Skatteudvalget 2024-25
L 82 Bilag 22
Offentligt
2950627_0001.png
Til lovforslag nr.
L 82
Folketinget 2024-25
Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 0. december 2024
1. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af momsloven
(Ændring af reglerne om forfattervirksomhed og kunstnerisk aktivitet)
[af skatteministeren (Rasmus Stoklund)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 3 ændringsforslag til lovforslaget. Radika-
le Venstres medlem af udvalget har stillet ændringsforslag
nr. 1, skatteministeren har stillet ændringsforslag nr. 2 og
Danmarksdemokraternes medlemmer af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 3.
2. Indstillinger
<>
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
<Parti/partier>
<>
4. Ændringsforslag med bemærkninge
Ændringsforslag
Af et
mindretal
(RV), tiltrådt af <>:
Til § 1
1)
I den under
nr. 2
foreslåede affattelse af
§ 13, stk. 1, nr.
7,
indsættes som
3. pkt.:
»1. pkt. finder tilsvarende anvendelse på levering af licen-
ser til forfatteres og kunstneres ophavsretsbelagte værker,
når licenserne leveres af personer, der har modtaget rettighe-
derne som arv fra kunstneren eller forfatteren, herunder som
arv gennem flere led.«
[Udvidelse af momsfritagelsen til arvinger]
Til § 2
Af
skatteministeren,
tiltrådt af <>:
2)
Stk. 2
affattes således:
»Stk. 2.
Loven har virkning for levering af licenser, der
vedrører udnyttelse af forfatteres og kunstneres ophavsret
fra og med den 1. juli 2025.«
[Udskydelse af virkningstidspunktet]
Af et
mindretal
(DD), tiltrådt af <>:
3)
Stk. 2
affattes således:
»Stk. 2.
Loven har virkning for levering af licenser, der
vedrører udnyttelse af forfatteres og kunstneres ophavsret
fra og med den 1. januar 2026.«
[Udskydelse af virkningstidspunktet]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås, at der i lovforslagets § 1, nr. 2 foretages en
ændring i § 13, stk. 1, nr. 7, for at præcisere, at arvinger
i lighed med hidtidig praksis betragtes som omfattet af Dan-
marks stand still forbehold. Dette sker ud fra en betragtning
om, at arvinger ikke får overdraget rettigheder på samme
DokumentId
Journalnummer
L 82 - 2024-25 - Bilag 22: 1. udkast til betænkning
2950627_0002.png
2
måde som rettighedserhververe, men blot indtræder i en
afdød forfatter eller kunstners retsstilling. Derfor sidestilles
arvinger som hidtil med forfattere og kunstnere, herunder
udøvende kunstnere. Noget tilsvarende gør sig f.eks. gæl-
dende i relation til kreditorforfølgelse, hvor arvinger, jf. op-
havsretslovens § 62, sidestilles med ophaveren, hvorimod
dette ikke er tilfældet for rettighedserhververe.
Det bemærkes desuden, at arvinger i mange tilfælde ikke
på egen hånd disponerer over arvede rettigheder, men blot
indtræder i afdødes dispositioner f.eks. for så vidt angår
indtræden i kollektive licenser via afdødes indmeldelse i
forvaltningsorganisationer. I forlængelse heraf modtager ar-
vingen blot rettighedsvederlag fra f.eks. kollektive forvalt-
ningsorganisationer.
Til nr. 2
Det fremgår af lovforslagets § 2, stk. 2, 1. pkt., at loven
vil have virkning for levering af licenser, der vedrører ud-
nyttelse af forfatteres og kunstneres ophavsret fra og med
den 1. januar 2025. Det fremgår af 2. pkt., at loven dog ikke
vil finde anvendelse, når levering af licenser, der vedrører
udnyttelse af forfatteres og kunstneres ophavsret, sker inden
den 1. januar 2025 baseret på aftaler indgået før den 6.
november 2024.
Det foreslås med ændringsforslaget at nyaffatte lovforsla-
gets § 2, stk. 2, hvorved virkningstidspunktet i 1. pkt. udsky-
des fra den 1. januar 2025 til den 1. juli 2025, samtidig med
at 2. pkt. udgår.
Ændringsforslaget indebærer, at loven kun vil have virk-
ning for levering af licenser, der vedrører udnyttelse af for-
fatteres og kunstneres ophavsrettigheder fra og med den 1.
juli 2025.
Ændringsforslaget er foranlediget af oplysninger modta-
get efter lovforslagets fremsættelse om de systemændringer,
der vil være nødvendige for at implementere momsplig-
ten. Den foreslåede udskydelse af virkningstidspunktet vur-
deres at give berørte virksomheder, organisationer m.v. ri-
melig tid til implementeringen.
Det vil fra lovens ikrafttræden være klart for de berørte
virksomheder m.v., hvilke momsregler der vil gælde for
levering af licenser, der vedrører udnyttelse af forfatteres og
kunstneres ophavsret fra og med den 1. juli 2025. Det vurde-
res desuden, at det udskudte virkningstidspunkt vil medføre,
at der kun er en begrænset risiko for, at der inden lovens
ikrafttræden vil ske forudfakturering vedrørende sådanne
licenser specifikt for at undgå momsbetalingen.
Det foreslås derfor, at den særlige regel i lovforslagets §
2, stk. 2, 2. pkt., ikke medtages.
Ændringsforslaget vil ikke ændre på lovens ikrafttrædel-
sestidspunkt, der fortsat vil være den 1. januar 2025.
Ændringsforslaget betyder, at merprovenuet, der som an-
ført i lovforslagets økonomiske bemærkninger vurderes at
udgøre et årligt umiddelbart merprovenu på 305 mio. kr. og
230 mio. kr. efter tilbageløb og adfærd (2025-niveau), bliver
halveret for så vidt angår 2025.
Til nr. 3
Lovens ikrafttrædelsestidspunkt foreslås ikke ændret. Det
vil sige, at loven fortsat foreslås at skulle træde i kraft den 1.
januar 2025.
Det foreslås imidlertid, at loven kun skal have virkning
for levering af licenser, der vedrører udnyttelse af forfat-
teres og kunstneres ophavsret fra og med den 1. januar
2026. Samtidig foreslås det, at virkningsbestemmelsens §
2, stk. 2, 2. pkt., om levering af licenser før ikrafttrædelsen,
men baseret på aftaler indgået efter den 6. november 2024
(datoen for lovforslagets fremsættelse), ikke medtages.
Ændringsforslaget betyder, at det allerede fra lovens
ikrafttræden den 1. januar 2025 vil være klart for de berørte
virksomheder m.v., hvilke momsregler der vil gælde for
levering af licenser, der vedrører udnyttelse af forfatteres og
kunstneres ophavsret fra og med den 1. januar 2026. Det er
vurderingen, at der på den baggrund ikke er behov for den
særlige regel i lovforslagets § 2, stk. 2, 2. pkt.
Ændringsforslaget betyder, at merprovenuet, som beskre-
vet i lovforslagets økonomiske bemærkninger (et årligt
umiddelbart merprovenu på 305 mio. kr. og 230 mio. kr.
efter tilbageløb og adfærd (2025-niveau)) ikke kommer i
2025, men først i 2026.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 6. november 2024 og var
til 1. behandling den 20. november 2024. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i <4> møder.
Teknisk gennemgang
Skatteministeren og embedsmænd fra Skatteministeriet
har den 5. december 2024 over for udvalget afholdt 1 tek-
nisk gennemgang af lovforslaget.
Høringssvar
Lovforslaget har ikke være sendt i høring.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt <21> bilag på lov-
forslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget <14>
skriftlige henvendelser om lovforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget <3> depu-
tationer, der mundtligt har redegjort for deres holdning til
lovforslaget.
L 82 - 2024-25 - Bilag 22: 1. udkast til betænkning
2950627_0003.png
3
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet <82> spørgs-
mål til skatteministeren til skriftlig besvarelse, [som ministe-
ren har besvaret. ]
Anders Kronborg (S) Benny Engelbrecht (S) Louise Mehnke (S) Jesper Petersen (S) Malte Larsen (S)
fmd.
Per Husted (S) Simon Kollerup (S) Thomas Jensen (S) Thomas Skriver Jensen (S) Jan E. Jørgensen (V)
Louise Elholm (V) Preben Bang Henriksen (V) Hans Andersen (V) Mohammad Rona (M) Charlotte Bagge Hansen (M)
Hans Kristian Skibby (DD) Dennis Flydtkjær (DD) Steffen W. Frølund (LA) Steffen Larsen (LA)
Frederik Bloch Münster (KF) Dina Raabjerg (KF) Lars-Christian Brask (LA) Peter Kofod (DF) Sigurd Agersnap (SF)
nfmd.
Lisbeth Bech-Nielsen (SF) Carl Valentin (SF) Pelle Dragsted (EL) Samira Nawa (RV) Christina Olumeko (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Liberal Alliance (LA)
Moderaterne (M)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
50
24
15
15
15
13
10
9
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Alternativet (ALT)
Siumut (SIU)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
6
5
1
1
1
1
6