Udkast til
Bekendtgørelse om markedsmæssighed af varmeforsyningsvirksomheders aftaler med koncern- og
interesseforbundne selskaber
I medfør af § 21 b, stk. 6, i lov om varmeforsyning, jf. lovbekendtgørelse nr. 124 af 2. februar 2024,
fastsættes efter bemyndigelse i henhold til § 4, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 910 af 26. juni 2024 om
Energistyrelsens opgaver og beføjelser:
Kapitel 1
Generelle bestemmelser
Anvendelsesområde
§ 1.
Bekendtgørelsen finder anvendelse på varmeforsyningsvirksomheder, der er omfattet af § 20, stk. 1, i
lov om varmeforsyning.
Definitioner
1)
§ 2.
I denne bekendtgørelse forstås følgende: En varmeforsyningsvirksomhed anses som
koncernforbunden med et andet selskab, når der foreligger en kontrolleret transaktion, jf. § 2 i
ligningsloven, og hvor juridiske personer med samme kreds af selskabsdeltagere har bestemmende
indflydelse, eller hvor der er fælles ledelse. Ved bestemmende indflydelse forstås ejerskab eller
rådighed over stemmerettigheder, således at der direkte eller indirekte ejes mere end 50 pct. af
kapitalandele eller rådes over mere end 50 pct. af stemmerne. Ved fælles ledelse forstås situationer,
hvor selskaber eller andre juridiske personer administreres af den samme ledelse, eller hvor der er
væsentlige personsammenfald i de to selskabers ledelse.
2) En varmeforsyningsvirksomhed anses som interesseforbunden med et andet selskab, når
virksomhederne har samme ejere eller varmeforsyningsvirksomheden selv ejer kapitalandele i den
virksomhed, der indgås aftaler med, uanset størrelsen af kapitalandelen.
Kapital 2
Fastsættelse af den markedsmæssige pris
§ 3.
Varmeforsyningsvirksomheden skal anvende en anerkendt prisfastsættelsesmetode inden for rammerne
af OECD’s Guidelines for Transfer Pricing og Skatteforvaltningens juridiske vejledning til at sikre
markedsmæssigheden i aftaler som varmeforsyningsvirksomheden indgår med koncern- og
interesseforbundne selskaber.
§ 4.
Forsyningstilsynet skal følge den prisfastsættelsesmetode som varmeforsyningsvirksomheden har
anvendt for dokumentation for markedsmæssigheden af en aftale, medmindre væsentlige forhold taler for at
anvende en anden prisfastsættelsesmetode, herunder hvis den valgte prisfastsættelsesmetode er uegnet i den
konkrete situation.
Stk. 2.
Forsyningstilsynet skal udøve sit skøn inden for OECD’s Transfer Pricing Guidelines samt
Skatteforvaltningens juridiske vejledning i sin afgørelse om, hvilket beløb varmeforsyningsvirksomheden
kan indregne i priserne efter § 20, stk. 1, i lov om varmeforsyning.