Skatteudvalget 2024-25
L 82
Offentligt
2949617_0001.png
4. december 2024
J.nr. 2024 - 7038
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 82 - Forslag til lov om ændring af momsloven (Ændring af reglerne om
forfattervirksomhed og kunstnerisk aktivitet).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 69 af 29. november 2024. Spørgsmålet er stillet ef-
ter ønske fra ikkemedlem af udvalget Zenia Stampe (RV).
Rasmus Stoklund
/ Jeanette Rose Hansen
L 82 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 69: MFU spm. om at stille ændringsforslag som har den konsekvens, at arvinger i momsmæssig forstand ligestilles med momsfritagne kunstnere
2949617_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren stille ændringsforslag som har den konsekvens, at arvinger i momsmæssig
forstand ligestilles med momsfritagne kunstnere? I benægtende fald bedes ministeren yde
teknisk bistand til udformning af et sådant ændringsforslag.
Svar
Som det fremgår af svaret på SAU L 82
spm. 65, hvortil jeg henviser, er det vurderin-
gen, at en regel med et indhold som det foreslåede vil være i strid med EU-retten.
Det skyldes, at momslovens fritagelsesbestemmelse for forfattere og kunstnere har hjem-
mel i en stand still-bestemmelse i momssystemdirektivets bilag, del B, nr. 2, der ikke giver
mulighed for at fritage ydelser leveret af andre end den i bestemmelsen fastsatte person-
kreds. Arvinger er ikke omfattet af personkredsen.
Henset hertil vil jeg ikke stille et sådant ændringsforslag, men jeg yder gerne teknisk bi-
stand.
Ændringsforslaget kan se ud som følgende:
Ændringsforslag
til
Forslag til lov om ændring af momsloven (Ændring af reglerne om forfattervirk-
somhed og kunstnerisk aktivitet) (L 82)
Til § 2
1)
I den under
nr. 2
foreslåede affattelse af
§ 13, stk. 1, nr. 7,
indsættes som
3. pkt.:
»1. pkt. finder tilsvarende anvendelse på levering af licenser til forfatteres og kunstneres
ophavsretsbelagte værker, når licenserne leveres af personer, der har erhvervet rettighe-
derne som arv fra kunstneren eller forfatteren, herunder som arv gennem flere led.«
[Udvidelse af momsfritagelsen til arvinger]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås ved lovforslagets § 1, nr. 2, at momsfritagelsesbestemmelsen i momslovens §
13, stk. 1, nr. 7, nyaffattes, således at fritagelsesbestemmelsens anvendelsesområde tyde-
liggøres ved, at ordlyden kommer i bedre materiel og sproglig overensstemmelse med
momssystemdirektivet. Hermed sikres, at dansk ret i relation til den momsmæssige be-
handling af meddelelse af licenser til forfatteres og kunstneres ophavsrettigheder er i
overensstemmelse med de bagvedliggende EU-regler samtidig med, at den gældende
momsfritagelse for forfattervirksomhed og kunstnerisk aktivitet bevares. Den foreslåede
Side 2 af 4
L 82 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 69: MFU spm. om at stille ændringsforslag som har den konsekvens, at arvinger i momsmæssig forstand ligestilles med momsfritagne kunstnere
2949617_0003.png
bestemmelse medfører ikke en ændring af gældende regler og praksis vedrørende den
kreds af personer (forfattere og kunstnere, herunder udøvende kunstnere), der er omfat-
tet af fritagelsen.
Det foreslås ved ændringsforslaget, at fritagelsesbestemmelsen for ydelser leveret af for-
fattere og kunstnere i momslovens § 13, stk. 1, nr. 7, 1. pkt., som affattet ved lovforsla-
gets § 1, nr. 2, også skal finde anvendelse, når personer, der har erhvervet ophavsrettighe-
der som arv, herunder som arv gennem flere led, fra kunstneren eller forfatteren, leverer
licenser til de ophavsretsbelagte værker.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at der ikke vil skulle lægges moms på arvingers
vederlag for levering af licenser til ophavsretsbelagte værker, uanset om arvingen har er-
hvervet ejendomsretten til ophavsretten som legal arving eller testamentsarving, og uanset
om ophavsrettighederne er erhvervet ved arv direkte fra kunstneren eller forfatteren eller
ved arv gennem flere led.
Den vil derimod ikke omfatte tilfælde, hvor kunstneren eller forfatteren har overdraget
sine ophavsrettigheder i levende live, og hvor arvingen er blevet indehaver af ophavsret-
tighederne som arv fra den person, der erhvervede rettighederne fra kunstneren eller for-
fatteren.
Forholdet til EU-retten
Udgangspunktet efter momssystemdirektivet er, at leveringer af ydelser er momspligtige.
Den særlige fritagelsesbestemmelse i momslovens § 13, stk. 1, nr. 7, har dog hjemmel i
direktivets bilag, del B, nr. 2, der er en såkaldt standstill-bestemmelse, som giver visse
EU-lande mulighed for at opretholde en momsfritagelse inden for visse rammer.
Direktivets standstill-bestemmelse giver mulighed for fortsat at momsfritage:
”Ydelser
leveret af forfattere, kunstnere, herunder udøvende kunstnere, advokater og an-
dre personer i liberale erhverv, bortset fra lægegerningen og dertil knyttede erhverv, und-
tagen følgende ydelser:
a) Overdragelse af patenter, varemærker og lignende rettigheder samt meddelelse af li-
censer vedrørende disse rettigheder.”
Dette indebærer, at ydelserne for at være omfattet af bestemmelsen skal leveres af en be-
stemt personkreds
i form af ”forfattere, kunstnere, herunder udøvende kunstnere”.
Frita-
gelsen er således personlig og omfatter ikke ydelser leveret af andre end den fastsatte per-
sonkreds.
Da arvinger ikke er omfattet af den personkreds, der kan levere ydelser momsfrit efter
stand still-bestemmelsen, vurderes den ved ændringsforslaget foreslåede bestemmelse at
være i strid med momssystemdirektivet.
Side 3 af 4
L 82 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 69: MFU spm. om at stille ændringsforslag som har den konsekvens, at arvinger i momsmæssig forstand ligestilles med momsfritagne kunstnere
2949617_0004.png
En gennemførelse af ændringsforslaget vurderes på den baggrund at ville være i strid med
Danmarks internationale forpligtelser.
Side 4 af 4