Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2024-25
L 78 Bilag 6
Offentligt
2936663_0001.png
Udkast til
Bekendtgørelse om markedsmæssighed af varmeforsyningsvirksomheders aftaler med koncern- og
interesseforbundne selskaber
I medfør af § 21 b, stk. 6, i lov om varmeforsyning, jf. lovbekendtgørelse nr. 124 af 2. februar 2024,
fastsættes efter bemyndigelse i henhold til § 4, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 910 af 26. juni 2024 om
Energistyrelsens opgaver og beføjelser:
Kapitel 1
Generelle bestemmelser
Anvendelsesområde
§ 1.
Bekendtgørelsen finder anvendelse på varmeforsyningsvirksomheder, der er omfattet af § 20, stk. 1, i
lov om varmeforsyning.
Definitioner
1)
§ 2.
I denne bekendtgørelse forstås følgende: En varmeforsyningsvirksomhed anses som
koncernforbunden med et andet selskab, når der foreligger en kontrolleret transaktion, jf. § 2 i
ligningsloven, og hvor juridiske personer med samme kreds af selskabsdeltagere har bestemmende
indflydelse, eller hvor der er fælles ledelse. Ved bestemmende indflydelse forstås ejerskab eller
rådighed over stemmerettigheder, således at der direkte eller indirekte ejes mere end 50 pct. af
kapitalandele eller rådes over mere end 50 pct. af stemmerne. Ved fælles ledelse forstås situationer,
hvor selskaber eller andre juridiske personer administreres af den samme ledelse, eller hvor der er
væsentlige personsammenfald i de to selskabers ledelse.
2) En varmeforsyningsvirksomhed anses som interesseforbunden med et andet selskab, når
virksomhederne har samme ejere eller varmeforsyningsvirksomheden selv ejer kapitalandele i den
virksomhed, der indgås aftaler med, uanset størrelsen af kapitalandelen.
Kapital 2
Fastsættelse af den markedsmæssige pris
§ 3.
Varmeforsyningsvirksomheden skal anvende en anerkendt prisfastsættelsesmetode inden for rammerne
af OECD’s Guidelines for Transfer Pricing og Skatteforvaltningens juridiske vejledning til at sikre
markedsmæssigheden i aftaler som varmeforsyningsvirksomheden indgår med koncern- og
interesseforbundne selskaber.
§ 4.
Forsyningstilsynet skal følge den prisfastsættelsesmetode som varmeforsyningsvirksomheden har
anvendt for dokumentation for markedsmæssigheden af en aftale, medmindre væsentlige forhold taler for at
anvende en anden prisfastsættelsesmetode, herunder hvis den valgte prisfastsættelsesmetode er uegnet i den
konkrete situation.
Stk. 2.
Forsyningstilsynet skal udøve sit skøn inden for OECD’s Transfer Pricing Guidelines samt
Skatteforvaltningens juridiske vejledning i sin afgørelse om, hvilket beløb varmeforsyningsvirksomheden
kan indregne i priserne efter § 20, stk. 1, i lov om varmeforsyning.
L 78 - 2024-25 - Bilag 6: Orientering om ØREG-bekendtgørelser, der sendes i høring
2936663_0002.png
Stk. 3.
Kan en varmeforsyningsvirksomhed ikke dokumentere, at en aftale er markedsmæssig, kan
Forsyningstilsynet på grundlag af den fremsendte dokumentation efter § 5, stk. 4 og supplerende oplysninger
efter § 5, stk. 7, skønsmæssigt fastsætte den markedsmæssige pris, varmeforsyningsvirksomheden kan
indregne i priserne efter § 20, stk. 1, i lov om varmeforsyning, eventuelt med foretagelse af fornødne
justeringer.
Kapitel 3
Dokumentation for markedsmæssighed
§ 5.
Varmeforsyningsvirksomheden skal løbende udfærdige og opbevare skriftlig dokumentation for
markedsmæssigheden af de koncern- og interesseforbundne aftaler, varmeforsyningsvirksomheden indgår til
sikring af, at aftalens priser og vilkår er i overensstemmelse med, hvad der kunne have været opnået, hvis
aftalen var afsluttet mellem uafhængige parter, jf. dog stk. 8.
Stk. 2.
Aftaler omfattet af stk. 1 skal foreligge skriftligt på tidspunktet for indgåelsen af aftalen.
Stk. 3.
Varmeforsyningsvirksomheden skal lade aftaler ledsage af aftalebilag, der indholdsmæssigt skal
opfylde kravene i bilag 1 og som skal foreligge skriftligt på tidspunktet for indgåelsen af aftalen.
Stk. 4.
Dokumentationen af markedsmæssigheden af aftalen skal indholdsmæssigt opfylde kravene i bilag 2.
Dokumentationen for prisfastsættelsen i en aftale, som en varmeforsyningsvirksomhed har udarbejdet i
henhold til bekendtgørelsen om dokumentation af prisfastsættelsen af kontrollerede transaktioner, kan
fremsendes til Forsyningstilsynet som dokumentation for en aftales markedsmæssighed, hvis den
indholdsmæssigt opfylder kravene i bilag 2.
Stk. 5.
Varmeforsyningsvirksomheden skal opbevare dokumentation for aftalers markedsmæssighed fra
aftalens indgåelse og frem til 5 år efter sidste transaktion i aftalen er udført.
Stk. 6.
Varmeforsyningsvirksomheden skal på Forsyningstilsynet anmodning fremsende dokumentation, jf.
stk. 1-4, inden 60 dage og vedlægge en kopi af aftalen.
Stk. 7.
Forsyningstilsynet kan anmode om supplerende oplysninger og materiale, herunder at der udarbejdes
supplerende materiale inden for en nærmere fastsat frist. Der kan anmodes om oplysninger og materiale, som
må anses som relevant for en vurdering af markedsmæssigheden.
Stk. 8.
Dokumentationskravene i bilag 2 finder ikke anvendelse på varmeforsyningsvirksomheders aftaler
med koncern- og interesseforbundne selskaber, hvis varmeforsyningsvirksomheden har indgået en aftale med
en bestemt part for sammenlagt mindre end 250.000 kr. inden for det forudgående kalenderår.
Kapitel 4
Indsendelse og offentliggørelse af oplysninger
§ 6.
Varmeforsyningsvirksomheden skal hvert år inden den 1. juli indsende en oversigt til Forsyningstilsynet
med oplysninger om virksomhedens aftaler med koncern- og interesseforbundne selskaber, der var gældende
i det forudgående kalenderår. Oversigten skal indeholde oplysninger om aftalens parter, genstand, aftalens
varighed og kontraktsum.
Stk. 2.
Varmeforsyningsvirksomheden skal indsende oversigten, jf. stk. 1, til Forsyningstilsynet digitalt via et
online indsendelsessystem.
L 78 - 2024-25 - Bilag 6: Orientering om ØREG-bekendtgørelser, der sendes i høring
2936663_0003.png
§ 7.
Varmeforsyningsvirksomheden skal hvert år inden den 1. juli offentliggøre en oversigt over aftaler
indgået med koncern- og interesseforbundne selskaber, der var gældende i det forudgående kalenderår på
varmeforsyningsvirksomhedens hjemmeside. Oversigten skal indeholde oplysninger om aftalens parter,
aftalens genstand og kontraktsum.
Stk. 2.
Kontraktsummen for den enkelte aftale efter stk. 1 skal angives som:
1) ”Aftaler under 250.000 kr.”
2) ”Aftaler mellem 250.000 kr. og 1.000.000. kr.”, og
3) ”Aftaler over 1.000.000 kr.”.
Kapitel 5
Administrative bestemmelser
§ 8.
Al skriftlig kommunikation med myndigheder i medfør af denne bekendtgørelse skal ske elektronisk.
§ 9.
Forsyningstilsynet træffer afgørelse i sager omfattet af kapitel 2-4 senest seks måneder efter, at sagen er
fuldt oplyst.
Kapitel 6
Straf
§ 10.
Medmindre højere straf er forskyldt efter anden lovgivning, straffes med bøde den, der tilsidesætter § 5,
stk. 2 og 3.
Stk. 2.
Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5.
kapitel.
Kapitel 7
Ikrafttrædelse
§ 11.
Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. januar 2025.
Energistyrelsen, den X. X 2024
Peter Christian Baggesgaard Hansen
/ Jesper Færch Christensen
Bilag 1
Krav til aftalebilag, der skal være udfærdiget samtidig med indgåelse af aftalen
L 78 - 2024-25 - Bilag 6: Orientering om ØREG-bekendtgørelser, der sendes i høring
2936663_0004.png
A. En beskrivelse af aftalen
1. Angivelse af køber.
2. Angivelse af sælger/leverandør.
3. Samlet kontraktsum (værdi i kr.).
4. Beskrivelse af den aftalte ydelse eventuelt ydelser
5. Beskrivelse af aftalens løbetid (måneder/år, fra dato – til dato).
6. Beskrivelse af særlige vilkår
B. Oplysninger om fastsættelse af aftalens pris
1. Angiv den eller de prisfastsættelsesmetoder, som varmeforsyningsvirksomheden har anvendt til
sikring af aftalens markedsmæssighed.
2. Eventuelle supplerende oplysninger om prisfastsættelsen.
L 78 - 2024-25 - Bilag 6: Orientering om ØREG-bekendtgørelser, der sendes i høring
2936663_0005.png
Bilag 2
Krav til dokumentation af prisfastsættelsen af den markedsmæssige pris
A. Koncern- og organisationsdiagram, der viser koncernens juridiske og organisatoriske struktur.
B. Beskrivelse af den koncern- eller interesseforbundne aftale.
1. Beløbsmæssig angivelse af aftalen.
2. Identifikation af den eller de koncern- og interesseforbundne parter, som er involveret i
aftalen med varmeforsyningsvirksomheden samt en kort beskrivelse af relationen til
hver af disse parter.
3. Kopi af aftalen.
C. En detaljeret sammenlignelighedsanalyse og funktions- og risikoanalyse af
varmeforsyningsvirksomheden samt de relevante koncern- og interesseforbundne parter i
forhold til aftalen, herunder en beskrivelse af alle ændringer i forhold til tidligere år.
D. Transfer pricing-metode. Når det i forhold til den valgte transfer pricing-metode er relevant skal
følgende krav opfyldes:
1. Angivelse af transfer pricing-metoden anvendt i aftalen og begrundelse for valget af
metode.
2. Når det i forhold til transfer pricing-metoden er relevant, skal det oplyses, hvilken af
aftaleparterne der er valgt som den testede part, og valget skal begrundes.
3. En beskrivelse af de forudsætninger og antagelser, der er lagt til grund ved anvendelse af
transfer pricing-metoden.
4. Er der lavet en flerårig analyse, skal denne tilgang begrundes.
5. En liste og tilhørende beskrivelse af de udvalgte sammenlignelige aftaler (interne og
eksterne) samt information om de finansielle indikatorer for de uafhængige
virksomheder, som er benyttet ved transfer pricing-analysen, herunder en beskrivelse af
udsøgningsprocessen og kilden til den anvendte information.
6. En redegørelse for eventuelle sammenlignelighedsjusteringer og for, om der er lavet
justeringer til resultaterne hos den testede part, de sammenlignelige aftaler eller begge.
7. En redegørelse for, hvorfor det kan konkluderes, at de relevante aftaler er prisfastsat i
overensstemmelse med armslængde-princippet ved anvendelse af den valgte transfer
pricing-metode.
8. En oversigt med angivelse af de finansielle data eller regnskabsdata, der er brugt ved
anvendelsen af transfer pricing-metoden.
9. Data og allokeringsskemaer, der viser, hvordan de regnskabsmæssige data, som er brugt
ved transfer pricing-metoden, kan afstemmes til årsregnskabet for den testede part.