Kirkeudvalget 2024-25
L 76
Offentligt
2949377_0001.png
Til biskopperne
Frederiksholms Kanal 2121
Frederiksholms Kanal
1220 København K
Postboks 2123
www.km.dk
1015 København K
www.km.dk
Telefon 3392 3390
e-post
[email protected]
Akt nr.: 408707
Kære biskopper
Jeg glæder mig til vores samarbejde om nogle af de meget vigtige opgaver, som
vi står overfor i det kommende folketingsår.
Blandt regeringens fokusområder er, at der i de senere år er sket en betydelig
stigning i statslige årsværk. Med offentliggørelsen i dag af finanslovforslaget for
2025 præsenterer regeringen derfor et oplæg til at fjerne statslig administra-
tion svarende til godt 1.000 årsværk i 2025. Det er årsværk på tværs af alle mi-
nisterområder og på tværs af landet, herunder også inden for By-, Land- og Kir-
keministeriets område. Med beslutningen følger også en beslutning om, at
nogle opgaver skal udføres mere enkelt eller falde helt bort.
På det folkekirkelige område knytter forenklingerne og opgavebortfaldene sig
primært til en decentralisering til jer biskopper af en række personaleadmini-
strative opgaver i forbindelse med præsters ansættelse og stadfæstelse samt
sager om ændring af sognestruktur. Herudover foreslås det at afskære klagead-
gangen til ministeriet over forskellige afgørelser truffet af biskopperne. Disse
tiltag betyder til sammen, at i alt 2,0 årsværk kan nedlægges i By-, Land- og Kir-
keministeriet.
Tiltagene vedrører i vidt omfang sager, som stifterne i forvejen udfører største-
delen af sagsbehandlingen ved, og hvor ministeriets sagsbehandling og afgø-
relse derfor udgør et ekstra, bureaukratisk led. Det er min opfattelse, at der
ikke er væsentlige negative konsekvenser ved, at biskopperne selv træffer af-
gørelse på baggrund af stiftsadministrationernes sagsbehandling på disse om-
råder. Tværtimod ser jeg det som udtryk for endnu et positivt skridt i forhold
til at forankre ansvar og afgørelseskompetence på en række områder i folkekir-
ken fremfor i et ministerium. I ved, at jeg er tilhænger af decentralisering, og
jeg mener, at disse ændringer vil give jer noget mere beslutningskraft og der-
med også øge den lokale forankring i folkekirken.
På den baggrund sender jeg på mandag den 2. september 2024 det vedlagte
lovforslag i høring. Lovforslaget skaber bl.a. den lovgivningsmæssige ramme
for decentralisering af visse administrative opgaver inden for folkekirken. Det
foreslås således bl.a., at den stedlige biskop fremover varetager opgaven med
stadfæstelse af valgmenighedspræster og deres medhjælpere, og at kirkemini-
steren bemyndiges til at overlade sin kompetence til at ansætte præster i folke-
kirken (bortset fra kongeligt udnævnte præster) og til at træffe
Dette akt nr. bedes oplyst ved
henvendelse til ministeriet
Dato: 30. august 2024
L 76 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om oversendelse af listen til udvalget og redegøre for, hvor hjemlen findes til at foretage disse uddelegeringer
2949377_0002.png
personaleadministrative afgørelser om tjenesteboliger for præster og provster
til en myndighed under By-, Land- og Kirkeministeriet. Derudover foreslås ind-
førelse af en bemyndigelse til at fastsætte nærmere regler om klageadgang for
afgørelser inden for folkekirkens ansættelses- og personaleområde.
Lovforslaget forventes fremsat i Folketinget den 6. november 2024 og forven-
tes at træde i kraft den 1. januar 2025.
Lovforslaget vil blive fulgt op af administrative reguleringer. Der vil i den for-
bindelse også blive udstedt administrativ regulering vedrørende decentralise-
ring af yderligere opgaver i folkekirken, herunder sager om ændring af sogne-
struktur og stadfæstelse af præster udsendt af Danske Sømands- og Udlands-
kirker, der ligeledes skal træde i kraft den 1. januar 2025. Endvidere vil afgø-
relse af sager om uansøgt afsked for overenskomstansatte præster samt den
forberedende sagsgang ifm. uansøgt afsked af tjenestemandsansatte præster og
tjenestemandsansatte kirkefunktionærer blive decentraliseret. Endelig vil bor-
geres og menighedsrådsmedlemmers klager ift. sager vedr. fx ansættelsespro-
cessen ifm. præsteansættelser og vedr. præstens udførelse af kirkelige handlin-
ger, herunder begravelsestaler, dåbssamtaler, tilrettelæggelse af konfirmatio-
ner m.v. blive afskåret gennem en praksisændring.
Jeg vil samtidig orientere jer om, at der også foreslås forenklinger og opgave-
bortfald på mit ressort som minister for byer og landdistrikter. Disse forslag
indgår ikke i ovennævnte lovforslag og administrative forskrifter på kirkemini-
sterens område. Forslag vedrørende planloven kræver forligskredsens opbak-
ning.
I regeringens oplæg indgår blandt andet et forslag om en fokusering af det
statslige tilsyn med kommunernes planlægning. Forslaget vil indebære, at det
statslige tilsyn med nationale interesser i lokalplaner, herunder stiftsøvrighe-
dens særskilte indsigelsesret i forhold til lokalplaner, ophører.
Den foreslåede ændring vil medføre, at statens tilsyn koncentreres om kommu-
neplaner og kommuneplantillæg, hvilket regeringen vurderer er det rigtige ni-
veau at bruge statslige tilsyns- og kontrolressourcer på.
Forslaget ændrer ikke på, at lokalplaner og vedtagelse af lokalplaner skal over-
holde planlovgivningens regler. Der bliver altså ikke lempet på lovgivningen
ifht., at man fremover må blokere ind- og udsyn til kirker i højere grad end i
dag. Hvis forslaget vedtages, vil kommunernes lokalplaner således fortsat
skulle tage højde for de nationale interesser i fx kulturarvs- og landskabsbeva-
relse, herunder ind- og udsyn til kirker. Og kommunernes lokalplaner vil fort-
sat skulle i offentlig høring, hvor stiftsøvrighederne fortsat vil kunne komme
med bemærkninger. Det er værd at notere sig, at nye udlæg til fx opstilling af
vindmøller helt overvejende vil forudsætte vedtagelse af en kommuneplan eller
et kommuneplantillæg, og at jeg som kirkeminister naturligvis vil bevare min
indsigelsesret over for kommuneplanlægning, hvis planlægningen ikke sikrer
ind- og udsyn til en kirke, samt at stiftsøvrighedens eventuelle bemærkninger
vil indgå i udøvelsen af denne indsigelsesret.
Akt nr.: 408707
Side 2
L 76 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om oversendelse af listen til udvalget og redegøre for, hvor hjemlen findes til at foretage disse uddelegeringer
2949377_0003.png
Jeg er opmærksom på, at ovenstående vil medføre behov for ændringer i sags-
behandlingen hos jer og i stiftsadministrationerne, og jeg vil derfor invitere jer
til et kort orienteringsmøde
over Teams på mandag den 2. september kl.
11-12.
På mødet deltager departementschefen og relevante afdelingschefer.
Med venlig hilsen
Akt nr.: 408707
Side 3
Morten Dahlin
Kopi til:
Stiftamtmændene