis at have let og nær adgang til nyeste viden om målgrupper, metoder
og indsatser på det specialiserede socialområde. Lovens formål om, at socialtilsynene gennemføres
systematisk,
forudsætter bl.a. anvendelse af fælles styringsredskab - her kvalitetsmodellen.
Auditfunktionens støtte har bl.a. indbefattet faglige vejledninger til kvalitetsbedømmelse af
kvalitetsmodellens temaer og indikatorer samt faglige forhold, der kan medtages på kriterieniveau. Vi
finder det på den baggrund væsentligt, at det tydeligt sikres fra centralt hold, at kvalitetsmodellen fortsat
skal forstås og anvendes systematisk og ensartet samt med afsæt i nyeste faglige viden. Derudover at
der tages stilling til, hvordan data skal opsamles på landsplan, så der fortsat er et nationalt overblik over
tilbud og plejefamilier.
Vi skal bemærke, at det er nødvendigt, at det tages stilling til socialtilsynenes indgang til Tilbudsportalen
– hvem skal vi kontakte, når vi, gennem vores praksisviden om TP, kan konstatere udfordringer.
-
Side 1/2
SOØS-STAB og nye godkendelser | Skarridsøgade 37 | 4450 Jyderup
L 85 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2932477_0042.png
Såfremt der måtte være nogle spørgsmål til dette brev, er I velkomne til at kontakte juridisk konsulent
Sara-Sofie Brandt, mail:
[email protected]
og tlf. 7236 2996.
Med venlig hilsen
Rasmus Johnsen
Tilsynschef
Side 2/2
SOØS-STAB og nye godkendelser | Skarridsøgade 37 | 4450 Jyderup
L 85 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2932477_0043.png
Kochsgade 31D, 5000 Odense C
tlf.: 2388 5995
[email protected]
www.socialtlederforum.dk
14-10-2024
Social- og Boligministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Sendt til
[email protected]
og i kopi til
[email protected]
Høringssvar vedrørende udkast til forslag til lov om ændring af lov om socialtilsyn
(Ophør af Social- og Boligstyrelsens auditfunktion)
Ministeriets sagsnummer: 2024-6149
Socialt Lederforum takker for det modtagne udkast til ovenstående lovforslag. Vi har følgende
kommentarer:
Socialt Lederforum vil på det kraftigste fraråde nedlæggelsen af Social- og Boligstyrelsens
auditfunktion.
Vi har, som interesseorganisation med et særligt fokus på ledelse, haft et forholdsvis tæt
samarbejde med Social- og Boligstyrelsens auditfunktion sideløbende med samarbejdet med de
fem socialtilsyn. Dette med henblik på at opnå størst mulig ensartethed mellem de fem
socialtilsyn.
Et skifte til et risikoorienteret tilsyn, uden en central koordinerende funktion, er vi bange for vil
medføre en øget risiko for dårlig kvalitet. Hvilket vil betyde en øget risiko for dårligere tilbud til
udsatte, handicappede og psykisk syge, der har brug for samfundets støtte og omsorg.
Der følger et stort samfundsmæssigt ansvar med, når det offentlige overtager ansvaret for disse
grupper medborgere. Det føles ikke som den rigtige vej at gå, at slække på tilsynet ved at
nedlægge den centrale koordinerende funktion.
Socialt Lederforum er en landsdækkende interesseorganisation for tilbud og aktører indenfor det
specialiserede socialområde. Vi har fokus på ledelse, ledelse af professioner, ledelse af velfærd og på
rammerne for ledelse.
L 85 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2932477_0044.png
Kochsgade 31D, 5000 Odense C
tlf.: 2388 5995
[email protected]
www.socialtlederforum.dk
14-10-2024
I tider med en tiltagende tendens til forråelse og med mange eksempler på en helt uacceptabel og
afstumpet praksis
som flere gange er blevet afsløret via skjulte optagelser
er det den forkerte
vej at gå.
Det, der efter vores opfattelse er brug for, er et intensiveret fokus og et ditto samarbejde mellem
socialtilsyn, ledelsesniveauet på det enkelte tilbud og en central koordinerende enhed.
Vi vil anbefale, at ministeriet løbende gør brug af den ekspertise, vi er i besiddelse af på såvel
praksis- som ledelsesområdet. Vi kan netop illustrere dilemmaer og tvivlssituationer fra flere sider.
Så mange var ordene i denne omgang.
Vi uddyber, underbygger og forklarer naturligvis meget gerne, hvis der bliver behov for det!
Med venlig hilsen
Bo Mollerup
Direktør Socialt Lederforum
Mobil: 4045 6242
Email:
[email protected]
Socialt Lederforum er en landsdækkende interesseorganisation for tilbud og aktører indenfor det
specialiserede socialområde. Vi har fokus på ledelse, ledelse af professioner, ledelse af velfærd og på
rammerne for ledelse.
L 85 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat
2932477_0045.png
Kochsgade 31D, 5000 Odense C
tlf.: 2388 5995
[email protected]
www.socialtlederforum.dk
14-10-2024
Socialt Lederforum er en landsdækkende interesseorganisation for tilbud og aktører indenfor det
specialiserede socialområde. Vi har fokus på ledelse, ledelse af professioner, ledelse af velfærd og på
rammerne for ledelse.