Miljø- og Fødevareudvalget 2024-25
L 84 Bilag 1
Offentligt
2932401_0001.png
Miljø- og Ligestillingsministeriet
Lovforslag om ændring af regler om udvidet producentansvar for
emballage mv. samt supplerende bestemmelser til
batteriforordningen
Oktober 2024
Baggrund
Udvidet producentansvar for emballage betyder, at producenter får ansvar for deres
emballage, når den bliver til affald, og at producenter derfor skal betale for
affaldshåndtering af emballageaffald. For visse engangsplastprodukter skal
producenter af disse også betale for renhold i det offentlige rum
(oprydningsansvar).
Ved ændringer af miljøbeskyttelsesloven i 2020 og 2021 blev der indført regler og
bemyndigelsesbestemmelser til at implementere emballagedirektivets og
engangsplastdirektivets krav om etablering af udvidede producentansvarsordninger.
Dette i overensstemmelse med affaldsdirektivets minimumskrav til udvidede
producentansvarsordninger og med virkning fra 31. december 2024 som følge af
implementeringsfrist.
Socialdemokratiet, Venstre, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten,
Det Konservative Folkeparti, Dansk Folkeparti og Alternativet indgik i august 2022
en politisk aftale om udmøntning af udvidet producentansvar for emballage og
engangsplast. Udmøntning af den politiske aftale vil medføre en større
omorganisering af affaldssektoren og der er derfor behov for at ændre de gældende
regler og bemyndigelsesbestemmelser i miljøbeskyttelsesloven.
Lovforslagets formål
Lovforslaget har tre formål ift. emballage og engangsplast:
1) Ændre de gældende regler om udvidet producentansvar for emballage med
henblik på at sikre hjemmel til ved bekendtgørelse af fastsætte de nærmere
regler om producentansvarsordningen i overensstemmelse med den
politiske aftale.
2) Præcisere de gældende regler om oprydningsansvar for visse
engangsplastprodukter og udvidet producentansvar for fiskeredskaber, der
indeholder plast, så det kan udmøntes i overensstemmelse med den
politiske aftale.
3) Præcisere de gældende regler om udvidet producentansvar for
drikkevarebeholdere og drikkebægre af engangsplast, som
ikke
er
emballage, så det fremgår klart, at disse omfattes af samme regler og rammer
som det udvidede producentansvar for emballage.
L 84 - 2024-25 - Bilag 1: Udkast til lovforslag, høringsnotat og høringsvar, fra miljøministeren
Med lovforslaget foreslås fortsat ikrafttrædelse d. 31. december 2024, hvilket
svarer til den fastsatte direktivfrist for oprettelse af ordninger for udvidet
producentansvar for emballage i emballagedirektivet. Miljø- og
Ligestillingsministeriet vurderer, at der herefter er behov for en
indfasningsperiode til den praktiske omstilling af hensyn til erhverv og kommuner.
Med lovforslagets foreslås derfor, at reglerne for det udvidede producentansvar
først får virkning fra 1. oktober 2025, og at det dermed først vil være fra 1.
oktober 2025, at producenter skal afholde omkostninger til affaldshåndtering af
emballageaffald samt få overdraget affald. Dette medfører en risiko for, at
Danmark modtager en åbningsskrivelse fra EU, fordi reglerne først får virkning 9
måneder efter direktivfristen.
Derudover indeholder lovforslaget også tilpasning af de gældende regler for det
udvidede producentansvar for batterier med henblik på at implementere dele af
batteriforordningen, som finder anvendelse fra 18. august 2025.
Det bemærkes, at der i lovforslaget i videst muligt omfang også er taget hensyn til
forventet indhold af en kommende ny emballageforordning, som forventes endeligt
vedtaget ultimo 2024. Denne vil skulle implementeres ved en senere ændring af
miljøbeskyttelsesloven.
Lovforslaget har været i offentlig høring fra den 1. juli 2024 til og med den 22.
august 2024. Høringssvarene har ikke givet anledning til ændringer af lovforslaget.
Et tidligere udkast af lovforslaget var i høring fra den 28. juni 2023 til den 30. august
2023. Lovforslaget blev ikke fremsat i det oprindelige udkast, bl.a. da der opstod
usikkerhed om flere af lovforslagets centrale elementer, herunder særligt betalingen
for ikkeemballageaffald og fastsættelse af et serviceniveau for kommunal
affaldsindsamling.
Udvidet producentansvar for emballage
Generelt
Med lovforslaget foreslås bemyndigelser til at miljøministeren kan fastsætte regler
om:
-
At producenter af engangsemballage, drikkevarebeholdere og drikkebægre
af engangsplast har pligt til at være medlem af en kollektiv ordning.
Producenter af genbrugsemballage er ikke omfattet af denne pligt, da de i
regi af deres systemer for genbrugsemballage skal tilbagetage disse
emballager, når de bliver til affald.
At producenter betaler gebyr til staten til dækning af statens omkostninger
til oplysningstiltag om genbrug, indsamlingsordninger og henkastet affald,
samt en række understøttende administrative opgaver og et styrket
producentansvarstilsyn, herunder tilsyn med free riders.
-
2
L 84 - 2024-25 - Bilag 1: Udkast til lovforslag, høringsnotat og høringsvar, fra miljøministeren
2932401_0003.png
Emballageaffald fra husholdninger
Med lovforslaget foreslås bl.a. bemyndigelser til, at miljøministeren kan fastsætte
regler om:
-
At kommuner forpligtes til at varetage indsamling af emballageaffald som
en del af den strømlinede indsamling, hvor plast-, glas-, pap-, papir-, metal-
og mad- og drikkevarekartonaffald sorteres hos borgerne som i dag, uden
at affaldet skal deles op i emballageaffald og ikkeemballageaffald.
At kommuner forpligtes til at overdrage det indsamlede affald til kollektive
ordninger, som forpligtes til at varetage den videre affaldsbehandling i
overensstemmelse med krav til høj reel genanvendelse. Dette dog med
mulighed for at lave undtagelser, hvis fx emballageaffaldets andel er lille. I
disse tilfælde forpligtes kommuner til også at varetage den videre
affaldsbehandling mod betaling fra producenter.
At affald som udgangspunkt skal overdrages på en kommunalt udpeget
plads, hvor kommunen omlaster affaldet. Hvis affaldet ikke omlastes,
overdrages affaldet på et anlæg udpeget af den kollektive ordning.
Indsamling og overdragelse skal ske med henblik på, at der kan opnås en
høj reel genanvendelse (inden for rammerne af den strømlinede
affaldsindsamling).
At kommuner forpligtes til at tilrettelægge indsamlingen af emballageaffald
på en omkostningseffektiv måde, samt at kommuner i en årlig rapport skal
beskrive arbejdet med omkostningseffektiv indsamling.
At producenter forpligtes til at betale producentgebyrer til kommuner for
kommunernes varetagelse af opgaver vedrørende indsamling og i visse
tilfælde også kommunernes varetagelse af den videre affaldsbehandling.
At kommuner skal fastsætte og opkræve producentgebyrer, herunder ved
brug af fordelingsnøgler for emballageaffald/ikkeemballageaffald og
baseret på de faktiske omkostninger. Kommuner skal særskilt opgøre
omkostninger til opgaver, der indgår i producentgebyrer.
At Forsyningstilsynet skal overvåge og analysere de kommunale
producentgebyrer og herunder udarbejde en årlig sammenligning af
producentgebyrer.
-
-
-
-
-
-
De foreslåede bemyndigelser medfører, at miljøministeren på sigt kan fastsætte et
serviceniveau for den kommunale husstandsnære indsamling af emballageaffald,
som de kommunale producentgebyrer skal fastsættes på baggrund af.
Omkostninger til ydelser udover det fastsatte serviceniveau skal afholdes af
3
L 84 - 2024-25 - Bilag 1: Udkast til lovforslag, høringsnotat og høringsvar, fra miljøministeren
2932401_0004.png
borgerne ved betaling af affaldsgebyrer. Serviceniveauet kan fastlægges, når
datagrundlaget er tilstrækkeligt. Dette forventes at være i 2027.
I en
overgangsordning fastsættes krav om, at kommuner skal tilrettelægge
affaldsindsamlingen på en omkostningseffektiv måde, jf. ovenfor. Kommunerne
skal årligt rapportere om deres aktuelle serviceniveau og omkostningseffektivitet til
brug for fastsættelse af et serviceniveau.
For ikke-emballageaffald fra husholdninger:
Med lovforslaget foreslås bl.a. bemyndigelser til at miljøministeren kan fastsætte
regler om:
-
At kommuner forpligtes til at betale kollektive ordninger for
affaldsbehandling af den del af det overdragede affald, som ikke er
emballageaffald.
At kollektive ordninger skal fastsætte og opkræve betaling fra kommuner,
og at fastsættelsen skal ske ved brug af en fastlagt beregningsmetode, der
baseres på nøgletal og fastsatte fordelingsnøgler for emballageaffald/ikke-
emballageaffald.
-
For emballageaffald fra affaldsproducerende virksomheder (erhverv):
Med lovforslaget foreslås bl.a. bemyndigelser til, at miljøministeren kan fastsætte
regler om:
-
At emballageaffaldsproducerende virksomheder forpligtes til at varetage
indsamling og affaldsbehandling af emballageaffald i overensstemmelse
med krav til høj reel genanvendelse. Derved fastholdes gældende regler.
At producenter forpligtes til at betale emballageaffaldsproducerende
virksomheder for indsamling og affaldsbehandling af emballageaffald.
Dette ved brug af en fastlagt beregningsmetode, der baseres på nøgletal og
fastsatte fordelingsnøgler for emballageaffald/ikke-emballageaffald.
-
Engangsplastdirektivets producentansvar
Med lovforslaget præciseres bemyndigelser til, at miljøministeren kan fastsætte
regler om, at producenter betaler oprydningsgebyrer til staten (Miljøstyrelsen) til
dækning af kommuner og offentlige myndigheders omkostninger til renhold i det
offentlige rum, samt at producenter betaler gebyr til staten (Miljøstyrelsen) til
dækning af statens omkostninger til oplysningstiltag om at modvirke henkastet
affald.
Implementering af batteriforordningen
Batteriforordningen er almengyldig og bindende og gælder umiddelbart i dansk ret.
Forordningens regler om udvidet producentansvar har virkning fra 18. august 2025.
Forordningen overlader dog på visse områder rum for medlemsstaterne til at
fastsætte nationale bestemmelser. Lovforslaget indeholder således både en
4
L 84 - 2024-25 - Bilag 1: Udkast til lovforslag, høringsnotat og høringsvar, fra miljøministeren
ophævelse og en tilpasning af gældende regler for det udvidede producentansvar
for batterier, samt en række nye bemyndigelser til at supplere forordningen.
Med lovforslaget foreslås således bl.a. bemyndigelser til, at miljøministeren kan
fastsætte regler om:
-
-
At producenter af batterier har pligt til at være medlem af en
producentansvarsorganisation (kollektiv ordning).
At indsamlingssteder omfattet af batteriforordningen kun må indsamle
udtjente batterier, hvis indsamlingsstedet har indgået en kontrakt med
producenten af batterier eller udpegede producentansvarsorganisationer
(kollektive ordninger).
5