Islands Brygge 32D
2300 København S
Tlf. 3524 6000
STAR
Sagsnr. 24-2495
Vores ref. JSO/bho
Deres ref
Den 10. oktober 2024
Bemærkninger til høring over udkast til lovforslag om ændring af lov om
organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v.
FH takker for muligheden for at afgive høringssvar.
I Danmark har vi igennem årene nydt godt af den danske arbejdsmarkedsmodel. En udstrakt
grad af samarbejde og partsinddragelse i arbejdsmarkeds- og arbejdsmiljøpolitikken, der
skaber et stærkt fundament og sammenhængskraft mellem politiske løsninger og
arbejdsmarkedets virkelighed. Det er lovfæstet, at arbejdsmarkedets parter inddrages, så man
i samspil kan finde de rette løsninger på de udfordringer, der gælder på arbejdsmarkedet.
Både af regional og national karakter.
I dag er såvel Beskæftigelsesrådet, Arbejdsmiljørådet, Tilsynsrådet og de regionale
arbejdsmarkedsråds formål, sammensætning, opgaver og samspil med myndighederne fastsat
ved lov. Lovforslaget ændrer ved denne lovgivningsmæssige forpligtelse til at inddrage
arbejdsmarkedets parter. FH anerkender ønsket om at gentænke rådsstrukturen på
beskæftigelsesområdet, men af hensyn til at bevare et centralt element af den danske model,
finder FH det derfor helt afgørende, at lovforslaget ikke medfører en nedprioritering af
arbejdsmarkedets parters inddragelse på lokalt, regionalt og nationalt niveau.
FH er meget kritiske overfor den store grad af myndighedsbeføjelser, der er lagt op til i
lovforslaget. FH anerkender hensynet til en hurtig lovproces, men finder det problematisk
fremadrettet, at inddragelse af arbejdsmarkedets parter alene skal udmøntes administrativt på
bekendtgørelsesniveau. Det vil give den til en hver tid siddende minister, uden om Folketinget,
mulighed for administrativt at kunne beslutte, hvilken form rådene skal have, samt hvilke
opgaver rådene skal varetage. Derudover fastsættes det ikke i lovgivningen, hvilke af
arbejdsmarkedets parter, der skal inddrages.
Hvis det fastholdes, at inddragelsen af arbejdsmarkedets parter skal udmøntes på
bekendtgørelsesniveau, finder FH det afgørende, at der er i det fremadrettede
bekendtgørelsesudmøntningsarbejde sker en fortsat tæt inddragelse af arbejdsmarkedets
parter. FH finder, at lovteksten bør forpligte ministeren til at inddrage arbejdsmarkedets parter
tæt i udmøntningen af bekendtgørelserne både her og nu, men også som en formaliseret
tilgang til fremadrettede tilpasninger af rådsstrukturen.
FH finder det desuden yderst kritisk, at lovforslaget lægger op til at gennemføre dele af
Ekspertgruppen for fremtidens beskæftigelsesindsats anbefalinger uden om den øvrige
politiske proces om reform af fremtidens beskæftigelsesindsats. FH vurderer, at der godt kan
være grobund for en fornuftig reform af råd på beskæftigelsesområdet, men er uforstående
overfor en proces, der går på tværs af eksisterende politiske forhandlinger, og som ikke virker