Skatteudvalget 2024-25
L 82
Offentligt
2952798_0001.png
Skatteudvalget 2024-25
L 82 - endeligt svar på spørgsmål 48
Offentligt
4. december 2024
J.nr. 2024 - 7038
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 82 - Forslag til lov om ændring af momsloven (Ændring af reglerne om
forfattervirksomhed og kunstnerisk aktivitet).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 48 af 26. november 2024. Spørgsmålet er stillet ef-
ter ønske fra ikkemedlem af udvalget Søren Søndergaard (EL).
Rasmus Stoklund
/ Jeanette Rose Hansen
L 82 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 121: Spm. om, hvorfor ministeren finder, at risikoen for overtrædelse af EU-retten kan anvendes som argumentation for, at en ikrafttrædelse ikke kan finde sted d. 1. januar 2026
2952798_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oversende en redegørelse for, i hvilken situation en minister kan underlæg-
ges ministeransvar som følge af manglende efterlevelse af en fortolkning fra et ministe-
rium, der vurderer, at gældende regler er i strid med EU-retten?
Svar
Ministeransvarlighedslovens bestemmelse vedrørende straffeansvaret fremgår af § 5, der
har følgende ordlyd:
”§ 5. En minister straffes, hvis han forsætligt eller af grov uagtsomhed tilsidesætter de
pligter, der påhviler ham efter grundloven eller lovgivningen i øvrigt eller efter hans stil-
lings beskaffenhed.
Stk. 2. Bestemmelsen i stk. 1 finder anvendelse, såfremt en minister giver folketinget
urigtige eller vildledende oplysninger eller under folketingets behandling af en sag fortier
oplysninger, der er af væsentlig betydning for
tingets bedømmelse af sagen.”
Det følger af ministeransvarlighedslovens § 5, at to grundlæggende betingelser skal være
opfyldt for, at en minister kan ifalde strafansvar efter denne bestemmelse. For det første
skal ministeren have tilsidesat sine pligter som minister (den objektive betingelse). For det
andet skal tilsidesættelsen af de pligter, der påhviler ministeren, være sket forsætligt eller
af grov uagtsomhed (den subjektive betingelse).
Danmark er folkeretligt forpligtet til at gennemføre EU-retten korrekt og til at admini-
strere i overensstemmelse med gældende EU-ret.
Såfremt national ret er uforenelig med EU-retten, vil medlemsstaten skulle træffe de for-
anstaltninger, der er egnet til at sikre overholdelsen af EU-retten, jf. EU-Domstolens dom
i sag C-231/06-C-233/06, Jonkman.
Det må i lyset heraf antages, at den ansvarlige minister i en situation, hvor det står klart, at
retstilstanden er uforenelig med Danmarks internationale forpligtelser, herunder EU-ret-
lige forpligtelser, som udgangspunkt vil skulle arbejde for at bringe dansk ret i overens-
stemmelse hermed, herunder ved fremsættelse af lovforslag, hvis en tilpasning af retstil-
standen forudsætter lovændringer. Alternativt skal ministeren orientere Folketinget om, at
ministeren ikke agter at fremsætte lovforslag om at bringe dansk ret i overensstemmelse
med Danmarks internationale eller EU-retlige forpligtelser.
Såfremt det inden for rammerne af gældende lovgivning er muligt at bringe retstilstanden
i overensstemmelse med Danmarks internationale eller EU-retlige forpligtelser, fx ved
ændring af administrative forskrifter eller ved en praksisændring, vil ministeren være retlig
forpligtet til at sikre, at der så hurtigt som muligt foretages de fornødne ændringer. Hvis
ministeren i denne situation skal undgå denne forpligtelse, men ønsker at fastholde retstil-
standen, forudsætter det, at der fremsættes lovforslag herom, herunder at Folketinget op-
lyses om, at den retsstilling, som et sådant lovforslag etablerer, vil være i strid med Dan-
marks folkeretlige forpligtelser.
Side 2 af 2