Skatteudvalget 2024-25
L 82
Offentligt
2949018_0001.png
4. december 2024
J.nr. 2024 - 7038
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 82 - Forslag til lov om ændring af momsloven (Ændring af reglerne om
forfattervirksomhed og kunstnerisk aktivitet).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 11 af 19. november 2024. Spørgsmålet er stillet ef-
ter ønske fra ikkemedlem af udvalget Birgitte Bergman (KF).
Rasmus Stoklund
/ Jeanette Rose Hansen
L 82 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 28: MFU spm., om EU-domstolen har taget stilling til tolkningen af begrebet lignende rettigheder i den såkaldte standstill-bestemmelse i momsdirektivet (bilag X, del B, nr. 2)
2949018_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, om en overførsel af kunstneres rettigheder til andre er omfat-
tet af Danmarks ”stand-still bestemmelse”, som undtager kunstneres rettigheder fra at
blive pålagt moms?
Svar
Lovforslag L 82 om ændring af reglerne for forfattervirksomhed og kunstnerisk aktivitet
medfører, at forvaltningsorganisationer fremover skal lægge moms på, når de sælger li-
censer til forfattere og kunstneres ophavsretbelagte værker.
Formålet med lovforslaget er at bringe de danske regler på området i overensstemmelse
med EU-retten. Det er både Skatteministeriets og Justitsministeriets juridiske vurdering,
at den gældende retstilstand ikke er i overensstemmelse med EU-retten og derfor skal æn-
dres.
Regeringen har derfor besluttet at fremsætte lovforslaget, der er en genfremsættelse af L
106 (2021-22) og L 13 (2022-23, 1. samling).
Udtrykket
”overførsel”
må forstås som en fuld overdragelse (salg) af en ophavsrettighed.
Overdragelse af en rettighed adskiller sig fra leveringer af licenser, hvor der kun overdra-
ges en begrænset ret til at udnytte ophavsrettighederne, fx i en nærmere afgrænset periode
eller til et nærmere bestemt formål.
Som anført i bemærkningerne til L 82, er salg af rettigheder til forfatteres og kunstneres
ophavsretsbelagte værker efter dansk praksis ikke omfattet af momsfritagelsesbestemmel-
sen i momslovens § 13, stk. 1. nr. 7, uanset om det er kunstneren selv eller en anden inde-
haver af rettigheden, der overdrager rettigheden.
Den danske momsfritagelsesbestemmelse i momslovens § 13, stk. 1. nr. 7, er baseret på
den såkaldte standstill-bestemmelse i momssystemdirektivets bilag X, del B, nr. 2, der til-
lader en fortsat anvendelse af visse, allerede eksisterende momsfritagelser, men ikke gen-
indførelse af ophørte fritagelser. Standstill-bestemmelsen har følgende ordlyd:
”2) Ydelser leveret af forfattere, kunstnere, herunder udøvende kunstnere, advokater og andre personer i
liberale erhverv, bortset fra lægegerningen og dertil knyttede erhverv, undtagen følgende ydelser:
a) Overdragelse af patenter, varemærker og lignende rettigheder samt meddelelse af licenser vedrørende
disse rettigheder.”
Skatteforvaltningen har i relation til forfatteres og kunstneres overdragelse af ophavsret-
tigheder, anset ophavsrettigheder som en
”lignende
rettighed” omfattet af begrænsningen
for momsfritagelsen i standstill-bestemmelsens litra a. I tilfælde, hvor der har været tale
om overdragelse af ophavsrettigheder, er overdragelsen derfor blevet anset for momsplig-
tig, selv om en kunstner eller forfatter har overdraget ophavsrettigheder vedrørende ved-
kommendes egne værker.
Side 2 af 3
L 82 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 28: MFU spm., om EU-domstolen har taget stilling til tolkningen af begrebet lignende rettigheder i den såkaldte standstill-bestemmelse i momsdirektivet (bilag X, del B, nr. 2)
2949018_0003.png
Da momsfritagelsen er baseret på en standstill-bestemmelse, kan der ikke genindføres
momsfrihed i relation til overdragelse af ophavsrettigheder, da denne situation efter prak-
sis har været momspligtig.
Jeg skal herom i øvrigt henvise til SAU L 106 - bilag 10 (2021-22), som er en redegørelse
afgivet af en tværministeriel arbejdsgruppe i forbindelse med det oprindeligt fremsatte
lovforslag L 106. Af redegørelsen fremgår bl.a.:
”Skatteforvaltningen
har i relation til forfatteres og kunstneres overdragelse af ophavsret-
tigheder, anset ophavsrettigheder som en »lignende rettighed« og derfor omfattet af be-
grænsningen for momsfritagelsen i momssystemdirektivets bilag X. Det vil sige, at over-
dragelse af ophavsrettigheder ikke kan momsfritages på lige fod med overdragelse af vare-
mærkerettigheder og patenter.
Ved en »lignende rettighed« forstås i denne sammenhæng rettigheder, hvis omkostninger
direkte eller markant influerer på prisen. Altså rettigheder, der er særligt knyttet til pro-
duktion af varer i industrielle virksomheder, fx designrettigheder. Overdragelse af så-
danne rettigheder sker typisk ved betaling af et engangsbeløb, som fuld og endelig beta-
ling for den pågældende rettighed.
Efter nærmere overvejelser anses ophavsrettigheder ikke som en lignende rettighed om-
fattet af momssystemdirektivets bilag X, del B, da ophavsrettigheder ikke er kendetegnet
ved, at omkostningerne direkte eller markant influerer på prisen. En national bestem-
melse, som baserer sig på standstill-bestemmelsen i artikel 371, jf. bilag X, del B, kan
imidlertid ikke udvides, og da overdragelse af ophavsrettigheder i henhold til gældende
praksis er blevet anset som en momspligtig ydelse, er muligheden for at (gen)indføre en
momsfritagelse på dette område bortfaldet. Da der ikke har været samme praksis, for så
vidt angår meddelelse af licenser til ophavsrettigheder, er muligheden for fortsat at fritage
disse, når de meddeles af forfattere eller kunstnere, uændret, jf. momssystemdirektivets
artikel 371 og bilag X, del B.”
Det bemærkes, at GorrissenFederspiel i sin udtalelse af 29. april 2022, jf. L 106 - bilag 17
(2021-2022), har erklæret sig enig i, at der ikke kan genindføres momsfrihed i relation til
overdragelse af ophavsrettigheder, jf. udtalelsen s. 3 (pkt. 4.6) og s. 5 (pkt. 6.12).
Side 3 af 3