Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2024-25
L 77 Bilag 5
Offentligt
2953250_0001.png
Til lovforslag nr.
L 77
Folketinget 2024-25
Betænkning afgivet af Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget den 00. december 2024
1. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om CO2-fangstaktiviteter i forsyningssektoren
[af klima-, energi- og forsyningsministeren (Lars Aagaard)]
1. Ændringsforslag
Klima-, energi- og forsyningsministeren har stillet 9 æn-
dringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
<>
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
<Parti/partier>
<>
<Parti/partier>
<>
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
klima-, energi- og forsyningsministeren,
tiltrådt af
[ud-
valget]:
Til § 6
1)
Stk. 1
affattes således:
»Modtager en virksomhed statslig støtte til CO
2
-fangst-
aktiviteter på et el- eller varmeproduktionsanlæg, hvorfra
der leveres opvarmet vand og damp, skal den virksomhed,
der ejer el- eller varmeproduktionsanlægget lægge en værdi
på priserne for levering af opvarmet vand og damp i medfør
af lov om varmeforsyning. Værdien skal svare til de nød-
vendige udgifter til erhvervelse af CO
2
-kvoter og til betaling
af afgifter, som virksomheden eller dennes varmeaftagere
ville kunne indregne i prisen, hvis der ved varmeprodukti-
onen ikke var foretaget CO
2
-fangst. Værdien skal indgå i
beregningen af støttebeløbet.«
[Besparelse hos varmeaftagere og konsekvensændring]
Til § 10
2)
Stk. 2
affattes således:
»Stk. 2.
Et kommunalt kapitalindskud efter stk. 1 skal på
indskudstidspunktet som minimum modsvares af en tilsva-
rende kommunal ejerandel af CO
2
-fangstvirksomheden.«
[Kommunens ejerandel ved kapitalindskud]
Til § 12
3)
I
stk. 6, 2. pkt.,
ændres »stk. 10« til: »stk. 9, 2. pkt.«
[Lovteknisk ændring]
4)
I
stk. 7, 1. pkt.,
indsættes efter »stk. 9«: », 2. pkt«
[Lovteknisk ændring]
Til § 20
5)
I
stk. 1, 1. pkt.,
indsættes efter »en virksomhed«: »eller
en kommune«, og »overholdelse af« ændres til: »virksomhe-
den eller kommunen at overholde«.
[Afgørelser over for kommuner og sproglig ændring]
6)
I
stk. 2
ændres »påbyde overholdelse af« til: »påbyde
virksomheden at overholde«.
DokumentId
Journalnummer
L 77 - 2024-25 - Bilag 5: 1. udkast til betænkning
2953250_0002.png
2
[Sproglig ændring]
Til § 29
7)
I den under
nr. 7
foreslåede
§ 20 a
ændres i
stk. 1
»til
prisen« til: »på prisen« og efter »anlægget« indsættes: »eller
dennes varmeaftagere«.
[Sproglig ændring og besparelse hos varmeaftager]
8)
I den under
nr. 7
foreslåede
§ 20 a
ændres i
stk. 2
»til
prisen« til: »på prisen«.
[Sproglig ændring]
Til § 30
9)
Efter nr. 2 indsættes:
»01.
I
§ 4 a, stk. 10,
der bliver stk. 11, ændres »stk. 9« til:
»stk. 10«.«
[Lovteknisk ændring]
Bemærkninger
Til nr. 1
Der findes ikke gældende regler om, at virksomheder, der
ejer et el- eller varmeproduktionsanlæg, skal lægge værdien
af sparede udgifter til erhvervelse af CO
2
-kvoter eller beta-
ling af afgifter på varmeprisen i varmeforsyningsloven.
Det har i § 6, stk. 1, været foreslået, at modtager en
virksomhed statslig støtte til CO
2
-fangstaktiviteter på et el-
eller varmeproduktionsanlæg, hvorfra der leveres opvarmet
vand og damp, vil den virksomhed, der ejer el- eller varme-
produktionsanlægget skulle lægge en værdi til priserne for
levering af opvarmet vand og damp i medfør af lov om
varmeforsyning, der svarer til de nødvendige udgifter til
erhvervelse af CO
2
-kvoter og til betaling af afgifter, som
anlægget ville kunne indregne i prisen, hvis der ved varme-
produktionen ikke var foretaget CO
2
-fangst. Værdien skal
indgå i beregningen af støttebeløbet.
Det foreslås, at § 6, stk. 1, affattes således: »Modtager
en virksomhed statslig støtte til CO
2
-fangstaktiviteter på et
el- eller varmeproduktionsanlæg, hvorfra der leveres opvar-
met vand og damp, skal den virksomhed, der ejer el- eller
varmeproduktionsanlægget lægge en værdi på priserne for
levering af opvarmet vand og damp i medfør af lov om
varmeforsyning. Værdien skal svare til de nødvendige ud-
gifter til erhvervelse af CO
2
-kvoter og til betaling af afgifter,
som virksomheden eller dennes varmeaftagere ville kunne
indregne i prisen, hvis der ved varmeproduktionen ikke var
foretaget CO
2
-fangst. Værdien skal indgå i beregningen af
støttebeløbet.«
Det foreslåede § 6, stk. 1, vil erstatte det oprindeligt fore-
slåede § 6, stk. 1. Bestemmelsen er af lovtekniske grunde
foreslået opdelt i flere pkt.
Det foreslås med bestemmelsen i stk. 1, 1. pkt., at mod-
tager en virksomhed statslig støtte til CO
2
-fangstaktiviteter
på et el- eller varmeproduktionsanlæg, hvorfra der leveres
opvarmet vand og damp, vil den virksomhed, der ejer el-
eller varmeproduktionsanlægget skulle lægge en værdi på
priserne for levering af opvarmet vand og damp i medfør af
lov om varmeforsyning.
Tillægget på varmeprisen af værdien af sparede udgif-
ter vil skulle ske inden for rammerne af varmeforsyningslo-
ven. Det vil betyde, at værdien af de sparede udgifter, hvor
det vil være relevant, vil skulle behandles på samme måde
som andre udgifter, som opkræves i medfør af varmeforsy-
ningslovens prisbestemmelse i § 20, stk. 1. Det vil f.eks. for
affaldsforbrændingsanlæg betyde, at værdien af de sparede
udgifter, hvor det er relevant i henhold til varmeforsynings-
loven, vil skulle holdes inden for det affaldsvarmeprisloft,
som der udstedes regler om i medfør af varmeforsyningslo-
vens § 20, stk. 4, på samme måde, som hvis udgifterne til
erhvervelse af CO
2
-kvoter og til betaling for afgifter efter
varmeforsyningslovens § 20, stk. 1, uden CO
2
-fangst ville
skulle holdes inden for det nævnte prisloft.
Tilsvarende vil være gældende for så vidt angår den
foreslåede bestemmelse i varmeforsyningslovens § 20 a, jf.
lovforslagets § 29, nr. 7, som fastsætter, at kollektive varme-
forsyningsanlæg og kraftvarmeanlæg med en eleffekt over
25 MW uden for statsstøttetilfælde vil kunne lægge værdien
af sparede udgifter på varmeprisen ved CO
2
-fangst.
Der stilles i den foreslåede bestemmelse krav om, at el-
eller varmeforsyningsvirksomheden af hensyn til statsstøtte-
reglerne vil skulle opkræve værdien af de sparede udgifter,
som skyldes statsstøttet CO
2
-fangst. Det skyldes, at tildeling
af statsstøtte til CO
2
-fangst ikke må risikere at føre til, at
varmeprisen falder, idet det vil kunne medvirke til at skabe
en indirekte fordel for varmekunder i strid med statsstøtte-
reglerne. Støtten vil i stedet skulle gå til finansiering af
CO
2
-fangst.
Reglerne om et affaldsvarmeprisloft ses ikke i sig selv
at være en hindring for, at virksomheden vil kunne opfylde
kravet om at opkræve værdien af de sparede udgifter. Da
værdien af de sparede udgifter vil skulle behandles på
samme måde, som udgifterne ville skulle behandles uden
CO
2
-fangst, vil el- eller varmeproduktionsvirksomheden i
forhold til prisloftet herudover ikke være stillet anderledes
med CO
2
-fangst end i en situation uden CO
2
-fangst.
I stk. 1, 2. pkt., foreslås det, at værdien efter 1. pkt. vil
skulle svare til de nødvendige udgifter til erhvervelse af
CO
2
-kvoter og til betaling af afgifter, som virksomheden el-
ler dennes varmeaftagere ville kunne indregne i prisen, hvis
der ved varmeproduktionen ikke var foretaget CO
2
-fangst.
Det foreslås i bestemmelsen, at der vil skulle opkræves
de sparede udgifter, som el- eller varmeforsyningsvirksom-
heden eller dennes varmeaftagere ville kunne indregne i
varmeprisen efter varmeforsyningsloven, hvis der ikke var
foretaget CO
2
-fangst. Det vil således følge af bestemmelsen,
at også i de situationer, hvor en besparelse i udgifterne til
erhvervelse af CO
2
-kvoter eller betaling af afgifter i tilfælde
af CO
2
-fangst vil opstå hos el- eller varmeforsyningsvirk-
somhedens varmeaftagere, vil el- eller varmeforsyningsvirk-
somheden skulle lægge værdien på varmeprisen på samme
L 77 - 2024-25 - Bilag 5: 1. udkast til betænkning
2953250_0003.png
3
måde, som hvis besparelsen var opstået i el- eller varmefor-
syningsvirksomheden.
En el- eller varmeproduktionsvirksomhed vil således
fortsat kunne lægge en sparet værdi for f.eks. erhvervel-
se af CO
2
-kvoter til varmeprisen, selvom det er virksom-
hedens varmeaftagere, som måtte afholde udgifterne uden
CO
2
-fangst. Hvor en el- eller varmeforsyningsvirksomhed
f.eks. ville have behov for et bestemt antal CO
2
-kvoter, som
denne uden CO
2
-fangst ville få overført fra sin varmeafta-
ger eller sine varmeaftagere, vil el- eller varmeforsynings-
virksomhed kunne lægge værdien af disse CO
2
-kvoter på
varmeprisen. Virksomheden vil i den forbindelse skulle an-
vende den metode til fastsættelse af CO
2
-kvoternes værdi,
som følger af regler fastsat i medfør af den foreslåede § 6,
stk. 2.
Der vil evt. kunne være behov for, at varmeaftagerne op-
lyser el- eller varmeforsyningsvirksomheden om omfanget
af den besparelse, som disse vil opnå som følge af CO
2
-
fangst. El- og varmeforsyningsvirksomheden vil evt. kunne
indgå nærmere aftale med varmeaftagerne om, hvordan ud-
vekslingen af oplysninger bedst kan finde sted.
Sparede udgifter, som er opstået hos en varmeaftager, vil
skulle behandles på samme måde, som udgifterne ville blive
behandlet uden CO
2
-fangst. Det vil f.eks. sige, at affaldsvar-
meprisloftet vil kunne have betydning for, om værdien af
den sparede udgifter vil kunne lægges på varmeprisen.
Med stk. 1, 3. pkt., foreslås det, at værdien vil skulle
indgå i beregningen af støttebeløbet.
Den foreslåede bestemmelse vil medvirke til at sikre, at
omkostninger til CO
2
-fangst ikke overvæltes på varmefor-
brugerne. Dette vil være i overensstemmelse med
Aftale om
en køreplan for fangst, transport og lagring af CO
2
(Anden
del af en samlet CCS-strategi)
af 14. december 2021, hvor-
efter modellen for CO
2
-fangst i forsyningssektoren vil skul-
le understøtte, at omkostninger ved etablering af CCS ikke
overvæltes på varme- og affaldsforbrugere. Ved CCS forstås
Carbon Capture and Storage (CO
2
-fangst og -lagring). Dette
følger også senest af
Aftale om langsigtede rammevilkår for
CO
2
-fangst i forsyningssektoren
(herefter »aftalen«), hvoraf
det fremgår, at det bl.a. er formålet med aftalen at minimere
risikoen for, at omkostningerne for CO
2
-fangst i forsynings-
sektoren overvæltes på forbrugerne.
Herudover vil tilføjelserne medvirke til at sikre, at stats-
støtteretten overholdes ved at sikre, at varmekunderne ikke
som følge af statsstøttet CO
2
-fangst opnår en indirekte for-
del.
Endelig vil tilføjelsen medvirke til at sikre, at sparede
udgifter vil kunne anvendes til at finansiere CO
2
-fangst.
Herudover er der i bestemmelsen foretaget enkelte sprog-
lige ændringer og tilpasninger.
Til nr. 2
Det følger af varmeforsyningslovens § 2 f, stk. 1, og
af bekendtgørelse nr. 795 af 2. juni 2022 om kommuners
deltagelse i anden virksomhed, som har nær tilknytning
til virksomhed efter varmeforsyningsloven, at en kommune
kan deltage i CO
2
-fangstvirksomhed i forbindelse med var-
meproduktions- og kraftvarmeproduktionsanlæg omfattet af
egen varmeforsyningsvirksomhed. Af § 2 f, stk. 4, i varme-
forsyningsloven fremgår det, at en kommune ikke kan yde
tilskud til eller stille garanti for tilknyttet virksomhed. Der
er således i reglerne i varmeforsyningsloven taget stilling
til, hvorvidt en kommune kan yde tilskud til CO
2
-fangst,
hvilket ikke er tilfældet.
Det følger endvidere af elforsyningslovens § 4, stk. 2, og
af bekendtgørelse nr. 1133 af 27. november 2008 om kom-
muners og Energinet.dk’s deltagelse i anden virksomhed,
som har nær tilknytning til deres hovedvirksomhed efter
elforsyningsloven som ændret ved bekendtgørelse nr. 800
af 2. juni 2022, at en kommune kan deltage i CO
2
-fangstvir-
komhed i forbindelse med elproduktionsanlæg omfattet af
egen hovedvirksomhed. Der findes ikke i elforsyningsloven
bestemmelser om kommuners tilskud til CO
2
-fangst som
tilknyttet aktivitet.
Det har i § 10, stk. 2, været foreslået, at en kommune
højst vil kunne indskyde kapital efter stk. 1 for den del af
CO
2
-fangstvirksomheden, som kommunen ejer eller efter
kapitalindskuddet vil komme til at eje.
Det foreslås i § 10 at stk. 2 affattes: »Et kommunalt
kapitalindskud efter stk. 1 skal på indskudstidspunktet som
minimum modsvares af en tilsvarende kommunal ejerandel
af CO
2
-fangstvirksomheden.«
Det foreslåede § 10, stk. 2, vil erstatte det oprindeligt
foreslåede § 10, stk. 2.
Med den foreslåede bestemmelse vil det følge, at en
kommune, hvor denne indskyder kapital i en CO
2
-fangst-
virksomhed, vil skulle opnå en øget værdi af ejerandele i
virksomheden, som svarer til kapitalindskuddet. Afhængigt
af, om flere ejere skyder kapital ind samtidig, kan det ske
ved, at værdien af kommunens eksisterende ejerandele i
virksomheden stiger, eller ved at kommunen får en øget
ejerandel af virksomheden. Vurderingen af, hvor stor en
ejerandel der vil modsvare kommunens kapitalindskud, vil
skulle foretages på det tidspunkt, hvor kapitalindskuddet
finder sted.
Bestemmelsen vil både gælde, hvor kommunen indsky-
der kapital i forbindelse med etableringen af CO
2
-fangst-
virksomheden og ved evt. efterfølgende kapitalindskud, men
vurderingen af størrelsen på den krævede kommunale ejer-
andel vil skulle foretages for det enkelte kapitalindskud hver
for sig. Der vil således potentielt kunne være forskel over tid
på, hvor stor en ejerandel i virksomheden en kommune vil
skulle opnå med et bestemt kapitalindskud.
Bestemmelsen vil ikke hindre, at kommunens ejerandel
af CO
2
-fangstvirksomheden er højere end kommunens kapi-
talindskud i virksomheden.
Der påtænkes ikke med den foreslåede bestemmelse at
ændre indholdsmæssigt i § 10, stk. 2, men alene at gøre
den foreslåede bestemmelse tydeligere for at medvirke til at
undgå evt. misforståelser.
Den foreslåede bestemmelse vil fortsat være i overens-
stemmelse med
Aftale om langsigtede rammevilkår for CO
2
-
L 77 - 2024-25 - Bilag 5: 1. udkast til betænkning
2953250_0004.png
4
fangst i forsyningssektoren
af 7. februar 2024, hvoraf det
følger, at kommunerne skal kunne bære risiko uanset anlæg-
gets størrelse i form af indskud af egenkapital i fangstanlæg-
get.
Til nr. 3
Det har i § 12, stk. 6, 2. pkt., været foreslået, at indberet-
ningen efter 1. pkt. vil skulle angive en beregnet forrentning
af rådighedsbeløbet fra de enkelte rådighedsdatoer og frem
til den 1. november i indberetningsåret, hvor der efter stk.
10 vil skulle ske reduktion i kommunens statstilskud efter
lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommu-
ner.
Det foreslås i § 12, stk. 6, 2. pkt., at ændre: »stk. 10« til:
»stk. 9, 2. pkt.«
Henvisningen i § 12, stk. 6, 2. pkt., til stk. 10, har ikke
været korrekt, idet den rette henvisning vil være til § stk.
9. Med den foreslåede ændring indsættes den korrekte hen-
visning til stk. 9, 2. pkt.
Der er ikke med den foreslåede ændring tale om en ind-
holdsmæssig ændring, men alene om en lovteknisk ændring.
Til nr. 4
Det har i § 12, stk. 7, 1. pkt., været foreslået, at kommu-
ner ved indberetning efter stk. 5 af vederlag ved afståelse
af ejerandele i virksomheder omfattet af stk. 1 vil kunne fra-
trække beløb, som i medfør af den foreslåede bestemmelse i
§ 13, stk. 1 eller 6, har ført eller samtidig fører til reduktion i
kommunernes statstilskud i medfør af stk. 9.
Det foreslås i § 12, stk. 7, 1. pkt., efter »stk. 9« at indsæt-
te: », 2. pkt.«
Henvisningen i § 12, stk. 7, 1. pkt., til stk. 9, har ikke
været fyldestgørende, og den præcise henvisning vil i stedet
være til § stk. 9, 2. pkt. Med den foreslåede ændring indsæt-
tes den korrekte henvisning.
Der er ikke med den foreslåede ændring tale om en ind-
holdsmæssig ændring, men alene om en lovteknisk ændring.
Til nr. 5
Det har i § 20, stk. 1, 1. pkt., været foreslået, at konsta-
terer Forsyningstilsynet i sit tilsyn efter det foreslåede §
17, stk. 1, at en virksomhed ikke overholder kravene i de
foreslåede § 6, stk. 1, 1. pkt., § 7, stk. 1 eller 2, § 11, stk.
1, eller §§ 12 og 13 eller regler udstedt i medfør af § 6, stk.
2, § 7, stk. 3, § 11, stk. 2, eller § 14, vil Forsyningstilsynet
kunne påbyde overholdelse af det pågældende krav inden
for en fastsat frist, og når det er relevant pålægge krav om
tilbagebetaling.
Det foreslås i § 20, stk. 1, 1. pkt., efter »en virksomhed«
at indsætte: »eller en kommune«, og at »overholdelse af«
ændres til: »virksomheden eller kommunen at overholde«.
Det foreslås at tilføje en kommune til bestemmelsen, idet
det vil være en kommune, som har pligt til at overholde
kravene i de foreslåede bestemmelser i §§ 12 og 13. Det
vil således ikke være fyldestgørende i bestemmelsen alene
at nævne, at Forsyningstilsynet vil kunne træffe afgørelse,
hvor en virksomhed ikke har overholdt kravene i de nævnte
bestemmelser.
Med tilføjelsen af kommuner til bestemmelsen bliver det
tydeligt, at Forsyningstilsynet også vil kunne træffe afgørel-
ser over for kommuner, hvor disse ikke måtte have over-
holdt kravene i §§ 12 eller 13.
Herudover vil der med den foreslåede bestemmelse alene
være tale om en sproglig ændring af bestemmelsens ordlyd.
Til nr. 6
Det er med § 20, stk. 2, foreslået, at klima-, energi- og
forsyningsministeren ved sit tilsyn efter § 17, stk. 2, ved
manglende overholdelse af § 5, stk. 1, vil kunne påbyde
overholdelse af § 5, stk. 1, inden for en fastsat frist.
Det foreslås i § 20, stk. 2, at ændre »overholdelse af« til:
»virksomheden at overholde«.
Den foreslåede bestemmelse vil ikke medføre en ind-
holdsmæssig ændring, idet der alene er tale om en sproglig
ændring af bestemmelsens ordlyd.
Til nr. 7
Det er med § 29, nr. 7, foreslået i varmeforsyningslovens
§ 20 a, stk. 1, at har der i forbindelse med varmeproduktion
været foretaget CO
2
-fangst i medfør af lov om CO
2
-fangst-
aktiviteter i forsyningssektoren, kan kollektive varmeforsy-
ningsanlæg omfattet af § 2, stk. 1, og kraft-varme-anlæg
med en eleffekt over 25 MW med henblik på finansiering
af CO
2
-fangstaktiviteter lægge en værdi efter regler udstedt
i medfør af stk. 3 til prisen for de i § 20, stk. 1, nævnte
ydelser, der svarer til de nødvendige udgifter til erhvervelse
af CO
2
-kvoter og betaling af afgifter, som anlægget ville
kunne indregne i prisen efter § 20, stk. 1, hvis der ved var-
meproduktionen ikke var foretaget CO
2
-fangst og -lagring.
Det foreslås i den under § 29, nr. 7, foreslåede § 20 a, stk.
1, efter »anlægget« at tilføje: »eller dennes varmeaftagere«.
Det foreslås at tilføje til bestemmelsen, at der vil kun-
ne opkræves de sparede udgifter, som el- eller varmeforsy-
ningsvirksomheden eller dennes varmeaftagere ville kunne
indregne i varmeprisen efter varmeforsyningsloven, hvis der
ikke var foretaget CO
2
-fangst.
Det vil således følge af bestemmelsen, at også i de si-
tuationer, hvor en besparelse i udgifterne til erhvervelse af
CO
2
-kvoter eller betaling af afgifter i tilfælde af CO
2
-fangst
vil opstå hos el- eller varmeforsyningsvirksomhedens var-
meaftagere, vil el- eller varmeforsyningsvirksomheden skul-
le lægge værdien på varmeprisen på samme måde, som hvis
besparelsen var opstået i el- eller varmeforsyningsvirksom-
heden.
En el- eller varmeproduktionsvirksomhed vil således
fortsat kunne lægge en sparet værdi for f.eks. erhvervel-
se af CO
2
-kvoter til varmeprisen, selvom det er virksom-
hedens varmeaftagere, som måtte afholde udgifterne uden
CO
2
-fangst. Hvor en el- eller varmeforsyningsvirksomhed
f.eks. ville have behov for et bestemt antal CO
2
-kvoter, som
denne uden CO
2
-fangst ville få overført fra sin varmeafta-
ger eller sine varmeaftagere, vil el- eller varmeforsynings-
virksomhed kunne lægge værdien af disse CO
2
-kvoter på
varmeprisen. Virksomheden vil i den forbindelse skulle an-
vende den metode til fastsættelse af CO
2
-kvoternes værdi,
L 77 - 2024-25 - Bilag 5: 1. udkast til betænkning
2953250_0005.png
5
som følger af regler fastsat i medfør af den foreslåede be-
stemmelse i varmeforsyningslovens § 20 a, stk. 3.
Der vil evt. kunne være behov for, at varmeaftagerne op-
lyser el- eller varmeforsyningsvirksomheden om omfanget
af den besparelse, som disse vil opnå som følge af CO
2
-
fangst. El- og varmeforsyningsvirksomheden vil evt. kunne
indgå nærmere aftale med varmeaftagerne om, hvordan ud-
vekslingen af oplysninger bedst kan finde sted.
Sparede udgifter, som er opstået hos en varmeaftager, vil
skulle behandles på samme måde, som udgifterne ville blive
behandlet uden CO
2
-fangst. Det vil f.eks. sige, at affaldsvar-
meprisloftet vil kunne have betydning for, om værdien af
den sparede udgifter vil kunne lægges på varmeprisen.
Den foreslåede tilføjelse vil medvirke til at sikre, at
sparede udgifter vil kunne anvendes til at finansiere CO
2
-
fangst.
Til nr. 8
Det er med § 29, nr. 7, foreslået i varmeforsyningslovens
§ 20 a, stk. 2, at en virksomhed, som driver et fremførings-
anlæg omfattet af § 2, stk. 1, nr. 2, højst samlet vil kunne
lægge en værdi til prisen for de i § 20, stk. 1, nævnte ydel-
ser, der svarer til den værdi, som det kollektive varmeforsy-
ningsanlæg eller kraft-varme-anlægget med en eleffekt over
25 MW har tillagt prisen efter stk. 1 eller efter regler i lov
om CO
2
-fangstaktiviteter i forsyningssektoren.
Det foreslås i den under § 29, nr. 7, foreslåede § 20 a, stk.
2, at ændre »til prisen« til: »på prisen«.
Det foreslåede bestemmelse vil ikke medføre indholds-
mæssige ændringer, idet der alene er tale om sproglige æn-
dringer af bestemmelsens ordlyd.
Til nr. 9
Det foreslås i § 30 efter nr. 2 at indsætte et nyt nr. hvoref-
ter det i elforsyningslovens § 4 a, stk. 10, der bliver stk. 11,
foreslås at ændre »stk. 9« til: »stk. 10«.
Den foreslåede bestemmelse er en konsekvensændring
som følge af den foreslåede indsættelse af et nyt stk. 9 i § 4
a, jf. § 30, nr. 2, i det fremsatte lovforslag. Indsættelsen af et
nyt stk. 9 vil medføre, at § 4 a, stk. 9 og 10 bliver til stk. 10
og 11, og den rette henvisning i stk. 11 herefter vil være til
stk. 10.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 6. november 2024 og var
til 1. behandling den 27. november 2024. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Klima-, Energi-
og Forsyningsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i [2] møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og klima-, energi- og forsyningsministeren
sendte den 31. maj 2024 dette udkast til udvalget, jf. KEF
alm. del – bilag 300. Den 6. november 2024 sendte kli-
ma-, energi- og forsyningsministeren høringssvarene og et
høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt [4] bilag på lovfor-
slaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet [4] spørgsmål
til klima-, energi- og forsyningsministeren til skriftlig besva-
relse, som ministeren har besvaret.
Anne Paulin (S) Ida Auken (S) Jesper Petersen (S) Lea Wermelin (S) Mette Reissmann (S) Per Husted (S)
Rasmus Horn Langhoff (S)
fmd.
Bjarne Laustsen (S) Kasper Roug (S) Linea Søgaard-Lidell (V) Lars Christian Lilleholt (V)
Kim Valentin (V) Christian Friis Bach (V) Karin Liltorp (M) Henrik Frandsen (M) Dennis Flydtkjær (DD)
Kristian Bøgsted (DD) Steffen W. Frølund (LA) Steffen Larsen (LA) Frederik Bloch Münster (KF) Dina Raabjerg (KF)
Kim Edberg Andersen (DD) Nick Zimmermann (DF) Signe Munk (SF) Carl Valentin (SF) Anne Valentina Berthelsen (SF)
Søren Egge Rasmussen (EL) Samira Nawa (RV) Torsten Gejl (ALT)
nfmd.
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Liberal Alliance (LA)
50
24
15
15
15
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Alternativet (ALT)
Siumut (SIU)
Inuit Ataqatigiit (IA)
7
6
5
1
1
L 77 - 2024-25 - Bilag 5: 1. udkast til betænkning
2953250_0006.png
6
Moderaterne (M)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
13
10
9
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
1
1
6