Jeg tør godt sige, at man efter mange år temmelig mange år i Folketinget stadig kan blive forbløffet, og jeg må sige, at jeg er ret forbløffet over denne sag. Vi behandler et forslag om at lægge moms på kunstneriske ydelser, som ellers har været momsfritaget siden 1978. Og hvad mere er, er det et forslag, som ingen ønsker. Kunstnerne ønsker det ikke, producenterne ønsker det ikke, forvaltningsorganisationerne ønsker det ikke, erhvervslivet ønsker det ikke, antenneforeningerne ønsker det ikke, de ikkekommercielle lokalradioer og -tv-stationer ønsker det ikke, forbrugerne ønsker det ikke, og et flertal i Folketinget ønskede det heller ikke, da de stemte forslaget ned, sidste gang det blev behandlet her i salen. Ja, sågar regeringen og skiftende skatteministre har udtrykt, at det bestemt ikke er deres ønske.
Så hvorfor står vi alligevel i denne absurde situation og behandler det her forslag? Forklaringen er, at det gør vi, fordi Skatteministeriet har anlagt en ny tolkning af reglerne. For der er jo tale om en tolkning. Det kan vi konstatere, fordi Folketinget har fået lavet en uafhængig juridisk vurdering af en tidligere generaladvokat ved EU-Domstolen, der kommer til en anden konklusion. Og når der kan være to forståelser af en sag, må det jo i sagens natur være, fordi der er forskellige fortolkninger af reglerne. Det er sådan set ikke noget nyt. Jura er ikke en eksakt videnskab, og derfor kan der ske fejl. Det har Skatteministeriet så sandelig også selv vist i de udvalgssvar, de indtil nu har givet os.
Det er en fejlfortolkning, når Skatteministeriet i hvert fald siden 1994, dvs. i 30 år, har fortolket forvaltningsorganisationer som andet end selvstændige økonomiske virksomheder, hvorfor de ikke var momspligtige. Det var en fejlfortolkning, da Skatteministeriet ved en administrativ ændring af vejledningen i 2012 tolkede reglerne således, at overdragelsen af ophavsrettigheder var momspligtig, med den konsekvens, at Danmark og Folketinget mistede muligheden for at bruge sin stand still-periode på det her område. Det var en fejlfortolkning af reglerne, da Momsnævnet i 1996 kom frem til, at tv-udbydere kunne bruge den såkaldte udlægsregel i forbindelse med salg af tv-pakker. Og det var en fejlfortolkning af EU's momsdirektiv, da man i den danske momslov indførte formuleringen om, at »forfatter- og komponistvirksomhed samt anden kunstnerisk virksomhed, er fritaget for moms«. Det var i virkeligheden kun leveringen, der var det.
Med alt det in mente må jeg sige, at jeg langtfra er betrygget i, at man nu anlægger en korrekt tolkning, som man ovenikøbet forsøger at haste igennem – især fordi der er en lang række spørgsmål, der fortsat står ubesvaret hen. Man har ikke vendt hver en sten, som ministeren sagde ved førstebehandlingen. Jeg vil bare nævne nogle af de udestående spørgsmål, vi mangler svar på: På hvilken baggrund kommer Estland, der ikke vil ændre praksis, frem til en tolkning af EU-retten, der er diametralt modsat Skatteministeriets fortolkning? Et andet spørgsmål er: Kan statskassen risikere at blive erstatningspligtig, hvis Skatteministeriets tolkning senere viser sig at være forkert, ligesom alle de andre tolkninger, der har vist sig at være forkerte? Man kan i hvert fald ikke sige, at Skatteministeriet og skatteministeren ikke er blevet advaret.
Hvor meget har staten egentlig mistet i skatteindtægter, i forbindelse med at Skatteministeriet tidligere gang på gang har fejlfortolket reglerne? Hvem er de ansvarlige for de fejltolkninger, og hvad har konsekvenserne været? Vi har spurgt om det, men vi har ikke fået noget svar. Og hvilke muligheder er der for at bruge den nedsatte moms på salg af tv-pakker, så man kan forsøge at nærme sig det nuværende prisniveau? Vi har forstået, at mindst tre EU-lande gør brug af det, men hvad med Danmark? Vi kan jo også nedsætte momsen på tv-pakker til f.eks. 5 pct. Vi har spurgt om det, men vi har ikke fået noget svar.
Og til sidst vil jeg spørge, hvordan de ikkekommercielle radio- og tv-stationer skal kompenseres, hvis de fremover skal pålægges moms, og det skal de, hvis vi stemmer ja lige om lidt. De kan jo ikke vælte prisen over på forbrugerne, så hvad gør de så? Jeg kunne godt tænke mig at spørge SF og De Radikale, som åbenbart har fået adgang til lidt ekstra penge for at stemme for, selv om de synes forslaget er rigtig dårligt, om de så også vil sørge for, at de ikke kommercielle radio- og tv-stationer også bliver reddet, og om de også vil sørge for, at vi på en eller anden måde sikrer, at det her ikke betyder, at der er færre, der ser public service-tv.
For det er jo det, der er det helt store problem ved det her. Og det er svært at kompensere for med penge. Man kan gøre noget i forhold til pensionisterne. Det er der lagt op til, og det er fint, men resten er utrolig svært. Man kan give kunstnerne nogle penge, men det er der jo ikke flere, der begynder at se public service-tv af, hvis de først er steget af, fordi prisen er for høj. Svarene blæser indtil videre i vinden, og derfor håber jeg selvfølgelig, at ministeren vil benytte lejligheden til at gå på talerstolen og besvare de her udestående spørgsmål.
Til sidst har jeg nogle ord om forholdet til EU. Når juraen er uklar, falder det tilbage på en politisk beslutning, hvad man vil gøre. Sådan er det jo. Her har regeringen valgt at lægge sig op ad Skatteministeriets tolkning, også selv om der var andre muligheder. Det er et klart politisk valg. Og der kan man undre sig, når regeringen på en lang række andre områder ikke tøver med at udfordre EU-retten. Det så vi f.eks. med telelogning, hvor der blev lagt et forslag frem her i Folketinget, der ikke bare indebar en procesrisiko, men en væsentlig procesrisiko i forhold til EU-retten. Men når det handler om kulturen og at pålægge borgerne en ekstraregning for deres tv-pakker, så er risikovilligheden helt tydeligvis ikke så stor.
Hele den her sag illustrerer samtidig, hvorfor det er en god idé at have en sund skepsis over for EU. For sagen er, uagtet hvilken tolkning man anlægger, et billede på, at når man først har rakt EU en lillefinger, risikerer man at miste hele armen. Vi har set, hvordan der på momsområdet skridt for skridt er blevet overført mere magt til EU.
Det hele kulminerede med en EU-dom i 2021, hvor EU-Domstolen pludselig fastlagde, at Copydan og CODA og andre forvaltningsorganisationer, og jeg citerer, driver økonomisk virksomhed – og bum, så eksploderede det hele. Det var ikke nogen, der ligesom så det komme; så eksploderede det hele.
43 års dansk praksis om momsfritagelse for kunstneriske ydelser blev skyllet ud med badevandet – 43 års praksis uden en beslutning i det her Folketing. Millionregningen blev efterladt til kunstnere og forbrugere, der nu skal betale moms, som ingen anede at de skulle betale, og som ingen i Folketinget ønskede at pålægge dem – ret absurd.
Jeg får i den forbindelse lyst til at citere Venstres ordfører fra Folketingets behandling af momsloven i 1978, hvor man vedtog at harmonisere de danske momsregler med EU's og derfor lagde sporene til hele den her fadæse. Ordføreren hed Uffe Ellemann-Jensen. Han stemte godt nok for EU-tilpasningen, man han havde alligevel en helt central pointe, da han i sin tale sagde – og det var præcis fra den her talerstol – og jeg citerer:
Hidtil har man for tjenesteydelsernes vedkommende haft, hvad juristerne vistnok kalder en positiv afgrænsning, hvor kun tjenesteydelser, der var udtrykkelig nævnt i loven, var omfattet af momspligt. Nu foreslår man en negativ afgrænsning, hvor alle tjenesteydelser, som ikke udtrykkeligt er nævnt som undtagelser, skal være momspligtige. Det vil bl.a. betyde, at hvad der måtte dukke op af nye og i dag ukendte former for tjenesteydelser i fremtiden, automatisk vil være momspligtige. Og i et samfund som det danske, der så småt er på vej ind i en postindustrielle stade, hvor servicesektoren kommer til at veje stadig tungere, kan det være vanskeligt at få fantasien i sving, selv over for dette veloplagte publikum, i forhold til at fortælle, hvad der måtte dukke op af tjenesteydelser i fremtiden, og hvor sådanne regler kan føres hen.
Sådan sagde en fremsynet mand i 1978, og med de ord i hu skal jeg meddele, at Enhedslisten stemmer imod dette forslag. Men jeg tror også godt, at jeg kan love, at det ikke bliver sidste gang, vi i det her Folketing diskuterer moms og moms på områder, hvor vi ikke drømte om, at der skulle være moms. Tak for ordet.