Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2023 - 2267
Den 2. december 2024
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 1 til L 84, forslag til lov om ændring af lov om
miljøbeskyttelse (Ændring af regler om udvidet producentansvar for emballage og
engangsplastprodukter m.v. samt supplerende bestemmelser til batteriforordningen) stillet den 26.
november 2024 af Per Larsen (KF).
Spørgsmål nr. 1 til L 84
”Kan
ministeren give et bedre overblik over lovforslagets økonomiske konsekvenser for erhvervslivet i
form af en liste over provenuet for hvert enkelt gebyr, herunder gebyr for kommunikation, gebyr for
administration, gebyr for transport mv.?”
Svar
Af tabellen nedenfor fremgår de gebyrordninger, som lovforslaget etablerer hjemmel til, herunder de
estimerede omkostninger til de opgaver, som indgår i de forskellige gebyrordninger. Det bemærkes, at
et gebyr skal dække de fulde faktiske omkostninger til løsning af de opgaver, der er omfattet af en
gebyrordning. Der er således ikke tale om, at der opstår et provenu fra en gebyrordning.
En gebyrordning skal følge de almindelige gebyrregler, herunder at der skal tilstræbes fuld dækning
for omkostninger, at gebyrerne skal evalueres mindst en gang årligt og at væsentlige ubalancer mellem
gebyrindtægter og omkostninger i gebyrordningen, skal tilstræbes udlignet over en periode på
maksimalt fire år. Dette indebærer, at gebyrerne skal ”hvile-i-sig-selv”.
Tabel 1
Gebyrer til Miljøstyrelsen
Hvad dækker gebyret
Emballage
Administration,
oplysningstiltag og tilsyn
Oplysningstiltag,
administration og tilsyn
Kommuner,
Vejdirektoratet og
Naturstyrelsens
omkostninger til renhold i
det offentlige rum.
Hvem betaler
Producenter af
emballage
Producenter af 8
engangsplastprodukt
er
Forventet årlig
omkostning*
Ca. 19 mio. kr.
Oprydningsansvar (8
engangsplastprodukter**)
Ca. 7,3 mio. kr.
Ca. 164 mio. kr.
Miljø- og Ligestillingsministeriet
•
Frederiksholms Kanal 26
•
1220 København K
Tlf. 38 14 21 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
•
•
www.mim.dk