Tak for det. Jeg synes virkelig og helt oprigtigt, at det her er en god dag. For med det her lovforslag skaber vi fair og ordentlig konkurrence for flytrafikken i Danmark. Det er sådan, at hvis man er et udenlandsk flyselskab, der både flyver udenrigs og indenrigs, så er der nul moms. Er man derimod en lille virksomhed i Esbjerg, i Karup eller for den sags skyld i Aalborg, der ønsker at etablere en indenrigsrute, så bliver man bonet 25 pct. – værsgo at betale! Det er skævt, og det er unfair konkurrence. Med det her forslag skaber vi en ensartethed i forhold til flytrafikken i Danmark.
Vi ved, at nogle danske lufthavne har haft det vanskeligt i forhold til en indenrigsrute. Vi ved, at lufthavnen i Karup i dag har det enormt vanskeligt. Vi ved, at lufthavnen i Esbjerg i mange år gerne har villet have en indenrigsrute. På et tidspunkt var der virksomheder i Esbjerg, der gik sammen og etablerede en indenrigsrute. Sker det igen, er det simpelt hen ikke rimeligt, at de skal beskattes ekstra hårdt i forhold til udenlandske selskaber, som kommer ind på markedet, og som både flyver indenrigs og udenrigs.
Derfor er det her forslag fuldstændig fair og ordentligt. Jeg tror, det er Yvonne fra Olsen-banden, der siger, at jyder også er mennesker. Og jyder vil altså også gerne flyve og have en let adgang fra Atil B. Jeg ser gerne, at der kommer en indenrigsrute fra Esbjerg til København, jeg ser gerne, at indenrigsruten fra Karup til København fortsætter, og jeg håber så sandelig også, at indenrigsruterne fra Sønderborg til København og fra Aalborg til København fortsætter. Jeg ved i hvert fald, at enormt mange folketingsmedlemmer, som er valgt i Nordjylland, sætter sig på flyveren mandag eller tirsdag og flyver til København frem for at tage toget, fordi det på den måde er lettere at komme fra A til B. Sådan har helt almindelige erhvervsdrivende det også, og det tilbud skal helt almindelige jyder også have. Derfor synes jeg faktisk, at det her forslag er godt for væksten, det er godt for beskæftigelsen, og det er godt for jobskabelsen. Så jeg synes, at det her forslag virkelig kan trække i den rigtige retning.
Så må jeg bare spørge kritikerne helt stilfærdigt, for jeg har jo bemærket, at der har været kritiske røster: Hvis der ikke er indenrigsruter i Danmark og jyderne ikke kan tage flyvemaskinen, hvordan skal vi så i det hele taget lave en grøn indenrigsrute? For vi kan jo ikke lave en grøn indenrigsrute, hvis der ikke er lufthavne med fly, der flyver til København. Jeg kan jo også se, at der i de kommuner, der har de her indenrigsflyvninger, er en bred politisk opbakning i byrådene til, at de her indenrigsruter fortsætter.
Så jeg synes, at vi med det her forslag også giver en hjælpende hånd til Jylland, og det er jeg faktisk utrolig godt tilfreds med. Vi skal også huske, at mange af dem, der f.eks. besøger Esbjerg, som er Danmarks energimetropol, og hvor der er en udvikling uden lige i forhold til Nordsøen og havvind, jo ikke tager toget fra Hamborg til Esbjerg. Det er erhvervsfolk fra hele verden, der flyver til Kastrup og gerne vil tage flyveren til Esbjerg og tilbage igen. Hurtighed er altså også investeringer, og derfor kan Socialdemokratiet bakke varmt og helhjertet op om det her forslag.
Jeg må også bare sige, at det her jo er et godt eksempel på, at borgmesterhenvendelser og henvendelser fra det lokale erhvervsliv tages seriøst af mange partier på Slotsholmen. Jeg håber virkelig, at vi i Skatteudvalget kan samles bredt om det her forslag, og for at være helt ærlig vil jeg sige: Det er jo ikke en indenrigsrute fra Karup til København, der ødelægger klimaet og får vandstanden til at stige. Nej, det er jo alle de ekstra flyvninger, der finder sted herude i Københavns Lufthavn, hvorfra der flyves rundt til hele verden, og man kan se, at der købes flere og flere flybilletter til den ene ferie efter den anden. Det her forslag er med til at sørge for, at helt almindelige jyder får en lettere adgang til vores alle sammens hovedstad, og derfor er forslaget godt, og derfor kan vi støtte det.