Skatteudvalget 2024-25
L 79 Bilag 1
Offentligt
2932966_0001.png
7. november 2024
J.nr. 2024 - 3678
Til Folketinget
Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges høringsskema samt de modtagne høringssvar vedrø-
rende forslag til lov om ændring af momsloven og lov om afgift af lønsum m.v. (Indfø-
relse af nulmoms på personbefordring med fly, justering af særordningen for små virk-
somheder på momsområdet og præcisering af hjemmel til at fastsætte tidspunkter for
bogføring).
Rasmus Stoklund
/ Jeanette Rose Hansen
L 79 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2932966_0002.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Advokatsamfundet
Advokatrådet v/Advokatsamfun-
det bemærker, at den foreslåede
ordlyd i § 71 e, stk. 1 og 2, synes
uhensigtsmæssig i forhold til, at
det ses at være personen, der er
fritaget for registreringspligt og for
at betale afgift, og ikke personens
levering.
Ordlyden af § 71 e, stk. 1 og 2, er
fastholdt i lovforslaget, da den
vurderes at passe ind i momslo-
vens systematik og struktur.
Brancheforeningen
Dansk Luftfart (BDL)
BDL bemærker, at historisk og ge-
nerelt har operatører af indenrigs-
ruter deres hovedvirksomhed i in-
ternational trafik og er som følge
heraf allerede omfattet af
nulmoms. Forslaget vil derfor være
uden større effekt i praksis, men
BDL finder det principielt positivt,
at luftfartsaktører, uanset deres an-
del af udenrigsaktivitet, konkurren-
cemæssigt stilles lige.
De gældende momsregler formo-
des at have bidraget til, at flysel-
skaber indretter sig således, at de
primært flyver i udenrigstrafik, så
de er omfattet af nulmoms. Forsla-
get om at indføre nulmoms på
personbefordring med fly skal der-
med sikre, at der bliver ens moms-
regler for flyselskaber, der hoved-
sageligt flyver i udenrigstrafik, og
flyselskaber, der hovedsageligt fly-
ver i indenrigstrafik, uanset hvor
flyselskabet primært har sin flytra-
fik.
BDL bemærker, at forslaget inde-
holder spændende klimaperspekti-
ver. Flere aktører er langt fremme
med nye klimavenlige teknologier
som fx brugen af el-fly på inden-
rigsruter. Adgangen til nulmoms
for nye operatører uden overve-
jende udenrigsandel gøres lettere,
fordi konkurrencevilkårene bliver
ens, hvilket er positivt.
Dansk Erhverv
Dansk Erhverv har ikke bemærk-
ninger til høringsmaterialet.
Side 2 af 6
L 79 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2932966_0003.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Dansk Forfatterforening
Dansk Forfatterforening bifalder
fastholdelsen af status quo for
kunstneres anvendelse af den nu-
værende momsregistreringstærskel
på 300.000 kr.
Det bemærkes, at momsfritagelsen
for førstegangssalg af kunstgen-
stande foreslås udvidet til at om-
fatte øvrige varer og ydelser op til
50.000 kr., og at den samlede frita-
gelsestærskel foreslås hævet til
350.000 kr. fra det nuværende ni-
veau på 300.000 kr.
Dansk Industri (DI)
Indførelse af nulmoms på personbefor-
dring med fly
DI bemærker, at operatører på in-
denrigsruter normalt har deres ho-
vedvirksomhed i international tra-
fik, og de vil derfor allerede være
omfattet af nulmoms. DI bemær-
ker dog, at forslaget er positivt for
indenrigspersonbefordring med
fly, selvom det formentlig i praksis
vil have begrænset betydning.
Der henvises til kommentaren til
BDLs bemærkning.
DI bemærker, at forslaget rejser et
principielt spørgsmål om de kon-
kurrencemæssige relationer til an-
dre indenrigspersonbefordrings-
former som fx offentlig servicetra-
fik med bus, tog, metro, flextrafik,
taxi og fjernbusser. Disse sektorer
er i lighed med luftfarten ikke
momspligtige, men har ikke ad-
gang til nulmoms.
Især er den kollektive busbetjening
i kommunerne og regionerne ud-
fordret økonomisk som passager-
mæssigt, hvorfor adgangen til
nulmoms potentielt vil kunne
spille en positiv rolle i effektivise-
ring og forenkling af rammerne for
sektoren, men på den anden side
kan ændringer af status quo i
Efter de gældende momsregler er
al personbefordring med fx fly, tog
og bus (bortset fra turistbuskørsel)
momsfritaget. Det betyder, at der
ikke er moms på salget af billetter,
og der er heller ikke fradrag for
købsmoms.
Ifølge EU’s momssystemdirektiv
kan flyselskaber, der hovedsageligt
flyver i udenrigstrafik, indkøbe va-
rer og ydelser til deres indenrigs-
og udenrigspersonbefordring uden
moms. Der findes ikke en tilsva-
rende regel i direktivet for busser
og tog.
Flyselskaber, der hovedsageligt fly-
ver i indenrigstrafik, kan ikke fra-
drage moms på indkøb af varer og
Side 3 af 6
L 79 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2932966_0004.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
momsregimet også indeholde risici
og uhensigtsmæssigheder.
På den baggrund opfordrer DI til,
at fordele og ulemper i forsynings-
kæden ved adgang til nulmoms for
den offentlige personbefordring
generelt afdækkes gennem en
grundig analyse, og at branchen
inddrages i en sådan analyse.
ydelser til deres indenrigsperson-
befordring, men kan fradrage
momsen på indkøb, der vedrører
deres udenrigspersonbefordring.
De gældende regler betyder, at der
er ulige konkurrencevilkår for fly-
selskaber, der hovedsageligt flyver
i indenrigstrafik, for så vidt angår
deres fradragsret for indenrigsper-
sonbefordring.
Idet nulmomsreglerne for flysel-
skaber, der hovedsageligt flyver i
udenrigsrigstrafik,
følger af EU’s
momssystemdirektiv, kan reglerne
ikke ændres nationalt. Imidlertid
giver direktivet mulighed for at
indføre nulmoms på personbefor-
dring. Med forslaget foreslås der-
for at indføre nulmoms på person-
befordring med fly med henblik på
at sikre lige konkurrencevilkår for
flyselskaberne, uanset hvor de pri-
mært har deres flytrafik.
Der er ikke for nuværende planer
om at iværksætte en analyse om
nulmoms for den offentlige per-
sonbefordring. I forhold til gene-
relle overvejelser om nedsat moms
bemærkes det, at der er igangsat en
analyse af fordele og ulemper ved
nedsat moms, hvor der mere spe-
cifikt ses på frugt og grønt. Analy-
sen forventes offentliggjort inden
for kort tid.
Præcisering af hjemmel til at fastsætte
tidspunkter for bogføring
DI vurderer, at det foreslåede og
den bebudede præcisering af
momsbekendtgørelsen vil gøre
Side 4 af 6
L 79 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2932966_0005.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
virksomhedernes regelefterlevelse
lettere og dermed reducere virk-
somhedernes administrative byr-
der. DI vurderer samtidig, at initia-
tivet vil lette skattemyndigheder-
nes administration af reglerne.
Dansk PersonTransport
Dansk PersonTransport bemær-
ker, at forslaget rejser et principielt
spørgsmål om de afgiftsmæssige
forhold inden for andre personbe-
fordringsformer, der i dag er om-
fattet af samme momsregler som
indenrigsflytrafikken, herunder
den offentlige servicetrafik med
bus, tog, metro, flextrafik, taxi og
fjernbusser. Disse sektorer er i lig-
hed med indenrigsluftfarten ikke
momspligtige, men har ikke ad-
gang til nulmoms.
Dansk PersonTransport bemær-
ker, at den kollektive busbetjening
i kommunerne og regionerne står
foran store udfordringer med fort-
sat grøn omstilling, en periode
med vigende passagertal efter CO-
VID-19 og et øget offentligt til-
skudsbehov. Adgang til nulmoms
for denne sektor vil potentielt
kunne spille en positiv rolle i ef-
fektivisering og forenkling af ram-
merne, men på den anden side kan
ændringer af det nuværende
momsregime også indeholde risici
og uhensigtsmæssigheder på et
marked, der påvirker mange dan-
skeres private økonomi.
Dansk PersonTransport foreslår
derfor, at der iværksættes en grun-
dig analyse af mulighederne for
også at indføre nulmoms for den
Der henvises til kommentaren til
DIs bemærkning.
Side 5 af 6
L 79 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2932966_0006.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
offentlige personbefordring gene-
relt, og at branchens aktører aktivt
inddrages i en sådan analyse.
FSR
danske revisorer
FSR noterer sig med tilfredshed, at
Skatteministeriet ser positivt på at
løse nogle af de uhensigtsmæssig-
heder, som ændringen af rentebe-
stemmelsen i opkrævningsloven
har medført på momsområdet.
Samtidig ser FSR frem til, at ordly-
den i momsbekendtgørelsens § 81
ændres hurtigst muligt.
Det kan oplyses, at der arbejdes
parallelt med lovforslaget på en
ændring af momsbekendtgørelsen.
Skatterevisorforeningen
Skatterevisorforeningen har ikke
bemærkninger til høringsmateria-
let.
Side 6 af 6