Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2024-25
L 77 Bilag 4
Offentligt
Ændringsforslag
Af
klima-, energi- og forsyningsministeren:
Til § 6
1)
Stk. 1
affattes således:
»Modtager
en virksomhed statslig støtte til CO
2
-fangstaktiviteter på et el- eller varmeprodukti-
onsanlæg, hvorfra der leveres opvarmet vand og damp, skal den virksomhed, der ejer el- eller var-
meproduktionsanlægget lægge en værdi på priserne for levering af opvarmet vand og damp i med-
før af lov om varmeforsyning. Værdien skal svare til de nødvendige udgifter til erhvervelse af CO
2
-
kvoter og til betaling af afgifter, som virksomheden eller dennes varmeaftagere ville kunne indregne
i prisen, hvis der ved varmeproduktionen ikke var foretaget CO
2
-fangst. Værdien skal indgå i bereg-
ningen af støttebeløbet.«
[Besparelse hos varmeaftagere og konsekvensændring]
Til § 10
2)
Stk. 2
affattes således:
»Stk. 2.
Et kommunalt kapitalindskud efter stk. 1 skal på indskudstidspunktet som minimum
modsvares af en tilsvarende kommunal ejerandel af CO
2
-fangstvirksomheden.«
[Kommunens ejerandel ved kapitalindskud]
Til § 12
3)
I
stk. 6, 2. pkt.,
ændres: »stk. 10« til: »stk. 9, 2. pkt.«
[Lovteknisk ændring]
4)
I
stk. 7, 1. pkt.,
indsættes efter »stk. 9«: », 2. pkt.«
[Lovteknisk ændring]
Til § 20
5)
I
stk. 1, 1. pkt.,
indsættes efter »en virksomhed«: »eller en kommune«, og »overholdelse af« æn-
dres til: »virksomheden eller kommunen at overholde«.
[Afgørelser over for kommuner og sproglig ændring]
6)
I
stk. 2
ændres »overholdelse af« til: »virksomheden at overholde«.
[Sproglig ændring]
L 77 - 2024-25 - Bilag 4: Ændringsforslag, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
Til § 29
7)
I den under
nr. 7
foreslåede
§ 20 a
ændres i
stk. 1
»til prisen« til: »på prisen«, og efter »anlægget«
indsættes: »eller dennes varmeaftagere«.
[Sproglig ændring og besparelse hos varmeaftager]
8)
I den under
nr. 7
foreslåede
§ 20 a
ændres i
stk. 2
»til prisen« til: »på prisen«.
Til § 30
9)
Efter nr. 2 indsættes:
»01.
I
§ 4 a, stk. 10,
der bliver stk. 11, ændres »stk. 9« til: »stk. 10«.
[Lovteknisk ændring]
Bemærkninger
Til nr. 1
Der findes ikke gældende regler om, at virksomheder, der ejer et el- eller varmeproduktionsanlæg,
skal lægge værdien af sparede udgifter til erhvervelse af CO
2
-kvoter eller betaling af afgifter på var-
meprisen i varmeforsyningsloven.
Det har i § 6, stk. 1, været foreslået, at modtager
en virksomhed statslig støtte til CO
2
-fangstaktivite-
ter på et el- eller varmeproduktionsanlæg, hvorfra der leveres opvarmet vand og damp, vil den virk-
somhed, der ejer el- eller varmeproduktionsanlægget skulle lægge en værdi til priserne for levering
af opvarmet vand og damp i medfør af lov om varmeforsyning, der svarer til de nødvendige udgifter
til erhvervelse af CO
2
-kvoter og til betaling af afgifter, som anlægget ville kunne indregne i prisen,
hvis der ved varmeproduktionen ikke var foretaget CO
2
-fangst. Værdien skal indgå i beregningen af
støttebeløbet.
Det foreslås, at § 6, stk. 1, affattes således:
»Modtager
en virksomhed statslig støtte til CO
2
-fangst-
aktiviteter på et el- eller varmeproduktionsanlæg, hvorfra der leveres opvarmet vand og damp, skal
den virksomhed, der ejer el- eller varmeproduktionsanlægget lægge en værdi på priserne for leve-
ring af opvarmet vand og damp i medfør af lov om varmeforsyning. Værdien skal svare til de nød-
vendige udgifter til erhvervelse af CO
2
-kvoter og til betaling af afgifter, som virksomheden eller
dennes varmeaftagere ville kunne indregne i prisen, hvis der ved varmeproduktionen ikke var fore-
taget CO
2
-fangst. Værdien skal indgå i beregningen af støttebeløbet.«
Det foreslåede § 6, stk. 1, vil erstatte det oprindeligt foreslåede § 6, stk. 1. Bestemmelsen er af lov-
tekniske grunde foreslået opdelt i flere pkt.
L 77 - 2024-25 - Bilag 4: Ændringsforslag, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
Det foreslås med bestemmelsen i stk. 1, 1. pkt., at modtager en virksomhed statslig støtte til CO
2
-
fangstaktiviteter på et el- eller varmeproduktionsanlæg, hvorfra der leveres opvarmet vand og damp,
vil den virksomhed, der ejer el- eller varmeproduktionsanlægget skulle lægge en værdi på priserne
for levering af opvarmet vand og damp i medfør af lov om varmeforsyning.
Tillægget på varmeprisen af værdien af sparede udgifter vil skulle ske inden for rammerne af var-
meforsyningsloven. Det vil betyde, at værdien af de sparede udgifter, hvor det vil være relevant, vil
skulle behandles på samme måde som andre udgifter, som opkræves i medfør af varmeforsyningslo-
vens prisbestemmelse i § 20, stk. 1. Det vil f.eks. for affaldsforbrændingsanlæg betyde, at værdien
af de sparede udgifter, hvor det er relevant i henhold til varmeforsyningsloven, vil skulle holdes in-
den for det affaldsvarmeprisloft, som der udstedes regler om i medfør af varmeforsyningslovens §
20, stk. 4, på samme måde, som hvis udgifterne til erhvervelse af CO
2
-kvoter og til betaling for af-
gifter efter varmeforsyningslovens § 20, stk. 1, uden CO
2
-fangst ville skulle holdes inden for det
nævnte prisloft.
Tilsvarende vil være gældende for så vidt angår den foreslåede bestemmelse i varmeforsyningslo-
vens § 20 a, jf. lovforslagets § 29, nr. 7, som fastsætter, at kollektive varmeforsyningsanlæg og
kraftvarmeanlæg med en eleffekt over 25 MW uden for statsstøttetilfælde vil kunne lægge værdien
af sparede udgifter på varmeprisen ved CO
2
-fangst.
Der stilles i den foreslåede bestemmelse krav om, at el- eller varmeforsyningsvirksomheden af hen-
syn til statsstøttereglerne vil skulle opkræve værdien af de sparede udgifter, som skyldes statsstøttet
CO
2
-fangst. Det skyldes, at tildeling af statsstøtte til CO
2
-fangst ikke må risikere at føre til, at var-
meprisen falder, idet det vil kunne medvirke til at skabe en indirekte fordel for varmekunder i strid
med statsstøttereglerne. Støtten vil i stedet skulle gå til finansiering af CO
2
-fangst.
Reglerne om et affaldsvarmeprisloft ses ikke i sig selv at være en hindring for, at virksomheden vil
kunne opfylde kravet om at opkræve værdien af de sparede udgifter. Da værdien af de sparede ud-
gifter vil skulle behandles på samme måde, som udgifterne ville skulle behandles uden CO
2
-fangst,
vil el- eller varmeproduktionsvirksomheden i forhold til prisloftet herudover ikke være stillet ander-
ledes med CO
2
-fangst end i en situation uden CO
2
-fangst.
I stk. 1, 2. pkt., foreslås det, at værdien efter 1. pkt. vil skulle svare til de nødvendige udgifter til er-
hvervelse af CO
2
-kvoter og til betaling af afgifter, som virksomheden eller dennes varmeaftagere
ville kunne indregne i prisen, hvis der ved varmeproduktionen ikke var foretaget CO
2
-fangst.
Det foreslås i bestemmelsen, at der vil skulle opkræves de sparede udgifter, som el- eller varmefor-
syningsvirksomheden eller dennes varmeaftagere ville kunne indregne i varmeprisen efter varme-
forsyningsloven, hvis der ikke var foretaget CO
2
-fangst. Det vil således følge af bestemmelsen, at
også i de situationer, hvor en besparelse i udgifterne til erhvervelse af CO
2
-kvoter eller betaling af
L 77 - 2024-25 - Bilag 4: Ændringsforslag, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
afgifter i tilfælde af CO
2
-fangst vil opstå hos el- eller varmeforsyningsvirksomhedens varmeafta-
gere, vil el- eller varmeforsyningsvirksomheden skulle lægge værdien på varmeprisen på samme
måde, som hvis besparelsen var opstået i el- eller varmeforsyningsvirksomheden.
En el- eller varmeproduktionsvirksomhed vil således fortsat kunne lægge en sparet værdi for f.eks.
erhvervelse af CO
2
-kvoter til varmeprisen, selvom det er virksomhedens varmeaftagere, som måtte
afholde udgifterne uden CO
2
-fangst. Hvor en el- eller varmeforsyningsvirksomhed f.eks. ville have
behov for et bestemt antal CO
2
-kvoter, som denne uden CO
2
-fangst ville få overført fra sin varmeaf-
tager eller sine varmeaftagere, vil el- eller varmeforsyningsvirksomhed kunne lægge værdien af
disse CO
2
-kvoter på varmeprisen. Virksomheden vil i den forbindelse skulle anvende den metode til
fastsættelse af CO
2
-kvoternes værdi, som følger af regler fastsat i medfør af den foreslåede § 6, stk.
2.
Der vil evt. kunne være behov for, at varmeaftagerne oplyser el- eller varmeforsyningsvirksomhe-
den om omfanget af den besparelse, som disse vil opnå som følge af CO
2
-fangst. El- og varmeforsy-
ningsvirksomheden vil evt. kunne indgå nærmere aftale med varmeaftagerne om, hvordan udveks-
lingen af oplysninger bedst kan finde sted.
Sparede udgifter, som er opstået hos en varmeaftager, vil skulle behandles på samme måde, som ud-
gifterne ville blive behandlet uden CO
2
-fangst. Det vil f.eks. sige, at affaldsvarmeprisloftet vil
kunne have betydning for, om værdien af den sparede udgifter vil kunne lægges på varmeprisen.
Med stk. 1, 3. pkt., foreslås det, at værdien vil skulle indgå i beregningen af støttebeløbet.
Den foreslåede bestemmelse vil medvirke til at sikre, at omkostninger til CO
2
-fangst ikke overvæl-
tes på varmeforbrugerne. Dette vil være i overensstemmelse med
Aftale om en køreplan for fangst,
transport og lagring af CO
2
(Anden del af en samlet CCS-strategi)
af 14. december 2021, hvorefter
modellen for CO
2
-fangst i forsyningssektoren vil skulle understøtte, at omkostninger ved etablering
af CCS ikke overvæltes på varme- og affaldsforbrugere. Ved CCS forstås Carbon Capture and
Storage (CO
2
-fangst og -lagring). Dette følger også senest af
Aftale om langsigtede rammevilkår for
CO
2
-fangst i forsyningssektoren
(herefter ”aftalen”), hvoraf det fremgår, at det bl.a. er formålet med
aftalen at minimere risikoen for, at omkostningerne for CO
2
-fangst i forsyningssektoren overvæltes
på forbrugerne.
Herudover vil tilføjelserne medvirke til at sikre, at statsstøtteretten overholdes ved at sikre, at var-
mekunderne ikke som følge af statsstøttet CO
2
-fangst opnår en indirekte fordel.
Endelig vil tilføjelsen medvirke til at sikre, at sparede udgifter vil kunne anvendes til at finansiere
CO
2
-fangst.
Herudover er der i bestemmelsen foretaget enkelte sproglige ændringer og tilpasninger.
L 77 - 2024-25 - Bilag 4: Ændringsforslag, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
Til nr. 2
Det følger af varmeforsyningslovens § 2 f, stk. 1, og af bekendtgørelse nr. 795 af 2. juni 2022 om
kommuners deltagelse i anden virksomhed, som har nær tilknytning til virksomhed efter varmefor-
syningsloven, at en kommune kan deltage i CO
2
-fangstvirksomhed i forbindelse med varmeproduk-
tions- og kraftvarmeproduktionsanlæg omfattet af egen varmeforsyningsvirksomhed. Af § 2 f, stk.
4, i varmeforsyningsloven fremgår det, at en kommune ikke kan yde tilskud til eller stille garanti for
tilknyttet virksomhed. Der er således i reglerne i varmeforsyningsloven taget stilling til, hvorvidt en
kommune kan yde tilskud til CO
2
-fangst, hvilket ikke er tilfældet.
Det følger endvidere af elforsyningslovens § 4, stk. 2, og af bekendtgørelse nr. 1133 af 27. novem-
ber 2008 om kommuners
og Energinet.dk’s deltagelse i anden virksomhed, som har nær tilknytning
til deres hovedvirksomhed efter elforsyningsloven som ændret ved bekendtgørelse nr. 800 af 2. juni
2022, at en kommune kan deltage i CO
2
-fangstvirkomhed i forbindelse med elproduktionsanlæg
omfattet af egen hovedvirksomhed. Der findes ikke i elforsyningsloven bestemmelser om kommu-
ners tilskud til CO
2
-fangst som tilknyttet aktivitet.
Det har i § 10, stk. 2, været foreslået, at en kommune højst vil kunne indskyde kapital efter stk. 1
for den del af CO
2
-fangstvirksomheden, som kommunen ejer eller efter kapitalindskuddet vil
komme til at eje.
Det foreslås i § 10 at stk. 2 affattes: »Et kommunalt kapitalindskud efter stk. 1 skal på indskudstids-
punktet som minimum modsvares af en tilsvarende kommunal ejerandel af CO
2
-fangstvirksomhe-
den.«
Det foreslåede § 10, stk. 2, vil erstatte det oprindeligt foreslåede § 10, stk. 2.
Med den foreslåede bestemmelse vil det følge, at en kommune, hvor denne indskyder kapital i en
CO
2
-fangstvirksomhed, vil skulle opnå en øget værdi af ejerandele i virksomheden, som svarer til
kapitalindskuddet. Afhængigt af, om flere ejere skyder kapital ind samtidig, kan det ske ved, at vær-
dien af kommunens eksisterende ejerandele i virksomheden stiger, eller ved at kommunen får en
øget ejerandel af virksomheden. Vurderingen af, hvor stor en ejerandel der vil modsvare kommu-
nens kapitalindskud, vil skulle foretages på det tidspunkt, hvor kapitalindskuddet finder sted.
Bestemmelsen vil både gælde, hvor kommunen indskyder kapital i forbindelse med etableringen af
CO
2
-fangstvirksomheden og ved evt. efterfølgende kapitalindskud, men vurderingen af størrelsen
på den krævede kommunale ejerandel vil skulle foretages for det enkelte kapitalindskud hver for
sig. Der vil således potentielt kunne være forskel over tid på, hvor stor en ejerandel i virksomheden
en kommune vil skulle opnå med et bestemt kapitalindskud.
Bestemmelsen vil ikke hindre, at kommunens ejerandel af CO
2
-fangstvirksomheden er højere end
kommunens kapitalindskud i virksomheden.
L 77 - 2024-25 - Bilag 4: Ændringsforslag, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
Der påtænkes ikke med den foreslåede bestemmelse at ændre indholdsmæssigt i § 10, stk. 2, men
alene at gøre den foreslåede bestemmelse tydeligere for at medvirke til at undgå evt. misforståelser.
Den foreslåede bestemmelse vil fortsat være i overensstemmelse med
Aftale om langsigtede ramme-
vilkår for CO
2
-fangst i forsyningssektoren
af 7. februar 2024, hvoraf det følger, at kommunerne skal
kunne bære risiko uanset anlæggets størrelse i form af indskud af egenkapital i fangstanlægget.
Til nr. 3
Det har i § 12, stk. 6, 2. pkt., været foreslået, at indberetningen efter 1. pkt. vil skulle angive en be-
regnet forrentning af rådighedsbeløbet fra de enkelte rådighedsdatoer og frem til den 1. november i
indberetningsåret, hvor der efter stk. 10 vil skulle ske reduktion i kommunens statstilskud efter lov
om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner.
Det foreslås i § 12, stk. 6, 2. pkt., at ændre: »stk. 10« til: »stk. 9, 2. pkt.«
Henvisningen i § 12, stk. 6, 2. pkt., til stk. 10, har ikke været korrekt, idet den rette henvisning vil
være til § stk. 9. Med den foreslåede ændring indsættes den korrekte henvisning til stk. 9, 2. pkt.
Der er ikke med den foreslåede ændring tale om en indholdsmæssig ændring, men alene om en lov-
teknisk ændring.
Til nr. 4
Det har i § 12, stk. 7, 1. pkt., været foreslået, at kommuner ved indberetning efter stk. 5 af vederlag
ved afståelse af ejerandele i virksomheder omfattet af stk. 1 vil kunne fratrække beløb, som i med-
før af den foreslåede bestemmelse i § 13, stk. 1 eller 6, har ført eller samtidig fører til reduktion i
kommunernes statstilskud i medfør af stk. 9.
Det foreslås i § 12, stk. 7, 1. pkt., efter »stk. 9« at indsætte: », 2. pkt.«
Henvisningen i § 12, stk. 7, 1. pkt., til stk. 9, har ikke været fyldestgørende, og den præcise henvis-
ning vil i stedet være til § stk. 9, 2. pkt. Med den foreslåede ændring indsættes den korrekte henvis-
ning.
Der er ikke med den foreslåede ændring tale om en indholdsmæssig ændring, men alene om en lov-
teknisk ændring.
L 77 - 2024-25 - Bilag 4: Ændringsforslag, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
Til nr. 5
Det har i § 20, stk. 1, 1. pkt., været foreslået, at konstaterer Forsyningstilsynet i sit tilsyn efter det
foreslåede § 17, stk. 1, at en virksomhed ikke overholder kravene i de foreslåede § 6, stk. 1, 1. pkt.,
§ 7, stk. 1 eller 2, § 11, stk. 1, eller §§ 12 og 13 eller regler udstedt i medfør af § 6, stk. 2, § 7, stk.
3, § 11, stk. 2, eller § 14, vil Forsyningstilsynet kunne påbyde overholdelse af det pågældende krav
inden for en fastsat frist, og når det er relevant pålægge krav om tilbagebetaling.
Det foreslås i § 20, stk. 1, 1. pkt., efter »en virksomhed« at indsætte: »eller en kommune«, og at
»overholdelse af« ændres til: »virksomheden eller kommunen at overholde«.
Det foreslås at tilføje en kommune til bestemmelsen, idet det vil være en kommune, som har pligt til
at overholde kravene i de foreslåede bestemmelser i §§ 12 og 13. Det vil således ikke være fyldest-
gørende i bestemmelsen alene at nævne, at Forsyningstilsynet vil kunne træffe afgørelse, hvor en
virksomhed ikke har overholdt kravene i de nævnte bestemmelser.
Med tilføjelsen af kommuner til bestemmelsen bliver det tydeligt, at Forsyningstilsynet også vil
kunne træffe afgørelser over for kommuner, hvor disse ikke måtte have overholdt kravene i §§ 12
eller 13.
Herudover vil der med den foreslåede bestemmelse alene være tale om en sproglig ændring af be-
stemmelsens ordlyd.
Til nr. 6
Det er med § 20, stk. 2, foreslået, at klima-, energi- og forsyningsministeren ved sit tilsyn efter § 17,
stk. 2, ved manglende overholdelse af § 5, stk. 1, vil kunne påbyde overholdelse af § 5, stk. 1, inden
for en fastsat frist.
Det foreslås i § 20, stk. 2, at ændre »overholdelse af« til: »virksomheden at overholde«.
Den foreslåede bestemmelse vil ikke medføre en indholdsmæssig ændring, idet der alene er tale om
en sproglig ændring af bestemmelsens ordlyd.
Til nr. 7
Det er med § 29, nr. 7, foreslået i varmeforsyningslovens § 20 a, stk. 1, at har der i forbindelse med
varmeproduktion været foretaget CO
2
-fangst i medfør af lov om CO
2
-fangstaktiviteter i forsynings-
sektoren, kan kollektive varmeforsyningsanlæg omfattet af § 2, stk. 1, og kraft-varme-anlæg med en
eleffekt over 25 MW med henblik på finansiering af CO
2
-fangstaktiviteter lægge en værdi efter reg-
ler udstedt i medfør af stk. 3 til prisen for de i § 20, stk. 1, nævnte ydelser, der svarer til de nødven-
L 77 - 2024-25 - Bilag 4: Ændringsforslag, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
dige udgifter til erhvervelse af CO
2
-kvoter og betaling af afgifter, som anlægget ville kunne ind-
regne i prisen efter § 20, stk. 1, hvis der ved varmeproduktionen ikke var foretaget CO
2
-fangst og -
lagring.
Det foreslås i den under § 29, nr. 7, foreslåede § 20 a, stk. 1, at ændre
»til prisen« til: »på prisen«,
og
efter »anlægget« at tilføje: »eller dennes varmeaftagere«.
Det foreslås at tilføje til bestemmelsen, at der vil kunne opkræves de sparede udgifter, som el- eller
varmeforsyningsvirksomheden eller dennes varmeaftagere ville kunne indregne i varmeprisen efter
varmeforsyningsloven, hvis der ikke var foretaget CO
2
-fangst.
Det vil således følge af bestemmelsen, at også i de situationer, hvor en besparelse i udgifterne til er-
hvervelse af CO
2
-kvoter eller betaling af afgifter i tilfælde af CO
2
-fangst vil opstå hos el- eller var-
meforsyningsvirksomhedens varmeaftagere, vil el- eller varmeforsyningsvirksomheden skulle
lægge værdien på varmeprisen på samme måde, som hvis besparelsen var opstået i el- eller varme-
forsyningsvirksomheden.
En el- eller varmeproduktionsvirksomhed vil således fortsat kunne lægge en sparet værdi for f.eks.
erhvervelse af CO
2
-kvoter til varmeprisen, selvom det er virksomhedens varmeaftagere, som måtte
afholde udgifterne uden CO
2
-fangst. Hvor en el- eller varmeforsyningsvirksomhed f.eks. ville have
behov for et bestemt antal CO
2
-kvoter, som denne uden CO
2
-fangst ville få overført fra sin varmeaf-
tager eller sine varmeaftagere, vil el- eller varmeforsyningsvirksomhed kunne lægge værdien af
disse CO
2
-kvoter på varmeprisen. Virksomheden vil i den forbindelse skulle anvende den metode til
fastsættelse af CO
2
-kvoternes værdi, som følger af regler fastsat i medfør af den foreslåede bestem-
melse i varmeforsyningslovens § 20 a, stk. 3.
Der vil evt. kunne være behov for, at varmeaftagerne oplyser el- eller varmeforsyningsvirksomhe-
den om omfanget af den besparelse, som disse vil opnå som følge af CO
2
-fangst. El- og varmeforsy-
ningsvirksomheden vil evt. kunne indgå nærmere aftale med varmeaftagerne om, hvordan udveks-
lingen af oplysninger bedst kan finde sted.
Sparede udgifter, som er opstået hos en varmeaftager, vil skulle behandles på samme måde, som ud-
gifterne ville blive behandlet uden CO
2
-fangst. Det vil f.eks. sige, at affaldsvarmeprisloftet vil
kunne have betydning for, om værdien af den sparede udgifter vil kunne lægges på varmeprisen.
Den foreslåede tilføjelse vil medvirke til at sikre, at sparede udgifter vil kunne anvendes til at finan-
siere CO
2
-fangst.
Herudover er der i bestemmelsen foretaget enkelte sproglige ændringer og tilpasninger, som ikke vil
medføre indholdsmæssige ændringer.
Til nr. 8
L 77 - 2024-25 - Bilag 4: Ændringsforslag, fra klima-, energi- og forsyningsministeren
Det er med § 29, nr. 7, foreslået i varmeforsyningslovens § 20 a, stk. 2, at en
virksomhed, som driver
et fremføringsanlæg omfattet af § 2, stk. 1, nr. 2, højst samlet vil kunne lægge en værdi til prisen for
de i § 20, stk. 1, nævnte ydelser, der svarer til den værdi, som det kollektive varmeforsyningsanlæg
eller kraft-varme-anlægget med en eleffekt over 25 MW har tillagt prisen efter stk. 1 eller efter regler
i lov om CO
2
-fangstaktiviteter i forsyningssektoren.
Det foreslås i den under § 29, nr. 7, foreslåede § 20 a, stk. 2, at ændre »til prisen« til: »på prisen«.
Den foreslåede bestemmelse vil ikke medføre indholdsmæssige ændringer, idet der alene er tale om
sproglige ændringer af bestemmelsens ordlyd.
Til nr. 9
Det foreslås i § 30 efter nr. 2 at indsætte et nyt nr. hvorefter det i elforsyningslovens § 4 a, stk. 10,
der bliver stk. 11, foreslås at ændre »stk. 9« til: »stk. 10«.
Den foreslåede bestemmelse er en konsekvensændring som følge af den foreslåede indsættelse af et
nyt stk. 9 i § 4 a, jf. § 30, nr. 2, i det fremsatte lovforslag. Indsættelsen af et nyt stk. 9 vil medføre,
at § 4 a, stk. 9 og 10 bliver til stk. 10 og 11, og den rette henvisning i stk. 11 herefter vil være til stk.
10.