Skatteudvalget 2024-25
L 82 Bilag 23
Offentligt
2955129_0001.png
Til lovforslag nr.
L 82
Folketinget 2024-25
Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 11. december 2024
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af momsloven
(Ændring af reglerne om forfattervirksomhed og kunstnerisk aktivitet)
[af skatteministeren (Rasmus Stoklund)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 3 ændringsforslag til lovforslaget. Radika-
le Venstres medlem af udvalget har stillet ændringsforslag
nr. 1, skatteministeren har stillet ændringsforslag nr. 2 og
Danmarksdemokraternes medlemmer af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 3.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V og M) indstiller lovforslaget
til
vedtagelse
med det af skatteministeren stillede ændrings-
forslag. Flertallet vil stemme imod det af Radikale Venstre
stillede ændringsforslag og det af Danmarksdemokraterne
stillede ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (SF, DD, EL, DF, RV og ALT)
indstiller lovforslaget til
forkastelse
ved 3. behandling. Min-
dretallet vil stemme for det af Radikale Venstre stillede
ændringsforslag og for det af Danmarksdemokraterne stil-
lede ændringsforslag. Såfremt Danmarksdemokraternes æn-
dringsforslag forkastes, vil mindretallet stemme for det af
skatteministeren stillede ændringsforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (KF og LA) indstiller lov-
forslaget til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil
stemme imod de stillede ændringsforslag.
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Danmarksdemokraterne
Danmarksdemokraternes medlemmer af udvalget bemær-
ker, at Danmarksdemokraterne indstiller lovforslaget til for-
kastelse. For det første er det tvivlsomt, om lovforslaget
i det hele taget er nødvendigt, for at Danmark overholder
EU-reglerne på området, jf. høringssvar fra Dansk Industri
(DI). For det andet vil lovforslaget medføre, at specielt
TV-abonnementer skal betale mere moms for licens til op-
havsrettigheder. For det tredje har processen været under-
lig, da lovforslaget ikke er omfattet af regeringens lovpro-
gram, og pludselig genfremsættes uden at have været i ny
høring. Hvis Danmarksdemokraternes ændringsforslag om
at udskyde lovens virkningstidspunkt til den 1. januar 2026
ikke vedtages, ønsker Danmarksdemokraterne at støtte æn-
dringsforslaget fra skatteministeren, da udskydelse af loven
med et halvt år er bedre end slet ingen udskydelse.
Det Konservative Folkeparti
Det Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget
bemærker, at der med lovforslaget indføres en praksis for
kunstnermoms, som er irreversibel af natur. Det Konservati-
ve Folkeparti finder det ikke godtgjort, at behovet for en
sådan ændring eksisterer, da der partiet bekendt, ikke er
kommet en eneste henvendelse fra EU om, at Danmark skal
indføre moms på rettighedsbetalingen. Det undrer derfor
partiet, at regeringen nu vil rulle standstillbestemmelsen
tilbage, og at vi dermed fra nu og i al fremtid vil skulle
opkræve moms på området.
Det Konservative Folkeparti finder det ydermere kriti-
sabelt, at en irreversibel løsning kommer igennem lovgiv-
ningsprocessen med kort aftræk og uden høringsproces og
med dertilhørende ulempe for mange aktører, uden at man
får belyst både juraen og konsekvenserne af lovforslaget.
Det Konservative Folkeparti noterer sig, at Advokathuset
Gorrissen Federspiel i en redegørelse konkluderer, at EU-
retten ikke stiller krav om at gøre meddelelse af licens til
ophavsrettigheder momspligtig. Ydermere har flere domme
fra EU-Domstolen og den tyske højesteret for skatte- og af-
giftssager, Bundesfinanzhof, bestyrket argumentationen for,
AX030748
L 82 - 2024-25 - Bilag 23: Betænkning afgivet den 11. december 2024
2955129_0002.png
2
hvorfor der ikke foreligger krav om at indføre moms. Det
Konservative Folkeparti kan derfor ikke støtte lovforslaget.
Enhedslisten
Enhedslistens medlem af udvalget bemærker, at Enheds-
listen ikke kan støtte forslaget. Enhedslisten ønsker ikke
at gøre op med den brede momsfritagelse på kunstnerisk
virksomhed, herunder meddelelse af licenser, som har væ-
ret gældende i Danmark siden 1978. Enhedslisten mener,
at der er skabt usikkerhed om den tolkning af EU-retten,
Skatteministeriet lægger til grund for forslaget, ligesom det
i udvalgsbehandlingen er blevet afdækket, hvordan skatte-
myndighederne – uden om Folketinget – tidligere har anlagt
en forkert tolkning med den konsekvens, at Danmark har
mistet muligheden for at momsfritage overdragelse af op-
havsrettigheder.
Enhedslisten mener, at regeringen burde udnytte det
handle- og fortolkningsrum, som flere eksperter har peget
på eksisterer inden for de gældende EU-regler med henblik
på at forsætte den hidtidige praksis, hvor forvaltningsorgani-
sationer er momsfritaget.
Enhedslisten mener i den henseende, at der er tale om
en politisk beslutning om ikke at fastholde momsfritagelsen
for meddelelse af licens til forvaltningsorganisationerne, da
skatteministeren i sidste ende kunne vælge at bede Folke-
tinget om opbakning til at forsætte den hidtidige praksis
med henvisning til den uklare retsstilling. Enhedslisten vil i
øvrigt redegøre for sin stillingtagen til forslaget i forbindelse
med 3. behandlingen.
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlem af udvalget bemærker, at
Dansk Folkeparti er ganske uforstående over for, hvorfor re-
geringen har fremsat lovforslaget. Forslaget fremføres med
argumentet om, at EU har pålagt Danmark at indføre kunst-
nermoms, men af adskillige svar fremgår det, at det ikke er
tilfældet. Det er derfor dybt kritisabelt, at regeringen vælger
at bruge EU som årsag til at presse lovforslaget igennem.
Samtidig er det kritisabelt, at lovforslaget ikke har været i
høring. Høringsprocessen er en hjørnesten i kvaliteten af det
danske lovarbejde. Ved ikke at have sendt forslaget i høring
er der foregået en proces, hvor diverse parter, der normalvis
ville blive hørt, er blevet omgået.
Forslaget vil medføre en række administrative og økono-
miske byrder for selskaber og borgere. Således vil priserne
i hjemmet påvirkes, f.eks. på tv-pakker der vil stige mellem
15 og 20 kr. som følge af forslaget. I en tid, hvor mange
husholdninger allerede presses på økonomien, finder Dansk
Folkeparti det mærkværdigt, at regeringen ønsker at hæve
skatterne yderligere.
Alternativet
Alternativets medlem af udvalget bemærker, at Alternati-
vet ønsker de bedste vilkår for vores kulturliv og kan ikke
støtte hovedforslaget. Alternativet ønsker selvfølgelig at be-
skytte kulturlivet, og såfremt det ikke kan lade sig gøre,
ønsker Alternativet at udskyde den unødvendige lovgivning,
som er blevet kørt uden om lovkatalog og almindelige hø-
ringsprocedurer. Alternativet støtter derfor Danmarksdemo-
kraternes ændringsforslag om at udskyde virkningstidspunk-
ter. Såfremt det ikke vedtages, støtter Alternativet skattemi-
nisterens ændringsforslag om at udskyde virkningen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af et
mindretal
(RV), tiltrådt af et
mindretal
(SF, DD, EL,
DF og ALT):
Til § 1
1)
I den under
nr. 2
foreslåede affattelse af
§ 13, stk. 1, nr.
7,
indsættes som
3. pkt.:
»1. pkt. finder tilsvarende anvendelse på levering af licen-
ser til forfatteres og kunstneres ophavsretsbelagte værker,
når licenserne leveres af personer, der har modtaget rettighe-
derne som arv fra kunstneren eller forfatteren, herunder som
arv gennem flere led.«
[Udvidelse af momsfritagelsen til arvinger]
Til § 2
Af
skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (S, V og M):
2)
Stk. 2
affattes således:
»Stk. 2.
Loven har virkning for levering af licenser, der
vedrører udnyttelse af forfatteres og kunstneres ophavsret
fra og med den 1. juli 2025.«
[Udskydelse af virkningstidspunktet]
Af et
mindretal
(DD), tiltrådt af et
mindretal
(SF, EL, DF,
RV og ALT):
3)
Stk. 2
affattes således:
»Stk. 2.
Loven har virkning for levering af licenser, der
vedrører udnyttelse af forfatteres og kunstneres ophavsret
fra og med den 1. januar 2026.«
[Udskydelse af virkningstidspunktet]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås, at der i lovforslagets § 1, nr. 2 foretages en
ændring i § 13, stk. 1, nr. 7, for at præcisere, at arvinger
i lighed med hidtidig praksis betragtes som omfattet af Dan-
marks standstillforbehold. Dette sker ud fra en betragtning
om, at arvinger ikke får overdraget rettigheder på samme
måde som rettighedserhververe, men blot indtræder i en
afdød forfatters eller kunstners retsstilling. Derfor sidestilles
arvinger som hidtil med forfattere og kunstnere, herunder
udøvende kunstnere. Noget tilsvarende gør sig f.eks. gæl-
dende i relation til kreditorforfølgelse, hvor arvinger, jf. op-
havsretslovens § 62, sidestilles med ophaveren, hvorimod
dette ikke er tilfældet for rettighedserhververe.
Det bemærkes desuden, at arvinger i mange tilfælde ikke
på egen hånd disponerer over arvede rettigheder, men blot
L 82 - 2024-25 - Bilag 23: Betænkning afgivet den 11. december 2024
2955129_0003.png
3
indtræder i afdødes dispositioner, f.eks. for så vidt angår
indtræden i kollektive licenser via afdødes indmeldelse i
forvaltningsorganisationer. I forlængelse heraf modtager ar-
vingen blot rettighedsvederlag fra f.eks. kollektive forvalt-
ningsorganisationer.
Til nr. 2
Det fremgår af lovforslagets § 2, stk. 2, 1. pkt., at loven
vil have virkning for levering af licenser, der vedrører ud-
nyttelse af forfatteres og kunstneres ophavsret fra og med
den 1. januar 2025. Det fremgår af 2. pkt., at loven dog ikke
vil finde anvendelse, når levering af licenser, der vedrører
udnyttelse af forfatteres og kunstneres ophavsret, sker inden
den 1. januar 2025 baseret på aftaler indgået før den 6.
november 2024.
Det foreslås med ændringsforslaget at nyaffatte lovforsla-
gets § 2, stk. 2, hvorved virkningstidspunktet i 1. pkt. udsky-
des fra den 1. januar 2025 til den 1. juli 2025, samtidig med
at 2. pkt. udgår.
Ændringsforslaget indebærer, at loven kun vil have virk-
ning for levering af licenser, der vedrører udnyttelse af for-
fatteres og kunstneres ophavsrettigheder fra og med den 1.
juli 2025.
Ændringsforslaget er foranlediget af oplysninger modta-
get efter lovforslagets fremsættelse om de systemændringer,
der vil være nødvendige for at implementere momsplig-
ten. Den foreslåede udskydelse af virkningstidspunktet vur-
deres at give berørte virksomheder, organisationer m.v. ri-
melig tid til implementeringen.
Det vil fra lovens ikrafttræden være klart for de berørte
virksomheder m.v., hvilke momsregler der vil gælde for
levering af licenser, der vedrører udnyttelse af forfatteres og
kunstneres ophavsret fra og med den 1. juli 2025. Det vurde-
res desuden, at det udskudte virkningstidspunkt vil medføre,
at der kun er en begrænset risiko for, at der inden lovens
ikrafttræden vil ske forudfakturering vedrørende sådanne
licenser specifikt for at undgå momsbetalingen.
Det foreslås derfor, at den særlige regel i lovforslagets §
2, stk. 2, 2. pkt., ikke medtages.
Ændringsforslaget vil ikke ændre på lovens ikrafttrædel-
sestidspunkt, der fortsat vil være den 1. januar 2025.
Ændringsforslaget betyder, at merprovenuet, der som an-
ført i lovforslagets økonomiske bemærkninger vurderes at
udgøre et årligt umiddelbart merprovenu på 305 mio. kr. og
230 mio. kr. efter tilbageløb og adfærd (2025-niveau), bliver
halveret for så vidt angår 2025.
Til nr. 3
Lovens ikrafttrædelsestidspunkt foreslås ikke ændret. Det
vil sige, at loven fortsat foreslås at skulle træde i kraft den 1.
januar 2025.
Det foreslås imidlertid, at loven kun skal have virkning
for levering af licenser, der vedrører udnyttelse af forfat-
teres og kunstneres ophavsret fra og med den 1. januar
2026. Samtidig foreslås det, at virkningsbestemmelsens §
2, stk. 2, 2. pkt., om levering af licenser før ikrafttrædelsen,
men baseret på aftaler indgået efter den 6. november 2024
(datoen for lovforslagets fremsættelse), ikke medtages.
Ændringsforslaget betyder, at det allerede fra lovens
ikrafttræden den 1. januar 2025 vil være klart for de berørte
virksomheder m.v., hvilke momsregler der vil gælde for
levering af licenser, der vedrører udnyttelse af forfatteres og
kunstneres ophavsret fra og med den 1. januar 2026. Det er
vurderingen, at der på den baggrund ikke er behov for den
særlige regel i lovforslagets § 2, stk. 2, 2. pkt.
Ændringsforslaget betyder, at merprovenuet som beskre-
vet i lovforslagets økonomiske bemærkninger (et årligt
umiddelbart merprovenu på 305 mio. kr. og 230 mio. kr.
efter tilbageløb og adfærd (2025-niveau)) ikke kommer i
2025, men først i 2026.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 6. november 2024 og var
til 1. behandling den 20. november 2024. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 5 møder.
Teknisk gennemgang
Skatteministeren og embedsmænd fra Skatteministeriet
har den 5. december 2024 over for udvalget afholdt 1 tek-
nisk gennemgang af lovforslaget.
Høringssvar
Lovforslaget har ikke være sendt i høring.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 22 bilag på lovfor-
slaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 14 skriftli-
ge henvendelser om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 3 deputa-
tioner, der mundtligt har redegjort for deres holdning til
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 124 spørgsmål
til skatteministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren
har besvaret.
Anders Kronborg (S) Benny Engelbrecht (S) Louise Mehnke (S) Jesper Petersen (S) Malte Larsen (S)
fmd.
Per Husted (S) Simon Kollerup (S) Thomas Jensen (S) Thomas Skriver Jensen (S) Jan E. Jørgensen (V)
L 82 - 2024-25 - Bilag 23: Betænkning afgivet den 11. december 2024
2955129_0004.png
4
Louise Elholm (V) Preben Bang Henriksen (V) Hans Andersen (V) Mohammad Rona (M) Charlotte Bagge Hansen (M)
Hans Kristian Skibby (DD) Dennis Flydtkjær (DD) Steffen W. Frølund (LA) Steffen Larsen (LA)
Frederik Bloch Münster (KF) Dina Raabjerg (KF) Lars-Christian Brask (LA) Peter Kofod (DF) Sigurd Agersnap (SF)
nfmd.
Lisbeth Bech-Nielsen (SF) Carl Valentin (SF) Pelle Dragsted (EL) Samira Nawa (RV) Christina Olumeko (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Liberal Alliance (LA)
Moderaterne (M)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
50
24
15
15
15
13
10
9
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Alternativet (ALT)
Siumut (SIU)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
6
5
1
1
1
1
6