Skatteudvalget 2024-25
L 82
Offentligt
2949093_0001.png
4. december 2024
J.nr. 2024 - 7038
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 82 - Forslag til lov om ændring af momsloven (Ændring af reglerne om
forfattervirksomhed og kunstnerisk aktivitet).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 40 af 26. november 2024. Spørgsmålet er stillet ef-
ter ønske fra ikkemedlem af udvalget Søren Søndergaard (EL).
Rasmus Stoklund
/ Jeanette Rose Hansen
L 82 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 40: MFU spm. om, med henblik på et eventuelt kommende samråd at henvise til, hvor EU-domstolen har afgjort definitionen på, hvad der skal forstås ved ordet særkende i en EU-retslig forstand i forhold til momsfrie ydelser, som bryder momsmæssig parallelitet i momsdirektivets formidlingsbestemmelser
2949093_0002.png
Spørgsmål
Med henblik på et eventuelt kommende samråd bedes ministeren henvise til, hvor EU-
Domstolen har afgjort definitionen på, hvad der skal forstås ved ordet ”særkende” i en
EU-retslig forstand i forhold til momsfrie ydelser, som bryder momsmæssig parallelitet i
momsdirektivets formidlingsbestemmelser?
Svar
Lovforslag L 82 om ændring af reglerne for forfattervirksomhed og kunstnerisk aktivitet
medfører, at forvaltningsorganisationer fremover skal lægge moms på, når de sælger li-
censer til forfattere og kunstneres ophavsretbelagte værker.
Jeg skal henvise til besvarelsen af SAU L 106
svar på spørgsmål 87 af 9. maj 2022
(2021-22), som omhandler den juridiske vurdering. Som det fremgår heraf, har EU-Dom-
stolen ikke nærmere defineret, hvornår en momsfritagelsesbestemmelse har et ”sær-
kende”, som
indebærer, at den ikke kan anvendes af en formidler. Når fritagelsesbestem-
melsen er personlig, følger det imidlertid udtrykkeligt af fritagelsesbestemmelsens ordlyd,
at den ikke kan anvendes af en formidler, medmindre formidleren selv tilhører den per-
sonkreds, der kan anvende fritagelsesbestemmelsen.
Som det også er uddybet i det omtalte svar, er dette i overensstemmelse med EU-Dom-
stolens praksis, hvorefter en mellemhandler, der handler i eget navn og for egen regning,
ikke kan anvende en momsfritagelsesbestemmelse, der er personlig, når mellemhandleren
ikke tilhører den relevante personkreds. Indholdet af den momsretlige formidlingsregel er
netop, at en formidler, der handler i eget navn, men for en andens regning, skal behandles
på helt samme måde som en mellemhandler, der handler i eget navn og for egen regning.
Side 2 af 2