Skatteudvalget 2024-25
L 82 Bilag 12
Offentligt
2943047_0001.png
Den 25. november 2024.
Folketingets skatteudvalg
Folketingets kulturudvalg
Cc: skatte- og kulturordførere
Efter Folketingets 1. behandling af L82, regeringens forslag om indførelse af moms på
kunstneriske rettigheder, står det efter vores opfattelse klart, at lovbehandlingen bør sættes
på pause, så lovforslaget kan sendes i høring hos de organisationer og virksomheder, der er
berørt af forslaget.
Skatteministeren har både før og under debatten givet udtryk for, at der efter regeringens
opfattelse ikke er grund til at sende lovforslaget i høring, da forslaget er identisk med det
lovforslag 106B, der blev fremsat i december 2021 og nedstemt i Folketinget kort før sommer
i 2022.
Lovteksten er ganske rigtigt stort set identisk – der er enkelte forskelle – men den juridiske
præmis for lovforslaget viser sig på afgørende punkter at være forskellig fra det første
lovforslag. Det kom frem under 1. behandlingen, da skatteministeren fra talerstolen oplyste,
at Skat mener at have adgang til administrativt at ændre på momsfritagelsen, såfremt
Folketinget ikke vedtager lovforslaget:
”Fordi det har været i høring en gang, det har jeg sagt nogle gange nu, og der er ikke
fundamentalt afgørende nyt, som det er fremlagt nu. Og det andet fordi folketinget, synes jeg,
skal tage stilling til det her i stedet for, at vi lige pludselig får et styresignal fra
Skatteforvaltningen, som gør, at man begynder at administrere på en måde, som Folketinget
ret klart tilbage i 21 tilkendegav, at man ikke ønskede.
Der synes jeg, det skal være Folketinget, der så tilkendegiver, hvad man mener… At det ikke
skal være som om, at jeg som minister selvstændigt uden Folketingets opbakning begynder at
administrere på en anden måde end det Folketinget tilkendegav i 21.”
Muligheden for at ændre momspraksis ved hjælp af et styresignal har ikke tidligere været
offentliggjort og blev på intet tidspunkt fremført under hverken høring, udvalgsarbejde
endsige folketingsbehandling da forslaget første gang var til debat (L106 b) i 1. halvår 2022.
Den potentielle brug af et styresignal ændrer fundamentalt på præmissen for lovforslaget,
idet lovforslag og styresignal har væsensforskellig konsekvens for aktørerne på tv-markedet.
L 82 - 2024-25 - Bilag 12: Henvendelse af 25/11-24 fra FDA, Forenede Danske Antenneanlæg og Danske Mediedistributører
2943047_0002.png
Det foreliggende lovforslag vil – hvis det vedtages – indføre krav om momsbetaling for
både de kollektive forvaltningsorganisationer (Copydan Verdens TV, KODA m.fl.) og
distributører/antenneanlæg.
Et styresignal vil kun berøre distributører/antenneanlæg, idet styresignalet kun omfatter
anvendelsen af den såkaldte udlægsregel til at videreføre momsfritagelsen til
forbrugerleddet. Et styresignal vil pålægge distributører/antenneanlæg at opkræve moms
af rettighedsbetalingen i forbrugerleddet, mens forvaltningsorganisationer fortsat vil være
fritaget for moms.
Hverken DMD, antenneanlæg, rettighedsforvaltere eller andre aktører på tv-markedet har
haft mulighed for at forholde sig til denne nye juridiske baggrund. Det er en klar mangel, at
dette udfaldsrum ikke er fremgået ved fremsættelsen af lovforslaget, da det jf. ministerens
udtalelse har været afgørende for overhovedet at fremsætte lovforslaget.
Dertil kan lægges, at uafhængige jurister har anført, der siden fremsættelsen af det første
lovforslag i december 2021 er faldet domme ved hhv. EU-Domstolen og i højesteret i andre
medlemslande, som har betydning for tolkningen af EU's momsregler.
Begge forhold taler for, at der bør gennemføres en høringsproces jf. Justitsministeriets
lovkvalitetsvejledning pkt. 9.1.1.
Vi bemærker os i øvrigt, at ministeren i sit svar bekræfter, at det oprindelige – og altså stort
set identiske – lovforslag blev nedstemt i Folketingssalen. Dermed forekommer det
utænkeligt, at der kan rejses sag om overtrædelse af lov om ministeransvar, da Folketinget
hermed må anses som fuldt oplyst om de EU-retlige forhold, som evt. kunne føre til en
åbningsskrivelse fra EU Kommissionen. Hvilket i sig selv, jf. Kommissionens svar til
skatteministeren i marts 2023, må anses som en højest teoretisk mulighed.
Med venlige hilsener
Danske Mediedistributører, DMD
Ib Konrad Jensen
Kommunikationsdirektør
FDA, Forenede Danske Antenneanlæg
Søren Birksø Sørensen
Sekretariatschef