Skatteudvalget 2024-25
L 80 Bilag 1
Offentligt
2932593_0001.png
7. november 2024
J.nr. 2023-6455
Til Folketinget
Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges høringsskema samt de modtagne høringssvar vedrø-
rende forslag til Lov om ændring af opkrævningsloven og forskellige andre love (Ny op-
krævningsløsning for visse krav, renteharmonisering, hæftelse for kildeskat efter solvent
likvidation og sikring af rentekrav ved udbetaling af refusion af kildeskat til modtagere af
udbytter, renter og royalties m.v.).
Rasmus Stoklund
/ Annemette Ottosen
L 80 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2932593_0002.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Advokatrådet
Lovfæstelse af condictio indebiti
Advokatrådet foreslår, at den nye
bestemmelse i opkrævningslovens
§ 15 d omformuleres, så den bedre
afspejler intentionerne bag forsla-
get om at lovfæste grundsætningen
condictio indebiti.
Ordlyden er blevet justeret, så det
allerede af ordlyden fremgår, at en
ret til tilbagesøgning af det ved Skat-
teforvaltningens egen fejl udbetalte
beløb ikke består, hvis der foreligger
særlige omstændigheder, der udeluk-
ker en tilbagesøgning af beløbet.
Der tænkes på de omstændigheder,
der efter grundsætningen condictio
indebiti udelukker en ret til tilbage-
søgning.
Ophævelse af rentes rente på skattekon-
toen
Advokatrådet opfordrer til at ef-
fekten af den ændrede rentebereg-
ningsregel for allerede eksisterende
krav nøje overvejes, herunder at
der tages stilling til, hvordan virk-
ningstidspunktet skal fortolkes.
Efter lovforslaget skal skatteministe-
ren fastsætte ikrafttrædelsestids-
punktet for den regelændring, der
afskaffer renters rente på skattekon-
toen. Af bemærkningerne fremgår,
at det forventes, at ikrafttrædelsen
tidligst vil kunne ske den 1. januar
2026, da der er behov for systemud-
vikling. Hvis et krav, der allerede in-
den denne ikrafttrædelse skulle være
betalt til skattekontoen, men ikke er
blevet det, vil kravet blive forrentet
med renters rente indtil ikrafttrædel-
sesdagen, men fra og med denne
dag vil der herefter alene vil blive
beregnet en simpel rente.
Skatteministeriet er i gang med at
kigge nærmere på de forhold, som
Højesteret i sin dom udtaler, at der
er anledning til at forholde sig til. En
deponeringsordning falder dog uden
for rammerne af dette lovforslag.
Advokatrådet opfordrer til at ind-
drage Højesterets bemærkninger i
SKM2023.251.HR i forslaget, her-
under at det overvejes, om der bør
etableres mulighed for deponering
af omtvistede beløb i de særlige til-
fælde, hvor Skatteministeriet ind-
bringer en sag, som skatteyder har
vundet i Landsskatteretten, for
domstolene.
Side 2 af 10
L 80 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2932593_0003.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Ankestyrelsen
Ankestyrelsen har ingen bemærk-
ninger.
Dansk Arbejdsgiverfor-
ening (DA)
DA ønsker ikke at afgive bemærk-
ninger, da lovforslaget falder uden
for DA’s
virkefelt.
Dansk Erhverv
Dansk Erhverv har ingen bemærk-
ninger.
Dansk Industri (DI)
DI har ingen bemærkninger til ud-
kastet til lovforslag.
DI ønsker dog i relation til rente-
harmonisering at pege på en for-
mentlig utilsigtet virkning af lov
nr. 832 af 14. juni 2022 i relation
til virksomheders håndtering af
fradrag for købsmoms og har ved-
lagt et notat om problemstillingen.
DI’s henvendelse om
virksomheders
håndtering af fradrag for købsmoms
falder uden for lovforslaget.
Det kan dog oplyses, at dele af den
problemstilling, som DI peger på,
forventes løst ved et lovforslag og
en bekendtgørelsesændring. Der
henvises til forslag til Lov om æn-
dring af momsloven og lov om af-
gift af lønsum m.v., som forventes
fremsat den 6. november 2024.
Danske Advokater
Ad forrentning af skattekontoen
Danske Advokater hilser det vel-
komment, at der sker en forenk-
ling af renteberegningsreglerne,
herunder ophævelse af rentes rente
på skattekontoen.
Danske Advokater opfordrer til, at
systemerne indrettes, så det er mu-
ligt at udlevere en gennemskuelig
Rentetilskrivning på skattekontoen
sker månedligt med de renter, der
hver dag påløber, hvis virksom-
Side 3 af 10
L 80 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2932593_0004.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
renteberegning, der viser både ho-
vedstol, rentedage og rentesats for
hver rentetilskrivning af skattekon-
toen.
heden har en debetsaldo (negativ
saldo). Rentesatsen bliver fastsat år-
ligt efter opkrævningslovens § 7.
Skatteforvaltningen arbejder dog lø-
bende på at forbedre vejledning og
kommunikation til borgere og virk-
somheder.
Danske Advokater finder det be-
tænkeligt, at rentesatsen i opkræv-
ningslovens § 7, stk. 1, forhøjes
med 0,15 pct. pr. måned. I forve-
jen er rentesatsen meget høj. Ifølge
lovforslaget begrundes renteforhø-
jelsen med provenumæssige hen-
syn. Efter Danske Advokaters op-
fattelse burde provenumæssige
hensyn ikke være afgørende for
størrelsen af rentesatsen. Den høje
rentesats har efter Danske Advo-
katers opfattelse pønal karakter,
hvilket udgør et retssikkerheds-
mæssigt problem. Det gælder sær-
ligt i de tilfælde, hvor skattemyn-
dighederne foretager genoptagelse
af skatte- eller afgiftsansættelser
flere år tilbage i tiden, og hvor
skatteyderen de facto har været i
god tro, med hensyn til at der var
foretaget korrekt ansættelse.
Danske Advokater mener også, at
den høje rentesats udgør et særligt
problem i de tilfælde, hvor en skat-
teyder har vundet en skatte- eller
afgiftssag i klageinstansen, og hvor
Skatteministeriet beslutter at ind-
bringe sagen for domstolene, idet
ministeriet vurderer, at sagen er
principiel. Danske Advokater op-
fordrer til at ændre renteopkræv-
ningsreglerne i disse tilfælde. Det
mest rimelige ville være, at der slet
Forhøjelsen af rentesatsen skal ses
på den baggrund, at rentes rente på
skattekontoen samtidig ophæves, så
forrentningen på skattekontoen sker
med en simpel rente. Derudover af-
skaffes forrentningen af bøder på
skattekontoen.
Det er derfor vanskeligt at se, at det
er retssikkerhedsmæssigt betænke-
ligt, at rentesatsen i opkrævningslo-
vens § 7, stk. 1, forhøjes. Det be-
mærkes i øvrigt, at procesrenten ef-
ter rentelovens § 5, stk. 1, med 11,50
pct. Pr. år aktuelt er højere end ren-
tesatsen efter opkrævningslovens §
7, stk. 1, nemlig 10,8 pct. pr. år.
Der henvises til kommentaren til
Advokatrådet.
Side 4 af 10
L 80 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2932593_0005.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
ikke sker forrentning af sådanne
skatte- og afgiftskrav, i perioden
fra den underordnede instans giver
skatteyderen medhold, der medfø-
rer udbetaling af skat/afgift, og til
den overordnede instans ændrer
afgørelsen, der medfører, at skat-
ten/afgiften igen skal indbetales.
Subsidiært kunne en løsning være,
at skatteyderen får mulighed for at
deponere beløbet hos Skattestyrel-
sen mod en markedsmæssig rente,
indtil der foreligger en endelig af-
gørelse.
Ad hæftelse, jf. selskabsskattelovens §
33
Danske Advokater bemærker, at
det er afgørende, at ordningen
med skattekvittance opretholdes,
så en likvidator har mulighed for at
frigøre sig fra hæftelsessansvaret i
selskabsskattelovens § 33. Det in-
debærer, at den erklæringsordning
angående indeholdelse af udbytte-
skatter, som ifølge bemærknin-
gerne til forslaget påtænkes indført
for likvidatorer, bør udformes, så
den alene omfatter udlodninger,
der er foretaget i likvidationsperio-
den, og som likvidator derved har
kendskab til.
Efter selskabsskattelovens § 33 på-
hviler der likvidator et culpaansvar
vedrørende dennes deltagelse i likvi-
dationen. Mod likvidator kan ansva-
ret ikke gøres gældende for et større
beløb end summen af de til sel-
skabsdeltagerne eller medlemmer fo-
retagne udlodninger.
Dette gælder også i relation til udvi-
delsen af ansvaret til også at omfatte
manglende kildeskat af betalinger til
en begrænset skattepligtig uden-
landsk modtager af koncerninterne
renter, kursgevinster, udbytte, til-
skud og royalty, som det likvide-
rende selskab er indeholdelsespligtig
af og betalingsansvarlig for. Erklæ-
ringsordningen dækker dette culpa-
ansvar.
Med erklæringsordningen vil der ved
likvidators anmodning om skat-
tekvittance være et ekstra punkt,
som Skatteforvaltningen skal
Danske Advokater gør opmærk-
som på, at det tidsmæssige aspekt i
forhold til en behandling af en an-
modning om skattekvittance
Side 5 af 10
L 80 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2932593_0006.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
allerede nu er uhensigtsmæssig
lang og ofte bevirker en betydelig
forsinkelse af færdiggørelse af en
likvidation. Det er derfor vigtigt, at
den foreslåede erklæringsordning
ikke medfører, at sagsbehandlings-
tiden øges i forhold til opnåelse af
skattekvittance.
behandle. Det er usikkert, om dette
isoleret set vil medføre længere sags-
behandlingstid. Det bemærkes, at
des bedre likvidator har gennemar-
bejdet sagen, des hurtigere kan en
eventuel skattekvittancesag gennem-
føres.
Digitaliseringsstyrelsen
Digitaliseringsstyrelsen har ingen
bemærkninger.
Erhvervsstyrelsen - Om-
råde for bedre regulering
(OBR)
OBR vurderer, at lovforslaget ikke
medfører administrative konse-
kvenser for erhvervslivet og har
dermed ikke yderligere kommenta-
rer.
OBR har i forbindelse med præhø-
ring af forslaget tilkendegivet, at
man ingen bemærkninger har til
Skatteministeriets vurdering af, at
Innovations- og Iværksættertjekket
ikke er relevant for de konkrete
ændringer i forslaget.
Finanstilsynet
Finanstilsynet har ikke bemærknin-
ger.
FSR
danske revisorer
Generelt
FSR bakker generelt op om initia-
tiver, der har til formål at effektivi-
sere opkrævning og gældsinddri-
velse, og støtter de grundlæggende
formål med forslaget, herunder
også forslaget om afskaffelse af
renters rente på skattekontoen
med henblik på at forenkle
Side 6 af 10
L 80 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2932593_0007.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
snitfladen mellem skattekontoen
og inddrivelsessystemerne gennem
en mærkbar reduktion af antallet af
korrektioner. FSR ser generelt et
stort behov for at optimere skatte-
kontoens funktionalitet.
Renteharmoniseringsforslaget
FSR bakker grundlæggende op om
en ensartet forrentning og forstår,
at harmoniseringen også omfatter
initiativer, der skal understøtte og
forenkle planlagt it-udvikling.
Ifølge bemærkningerne indebærer
forslaget for erhvervslivet en øget
rentebyrde, som ikke er nærmere
konkretiseret.
Det fremgår af lovforslagets be-
mærkninger, at den forhøjede rente-
sats efter opkrævningslovens § 7,
stk. 1, har til formål at udligne det
rentetab, der isoleret set vil opstå
som følge af ophævelsen af renters
rente på skattekontoen. Samlet set
vurderes lovforslaget at være prove-
nuneutralt. Der henvises i øvrigt til
kommentaren til Danske Advokater.
Det kan oplyses, at den foreslåede
renteharmonisering har til formål at
indføre en fælles rentebestemmelse i
opkrævningslovens § 15 b for en
lang række krav, som i forvejen for-
rentes efter opkrævningslovens § 7,
stk. 1, dvs. den renteregel, som også
skal anvendes i § 15 b.
For få af de krav, der fremover skal
forrentes efter § 15 b, vil der dog
være tale om en højere rentesats.
Det drejer sig om nogle krav, der i
dag forrentes efter nogle særlige be-
stemmelser i boafgiftsloven og skat-
teforvaltningsloven, men som frem-
over vil være omfattet af den fore-
slåede bestemmelse i opkræv-
Under henvisning til at der er tale
om et meget lovteknisk forslag
med mange ændringsforslag, ser
FSR gerne, at Skatteministeriet
konkretiserer konsekvenserne, fx
ved udarbejdelse af en oversigt, så
konsekvenserne af renteharmoni-
seringen i sin helhed specifikt
fremgår i forhold til den enkelte
lov.
Side 7 af 10
L 80 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2932593_0008.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
ningslovens § 15 b, stk. 1, 1. pkt.,
hvorefter den årlige rente, hvis
2024-rentesatsen lægges til grund, vil
udgøre 10,8 pct.
Mere konkret drejer det sig om bo-
afgiftslovens § 36, stk. 1, 2. pkt.,
hvorefter et henstandsbeløb i dag
forrentes med en rentesats svarende
til standardrenten i selskabsskattelo-
vens § 11 B, stk. 2. Denne rentesats
udgør p.t. 6 pct. årligt for 2024.
I boafgiftslovens § 38, stk. 1 og 2,
som foreslås ændret, henvises i dag
til renten efter opkrævningslovens §
7, stk. 2, med tillæg af 0,4 procent-
point. Denne rentesats udgør p.t. 7,2
pct. årligt i 2024.
Skatteforvaltningslovens § 57, stk. 4,
1. pkt., omhandler forrentningen af
tilbagebetalingskrav omfattende om-
kostningsgodtgørelse, der er udbe-
talt med forbehold. I dag forrentes
kravet med renten efter kildeskatte-
lovens § 62, stk. 3, dvs. p.t. 7,2 pct.
årligt i 2024.
Herudover foreslås det, at også de
tvangsbøder, der ikke opkræves via
skattekontoen, fremover forrentes
efter § 15 b.
Endelig foreslås det, at der på skat-
tekontoen ikke længere beregnes
renters rente og heller ikke skal ske
forrentning af bøder.
Side 8 af 10
L 80 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2932593_0009.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Landbrug & fødevarer
Generelle bemærkninger
Landbrug & Fødevarer bakker op
om en renteharmonisering, men
finder ikke, at lovforslaget giver
den ønskede oversigt over, hvad
renteharmoniseringen konkret be-
står af for de enkelte skatte- og af-
giftslove.
Behov for overblik over renteharmonise-
ringsregler
Landbrug & Fødevarer opfordrer
til, at lovforslaget vedlægges en
oversigt over de nuværende rente-
regler for de enkelte love og de fo-
reslåede ændringer.
Landbrug & Fødevarer anmoder
om en præcisering af afsnittet om
renteharmonisering, så det klart
fremgår, hvilken form for harmo-
nisering der er valgt og på hvilken
baggrund.
Der henvises til kommentaren til
FSR.
Som det fremgår af lovforslaget, er
formålet at indføre nye fælles ensar-
tede og forenklede regler for alle ty-
per af skatte- og afgiftskrav, der
fremover skal opkræves via den nye
opkrævningsløsning i stedet for som
hidtil via systemet SAP38. De fælles
regler omfatter bl.a. harmonisering
af renteregler og rykkergebyrregler.
For så vidt angår harmoniserings- og
forenklingstiltag vedrørende mora-
renter i skatte- og afgiftslovgivnin-
gen er formålet at styrke samspillet
mellem opkrævning og inddrivelse,
herunder enklere administration af
virksomheders betalinger via skatte-
kontoen og dens saldoprincip.
Præcisering af økonomiske konsekvenser
for erhvervslivet
Landbrug & Fødevarer ønsker en
udbygning af afsnittet om de øko-
nomiske og administrative konse-
kvenser for erhvervslivet, så det
Erhvervslivet vil primært blive be-
rørt af de ændringer, der vedrører
skattekontoen. Her afskaffes renters
rente, men til gengæld forhøjes
Side 9 af 10
L 80 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2932593_0010.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
klart fremgår, hvem og hvordan
renteharmoniseringen rammer,
herunder hvilke dele af erhvervsli-
vet der vil opleve øget rentebyrde.
rentesatsen med 0,15 procentpoint.
Herudover afskaffes forrentning af
bøder. Det er derfor ikke muligt at
angive, hvilke dele af erhvervslivet
der eventuelt vil opleve en øget ren-
tebyrde, da det afhænger af den en-
kelte virksomheds forhold. Men
samlet set vurderes lovforslaget at
være provenuneutralt.
Henvisning til henvisning
Landbrug & Fødevarer opfordrer
på baggrund af et konkret eksem-
pel vedrørende boafgiftsloven til,
at lovforslaget gennemgås, med
henblik på at henvisninger til hen-
visninger ikke anvendes i forslaget.
Boafgift er blandt de fordringstyper,
der omfattes af den nye harmonise-
rede renteregel, § 15 b, i kapitel 4 a i
opkrævningsloven. I enkelte bestem-
melser i boafgiftsloven foreslås der
indsat en henvisning til § 15 b i op-
krævningsloven. Det skyldes, at bo-
afgift fremover vil blive forrentet ef-
ter denne bestemmelse. Samtidig in-
deholder boafgiftsreglerne nogle be-
stemmelser om selve renteperioden,
som fortsat skal gælde, og som ikke
fremgår af opkrævningslovens § 15
b. Tilsvarende gælder for skattefor-
valtningsloven, og denne løsning er
derfor fundet mest hensigtsmæssig.
Skatteankestyrelsen
Landsskatteretten og Skatteanke-
styrelsen har ingen bemærkninger.
Skatterevisorforeningen
Skatterevisorforeningen har ingen
bemærkninger.
Side 10 af 10