Uddannelses- og Forskningsudvalget 2024-25
L 83 Bilag 1
Offentligt
2931336_0001.png
Notat
Modtager(e)
> Uddannelses- og Forskningsudvalget
Høringsnotat om forslag til lov om ændring af universitetsloven og lov om
åben uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v. (Forenklet model
for udpegning af eksterne bestyrelsesmedlemmer m.v.)
1. Høringen
Uddannelses- og Forskningsministeriet har den 14. august 2024 udsendt oven-
nævnte udkast til lovforslag i høring blandt relevante institutioner og organisationer.
23. oktober 2024
Høringen har også været offentliggjort på Høringsportalen.
Ved høringsfristens udløb den 11. september 2024, kl. 12, var der indkommet 19
høringssvar, hvoraf 13 indeholder indholdsmæssige bemærkninger til lovforslaget.
Nedenfor er en alfabetisk oversigt over høringssvarene.
Høringspart
Akademikerne
Akkrediteringsrådet
Ankestyrelsen
Arkitektskolen Aarhus
Copenhagen Business
School
Danmarks Akkrediteringsin-
stitution
Danmarks Medie- og Journa-
listhøjskole
Danmarks Tekniske Universi-
tet
Dansk Industri
Dansk Magisterforening
Danske Erhvervsakademier
Danske Professionshøjskoler
Danske Regioner
Danske Studerendes Fælles-
råd
Danske Universiteter
Datatilsynet
Designskolen Kolding
Det Kongelige Danske
Kunstakademis Skoler for Ar-
kitektur, Design og Konser-
vering
Det Unge Akademi
Høringssvar
modtaget
Bemærk-
ninger
Ingen
bemærkninger
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Jura
Bredgade 40-42
1260 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
X
X
X
X
Ref.-nr.
2024-4664
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
Side 1/8
L 83 - 2024-25 - Bilag 1: Kommenteret høringsoversigt og høringssvar, fra uddannelses- og forskningsministeren
2931336_0002.png
Djøf
Erhvervsakademi Kolding
Erhvervsakademi Midt-Vest
Erhvervsakademi Zealand
Erhvervsakademi Syd-Vest
Erhvervsakademi Aarhus
Erhvervsakademi Copenha-
gen Business Academy
Erhvervsakademi Dania
EVA-Danmarks Evaluerings-
institut
Fagligt Fælles Forbund
3F
Forskerbevægelsen
Fredericia Maskinmester-
skole
HK/Stat
Ingeniørforeningen IDA
IT-Universitetet i København
KL Kommunernes Landsfor-
ening
Københavns Erhvervsaka-
demi KEA
Københavns Maskinmester-
skole
Københavns Professionshøj-
skole
Københavns Universitet
Maritime Uddannelser
Marstal Navigationsskole
MARTEC
Professionshøjskolen Absa-
lon
Rektorkollegiet for de kunst-
neriske og kulturelle uddan-
nelser
Rektorkollegiet for de mari-
time uddannelser
Rigsrevisionen
Roskilde Universitet
Rådet for Erhvervsakademi-
uddannelser og Professions-
bacheloruddannelser
SIMAC
Skoleskibet Georg Stage
Svendborg Søfartsskole
Syddansk Universitet
UCL Erhvervsakademi og
Professionshøjskole
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
Side 2/8
L 83 - 2024-25 - Bilag 1: Kommenteret høringsoversigt og høringssvar, fra uddannelses- og forskningsministeren
2931336_0003.png
University College Nordjyl-
land
University College Syddan-
mark
VIA University College
Aalborg Universitet
Århus Maskinmesterskole
Aarhus Universitet
2. Høringssvarene
X
X
X
X
X
X
Nedenfor gives et kort resumé af de væsentligste bemærkninger i de indkomne
høringssvar om udkastet til lovforslag.
2.1. Generelle bemærkninger til lovforslaget
Universiteterne er helt overvejende positive over for forslaget om en forenklet mo-
del for udpegning af de eksterne medlemmer af universiteternes bestyrelser.
Enkelte universiteter og øvrige høringsparter finder det problematisk, at der med
forslaget alene er plads til ét internt bestyrelsesmedlem i udpegningsudvalget.
2.2. Forenklet model for udpegning af eksterne bestyrelsesmedlemmer
2.2.1. Forenkling af reglerne for udpegning af universiteternes eksterne bestyrel-
sesmedlemmer
Københavns Universitet (KU)
bemærker, at det nuværende udpegningsorgan
har været for langt væk fra bestyrelsen, og at de interne medlemmer af bestyrel-
sen ikke har haft en stemme ved genudpegninger.
KU
ser derfor meget positivt på
forenklingen af model for udpegning af universiteternes eksterne bestyrelsesmed-
lemmer, som samtidig sikrer, at det er et uafhængigt udvalg.
KU
vurderer i forlæn-
gelse heraf, at den foreslåede sammensætning af udpegningsudvalget bibeholder
det eksterne blik på de relevante kompetencer til universiteternes bestyrelser,
samtidig med at universiteternes ansatte sikres indflydelse på rekrutteringen af be-
styrelsesmedlemmer uden for universiteterne.
Aarhus Universitet (AU)
hilser en forenkling af udpegningsmodellen velkommen
og kan derfor overordnet tilslutte sig den foreslåede model for udpegning af de
eksterne bestyrelsesmedlemmer.
AU
finder det imidlertid vigtigt at bibeholde de ansattes og studerendes indflydelse
på processen og foreslår derfor, at udpegningsudvalget kommer til at bestå af 8
medlemmer, hvori indgår 1 repræsentant for de ansatte, 1 repræsentant for de
studerende og 1 eksternt medlem af bestyrelsen.
Roskilde Universitet (RUC), Syddansk Universitet (SDU), Copenhagen Busi-
ness School (CBS) og IT-Universitetet i København (ITU)
bakker op om forsla-
get til den forenklede model for udpegning af eksterne bestyrelsesmedlemmer.
Side 3/8
L 83 - 2024-25 - Bilag 1: Kommenteret høringsoversigt og høringssvar, fra uddannelses- og forskningsministeren
2931336_0004.png
ITU
finder det glædeligt, at der med forslaget om forenklet model er blevet lyttet til
de tilbagemeldinger, dialoger og erfaringer, der har været i forbindelse med en
evaluering af aftalen indgået i 2017.
SDU
påskønner, at der lægges op til en forenklet proces, som i høj grad imøde-
kommer bemærkningerne fra SDU’s bestyrelse i forbindelse med evalueringen af
udpegningsreglerne.
CBS
bemærker, at den foreslåede model vil være lettere at kommunikere til even-
tuelle kandidater til universiteternes bestyrelser.
Aalborg Universitet (AAU)
er overordnet positivt stemt overfor den foreslåede
forenklede model, men finder det problematisk, at der alene er plads til ét internt
bestyrelsesmedlem i udvalget, hvilket vil mindske de studerendes og medarbej-
dernes indflydelse i udpegningsarbejdet.
DTU
bemærker, at den nuværende udpegningsproces er kompleks, og bakker
derfor op om en forenklet model.
DTU
finder det dog vigtigt at pointere, at det nye
system betyder, at studerende og medarbejdere ikke længere repræsenteres i ud-
pegningssystemet (medmindre de vælges som intern repræsentant fra bestyrel-
sen).
Danske Studerendes Fællesråd (DSF)
finder den nuværende proces svær at na-
vigere i og støtter forslaget om at simplificere udpegningsprocessen.
DSF
finder
det dog problematisk, at modellen indebærer, at der kun vil sidde et internt med-
lem af bestyrelsen i udpegningsudvalget. Dermed vil udvalget ikke have den for-
skelligartede viden om universitetet, som ansatte og studerende har.
DSF
ønsker
derfor, at både et studentervalgt og et medlem valgt blandt de ansatte bestyrelses-
medlemmer skal indgå i det nye udpegningsudvalg. Hvis det er et vægtigt hensyn
at have et ulige antal medlemmer i udvalget, anbefaler
DSF,
at antallet af eksterne
medlemmer øges fra 4 til 5.
Den akademiske fagforening DM (DM)
anerkender, at studerende og ansatte
fortsat vil være repræsenteret med samme stemme i bestyrelserne, men finder, at
der med den foreslåede model er tale om en uhensigtsmæssig udvikling, som vil
svække kvaliteten og legitimiteten i udpegningen af eksterne bestyrelsesmedlem-
mer, da modellen kraftigt forringer studerendes og ansattes indflydelse.
DM
finder, at det nuværende system er med til at sikre, at bestyrelsen ikke bliver
selvsupplerende, og at der er en armslængde mellem bestyrelsen og udpegnin-
gen.
DM
mener på den baggrund, at hvis de nuværende indstillings- og udpeg-
ningsorganer skal slås sammen til ét udpegningsudvalg, bør de studerende og de
ansatte på universiteterne som minimum være sikret to pladser i udpegningsud-
valget for bl.a. at sikre en legitimitet i udpegningen.
Det Unge Akademi
bakker helt op om en forenkling af udpegningssystemet, men
påpeger også, at en sådan forenkling vil kræve, at udpegningsudvalgets uaf-
hængighed og legitimitet øges, og at der sker yderligere kvalitetssikring af de eks-
terne medlemmers kompetencer.
Side 4/8
L 83 - 2024-25 - Bilag 1: Kommenteret høringsoversigt og høringssvar, fra uddannelses- og forskningsministeren
2931336_0005.png
Forskerbevægelsen
og
Det Unge Akademi
udtrykker stærk bekymring for, at
den foreslåede forenklede proces vil føre til en endnu større reduktion i diversite-
ten, repræsentationen og uafhængigheden i bestyrelserne og skubbe (endnu
mere) i retning af selvsupplerende bestyrelser, hvor det organisatoriske kredsløb
lukkes om sig selv og dermed mister terræn for kritisk og konstruktiv udvikling.
Forskerbevægelsen
finder således, at lovforslaget går stik imod alle anbefalinger
fra de senere år, herunder DFIR’s
evaluering af universitetsloven 2023.
Med henblik på at sikre den faglige tyngde blandt de eksterne bestyrelsesmedlem-
mer foreslår
Forskerbevægelsen
og
Det Unge Akademi,
at det skal fremgå af
lovforslaget, at universiteternes akademiske råd samt hovedsamarbejdsudvalg får
retten til at udpege flertallet af medlemmerne i de udpegningsudvalg, som indstiller
medlemmer til bestyrelsen.
Det er således
Forskerbevægelsen
og
Det Unge Akademis
opfattelse, at arms-
længdeprincippet og legitimiteten af nye bestyrelsesmedlemmer bedst sikres ved,
at nuværende bestyrelsesmedlemmer hverken er direkte eller indirekte involveret i
udpegningen af kommende bestyrelsesmedlemmer.
Ministeriet bemærker, at den foreslåede model for forenklingen af udpegningen af
eksterne bestyrelsesmedlemmer bl.a. bygger på følgende præmisser: 1) At der
skal være et ulige antal medlemmer i udpegningsudvalget, 2) at der skal være et
flertal af eksterne medlemmer i udpegningsudvalget, og 3) at antallet af medlem-
mer i udpegningsudvalget skal begrænses. Det er ministeriets vurdering, at den
foreslåede sammensætning af udpegningsudvalget samlet set imødekommer
præmisserne og samtidig kan sikre, at grundpræmisser og ambitioner i den politi-
ske aftale fra 2017 om Bedre rammer for ledelse på universiteterne fastholdes,
herunder åbenhed og uafhængighed i indstillingen og udpegningen, samtidig med
at ønsket om regelforenkling imødekommes.
Ministeriet noterer sig, at flere høringsparter udtrykker bekymring for, om den fore-
slåede forenkling, som vil indebære, at kun ét internt medlem af bestyrelsen vil
kunne indgå i udpegningsudvalget, kan indebære risiko for en svækket kvalitet og
legitimitet i udpegningen. Ministeriet vurderer dog, at der er fundet en balance i af-
vejningen af de forskellige hensyn og lægger herunder vægt på, at antallet af
medlemmer ikke bliver for stort. Ministeriet bemærker samtidig, at den nye model
vedrører udpegningen af de eksterne medlemmer af bestyrelsen, og at både stu-
derende og ansatte på universitetet fortsat vil være repræsenteret i selve bestyrel-
sen.
DTU
finder, at der bør være mulighed for, at bestyrelsesformanden kan
træde ud af udpegningsudvalget, når udvalget både skal finde eksterne medlem-
mer og en ny bestyrelsesformand, så der ikke vil være to forskellige ”set ups” i ud-
pegningssystemet på samme tid.
Ministeriet bemærker, at det indgår som en del af den foreslåede model, at besty-
relsesformanden som formand for udpegningsudvalget skal have indflydelse på
den proces, som skal føre frem til udpegning af eksterne bestyrelsesmedlemmer. I
de tilfælde, hvor der både skal udpeges en bestyrelsesformand og en eller flere
Side 5/8
L 83 - 2024-25 - Bilag 1: Kommenteret høringsoversigt og høringssvar, fra uddannelses- og forskningsministeren
2931336_0006.png
eksterne medlemmer, fastholdes det således, at det alene er i.f.m. udpegning
el-
ler genudpegning
af bestyrelsesformanden, at formanden ikke kan være en del
af udpegningsudvalget.
2.2.2. Fleksibel udpegningsperiode for eksterne bestyrelsesmedlemmer
Danske Universiteter, AAU, CBS
og
DTU
bakker op om forslaget med fleksible
udpegningsperioder for eksterne bestyrelsesmedlemmer, som vil indebære, at der
vil være mulighed for genudpegning i kortere perioder end 4 år.
Danske Universiteter, AAU, CBS
og
DTU
bakker ligeledes op om forslaget om at
fastholde en maksimal sammenlagt periode på 8 år som bestyrelsesmedlem.
Ministeriet noterer sig bemærkningerne og bemærker samtidig, at det i lovforsla-
gets bemærkninger er præciseret, at den samlede udpegningsperiode på højst 8
år som eksternt bestyrelsesmedlem ved samme universitet ikke vil kunne fraviges.
Det er således præciseret, at den samlede udpegningsperiode på 8 år ikke vil
kunne udvides med flere perioder efter en karensperiode.
2.2.3. Bestyrelsens sammensætning af kvinder og mænd
DTU
bemærker med henvisning til lovforslagets bemærkninger, at tilstræbelsen
om et lige antal kvinder og mænd i den samlede bestyrelse alene bør omfatte de
eksterne medlemmer af bestyrelsen, da de interne medlemmer vælges demokra-
tisk på universitetet blandt ansatte og studerende.
DTU
bemærker desuden, at der
bør være formel mulighed for at definere sig nonbinært.
Ministeriet bemærker, at det fremgår at lovforslagets bemærkninger, at ved ud-
pegning af nye bestyrelsesmedlemmer skal udpegningsudvalget tilstræbe, at den
samlede bestyrelse har en ligelig sammensætning af kvinder og mænd i overens-
stemmelse med principperne i ligestillingsloven. Dette betyder ikke, at udpeg-
ningsudvalget har indflydelse på valget af interne bestyrelsesmedlemmer. Det be-
mærkes i øvrigt, at der med henvisningen til en ligelig sammensætning af kvinder
og mænd er tale om en henvisning til ligestillingsloven og terminologien i denne
lov.
2.3. Bortfald af tilskud i forbindelse med merit for enkeltfag gennemført af ta-
lentfulde elever i ungdomsuddannelser
CBS
bakker op om forslaget om bortfald af tilskud, da det vurderes at ville bidrage
til en mere forudsigelig økonomi.
DTU
er enig i, at de gældende regler om udbetaling af tilskud i forbindelse
med merit ikke flugter med de almindelige principper om, at tilskud udbetales til
den institution, der har gennemført og afholdt udgiften for den pågældende aktivi-
tet.
DTU
vil gerne give talentfulde unge mulighed for at tage enkeltfag på DTU,
men mener også, at der bør være et økonomisk incitament, og at indskrivning af
talentfulde gymnasieelever derfor bør udløse tilskud til den institution, der afholder
aktiviteten.
Side 6/8
L 83 - 2024-25 - Bilag 1: Kommenteret høringsoversigt og høringssvar, fra uddannelses- og forskningsministeren
2931336_0007.png
Ministeriet bemærker, at der med forslaget er tale om en administrativ forenkling.
Det bemærkes, at institutionerne fortsat frit kan disponere over egne midler i for-
hold til at kunne udbyde undervisning til elever fra ungdomsuddannelser (dvs.
uden tilskud og uden deltagerbetaling). Ligesom det forsat vil være frivilligt for den
enkelte institution, hvorvidt institutionen
som led i sine strategiske overvejelser
om prioriteringen af talentindsatsen
vil gøre brug af muligheden for at tilbyde tid-
lig studiestart til elever fra ungdomsuddannelserne.
2.4. Præcisering af adgang til forsikring af Erasmus Mundus-studerende
Danske Universiteter
hilser forslaget om præcisering af mulighed for forsikring af
Erasmus Mundus-studerende velkommen.
KU
værdsætter den præcisering, der gør det muligt for universiteterne at
overtage forsikringsansvaret for udenlandske studerende, der læser på Erasmus
Mundus-uddannelserne, og at indsættelse af stk. 2 i § 22 a imødekommer et
eksisterende behov ved implementering af uddannelserne.
Ministeriet noterer sig bemærkningerne og bemærker samtidig, at der i lovforsla-
get er foretaget en lovteknisk justering. Der er således indsat en ny § 22 b, hvori
det fremgår, at
”universitetet
kan tegne forsikring for studerende, der som led i EU-
studieprogrammer om Erasmus Mundus, jf. § 3 a, stk. 2, gennemfører dele af en
uddannelse ved et universitet i Danmark”.
2.5. Øvrige bemærkninger
DTU
vurderer, at udpegningsudvalget vil blive mere permanent, og at det kan af-
holde udefrakommende fra at påtage en ikke-lønnet opgave. DTU anbefaler derfor
mulighed for at give honorar.
Ministeriet bemærker, at lovforslagets primære formål er at etablere en ny og for-
enklet model for indstilling og udpegning af eksterne bestyrelsesmedlemmer, og
det primære hensyn bag lovforslaget er således at imødekomme ønsket om regel-
forenkling. Det har ikke været et hensyn, at der med lovforslaget skal sikres øko-
nomiske incitamenter til medlemmer af udpegningsudvalget, og lovforslaget tilsig-
ter ikke at adressere dette spørgsmål.
Forskerbevægelsen
og
Det Unge Akademi
finder det problematisk, at de gæl-
dende regler ikke indeholder en tilstrækkelig sikring af, at nye bestyrelseskandida-
ter har indsigt i og kompetencer inden for universitetsområdet, da det alene er be-
styrelsen “tilsammen”, som skal have disse kompetencer.
Forskerbevægelsen
og
Det Unge Akademi
foreslår derfor følgende formulering: “Bestyrelsens medlem-
mer skal hver især have erfaring og indsigt i forskning, forskningsbaseret uddan-
nelse, videnformidling, videnudveksling og universitetets opgaveområder”.
Ministeriet bemærker, at forslaget falder uden for rammerne af det, der lægges op
til at regulere med dette lovforslag. Lovforslaget har således ikke til formål at æn-
dre i de bestemmelser, som vedrører bestyrelsens sammensætning og kompeten-
cer.
Side 7/8
L 83 - 2024-25 - Bilag 1: Kommenteret høringsoversigt og høringssvar, fra uddannelses- og forskningsministeren
2931336_0008.png
Forskerbevægelsen
mener, at der, på baggrund af den omfattende undersøgelse
og evaluering af universitetsloven foretaget af DFIR i 2023, er behov for en større
demokratisk og gennemtænkt revision af universitetsloven, som vil muliggøre en
bedre demokratisk udvikling.
Forskerbevægelsen
finder, at der er basis for at
konkludere, at den nuværende universitetslov fører til en begrænsning af det mu-
lige idépotentiale samt indsnævrer rummet for kritiske og kreative forsknings-
spørgsmål.
Forskerbevægelsen
har på den baggrund 5 videregående anbefalinger (anbefa-
lingerne er uddybet i høringssvaret):
1. International evaluering af universitetsloven fra 2003.
2. Styrkelse af universiteternes selvstyre.
3. Repræsentation af forskere i bestyrelserne.
4. Frihed fra ekstern indblanding.
5. Øget sikkerhed i ansættelsen for forskere.
Ministeriet har noteret sig Forskerbevægelsens anbefalinger, men bemærker, at
anbefalingerne falder uden for rammerne af det, der lægges op til at regulere med
dette lovforslag.
3. Lovforslaget i forhold til lovudkastet
I forhold til det lovforslag, der har været sendt i offentlig høring, er der fortaget føl-
gende indholdsmæssige ændringer:
Det foreslåede § 12, stk. 7, er justeret, så det fremgår, at bestyrelsesfor-
manden heller ikke kan være en del af udpegningsudvalget ved genud-
pegning af bestyrelsesformanden.
Der er foretaget en lovteknisk justering vedrørende muligheden for at
tegne forsikring for Erasmus Mundus-studerende, sådan at dette præcise-
res i en ny § 22 b i stedet for i § 22 a, stk. 2.
Det foreslås af administrative hensyn, at lovforslagets § 2, nr. 1, om bort-
fald af tilskud i forbindelse med merit for enkeltfag gennemført af talent-
fulde elever i ungdomsuddannelser, træder i kraft den 1. januar 2026.
Det præciseres i bemærkningerne, at:
o
Den samlede udpegningsperiode på højst 8 år ved samme univer-
sitet ikke vil kunne fraviges ved genudpegning af eksterne besty-
relsesmedlemmer.
o
Universitetet vil kunne fastsætte i vedtægten, at personer, som
har været medlem af udpegningsudvalget i en sammenhængende
periode på 8 år, kan blive udpeget på ny efter en karensperiode.
Der er endvidere foretaget ændringer og præciseringer af sproglig, redaktionel og
lovteknisk karakter.
Side 8/8