Miljø- og Fødevareudvalget 2024-25
L 84 Bilag 6
Offentligt
2943706_0001.png
LOVFORSLAG OM UDVIDET
PRODUCENTANSVAR FOR EMBALLAGE
OG BATTERIFORORDNINGEN
TEKNISK GENNEMGANG
Miljø- og Ligestillingsministeriet
20. november 2024
L 84 - 2024-25 - Bilag 6: Notat om indsamling af udtjente bærbare batterier, samt præsentation fra teknisk gennemgang, fra miljøministeren
2943706_0002.png
DAGSORDEN
Direktivkrav og forordning
Lovforslagets indhold
Baggrund – producentansvar, emballageaffald og producenter
Lovforslagets formål og indhold
Udvidet producentansvar for emballage mv.
Supplerende bestemmelser til batteriforordningen
Tidsplan og videre proces
2
L 84 - 2024-25 - Bilag 6: Notat om indsamling af udtjente bærbare batterier, samt præsentation fra teknisk gennemgang, fra miljøministeren
2943706_0003.png
DIREKTIV OG FORORDNING
L 84 - 2024-25 - Bilag 6: Notat om indsamling af udtjente bærbare batterier, samt præsentation fra teknisk gennemgang, fra miljøministeren
2943706_0004.png
DIREKTIVKRAV OG FORORDNING
• Emballagedirektivet
• Affaldsdirektivet
• Engangsplastdirektivet
• Batteriforordningen
4
L 84 - 2024-25 - Bilag 6: Notat om indsamling af udtjente bærbare batterier, samt præsentation fra teknisk gennemgang, fra miljøministeren
2943706_0005.png
LOVFORSLAGETS INDHOLD
L 84 - 2024-25 - Bilag 6: Notat om indsamling af udtjente bærbare batterier, samt præsentation fra teknisk gennemgang, fra miljøministeren
2943706_0006.png
UDVIDET PRODUCENTANSVAR
BAGGRUND
Udvidet producentansvar betyder, at producenter er ansvarlige for deres
produkt eller emballage, også når produktet bliver til affald. Producenterne
skal dermed betale for affaldshåndteringen af emballageaffald.
Producentansvar skaber incitament til at reducere materialeforbrug og
designe mere miljørigtige produkter eller emballager, fordi producenter selv
skal betale for affaldshåndteringen. Dermed understøtter ordningerne en
mere cirkulær økonomi.
I Danmark har vi producentansvar på biler, elektronikaffald og batterier
6
L 84 - 2024-25 - Bilag 6: Notat om indsamling af udtjente bærbare batterier, samt præsentation fra teknisk gennemgang, fra miljøministeren
2943706_0007.png
EMBALLAGEAFFALD OG PRODUCENTER
BAGGRUND
Emballage er produkter, der bruges til pakning, beskyttelse,
håndtering, levering eller præsentation af varer, fx en mælkekarton
eller en papkasse
Producenten af emballage er som hovedregel den virksomhed, der
første gang tilgængeliggør emballagen i Danmark.
For eksempel Danish Crown, der sælger hakket oksekød i en
plastbakke.
7
L 84 - 2024-25 - Bilag 6: Notat om indsamling af udtjente bærbare batterier, samt præsentation fra teknisk gennemgang, fra miljøministeren
2943706_0008.png
LOVFORSLAGETS FORMÅL OG INDHOLD
Større ændringer
Udvidet producentansvar for emballage mhp. at udmønte regler i overensstemmelse med politisk
aftale om emballage og engangsplastprodukter (2022) (§ 9 p, § 45)
Udvidet producentansvar for batterier mhp. at implementere batteriforordningen (§ 9 u-x)
Mindre ændringer og præciseringer
Udvidet producentansvar for fiskeredskaber, der indeholder plast (§ 9 h)
Oprydningsansvar for otte engangsplastprodukter (§ 9p og § 9 t)
Udvidet producentansvar for drikkevarebeholdere og drikkebægre af engangsplast (§ 9 s)
Lovforslaget bemyndiger ministeren til at fastsætte nærmere regler på
bekendtgørelsesniveau. Forventede regler beskrives i lovbemærkninger.
8
L 84 - 2024-25 - Bilag 6: Notat om indsamling af udtjente bærbare batterier, samt præsentation fra teknisk gennemgang, fra miljøministeren
2943706_0009.png
UDVIDET PRODUCENTANSVAR FOR EMBALLAGE
OVERBLIK
I dag har kommuner ansvar for håndtering af affald fra husholdninger
Virksomheder har selv ansvar for deres affald og kan overdrage affaldet til fx en
indsamlingsvirksomhed
Producentansvar for emballage flytter ansvaret for emballageaffald fra
kommuner og virksomheder til producenter af emballage
Ny organisering af husholdningsaffald af emballage:
Kommunerne indsamler genanvendelige fraktioner og overdrager herefter
affaldet fysisk til producenter
Producenter betaler for affaldshåndtering
Ny organisering af erhvervsaffald af emballage:
Virksomheder har fortsat ansvar for deres eget affald og kan overdrage affaldet
til fx en indsamlingsvirksomhed
Producenter betaler virksomhederne for deres affaldshåndtering af
emballageaffald
Producenter kan etablere egne tilbagetagningsordninger
9
L 84 - 2024-25 - Bilag 6: Notat om indsamling af udtjente bærbare batterier, samt præsentation fra teknisk gennemgang, fra miljøministeren
2943706_0010.png
KOLLEKTIVE ORDNINGER
Udvidet producentansvar for emballage
Producenters ansvar varetages i praksis af kollektive ordninger.
Kollektive ordninger er private sammenslutninger af
producenter, enten for-profit eller non-profit.
Producenter betaler et medlemsbidrag til kollektive ordninger.
Medlemsbidraget fastsættes efter markedsførte mængder og
miljøgradueres.
Med lovforslaget får producenter pligt til at melde sig ind i en
kollektiv ordning. Dette bl.a. for at understøtte miljøeffekt og
mindske administration.
10
L 84 - 2024-25 - Bilag 6: Notat om indsamling af udtjente bærbare batterier, samt præsentation fra teknisk gennemgang, fra miljøministeren
2943706_0011.png
TILDELING AF AFFALD OG BETALINGSFORPLIGTIGELSER
UDVIDET PRODUCENTANSVAR FOR EMBALLAGE
Ansvar for affald og
betalingsforpligtigelser
fordeles pba.
affaldsmængder og
kollektive ordningers
markedsandele.
11
L 84 - 2024-25 - Bilag 6: Notat om indsamling af udtjente bærbare batterier, samt præsentation fra teknisk gennemgang, fra miljøministeren
2943706_0012.png
HUSHOLDNINGSAFFALD
UDVIDET PRODUCENTANSVAR FOR EMBALLAGE
12
L 84 - 2024-25 - Bilag 6: Notat om indsamling af udtjente bærbare batterier, samt præsentation fra teknisk gennemgang, fra miljøministeren
2943706_0013.png
BETALING FOR KOMMUNALT INDSAMLET AFFALD
UDVIDET PRODUCENTANSVAR FOR EMBALLAGE
Producenter skal betale for den del af affaldet, der er emballageaffald.
Borgerne skal betale tilsvarende mindre gennem affaldsgebyrer.
Betalingen til kommuner for affaldsindsamling mv. foregår via gebyrer
(”producentgebyrer”), der fastsættes årligt ud fra faktiske omkostninger.
Det er estimeret, at indsamlingen af emballageaffald fra husholdninger koster
ca. 1 mia. kr. årligt.
Kommuner udarbejder en årlig opgørelse af omkostninger.
Forsyningstilsynet overvåger og analyserer producentgebyrer.
Kommuner betaler producenter for omkostninger til videre transport og
behandling af ikkeemballageaffald.
13
L 84 - 2024-25 - Bilag 6: Notat om indsamling af udtjente bærbare batterier, samt præsentation fra teknisk gennemgang, fra miljøministeren
2943706_0014.png
SERVICENIVEAU FOR KOMMUNERS
AFFALDSINDSAMLING
UDVIDET PRODUCENTANSVAR FOR EMBALLAGE
For at sikre en omkostningseffektiv indsamling fastsættes et
”serviceniveau” for kommuners affaldsindsamling.
Et serviceniveau er et loft over de ydelser til borgerne, som
kommunen kan få betaling for fra producenterne.
Kan fx omhandle antal affaldsbeholdere og tømninger.
Der skabes hjemmel til at indføre et serviceniveau, men det kan
ikke fastsættes nu pga. manglende datagrundlag.
Det forventes, at der fastsættes et serviceniveau senest i 2027.
14
L 84 - 2024-25 - Bilag 6: Notat om indsamling af udtjente bærbare batterier, samt præsentation fra teknisk gennemgang, fra miljøministeren
2943706_0015.png
ERHVERVSAFFALD
UDVIDET PRODUCENTANSVAR FOR EMBALLAGE
15
L 84 - 2024-25 - Bilag 6: Notat om indsamling af udtjente bærbare batterier, samt præsentation fra teknisk gennemgang, fra miljøministeren
2943706_0016.png
BETALING FOR ERHVERVSAFFALD
UDVIDET PRODUCENTANSVAR FOR EMBALLAGE
Producenter skal betale for den del af erhvervsaffaldet, der er
emballageaffald.
Virksomheden anmoder den kollektive ordning om betaling.
I praksis kan private affaldsindsamlere tilbyde at anmode om
betaling på vegne af virksomheder, fx via deres kontrakt.
16
L 84 - 2024-25 - Bilag 6: Notat om indsamling af udtjente bærbare batterier, samt præsentation fra teknisk gennemgang, fra miljøministeren
2943706_0017.png
NYE GEBYRER TIL PRODUCENTER
Emballage
• Producenter betaler gebyrer til Miljøstyrelsen for oplysningstiltag, administration
og tilsyn (ca. 19 mio. kr. årligt)
Fiskeredskaber af plast
• Producenter betaler gebyrer til Miljøstyrelsen for oplysningstiltag og tilsyn (ca.
0,7 mio. kr. årligt)
Engangsplast (drikkebægere, cigaretfiltre, mv)
• Producenter betaler gebyrer til Miljøstyrelsen for oplysningstiltag, administration
og tilsyn (ca. 7,3 mio. kr.). Præcisering af hjemmel til gebyrbetaling til oprydning
(ca. 164 mio. kr.)
17
L 84 - 2024-25 - Bilag 6: Notat om indsamling af udtjente bærbare batterier, samt præsentation fra teknisk gennemgang, fra miljøministeren
2943706_0018.png
UDVIDET PRODUCENTANSVAR FOR BATTERIER
Ophævelse af gældende ordning
Nuværende producentansvarsordning ophæves for alle typer batterier,
herunder ordningen for bærbare batterier, hvor producenterne betaler
for den kommunale indsamling via SKAT.
Fremtidige ordninger vil følge direkte af batteriforordningen, der giver
producenterne valgfrihed mellem indsamlingsaktører.
Supplerende bestemmelser til forordningen
Pligtigt medlemskab af kollektive ordninger
Krav om indgåelse af kontrakt mellem producenter og deres
indsamlingsnetværk
Supplerende krav til sikkerhedsstillelse
Træder i kraft 18. august 2025 ligesom forordningen
18
L 84 - 2024-25 - Bilag 6: Notat om indsamling af udtjente bærbare batterier, samt præsentation fra teknisk gennemgang, fra miljøministeren
2943706_0019.png
TIDSPLAN OG VIDERE PROCES
L 84 - 2024-25 - Bilag 6: Notat om indsamling af udtjente bærbare batterier, samt præsentation fra teknisk gennemgang, fra miljøministeren
2943706_0020.png
TIDSPLAN OG VIDERE PROCES
Forventet proces
Lovforslaget blev fremsat den 7. november og skal vedtages senest 31.
december 2024 (direktivfrist)
Revision af emballagebekendtgørelsen – regler udstedes 1. januar 2025
Indfasningsperiode på ni måneder til 1. oktober 2025 aht. erhverv, kommuner
og Dansk Producentansvar. Dvs. at reglerne først får virkning efter
direktivfristen.
Evaluering i 2027
20
L 84 - 2024-25 - Bilag 6: Notat om indsamling af udtjente bærbare batterier, samt præsentation fra teknisk gennemgang, fra miljøministeren
2943706_0021.png
SPØRGSMÅL