Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2024-25
L 78 Bilag 18
Offentligt
2960611_0001.png
Udkast til
Bekendtgørelse om markedsmæssighed af varmeforsyningsvirksomheders aftaler med koncern- og
interesseforbundne selskaber
I medfør af § 21 b, stk. 6, i lov om varmeforsyning, jf. lovbekendtgørelse nr. 124 af 2. februar
2024, som ændret ved [L 78],
fastsættes efter bemyndigelse i henhold til
§ …. i bekendtgørelse nr.
… af …. december 2024
om Energistyrelsens opgaver og beføjelser:
Kapitel 1
Generelle bestemmelser
Anvendelsesområde
§ 1.
Bekendtgørelsen finder anvendelse på varmeforsyningsvirksomheder, der er omfattet af § 20,
stk. 1, i lov om varmeforsyning.
Definitioner
§ 2.
I denne bekendtgørelse forstås ved følgende:
1) Koncernforbundne selskaber: En varmeforsyningsvirksomhed anses som koncernforbunden
med et andet selskab, når der foreligger en kontrolleret transaktion, jf. § 2 i ligningsloven.
2) Interesseforbundne selskaber: En varmeforsyningsvirksomhed anses som interesseforbunden
med et andet selskab, når virksomheden ikke er omfattet af nr. 1, og virksomhederne har
samme ejere eller varmeforsyningsvirksomheden selv ejer kapitalandele i den virksomhed,
der indgås aftaler med, uanset størrelsen af kapitalandelen.
Kapitel 2
Fastsættelse af den markedsmæssige pris
§ 3.
Varmeforsyningsvirksomheden skal anvende en anerkendt prisfastsættelsesmetode inden for
rammerne af OECD’s Guidelines for Transfer Pricing og Skatteforvaltningens
juridiske vejledning
til at sikre markedsmæssigheden i aftaler, som varmeforsyningsvirksomheden indgår med koncern-
og interesseforbundne selskaber.
§ 4.
Forsyningstilsynet skal følge den prisfastsættelsesmetode, som varmeforsyningsvirksomheden
har anvendt for dokumentation for markedsmæssigheden af en aftale, medmindre væsentlige
forhold taler for at anvende en anden prisfastsættelsesmetode, herunder hvis den valgte
prisfastsættelsesmetode er uegnet i den konkrete situation.
Stk. 2.
Forsyningstilsynet skal
udøve sit skøn inden for OECD’s Transfer Pricing Guidelines samt
Skatteforvaltningens juridiske vejledning i sin afgørelse om, hvilket beløb
varmeforsyningsvirksomheden kan indregne i priserne efter § 20, stk. 1, i lov om varmeforsyning.
Stk. 3.
Kan en varmeforsyningsvirksomhed ikke dokumentere, at en aftale er markedsmæssig, kan
Forsyningstilsynet på grundlag af den fremsendte dokumentation efter § 21 b, stk. 2, i lov om
L 78 - 2024-25 - Bilag 18: Orientering om endelige bekendtgørelser samt høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2960611_0002.png
varmeforsyning, og § 5, stk. 1-4, samt supplerende oplysninger efter § 5, stk. 7, skønsmæssigt
fastsætte den markedsmæssige pris, som varmeforsyningsvirksomheden kan indregne i priserne
efter § 20, stk. 1, i lov om varmeforsyning, eventuelt med foretagelse af fornødne justeringer.
Kapitel 3
Dokumentation for markedsmæssighed
§ 5.
Varmeforsyningsvirksomheden skal løbende udfærdige og opbevare skriftlig dokumentation
for markedsmæssigheden af de koncern- og interesseforbundne aftaler,
varmeforsyningsvirksomheden indgår, til sikring af, at aftalens priser og vilkår er i
overensstemmelse med, hvad der kunne have været opnået, hvis aftalen var afsluttet mellem
uafhængige parter.
Stk. 2.
Aftaler omfattet af stk. 1 skal foreligge skriftligt på tidspunktet for indgåelsen af aftalen.
Stk. 3.
Varmeforsyningsvirksomheden skal lade aftaler ledsage af aftalebilag, der indholdsmæssigt
skal opfylde kravene i bilag 1 og som skal foreligge skriftligt på tidspunktet for indgåelsen af
aftalen.
Stk. 4.
Dokumentationen af markedsmæssigheden af aftalen skal indholdsmæssigt opfylde kravene i
bilag 2. Dokumentationen for prisfastsættelsen i en aftale, som en varmeforsyningsvirksomhed har
udarbejdet i henhold til bekendtgørelsen om dokumentation af prisfastsættelsen af kontrollerede
transaktioner, kan fremsendes til Forsyningstilsynet som dokumentation for en aftales
markedsmæssighed, hvis den indholdsmæssigt opfylder kravene i bilag 2.
Stk. 5.
Varmeforsyningsvirksomheden skal opbevare dokumentation for aftalers markedsmæssighed
fra aftalens indgåelse og frem til fem år efter sidste transaktion i aftalen er udført.
Stk. 6.
Varmeforsyningsvirksomheden skal på Forsyningstilsynets anmodning fremsende en kopi af
aftalen samt dokumentationen efter stk. 1-4 inden 60 dage.
Stk. 7.
Forsyningstilsynet kan anmode om supplerende oplysninger og materiale, herunder at der
udarbejdes supplerende materiale, inden for en nærmere fastsat frist. Der kan anmodes om
oplysninger og materiale, som må anses som relevant for en vurdering af markedsmæssigheden.
Stk. 8.
Dokumentationskravene i bilag 2 finder ikke anvendelse på varmeforsyningsvirksomheders
aftaler med koncern- og interesseforbundne selskaber, hvis varmeforsyningsvirksomheden har
indgået en aftale med en bestemt part for sammenlagt mindre end 250.000 kr. inden for det
forudgående kalenderår.
Kapitel 4
Indsendelse og offentliggørelse af oplysninger
§ 6.
Varmeforsyningsvirksomheden skal hvert år inden den 1. juli indsende en oversigt til
Forsyningstilsynet med oplysninger om virksomhedens aftaler med koncern- og interesseforbundne
L 78 - 2024-25 - Bilag 18: Orientering om endelige bekendtgørelser samt høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2960611_0003.png
selskaber, der var gældende i det forudgående kalenderår. Oversigten skal indeholde oplysninger
om aftalens parter, genstand, varighed og kontraktsum.
Stk. 2.
Varmeforsyningsvirksomheden skal indsende oversigten, jf. stk. 1, til Forsyningstilsynet
digitalt via et online indsendelsessystem.
§ 7.
Varmeforsyningsvirksomheden skal hvert år inden den 1. juli offentliggøre en oversigt over
aftaler indgået med koncern- og interesseforbundne selskaber, der var gældende i det forudgående
kalenderår på varmeforsyningsvirksomhedens hjemmeside. Oversigten skal indeholde oplysninger
om aftalens parter, aftalens genstand og kontraktsum.
Stk. 2.
Kontraktsummen for den enkelte aftale efter stk. 1 skal angives som:
1)
”Aftaler under
250.000
kr.”
2)
”Aftaler mellem
250.000 kr. og 1.000.000.
kr.”, og
3)
”Aftaler over
1.000.000
kr.”.
Kapitel 5
Administrative bestemmelser
§ 8.
Al skriftlig kommunikation med myndigheder i medfør af denne bekendtgørelse skal ske
elektronisk.
§ 9.
Forsyningstilsynet træffer afgørelse i sager omfattet af kapitel 2-4 senest seks måneder efter, at
sagen er fuldt oplyst.
Kapitel 6
Straf
§ 10.
Medmindre højere straf er forskyldt efter anden lovgivning, straffes med bøde den, der
tilsidesætter § 5, stk. 2 og 3.
Stk. 2.
Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i
straffelovens 5. kapitel.
Kapitel 7
Ikrafttrædelse
§ 11.
Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. januar 2025.
Energistyrelsen, den X. december 2024
Peter Christian Baggesgaard Hansen
/ Jesper Færch Christensen
L 78 - 2024-25 - Bilag 18: Orientering om endelige bekendtgørelser samt høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2960611_0004.png
Bilag 1
Krav til aftalebilag, der skal være udfærdiget samtidig med indgåelse af aftalen
A. En beskrivelse af aftalen
1. Angivelse af køber.
2. Angivelse af sælger/leverandør.
3. Samlet kontraktsum (værdi i kr.).
4. Beskrivelse af den aftalte ydelse eventuelt ydelser
5. Beskrivelse af aftalens løbetid (måneder/år, fra dato
til dato).
6. Beskrivelse af særlige vilkår
B. Oplysninger om fastsættelse af aftalens pris
1. Angiv den eller de prisfastsættelsesmetoder, som varmeforsyningsvirksomheden har anvendt til
sikring af aftalens markedsmæssighed.
2. Eventuelle supplerende oplysninger om prisfastsættelsen.
L 78 - 2024-25 - Bilag 18: Orientering om endelige bekendtgørelser samt høringsnotat, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2960611_0005.png
Bilag 2
Krav til dokumentation af prisfastsættelsen af den markedsmæssige pris
A. Koncern- og organisationsdiagram, der viser koncernens juridiske og organisatoriske
struktur.
B. Beskrivelse af den koncern- eller interesseforbundne aftale.
1. Beløbsmæssig angivelse af aftalen.
2. Identifikation af den eller de koncern- og interesseforbundne parter, som er
involveret i aftalen med varmeforsyningsvirksomheden samt en kort beskrivelse af
relationen til hver af disse parter.
3. Kopi af aftalen.
C. En detaljeret sammenlignelighedsanalyse og funktions- og risikoanalyse af
varmeforsyningsvirksomheden samt de relevante koncern- og interesseforbundne parter i
forhold til aftalen, herunder en beskrivelse af alle ændringer i forhold til tidligere år.
D. Transfer pricing-metode. Når det i forhold til den valgte transfer pricing-metode er relevant
skal følgende krav opfyldes:
1. Angivelse af transfer pricing-metoden anvendt i aftalen og begrundelse for valget af
metode.
2. Når det i forhold til transfer pricing-metoden er relevant, skal det oplyses, hvilken af
aftaleparterne der er valgt som den testede part, og valget skal begrundes.
3. En beskrivelse af de forudsætninger og antagelser, der er lagt til grund ved
anvendelse af transfer pricing-metoden.
4. Er der lavet en flerårig analyse, skal denne tilgang begrundes.
5. En liste og tilhørende beskrivelse af de udvalgte sammenlignelige aftaler (interne og
eksterne) samt information om de finansielle indikatorer for de uafhængige
virksomheder, som er benyttet ved transfer pricing-analysen, herunder en beskrivelse
af udsøgningsprocessen og kilden til den anvendte information.
6. En redegørelse for eventuelle sammenlignelighedsjusteringer og for, om der er lavet
justeringer til resultaterne hos den testede part, de sammenlignelige aftaler eller
begge.
7. En redegørelse for, hvorfor det kan konkluderes, at de relevante aftaler er prisfastsat
i overensstemmelse med armslængde-princippet ved anvendelse af den valgte
transfer pricing-metode.
8. En oversigt med angivelse af de finansielle data eller regnskabsdata, der er brugt ved
anvendelsen af transfer pricing-metoden.
9. Data og allokeringsskemaer, der viser, hvordan de regnskabsmæssige data, som er
brugt ved transfer pricing-metoden, kan afstemmes til årsregnskabet for den testede
part.