Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2024-25
L 78 Bilag 7
Offentligt
2939683_0001.png
Termonet Danmark
[email protected]
www.termonet.dk
Til:
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Den 18. november 2024
Mulige juridiske problems llinger vedr. L 78 i . grundloven og EU-re"en
Foreningen Termonet Danmark er af juridiske eksperter i forvaltnings-, forfatnings-, klima- og energiret
blevet gjort opmærksom på mulige problems)llinger i forhold )l grundloven og EU-re,en, hvis lovforslag
L 78 (Forslag )l Lov om ændring af lov om varmeforsyning og lov om planlægning) vedtages i sin nuværende
form.
Termonet Danmark arbejder for udbredelse af kollek)v varmeforsyning, hvor overfladenær geotermi,
søvarme, havvarme, spildvarme og anden termisk energi fremføres som opvarmet frostsikret vand i
uisolerede rør (termonet), der ved hjælp af centrale og/eller decentrale varmepumper leverer varmt vand
)l de )lslu,ede bygninger.
Teknologien falder under, hvad der interna)onalt og i EU-regi betegnes som 5GDHC (5. Genera)on District
Hea)ng and Cooling). Infrastruktur i denne type anlæg består af uisolerede plastrør (termonet) med
dokumenteret leve)d på 100 år eller mere. Ifølge Interna)onal Energy Agency er varmepumper, der
beny,er overfladenær geotermi, søvarme, havvarme, spildvarme m.m. betydeligt mere energieffek)ve og
har væsentligt længere holdbarhed og kan trods højere etableringsomkostninger være konkurrencedyg)ge.
Det er veldokumenteret, at grøn oms)lling baseret på geotermiske varmepumper kræver mindre udbygning
af elne,et end )lsvarende kapacitet etableret med brug af lu</vand-varmepumper.
Foreningen ønsker at henlede Klima-, Energi- og Forsyningsudvalgets opmærksomhed på de nævnte mulige
juridiske problems)llinger. De kny,er sig )l den foreslåede undtagelse fra varmeforsyningsloven i form af et
nyt stk. 5 med ordlyden ”Kollek)ve varmeforsyningsanlæg som nævnt i stk. 1 omfa,er ikke anlæg, hvor
energi i omgivelser udny,es )l decentral produk)on af opvarmet vand med varmepumper i )lknytning )l
de enkelte bygninger.”
Den foreslåede undtagelse vil medføre, at kollek)v varmeforsyning af 5GDHC-typen i Danmark ikke længere
vil kunne opnå kommunal lånegaran), uanset at 5GDHC-anlæg vil kunne sikre kollek)v varmeforsyning )l
landsbyer og andre områder, der ikke kan få konven)onel kollek)v varmeforsyning, herunder også områder
med tæt bebyggelse, hvor det på grund af støjgrænser ikke er muligt at etablere individuelle lu</vand-
varmepumper.
Udvalget vil kunne bidrage )l a>laring af de mulige juridiske problems)llinger ved med henvisning )l
lovforslaget at bede ministeren:
-
For det første at forsikre udvalget om, at lovforslaget ikke, jf. U 1999.841 H (Tvind-dommen),
udgør singulær lovgivning, der afskærer en potentiel retstvist. Der henvises til, at
varmeforsyningsloven i henhold til Kammeradvokatens udtalelse utvivlsomt hjemlede en
mulighed for, at kommuner kunne stille kommunegaranti og lånefinansiering hos
KommuneKredit. Kommuner ville kunne have rejst krav om dette ved domstolene, men vil, hvis
lovforslaget vedtages, af lovgiver blive afskåret fra denne mulighed.
Side
1
af
3
L 78 - 2024-25 - Bilag 7: Henvendelse af 19/11-24 fra Termonet Danmark
2939683_0002.png
Termonet Danmark
[email protected]
www.termonet.dk
-
For det andet at redegøre for, om kommuner på andet grundlag vil kunne have et
erstatningskrav mod lovgiver for forgæves investeringer, når muligheden for at stille lånegaranti
og lånefinansiering til 5GDHC-anlæg bliver fjernet. Der henvises til, at en række kommuner ud
fra varmeforsyningslovens og projektbekendtgørelsens gældende bestemmelser har afholdt
udgifter i millionklassen til udarbejdelse af mere end 200 screeninger, projektforslag og
allerede givne godkendelser af 5GDHC-projektforslag.
For det tredje redegøre for hvilke gennemførte handlinger, der sikrer, at lovændringen er i
overensstemmelse med den europæiske klimalovs ar)kel 9 og governance-forordningens ar)kler
10-11, der skal sikre en fair og re@ærdig overgang )l en bæredyg)g lavemissionsøkonomi og
inddragelse af offentligheden. Jævnfør governance-forordningens ar)kel 10 og ar)kel 11 skal der
således være klima- og energidialog på flere niveauer, hvor lokale myndigheder,
civilsamfundsorganisa)oner, erhvervslivet, investorer og andre relevante interessenter samt
offentligheden ak)vt kan involvere sig og drø<e de forskellige scenarier, der ops)lles for energi- og
klimapoli)kken, så offentligheden sikres en )dlig reel inddragelse forud for vedtagelse af ny klima-
og energilovgivning.
Der henvises i denne sammenhæng )l høringssvar fra regioner, kommuner, NGO’er,
energifællesskaber og borgere, hvor der fra alle sider peges på, at undtagelsen af 5GDHC-anlæg og
de deraf følgende dårligere finansieringsvilkår vil vanskeliggøre og forsinke den grønne oms)lling
specielt i landdistrikterne og særligt vil ramme socialt udsa,e.
-
Som baggrund for de s)llede spørgsmål henvises )l:
-
-
IEA-analaysen
”The Future of Heatpumps”
(2022) s 67.
”Grid Cost and Total Emissions Reduc)ons Through Mass Deployment of Geothermal Heat Pumps
for Building Hea)ng and Cooling Electrifica)on in the United States”
(2023) fra U.S. Department of
Energy Office of Scien)fic and Technical Informa)on samt
“Low Carbon Heat Study”
udarbejdet af
Element Energy for Kensa Group (vedr. UK)
”Plastrør holder i over 100 år”
samt
”Meta-study 100 years of life)me of plas)c pipes”
Energistyrelsens ski<ende vurderinger af om ”kold Nernvarme” og ”termonet” er omfa,et af
reglerne om kollek)ve varmeforsyningsanlæg e<er lov om varmeforsyning, Termonet Danmarks
henvendelser )l Energistyrelsen med påpegning af tekniske misforståelser i styrelsens vejledende
udtalelser jf. blandt andet foreningens høringssvar, og at Energistyrelsens seneste vurdering jf.
lovforslagets bemærkninger side 20 ikke er prøvet i det administra)ve klagesystem eller ved
domstolene.
Kammeradvokatens
Notat om de juridiske rammer for etablering af termonet
af 21. december 2023
og
Opfølgning )l notat om de juridiske rammer for etablering af termonet
af 12. marts 2024
udarbejdet for Region Hovedstaden.
-
-
-
Side
2
af
3
L 78 - 2024-25 - Bilag 7: Henvendelse af 19/11-24 fra Termonet Danmark
2939683_0003.png
Termonet Danmark
[email protected]
www.termonet.dk
-
Side 27 i bemærkninger )l lovforslaget, hvor der indføres en defini)on af ”energi i omgivelser”, som
vil medføre, at der gives guns)gere finansieringsvilkår )l fremføring af opvarmet vand (termisk
energi) i isolerede rør og brug af centrale varmepumper end )l fremføring af opvarmet vand
(termisk energi) i uisolerede rør og brug af decentrale varmepumper.
Gældende varmeforsyningslov,
hvor det af § 2 stk. 1 fremgår, at der ved kollek)ve
varmeforsyningsanlæg forstås virksomhed, der driver anlæg med det formål at levere energi )l
bygningers opvarmning og forsyning med varmt vand, og hvor det af pkt. 2 fremgår, at de,e
indbefa,er fremføring af opvarmet vand fra bl.a. geotermiske anlæg.
Ar)kel 2 c i
Europa-Parlamentets og Rådets direk)v 2009/28/EF,
hvor geotermisk energi defineres
som ”energi, som lagres i form af varme under jordens faste overflade” og dermed utvivlsomt
omfa,er både dyb og overfladenær geotermi, da varme (termisk energi) ikke er
temperaturaPængigt.
Kort over steder i Danmark, hvor der af eller for kommuner er udført screeninger eller udarbejdet
projek@orslag for kollek)v varmeforsyning baseret på overfladenær geotermisk energi og evt.
anden termisk energi fremført via uisolerede rørnet (termonet) som
fremlagt af Termonet Danmark
på udvalgets ekspertmøde den 24. okt. 2024.
EU-Kommissionens meddelelse dateret 25. februar 2015:
”En rammestrategi for en
modstandsdyg)g energiunion med en fremadskuende klimapoli)k”,
hvor sigtet er at skabe en
energiunion, hvor borgerne er i centrum, og hvor de tager energioms)llingen )l sig, drager fordel af
nye teknologier, der gør deres regninger mindre, og deltager ak)vt i markedet, sam)dig med at
sårbare forbrugere besky,es. Denne er siden udmøntet i gældende dansk ret jf.
den europæiske
klimalovs
ar)kel 9 og
governance-forordningens
ar)kler 10 og 11.
-
-
-
-
Med venlig hilsen
Søren Skjold Andersen
Bestyrelsesformand
Termonet Danmark
Side
3
af
3