Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2024-25
L 78 Bilag 5
Offentligt
2936644_0001.png
Metodenotat
Kontor/afdeling
Varme og affald
Dato
14-10-2024
J nr.
2023 - 1705
/nclmt/rkvrs
Indhold
Generelt ..................................................................................................................... 1
Investering ................................................................................................................. 2
Rente ......................................................................................................................... 3
Levetid, COP, Drift og vedligeholdelse ...................................................................... 3
Elpris og Forbrugerpristillæg ..................................................................................... 3
Tarif på el ................................................................................................................... 4
Afgift på el .................................................................................................................. 4
Opgørelse af prisloftet ............................................................................................... 5
Bilag: Sortering af varmepumpepuljedata ................................................................. 5
Generelt
I dette metodenotat beskrives, hvordan omkostningen til køb, installation og
anvendelse, herunder drift og vedligeholdelse, af en individuel VE-varmeforsyning
(herefter betegnet
’prisloftet’) beregnes,
jf. forslag til Lov om ændring af lov om
varmeforsyning og lov om planlægning (Gennemsigtighed i
varmeforsyningsvirksomheder). Prisloftet udmøntes med nærmere regler i udkast til
bekendtgørelse om omkostninger baseret på individuel varmeforsyning og
beregnede forbrugerpriser for varmeforsyningsvirksomheder.
Det er hensigten, at prisloftet skal fastsættes ud fra de bedste tilgængelige data.
Det vurderes at være forskelligt for henholdsvis årene bagudrettet og årene
fremadrettet. De bedste tilgængelige data vurderes at være realiserede data for
2023 og 2024, i det omfang de er almindeligt tilgængelige. Fremadrettet vil det
være nødvendigt at anvende data til udmeldelse af prisloftet, der er baseret på året
forinden. Forskellene på, hvordan prislofterne forventes fastsat for 2023, 2024 og
fremadrettet, er også beskrevet i dette notat.
Prisloftet beregnes med udgangspunkt i omkostningerne for opvarmning med en
individuel luft-til-vand varmepumpe for et standardhus og omregnes til kr./GJ.
Omkostningerne omfatter:
Investering baseret på køb inkl. installation af varmepumpe beregnet som
en årlig annuitet. Forudsætninger anvendt hertil omfatter:
o
Pris
o
Rente
o
Levetid
Drift og vedligeholdelse
Energistyrelsen
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
T: +45 3392 6700
E: [email protected]
www.ens.dk
Side 1/6
L 78 - 2024-25 - Bilag 5: Orientering om høringsbrev og udkast til bekendtgørelse om omkostninger baseret på individuel varmeforsyning m.m., fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2936644_0002.png
Elomkostninger inkl. tarif m.v. Forudsætninger her omfatter:
o
Elpris
o
Tarif
o
Afgift
o
COP (effektivitet)
Dette notat beskriver forudsætningerne, der indgår i beregningen af prisloftet. For
de forudsætninger, hvor der er forskelle i 2023, 2024 og 2025 (og frem) fremgår der
et afsnit for, hvordan forudsætningen fastsættes for hvert af årene.
Prislofterne for 2023, 2024 og 2025 tillægges et forsigtighedshensyn på 15 procent.
Notatet indeholder endvidere et bilag 1, som beskriver sorteringskriterierne for
varmepumpepuljedata.
Der tages forbehold for, at dette metodenotat vil blive revideret, såfremt det
vurderes, at der skal laves justeringer til kriterierne for sortering i bilag 1, eller at det
vurderes, at andre data eller en anden metode er mere retvisende. De endelige
forudsætninger bag beregningen af prisloftet forventes offentliggjort sammen med
prislofterne for 2023-2025.
Investering
Det er forventningen, at omkostningen til køb og installation af varmepumpen i
første omgang bliver fastsat efter prisen på en luft-til-vand varmepumpe pba. data
fra varmepumpepuljen.
Data for alle år, hvor varmepumpepuljen anvendes, forventes søgt frem som
beskrevet i bilaget.
2023
Der anvendes realiserede data fra varmepumpepuljen for perioden september til og
med december 2023.
2024
Der anvendes realiserede data fra varmepumpepuljen for perioden januar til og
med september 2024.
2025 og frem
For 2025 vil der blive anvendt data fra varmepumpepuljen for perioden april til og
med september 2024.
For 2026 og frem vil der blive anvendt data fra varmepumpepuljen for perioden
marts til og med august fra året forinden året, hvor det respektive prisloft gælder.
Side 2/6
L 78 - 2024-25 - Bilag 5: Orientering om høringsbrev og udkast til bekendtgørelse om omkostninger baseret på individuel varmeforsyning m.m., fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2936644_0003.png
Der kan suppleres med yderligere måneder fra året forinden, jf. bilaget, hvis ENS
vurderer, at det er nødvendigt at hensyn til at have et tilstrækkeligt datagrundlag.
Rente
Renten fastsættes pba. den lange byggerente (også kaldet lang obligationsrente)
tillagt et procentpoint. Renten fastsættes af Forsyningstilsynet for prislofterne for
årene 2026 og frem, mens den fastsættes af Energistyrelsen til brug for prislofterne
for 2023-2025.
2023
I 2023 vil der blive anvendt et gennemsnit af den realiserede rente for hele året.
Denne tillægges et procentpoint.
2024
I 2024 vil den realiserede rente for månederne januar-september blive anvendt.
Denne bliver tillagt et procentpoint.
2025 og frem
Renten fastsættes på baggrund af et simpelt gennemsnit 3 måneder tilbage, eller et
simpelt gennemsnit af den ugentlige lange obligationsrente 13 uger tilbage, fra den
1. oktober i det år, hvor omkostningen til køb, installation og anvendelse af
individuel varmeforsyning udmeldes. Denne tillægges et procentpoint.
Levetid, COP, Drift og vedligeholdelse
2023 og frem
Varmepumpens levetid, COP-faktoren og omkostningen til drift og vedligeholdelse
fastsættes ud fra Energistyrelsens teknologikatalog. Teknologikataloget opgør ikke
priser for alle år. Der vil derfor ofte være behov for en interpolation for at finde de
respektive forudsætninger. Der anvendes en lineær interpolation.
Elpris og Forbrugerpristillæg
2023
Elprisen fastsættes ud fra årets realiserede forbrugerpriser (kommercielle elpriser).
2024
Elprisen fastsættes ud fra realiserede forbrugerpriser (kommercielle elpriser) for
januar-august 2024. Derudover benyttes en forwardpris for perioden september-
december 2024 justeret til forbrugsniveau. I fastsættelsen af forwardprisen
anvendes Energistyrelsens senest forventede elpris for perioden. Da forwardprisen
repræsenterer spotprisen, bliver den justeret med et ’forbrugerpristillæg’.
Tillægget
findes som forskellen mellem den kommercielle elpris i perioden januar-august
Side 3/6
L 78 - 2024-25 - Bilag 5: Orientering om høringsbrev og udkast til bekendtgørelse om omkostninger baseret på individuel varmeforsyning m.m., fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2936644_0004.png
2024 og den simple gennemsnitlige spotpris i samme periode. Beregningen
foretages pba. Forsyningstilsynets data.
2025 og frem
Elprisen fastsættes i september ud fra forwardprisen for det kommende år justeret
til forbrugsniveau. I fastsættelsen anvendes Energistyrelsens senest forventede
elpris for det kommende år. Da forwardprisen repræsenterer spotprisen, bliver den
justeret med et ’forbrugerpristillæg’.
Tillægget findes som forskellen mellem den
kommercielle elpris i perioden januar til og med august og den simple
gennemsnitlige spotpris i samme periode. Beregningen foretages pba.
Forsyningstilsynets data.
Tarif på el
2023
Tarifferne baseres på Forsyningstilsynets data. Pga. det højere elforbrug til
varmepumpen om vinteren, fastsættes tariffen som et gennemsnit af de realiserede
tariffer, hvor første og sidste kvartal (vinter) vægter 40% hver mens andet og tredje
kvartal (sommer) vægter 10% hver.
2024
Tarifferne baseres på Forsyningstilsynets data. Pga. det højere elforbrug til
varmepumpen om vinteren, fastsættes tariffen som et gennemsnit af første og
andet kvartals realiserede tariffer, hvor første kvartal (vinter) vægter 80% og andet
kvartal (sommer) vægter 20%.
2025 og frem
Tarifferne baseres på Forsyningstilsynets data. Energinets eltariffer benyttes, for
det år prisloftet gælder, såfremt de er tilgængelige under fastsættelsen af prisloftet.
Såfremt Energinets eltariffer ikke er tilgængelige under fastsættelsen af prisloftet
benyttes kun Forsyningstilsynets data. Pga. det højere elforbrug til varmepumpen
om vinteren, fastsættes tariffen som et gennemsnit af første og andet kvartals
realiserede tariffer, hvor første kvartal (vinter) vægter 80% og andet kvartal
(sommer) vægter 20%.
Afgift på el
Det forudsættes, at al el anvendt i varmepumpen afregnes til gældende afgift,
hvilket her er EU’s minimumssats.
2023
Der benyttes den realiserede afgift.
2024
Side 4/6
L 78 - 2024-25 - Bilag 5: Orientering om høringsbrev og udkast til bekendtgørelse om omkostninger baseret på individuel varmeforsyning m.m., fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2936644_0005.png
Der benyttes den realiserede afgift.
2025 og frem
Der benyttes den forventede afgift for det kommende år. Medmindre andet er kendt
vil det svare til den gældende afgift på tidspunktet for fastsættelsen af prisloftet.
Opgørelse af prisloftet
Prislofterne opgøres i prisniveauet gældende for det respektive prisloft (dvs. 2023-
prisloftet opgøres i 2023-prisniveau). Prisloftet opgøres inkl. moms i kr./GJ. Priser
justeres med udgangspunkt i nettoprisindekset. Til alle prislofter anvendes det
senest tilgængelige indekstal.
Bilag: Sortering af varmepumpepuljedata
Der lægges op til at anvende følgende sorteringskriterier på rådata fra
varmepumpepuljen. Dette bl.a. med henblik på at sikre, at der tages udgangspunkt
i prisen for den rigtige type varmepumpe, den rigtige boligstørrelse med et
opvarmningsbehov svarende til det ”standardhus”, som prisloftet vil
tage
udgangspunkt i, og mhp. at undgå at inkludere deciderede datafejl.
Kriterier:
Kun data for luft-vand varmepumper:
Det er politisk aftalt, at det alene er
denne teknologi, der skal anvendes til fastsættelse af prisloftet og altså
ikke jordvarme (væske-vand varmepumper).
Kun data for fritliggende enfamiliehus:
Prisloftet skal afspejle prisen for
et standardhus, hvilket skønnes bedst repræsenteret ved denne gruppe.
Kun data for 110-150 m2:
Prisloftet afspejler prisen for et standardhus.
Standardhuset er ifølge Forsyningstilsynet på 130 m2, og der lægges
derfor et interval omkring denne størrelse.
Kun data for private:
Dette dækker over husholdninger og altså ikke
erhverv.
Kun data for approved:
Der anvendes alene data for sager, der er helt
afsluttet.
Kun data for centralvarme:
Det er vigtigt, at evt. omkostninger til
etablering af vandbårent varmesystem ikke indgår i prisen.
Frasortering af priser, der ikke vurderes realistiske:
Ekstremt høje og
lave priser frasorteres under antagelse af, at de er fejlbehæftede.
Intervallet fastsættes af Energistyrelsen hvert år. For prisloftet for 2025
sættes intervallet til 50.000-250.000 kr.
Frasortering af de 2,5% billigste og 2,5% dyreste:
Statistisk håndtering
af data.
Som udgangspunkt kun data for priser, hvor der er udbetalt midler de
seneste [6] måneder (projekt slutdato) frem til 1. september jf.
Side 5/6
L 78 - 2024-25 - Bilag 5: Orientering om høringsbrev og udkast til bekendtgørelse om omkostninger baseret på individuel varmeforsyning m.m., fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2936644_0006.png
bekendtgørelsen tilknyttet fjernvarmeprisloftet
dog med mulighed
for at udvide tilbage til 1. januar samme år, såfremt ENS vurderer, at
datagrundlaget er utilstrækkeligt:
Dette er fundet som en
hensigtsmæssig balance mellem de to hensyn: 1) at få så nye
og dermed
repræsentative
data som muligt og 2) at få tilstrækkeligt datagrundlag.
Af de udvalgte datapunkter findes prisen for en varmepumpe som et simpelt
gennemsnit.
Side 6/6