Miljø- og Fødevareudvalget 2024-25
L 84 Bilag 7
Offentligt
2945274_0001.png
Foretræde
L84
Karin Klitgaard
Jacob Gullak Andersen
27. november 2024
L 84 - 2024-25 - Bilag 7: Præsentation fra Dansk Industris foretræde for udvalget 27/11-24 om L 84
2945274_0002.png
Producentansvaret
kan
blive en gylden mulighed for
mere omkostningseffektiv affaldsbehandling og
grønnere emballager
Tre vigtige nedslag
1. Omkostningseffektivitet og borgernes affaldsgebyr
2.
Administrative byrder og SMV’erne
3.
Realiser det grønne potentiale
L 84 - 2024-25 - Bilag 7: Præsentation fra Dansk Industris foretræde for udvalget 27/11-24 om L 84
2945274_0003.png
Omkostningseffektivitet og borgernes affaldsgebyr
Hvis producentansvaret kommer til at virke efter ambitionerne
Når producentansvaret træder i kraft, tager producenterne
regningen for deres emballageaffald
– det skal føre to ting med sig:
1. Producenterne skal vide, hvad de betaler for, og
omkostningseffektivitet skal blive normalen
Der skal udarbejdes et grundlag for et basisserviceniveau
Der skal sikres gennemsigtighed i omkostninger og i
fastsættelse af gebyrer. Der er ingen klagemulighed.
2. Borgerne skal kunne mærke, at deres affaldsgebyr falder fra
1. oktober 2025
Fordelingsnøglerne mellem emballage og ikke-emballage
i
affaldsspandene fra bekendtgørelsen, kan give en fornemmelse
af størrelsesordenen.
Årlig affaldsgebyr i danske kommuner,
2022. Der er store forskelle.
Plot af det mest gængse affaldsgebyr for en
enfamiliebolig i den givne kommuner
1.956 kr.
Gns. 3.375 kr.
5.219 kr.
Obs.
Kommuner inkluderer mange forskellige
ting i deres gebyrer
N:
De 58 kommuner der valgte at deltage i
kortlægningen.
Brancheforeningen
Cirkulær’s gebyrkortlægning., 2022
Kortlægning af affaldsgebyrer | Brancheforeningen Cirkulær
L 84 - 2024-25 - Bilag 7: Præsentation fra Dansk Industris foretræde for udvalget 27/11-24 om L 84
2945274_0004.png
Administrative byrder
Gode intentioner og effekter risikerer at drukne i bunker af regler
Producentansvaret vil uundgåeligt medføre bureaukrati, men der
kan gøres meget for at lette byrderne.
De små- og mellemstore virksomheder skal lære det fra bunden
Bagatelgrænsen er god, men løser ikke alt
Derfor…
Vejledninger i tide, og
som virksomheds-blæksprutterne
kan
forstå
EU harmonisering, så snart det er muligt
Løbende servicetjek af regler og krav
”Danske virksomheder bruger
omkring
41 millioner timer
om året,
svarende til cirka
25.000 fuldtidsmedarbejdere
alene på at rapportere data til
offentlige myndigheder”
DI analyse, september 2024
Papirarbejde er dyrt for danske virksomheder og deres
medarbejdere
og regningen vokser - DI
L 84 - 2024-25 - Bilag 7: Præsentation fra Dansk Industris foretræde for udvalget 27/11-24 om L 84
2945274_0005.png
Realiser det grønne potentiale
Et markedsbaseret værktøj for en grønnere og mere cirkulære økonomi, hvis..
Producentansvaret er en gylden mulighed for at sikre kvalitet i
genanvendelsen af affaldet og dermed blive fødekæde for
fremtidens emballage,
hvis…
Vi får alle med, så alle får incitamenterne til at gøre det grønnere
en effektiv indsats mod free-ridere
I samarbejdet med mellem kommune og producenter,
prioriterer kvalitet
– nej tak til uønskede sammenblandinger
og omlastninger
Et system for miljøgraduering,
hvor ambitioner står mål med
mulighederne
Med den kommende EU
Emballageforordning bliver…
Design-til-genanvendelse
Emballageminimering
Genanvendt indhold i ”nye”
emballager mm.
license to operate
At det skal lykkes, er
ikke kun
en grøn ambition
fsd
L 84 - 2024-25 - Bilag 7: Præsentation fra Dansk Industris foretræde for udvalget 27/11-24 om L 84
2945274_0006.png
Producentansvaret
kan
blive en gylden mulighed
for mere omkostningseffektiv affaldsbehandling
og grønnere emballager
Tre konkrete ting man bør holde øje med frem mod revisionen i 2027…
At der kommer gennemsigtighed i kommunernes omkostninger til
affaldsindsamling
og at borgernes affaldsgebyrer falder fra 1. oktober 2025.
At vi får omfattet så mange som muligt, særligt de store platforme
At Danmarks emballagegenanvendelsestal stiger