Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2024-25
L 78 Bilag 2
Offentligt
2931965_0001.png
Til Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Opfordring til at sætte lovforslag om fjernvarme på pause
Anmodning om foretræde for KEF-udvalget
Dansk Fjernvarme har indtil videre set 22 høringssvar til lovforslaget om ændring af lov om
varmeforsyning og lov om planlægning, som viser et klart billede: Lovforslaget møder massiv kritik
fra mange sider.
Fra Dansk Fjernvarmes side ser vi især to problemer i lovforslaget som skal implementere to
politiske aftaler fra hhv juni 2022 og juni 2024.
Det ene problem er et nyt forbrugerprisloft på fjernvarme, hvor man i lovforslaget prøver at
sammenkoble to fornuftige hensyn, men ender med en dårlig udmøntning af de politiske aftaler.
Det ene hensyn er at forbedre gennemsigtigheden i priser på forskellige varmeløsninger, og det
andet er bedre forbrugerbeskyttelse for de fjernvarmeforbrugere, som varigt vil være bedre tjent
med en anden opvarmningsform.
Det er vores opfattelse, at der er bred enighed om, at begge disse hensyn er fornuftige, og at det
giver god mening at lave justeringer i de nuværende regler, som sikrer en markant bedre
varetagelse af begge disse hensyn.
Lovforslaget understøtter imidlertid ikke disse hensigter og vil få følgende alvorlige negative
konsekvenser:
Vildledning i stedet for vejledning af forbrugerne.
Stop for konverteringsprojekter.
Tilbageholdenhed med andre investeringer og med udvikling af nye løsninger, som vil
fjernvarmens bidrag til løsning af klimaudfordringerne samt skade fjernvarmeindustrien og
eksporten af fjernvarmeløsninger.
Særligt store negative virkninger i yderområder.
Det andet problem er forbuddet mod fælleskommunale § 60 selskaber (I/S-selskaber). Der er en
række forskellige grunde til, at det er et dårligt forslag:
I I/S-selskaber er der allerede den adskillelse af myndighed og drift, som der er politiske
ønsker om.
Forbuddet vil samtidig føre til høje ekstraregninger til fjernvarmeforbrugerne, som er helt
unødvendige. Ekstraregningerne kan forventes at udgøre et engangsbeløb på op mod 100 mio.
kr. og herudover årlige ekstraomkostninger på yderligere op mod 200 mio. kr. , som skal
betales af fjernvarmeforbrugerne.
Det er i strid med folketingets generelle politik om at ligestille selskabsformer og i øvrigt heller
ikke en god idé at afskære kommunerne fra at anvende en demokratisk selskabsform til
løsning af klimaudfordringerne.
Dansk Fjernvarme ønsker foretræde for at gøre opmærksom på disse problemstillinger.