Skatteudvalget 2024-25
L 82 Bilag 21
Offentligt
2950087_0001.png
Teknisk gennemgang af L 82
om kunstnermoms
Den 5. december 2024
L 82 - 2024-25 - Bilag 21: Plancher fra teknisk gennemgang af lovforslaget den 5. december 2025 v/ skatteministeren og Skatteministeriet
2950087_0002.png
Baggrund
Lovforslag L 82
I Danmark er forvaltningsorganisationer (som fx Koda) ikke blevet
anset for at udøve ”økonomisk virksomhed”, når de meddeler
licens til kunstneres ophavsrettigheder (dvs. overdrager retten til
at udnytte værkerne, fx til offentlig fremvisning eller afspilning).
Organisationernes ydelser er derfor ikke blevet anset for
momspligtige.
EU-Domstolen
afgjorde i januar 2021 i en rumænsk sag, at
forvaltningsorganisationers meddelelse af licenser er økonomisk
virksomhed og derfor momspligtig virksomhed.
Lovforslaget præciserer, at den særlige danske momsfritagelse
for kunstnere er personlig. Fritagelsen opretholdes i uændret
form, og kunstnere er derfor fortsat momsfritaget, når de selv
leverer ydelser, fx meddeler licens til egne værker.
Forslaget præciserer desuden, at forvaltningsorganisationer, jf.
EU-Domstolens
dom, er momspligtige, når de meddeler licens
til kunstneres ophavsretsbelagte værker. Organisationerne er
ikke omfattet af den særlige fritagelse, der kun gælder for
kunstnerne selv (den er personlig).
Kunstner
Forvaltningsorganisation
(ikke momspligtig virksomhed)
TV-udbyder
(momspligtig virksomhed)
Forbruger
Kunstner
Forvaltningsorganisation
(momspligtig
virksomhed)
TV-udbyder
(momspligtig virksomhed)
Forbruger
Licens
0 pct.
moms
Licens
0 pct.
moms
+ fradrag
TV-pakke
0 pct. moms: licens
25 pct. moms: øvrig ydelse
Licens
0 pct.
moms
Licens
25 pct.
moms
+ fradrag
TV-pakke
25 pct. moms
2
L 82 - 2024-25 - Bilag 21: Plancher fra teknisk gennemgang af lovforslaget den 5. december 2025 v/ skatteministeren og Skatteministeriet
2950087_0003.png
Retstilstanden i dag
Lovforslag L 82
1
Momsfritagelse for kunstnere og forfattere
Der pålægges ikke moms, når kunstnere
overdrager rettigheder (licenser) til brug af deres
ophavsretsbelagte værker.
Ændres ikke med lovforslaget.
2
Forvaltningsorganisationer
Forvaltningsorganisationer (som fx Koda), der
forvalter kunstneres rettigheder lægger ikke moms
på, når de meddeler licens til brug af
ophavsretbelagte
værker.
Ændres med lovforslaget
-
det præciseres at
forvaltningsorganisationer ikke kan anvende
momsfritagelsen for forfattere og kunstnere.
3
Udbydere af flow-tv-pakker
Udbydere af flow-tv-pakker
lægger ikke moms på
den del af en tv-pakkes
pris, der består af den
indkøbte licens (der er moms på den øvrige del af
tv-pakken).
Ændres som en følge af lovforslaget.
3
L 82 - 2024-25 - Bilag 21: Plancher fra teknisk gennemgang af lovforslaget den 5. december 2025 v/ skatteministeren og Skatteministeriet
2950087_0004.png
1
Momsfritagelsen for forfattere og kunstnere
Momsreglerne i dag
Momsloven
§ 13. Følgende varer og ydelser er fritaget for afgift:
1-6) ---
7) Forfatter- og komponistvirksomhed samt anden kunstnerisk virksomhed.
Momssystemdirektivet
Momsfritagelsen i momsloven har
hjemmel i momssystemdirektivet.
Det er frivilligt for medlemsstaterne, om de
vil benytte momsfritagelsen i
momssystemdirektivet, som er en
afvigelse fra de almindelige momsregler.
Det er derfor en såkaldt stand-still
bestemmelse, som ikke må udvides, men
gerne indskrænkes.
Del B
Transaktioner, som medlemsstaterne kan fortsætte med at fritage for afgift
[…]
2) Ydelser leveret af forfattere, kunstnere, herunder udøvende kunstnere, advokater og andre
personer i liberale erhverv, bortset fra lægegerningen og dertil knyttede erhverv, undtagen
følgende ydelser:
a) Overdragelse af patenter, varemærker og lignende rettigheder samt meddelelse af licenser
vedrørende disse rettigheder.
4
L 82 - 2024-25 - Bilag 21: Plancher fra teknisk gennemgang af lovforslaget den 5. december 2025 v/ skatteministeren og Skatteministeriet
2950087_0005.png
1
Momsfritagelsen for forfattere og kunstnere
L 82
Ny bestemmelse, der
præciserer, at der er momspligt,
når andre end forfattere og
kunstnere leverer licenserne
L 82
»§ 4 d. Der skal betales afgift, når afgiftspligtige personer, der ikke er omfattet af momslovens §
13,
stk. 1, nr. 7, leverer licenser til forfatteres og kunstneres ophavsretsbelagte værker mod vederlag.«
§ 13. Følgende varer og ydelser er fritaget for afgift:
»7) Ydelser leveret af forfattere og kunstnere, herunder udøvende kunstnere, i forbindelse med
forfattervirksomhed eller kunstnerisk aktivitet. Fritagelsen omfatter dog ikke overdragelse af
ophavsrettigheder samt patenter, varemærker og lignende rettigheder og meddelelse af licenser
vedrørende patenter, varemærker og lignende rettigheder.«
Momsfritagelsen i momsloven
bringes således nærmere
momssystemdirektivets ordlyd.
Overdragelser af ophavsrettigheder
dog ikke omfattet, da sådanne
overdragelser i praksis er anset for
momspligtige. Da der er tale om en
stand still-bestemmelse, kan
momsfritagelse ikke genindføres.
5
L 82 - 2024-25 - Bilag 21: Plancher fra teknisk gennemgang af lovforslaget den 5. december 2025 v/ skatteministeren og Skatteministeriet
2950087_0006.png
2
Forvaltningsorganisationer
Økonomisk virksomhed
EU-Domstolen
har i en dom fra 2021 i en rumænsk sag (dom af
21. januar 2021 i sag C-501/19, UCMR
– ADA) fastslået, at
forvaltningsorganisationers meddelelse af licens til
ophavsrettigheder er økonomisk virksomhed og derfor
momspligtig.
Forvaltningsorganisationer er ikke omfattet af den særlige
momsfritagelse for kunstnere, der efter sin udtrykkelige ordlyd
kun gælder for kunstnerne selv.
Momsfritagelsen for kunstnere er personlig, og den kan derfor
ikke anvendes af forvaltningsorganisationerne.
Med lovforslaget præciseres, at forvaltningsorganisationer skal
lægge moms på, når de leverer licenser til
ophavsretbelagte
værker, fordi der er tale om økonomisk virksomhed.
6
L 82 - 2024-25 - Bilag 21: Plancher fra teknisk gennemgang af lovforslaget den 5. december 2025 v/ skatteministeren og Skatteministeriet
2950087_0007.png
2
Forvaltningsorganisationer
Formidlingsreglen ændres ikke med L 82.
EU-Domstolen
har fastslået, at formidlingsreglen ikke gælder, hvis en
momsfritagelse har et ”særkende”, som gør, at formidleren ikke kan
anvende momsfritagelsen (præmis 37 i EU-Domstolens
dom i sag C-
464/10, Henfling)
Momsfritagelsen for kunstnere har netop et ”særkende”, som gør, at
den ikke kan anvendes af en formidler, da momsfritagelsen efter sin
udtrykkelige ordlyd er ”personlig”.
I sag C-401/05, VDP Dental Laboratory) fastslog EU-Domstolen, at en
momsfritagelse, der var personlig (”tandlægers og tandteknikeres
levering af tandproteser”), ikke kunne anvendes, når en person, der
hverken var tandlæge eller tandtekniker, videresolgte tandproteser købt
fra en tandtekniker.
7
Formidlingsreglen
Er en generel momsregel, der gælder, når en mellemmand
(som KODA) handler i eget navn, men for fremmed regning. En
formidler køber altså ikke en vare eller ydelse af leverandøren
og sælger den videre, men handler for leverandørens regning.
Formidlingsreglen betyder, at formidling skal behandles, som
om formidleren har købt varen eller ydelsen og videresolgt den
samme vare eller ydelse til sin egen kunde.
Køb og videresalg af en vare eller ydelse behandles som
udgangspunkt ens i begge led. Er leveringen fra producenten af
ydelsen/varen til mellemhandleren/køberen momsfri, vil
leveringen fra mellemhandleren til kunden som udgangspunkt
også være momsfri.
L 82 - 2024-25 - Bilag 21: Plancher fra teknisk gennemgang af lovforslaget den 5. december 2025 v/ skatteministeren og Skatteministeriet
2950087_0008.png
3
Udbydere af flow-tv-pakker
Lovforslag L 82
Udlægsreglen ændres ikke med L 82.
Den nuværende praksis baserer sig på en afgørelse fra
Moms-
nævnet fra 1996 og er forkert af to årsager:
En person, der køber en tv-pakke, køber ikke en licens fra
en forvaltningsorganisation, da en licens er en ret til at
udnytte et ophavsretsbelagt værk, fx retten til at vise en
film offentligt. Tv-pakkeudbyderne
køber en licens, så de
kan vise filmen til deres kunder, seerne. Seerne køber kun
en ret til at se filmen.
Tv-pakkeudbyderne
køber ikke licenserne i seernes navn.
EU-Domstolen
har fastslået (dom i sag C106/10,
Lidl &
Companhia), at det er en ufravigelig betingelse for at
anvende udlægsreglen, at købet sker i den endelige
kundes navn. Det er altså ikke tilstrækkeligt, at købsprisen
viderefaktureres til kunden, hvis købet ikke er sket i
kundens navn.
8
Udlægsreglen
Udlægsreglen er en generel momsregel, der går ud på, at når en
virksomhed køber en vare eller ydelse for en andens regning og i
dennes navn, så anses virksomheden ikke for at have købt eller
videresolgt varen eller ydelsen.
Der foreligger ved et udlæg kun én transaktion, idet den endelige
kunde anses for at have købt varen eller ydelsen direkte fra den
oprindelige leverandør.
Udbydere af flow-tv-pakker
lægger ikke moms på den del af en
tv-pakkes
pris, der består af den indkøbte licens.