Beskæftigelsesudvalget 2024-25
L 75 Bilag 7
Offentligt
Ændringsforslag
til
Lov om ændring af lov om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v., lov
om arbejdsmiljø og forskellige andre love
(Tilpasning af rådsstruktur på beskæftigelses- og arbejdsmiljøområdet, nedlæggelse af
Helbredsoplysningsrådet, Jobservice Danmark og afskaffelse af de beskæftigelsespolitiske mål
m.v.) (L 75)
Af
beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af […]:
Til § 1
1)
Nr. 7
affattes således:
»7.
I
§ 20, stk. 2,
ændres »arbejdsmarkedsråd« til: »beskæftigelsesråd«.«
[Korrektion]
2)
Nr. 9
affattes således:
»9.
Afsnit III
affattes således:
Afsnit III
Arbejdsmarkedsrådet og de regionale beskæftigelsesråd
Kapitel 4
Arbejdsmarkedsrådet
Formål
§ 23.
Beskæftigelsesministeren nedsætter Arbejdsmarkedsrådet, som primært har til opgave at
rådgive om og drøfte forhold og aktuelle udfordringer på arbejdsmarkedet af relevans for
beskæftigelsesministeren og på tværs af beskæftigelses- og arbejdsmiljøområdet.
Sammensætning
§ 24.
Arbejdsmarkedsrådet består af 1 forperson og 18 andre medlemmer.
Stk. 2.
Beskæftigelsesministeren udpeger medlemmerne af rådet efter de i rådet repræsenterede
organisationers indstilling. Der udpeges
1) 8 fra Fagbevægelsens Hovedorganisation,
2) 6 fra Dansk Arbejdsgiverforening,
3) 2 fra Kommunernes Landsforening,
1
L 75 - 2024-25 - Bilag 7: Ændringsforslag, fra beskæftigelsesministeren
4) 1 fra Akademikerne og
5) 1 fra Danske Regioner.
Stk. 3.
Beskæftigelsesministeren udpeger på samme måde en suppleant for hver af de i rådet
repræsenterede organisationer, dog to suppleanter for organisationer med flere end tre pladser. I
perioder, hvor en suppleant ikke er indtrådt i et medlems sted, kan suppleanten deltage i rådets
møder uden stemmeret.
Stk. 4.
Beskæftigelsesministeren udpeger rådets forperson og en suppleant for denne efter
indstilling fra rådets medlemmer.
Stk. 5.
Der tilforordnes rådet en repræsentant for Beskæftigelsesministeriet, en repræsentant for
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering, en repræsentant for Arbejdstilsynet, en repræsentant
for Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø, en repræsentant for Medarbejder- og
kompetencestyrelsen og en repræsentant for Børne- og Undervisningsministeriet.
Stk. 6.
Medlemmerne, herunder forpersonen, suppleanterne og de tilforordnede, udpeges for 4 år
ad gangen. Rådets første funktionsperiode regnes fra den 1. februar 2025. Funktionsperioden regnes
herefter fra den 1. juni året efter det kommunale og regionale valgår. Finder udpegningen sted i
løbet af en periode, gælder den til periodens udløb.
Opgaver
§ 25.
Beskæftigelsesministeren fastsætter regler om Arbejdsmarkedsrådets opgaver, herunder
rådets drøftelser, rådgivning og inddragelse ved bekendtgørelsesændringer på arbejdsmiljøområdet.
Kapitel 4 a
En central pulje
§ 26.
En mindre del af bevillingen til beskæftigelsesindsatsen kan afsættes til en central pulje, som
kan anvendes til en særlig indsats.
Stk. 2.
Beskæftigelsesministeren kan fastsætte nærmere regler for den centrale puljes anvendelse
og om regnskab, revision, tilsyn m.v. for tilskud, der ydes fra puljen.
Kapitel 5
De regionale beskæftigelsesråd
Formål
§ 27.
Beskæftigelsesministeren nedsætter de regionale beskæftigelsesråd, som har til opgave at
følge beskæftigelsesindsatsen på tværs af kommuner og bidrage til administrationen af ordninger på
beskæftigelsesområdet.
Geografisk afgrænsning
2
L 75 - 2024-25 - Bilag 7: Ændringsforslag, fra beskæftigelsesministeren
§ 28.
Der nedsættes 5 regionale beskæftigelsesråd, der har følgende geografiske afgrænsning:
1) Et regionalt beskæftigelsesråd for Region Nordjylland, der dækker kommunerne Aalborg,
Brønderslev, Frederikshavn, Hjørring, Jammerbugt, Læsø, Mariagerfjord, Morsø, Rebild,
Thisted og Vesthimmerland.
2) Et regionalt beskæftigelsesråd for Region Midtjylland, der dækker kommunerne Aarhus,
Favrskov, Hedensted, Herning, Holstebro, Horsens, Ikast-Brande, Lemvig, Norddjurs, Odder,
Randers, Ringkøbing-Skjern, Samsø, Silkeborg, Skanderborg, Skive, Struer, Syddjurs og
Viborg.
3) Et regionalt beskæftigelsesråd for Region Syddanmark, der dækker kommunerne Assens,
Billund, Esbjerg, Faaborg-Midtfyn, Fanø, Fredericia, Haderslev, Kerteminde, Kolding,
Langeland, Middelfart, Nordfyn, Nyborg, Odense, Svendborg, Ærø, Sønderborg, Tønder,
Varde, Vejen, Vejle og Aabenraa.
4) Et regionalt beskæftigelsesråd for Region Sjælland, der dækker kommunerne Faxe, Greve,
Guldborgsund, Holbæk, Kalundborg, Køge, Lejre, Lolland, Næstved, Odsherred, Ringsted,
Roskilde, Slagelse, Solrød, Sorø, Stevns og Vordingborg.
5) Et regionalt beskæftigelsesråd for Region Hovedstanden, der dækker kommunerne
Albertslund, Allerød, Ballerup, Brøndby, Dragør, Egedal, Fredensborg, Frederiksberg,
Frederikssund, Furesø, Gentofte, Gribskov, Glostrup, Gladsaxe, Halsnæs, Helsingør, Herlev,
Hillerød, Hvidovre, Høje-Taastrup, Hørsholm, Ishøj, København, Lyngby-Tårbæk, Rudersdal,
Rødovre, Tårnby, Vallensbæk og Bornholms Regionskommune.
Sammensætning
§ 29.
Et regionalt beskæftigelsesråd består af 18 medlemmer.
Stk. 2.
Beskæftigelsesministeren udpeger medlemmerne af rådet efter indstilling fra de i rådet
repræsenterede organisationer og myndigheder, jf. dog stk. 4. Der udpeges
1) 6 fra Dansk Arbejdsgiverforening,
2) 5 fra Fagbevægelsens Hovedorganisation,
3) 1 fra Akademikerne,
4) 1 fra regionsrådet og
5) 5 fra kommuner i regionen.
Stk. 3.
Beskæftigelsesministeren udpeger på samme måde en suppleant for hvert medlem, jf. dog
stk. 4.
Stk. 4.
Direktøren for Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering udpeger på vegne af
beskæftigelsesministeren et medlem af rådet eller en suppleant for et medlem, hvis et medlem eller
en suppleant fratræder under rådets funktionsperiode.
Stk. 5.
Rådet udpeger som tilforordnede en repræsentant for erhvervshuse, en repræsentant for
VEU-området og en repræsentant for enten erhvervsakademier og professionshøjskoler i fællesskab
eller en repræsentant for universiteterne i det regionale område efter indstilling fra de nævnte
institutioner eller fora.
Stk. 6.
Medlemmerne, herunder forpersonen, suppleanterne og de tilforordnede, udpeges for 4 år
3
L 75 - 2024-25 - Bilag 7: Ændringsforslag, fra beskæftigelsesministeren
ad gangen. Rådenes første funktionsperiode regnes fra den 1. februar 2025. Funktionsperioden
regnes herefter fra den 1. juni året efter det kommunale og regionale valgår. Finder udpegningen
sted i løbet af en periode, gælder den til periodens udløb.
Stk. 7.
Rådets forperson og suppleanten for denne udpeges for en 2-årig periode af rådet blandt
rådets medlemmer.
Opgaver og behandling af personoplysninger
§ 30.
Beskæftigelsesministeren fastsætter regler om de regionale beskæftigelsesråds opgaver,
herunder rådets drøftelser.
Stk. 2.
Beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler om fælles dataansvar og udveksling,
indsamling og videregivelse af oplysninger mellem de regionale beskæftigelsesråd og Styrelsen for
Arbejdsmarked og Rekruttering.
Underretning om anvendelsen af virksomhedspraktik, ansættelse med løntilskud og nytteindsats
§ 31.
Kommunen skal løbende underrette det regionale beskæftigelsesråd om anvendelsen af
virksomhedspraktik, ansættelse med løntilskud og nytteindsats efter kapitel 11-13 i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats. Underretningen sker via det landsdækkende it-system, som Styrelsen for
Arbejdsmarked og Rekruttering stiller til rådighed for kommunerne. Kommunen skal løbende sende
det regionale beskæftigelsesråd oversigter over pladser i virksomhedspraktik, nytteindsats og
pladser med løntilskud.
Stk. 2.
Beskæftigelsesministeren kan fastsætte nærmere regler om kommunernes underretninger
efter stk. 1.«
[Tilføjelse af sammensætningen af Arbejdsmarkedsrådet og de regionale beskæftigelsesråd m.v.]
Til § 2
3)
Efter nr. 2 indsættes:
»01. I
§ 60, stk. 6, nr. 3,
indsættes efter »tilladelse«: »hos Arbejdstilsynet«.
[Overførsel af kompetencen til at udstede arbejdstilladelser til børn under 13 år fra politiet til
Arbejdstilsynet]
02.
§ 62 a, stk. 2,
ophæves.«
[Konsekvensændring]
4)
Efter nr. 10 indsættes som nye numre:
»03.
§ 73, 2. pkt.,
ophæves.
[Konsekvensrettelse]
04.
I
§ 81, stk. 6,
ændres »§ 68 a, stk. 7« til: »§ 68 a, stk. 5«.«
4
L 75 - 2024-25 - Bilag 7: Ændringsforslag, fra beskæftigelsesministeren
[Konsekvensrettelse og korrektion]
Til § 3
5)
Nr. 1
affattes således:
»1.
I
§ 49, 1. pkt.,
ændres »Beskæftigelsesrådet« til: »Arbejdsmarkedsrådet«.«
[Korrektion]
6)
Nr. 2
affattes således:
»2.
I
§ 97, stk. 2, 1. pkt.,
ændres »arbejdsmarkedsråd« til: »beskæftigelsesråd«.«
[Korrektion]
7)
I den under
nr. 5
foreslåede ændring af
§ 166, stk. 2,
ændres »jf. kapitel 4« til: »jf. kapitel 5«.
[Korrektion]
Ny paragraf
8)
Efter § 11 indsættes:
Ȥ 01
I lov om administration af tilskud fra Den Europæiske Regionalfond og Den Europæiske
Socialfond, jf. lovbekendtgørelse nr. 160 af 7. februar 2019, som ændret ved § 1 i lov nr. 2381 af
14. december 2021, foretages følgende ændring:
1.
I
§ 9 d, stk. 1,
udgår »efter høring af de regionale arbejdsmarkedsråd«.«
[Konsekvensrettelse]
Til § 12
9)
I
stk. 2
ændres »§§ 2-6« til: »§ 2, nr. 1, 2, 3-10, 03, 04 og 11 og §§ 3-6«.
[Konsekvensændring]
10)
I
stk. 3
ændres »forbliver i kraft indtil reglerne udstedes i medfør af § 68 a, stk. 5.« til:
»forbliver i kraft, indtil de ophæves eller afløses af regler udstedt i medfør af § 68 a, stk. 5, i lov om
arbejdsmiljø, jf. denne lovs § 2, nr. 9.«.
[Korrektion]
Bemærkninger
5
L 75 - 2024-25 - Bilag 7: Ændringsforslag, fra beskæftigelsesministeren
Til nr. 1
Beskæftigelsesministeriet er blevet opmærksom på, at der i den foreslåede ændring af § 20, stk. 2, i
lov om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v., som fremgår af § 1, nr. 7, i
lovforslaget som fremsat, rettelig burde have været henvist til de foreslåede nye regionale
beskæftigelsesråd.
Det foreslås derfor, at § 1, nr. 7, i lovforslaget ændres i overensstemmelse hermed.
Til nr. 2
I lovforslagets § 1, nr. 9, foreslås der indsat et nyt afsnit III i lov om organisering og understøttelse af
beskæftigelsesindsatsen m.v. om Arbejdsmarkedsrådet og de regionale beskæftigelsesråd.
Der fremgår af de foreslåede bestemmelser om Arbejdsmarkedsrådet og de regionale
beskæftigelsesråd, at beskæftigelsesministeren fastsætter regler om rådenes sammensætning,
herunder om antallet af medlemmer, suppleanter og tilforordnede samt udpegningsperiode. Disse
regler skulle udmøntes på bekendtgørelsesniveau sammen med regler om rådenes opgaver m.v.
Beskæftigelsesministeriet finder det imidlertid mest hensigtsmæssigt, at sammensætningen af rådene
fremgår direkte af loven.
Afsnit III i lov om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v. foreslås derfor
nyaffattet, således at sammensætningen, herunder antallet af medlemmer, suppleanter og
tilforordnede samt udpegningsperiode, fremgår direkte af loven, jf. de foreslåede §§ 24 og 29.
Det foreslås desuden, at den geografiske afgrænsning for de regionale beskæftigelsesråd fremgår
direkte af loven, jf. det foreslåede § 28, og at der er fem regionale beskæftigelsesråd, som er
uafhængige af den geografiske afgrænsning, som gælder for de danske regioner.
Det foreslås endvidere, jf. det foreslåede § 27, at der i forbindelse med nyaffattelsen også foretages
en ændring af de regionale beskæftigelsesråds formål, således at formålet også rummer rådenes
opgave med at følge beskæftigelsesindsatsen på tværs af kommuner.
Det foreslås ydermere, jf. det foreslåede § 30, stk. 2, at der i forbindelse med nyaffattelsen indsættes
en bemyndigelsesbestemmelse, der giver beskæftigelsesministeren mulighed for at fastsætte regler
om fælles dataansvar og regler om udveksling af persondata mellem de regionale beskæftigelsesråd
og Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering, i det omfang det er nødvendigt for at kunne varetage
opgaverne, der er fastsat i ved lov eller bekendtgørelse. Det forventes, at bestemmelsen vil blive
anvendt til at fastsætte regler om, at de regionale beskæftigelsesråd og Styrelsen for Arbejdsmarked
og Rekruttering er fælles dataansvarlige for behandlingen af personoplysninger, herunder at de
regionale beskæftigelsesråd skal anvende de administrative systemer, som Styrelsen for
Arbejdsmarked og Rekruttering stiller til rådighed. De enkelte opgaver forbundet med dataansvaret
forventes ligeledes fastsat ved bekendtgørelse.
6
L 75 - 2024-25 - Bilag 7: Ændringsforslag, fra beskæftigelsesministeren
Ifølge det foreslåede § 30, stk. 2, kan beskæftigelsesministeren fastsætte regler om fælles dataansvar
og udveksling, indsamling og videregivelse af oplysninger mellem de regionale beskæftigelsesråd og
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering.
Herudover forventes det, at bemyndigelsen vil blive anvendt til at fastsætte regler om, at Styrelsen
for Arbejdsmarked og Rekruttering skal videregive oplysninger til de regionale arbejdsmarkedsråd, i
det omfang dette er relevant og nødvendigt for at kunne udføre de opgaver, som er blevet dem pålagt.
Ved nyaffattelsen foreslås det endvidere, at § 26 i lov om organisering og understøttelse af
beskæftigelsesindsatsen m.v. videreføres med visse ændringer, jf. det foreslåede § 26. Det foreslås,
at en mindre del af bevillingen til beskæftigelsesindsatsen kan afsættes til en central pulje, som kan
anvendes til en særlig indsats, og at beskæftigelsesministeren kan fastsætte nærmere regler for den
centrale puljes anvendelse og om regnskab, revision, tilsyn m.v. for tilskud, der ydes fra puljen.
Det foreslås videre, at beskæftigelsesministeren fastsætter nærmere regler for regnskabsaflæggelse,
revision, tilsyn m.v. for tilskud, der ydes af bevillingen. Med hjemmel i tekstanmærkningerne nr. 115
til § 17 på finansloven er der fastsat tilsvarende regler i bekendtgørelse nr. 1184 af 26. september
2023 om administration af tilskud fra puljer under Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering.
Disse regler omfatter også tilskud fra den centrale pulje.
Ved nyaffattelsen foreslås desuden, at § 31, stk. 1 og 3, i lov om organisering og understøttelse af
beskæftigelsesindsatsen m.v. videreføres.
Det foreslås derfor, jf. det foreslåede § 31, stk. 1, at kommunen løbende skal underrette det regionale
beskæftigelsesråd om anvendelsen af virksomhedspraktik, ansættelse med løntilskud og nytteindsats
efter kapitel 11-13 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats. Underretningen sker via det
landsdækkende it-system, som Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering stiller til rådighed for
kommunerne. Kommunen skal løbende sende det regionale beskæftigelsesråd oversigter over pladser
i virksomhedspraktik, nytteindsats og pladser med løntilskud.
Ifølge det foreslåede § 31, stk. 2, kan beskæftigelsesministeren fastsætte nærmere regler om
kommunernes underretninger efter stk. 1.
Til nr. 3
Det fremgår af § 60, stk. 6, nr. 3, i lov om arbejdsmiljø, at forbuddet mod, at unge under 15 år ikke
må beskæftiges med arbejde, samt reglerne om unges arbejdstid og hviletid i § 60, stk. 2, og §§ 61 og
62, kan fraviges, for så vidt angår unges optræden i forestillinger mv. af kulturel eller kunstnerisk art,
sportsarrangementer eller ved optagelse af film eller lignende, under nærmere fastsatte betingelser og
vilkår, idet der dog, for så vidt angår unge, som er under 13 år, skal indhentes tilladelse i hvert enkelt
tilfælde.
Det fremgår af bemærkningerne til § 60, stk. 6, nr. 3, at tilladelsen, som skal indhentes, meddeles af
politiet, jf. Folketingstidende 1995-96, Tillæg A, side 2414.
7
L 75 - 2024-25 - Bilag 7: Ændringsforslag, fra beskæftigelsesministeren
Det fremgår af § 62 a, stk. 2, i lov om arbejdsmiljø, at beskæftigelsesministeren efter forhandling med
justitsministeren i forbindelse med henlæggelse af opgaver til politiet efter denne lov kan fastsætte
regler om, hvilken myndighed inden for politiet der varetager de pågældende opgaver.
Det fremgår af bemærkningerne til § 62 a, stk. 2, at formålet med bestemmelsen er at give mulighed
for at henlægge sager om arbejdstilladelse til børn under 13 år til et opgavefællesskab, der forankres
i en politikreds, jf. Folketingstidende 2013-14, Tillæg A, L 175 som fremsat, side 16.
Det foreslås med nr. 01, at der i § 60, stk. 6, nr. 3, efter »tilladelse« indsættes »hos Arbejdstilsynet«.
Det foreslås med nr. 02, at § 62 a, stk. 2, ophæves.
Det vil betyde, at bemyndigelsesbestemmelsen ændres, så der vil kunne fastsættes regler, som
medfører, at opgaven med at udstede tilladelser til, at børn under 13 år kan optræde i forestillinger
m.v. af kulturel eller kunstnerisk art, sportsarrangementer eller ved optagelse af film eller lignende,
fremover vil varetages af Arbejdstilsynet. Det forudsættes, at bemyndigelsen vil blive udnyttet,
således at opgaven fra 1. januar 2025 vil blive overført fra politiet til Arbejdstilsynet. Der overføres i
den forbindelse 0,2 mio. kr. årligt fra 2025 og frem fra den på finansloven opførte bevilling på §
11.23.01. Politiet og den lokale anklagemyndighed mv. til den på finansloven opførte bevilling på §
17.21.01. Arbejdstilsynet. De økonomiske konsekvenser søges indarbejdet på forslag til lov om
tillægsbevilling for finansåret 2025 og forslag til finanslov for 2026.
Formålet hermed er at styrke beskyttelsen af børn og understøtte en mere enkel og bedre koordinering
af opgaverne og en mere effektiv ressourceudnyttelse i staten, idet kompetencen overføres fra politiet
til Arbejdstilsynet, der i forvejen fører tilsyn med reglerne for unges arbejdsmiljø.
Arbejdstilsynet vil videreføre gældende praksis med at påse, om den generelle
forsvarlighedsbestemmelse i § 60, stk. 1, overholdes. Det vil betyde, at Arbejdstilsynet kun må
meddele tilladelse i det enkelte tilfælde, såfremt barnets medvirken skønnes forsvarlig. Der skal
navnlig tages hensyn til barnets alder, helbredstilstand og miljø, dets skolegang, arten og hyppigheden
af dets medvirken, den daglige arbejdstid samt arbejdsstedets og engagementets varighed og lignende.
For tilladelsen kan der fastsættes sådanne vilkår, som i det enkelte tilfælde findes påkrævet. Det
forudsættes, at der tillige vil blive fastsat regler om, at Arbejdstilsynet fører det fornødne tilsyn med
overholdelsen af vilkårene for tilladelser m.v.
Den foreslåede ophævelse af § 62 a, stk. 2, er en konsekvens af den foreslåede overførsel af opgaven
fra politiet til Arbejdstilsynet. Det er således ikke længere nødvendigt med en bemyndigelse om at
fastsætte regler om, hvilken myndighed inden for politiet der varetager de pågældende opgaver.
Til nr. 4
Der er tale om konsekvensrettelse, da de bestemmelser, der henvises til i § 73, 2. pkt., ophæves med
lovforslaget.
8
L 75 - 2024-25 - Bilag 7: Ændringsforslag, fra beskæftigelsesministeren
Der er videre tale om korrektion af henvisning, da § 68 a, stk. 7, med lovforslaget bliver § 68 a stk.
5.
Til nr. 5
Beskæftigelsesministeriet er blevet opmærksom på, at der i den foreslåede ændring af § 49, 1. pkt., i
lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, som fremgår af § 3, nr. 1, i lovforslaget som fremsat, rettelig
burde have været henvist til det foreslåede nye Arbejdsmarkedsråd.
Det foreslås derfor, at i § 3, nr. 1, i lovforslaget ændres i overensstemmelse hermed.
Til nr. 6
Beskæftigelsesministeriet er blevet opmærksom på, at der i den foreslåede ændring af § 97, stk. 2, 1.
pkt., i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, som fremgår af § 3, nr. 2, i lovforslaget som fremsat,
rettelig burde have været henvist til de foreslåede nye regionale beskæftigelsesråd.
Det foreslås derfor, at § 3, nr. 2, i lovforslaget ændres i overensstemmelse hermed.
Til nr. 7
Der er tale om korrektion af henvisning, så henvisningen angives korrekt.
Til nr. 8
Efter § 9 d, stk. 1, i lov om administration af tilskud fra Den Europæiske Regionalfond, Den
Europæiske Socialfond Plus og Fonden for Retfærdig Omstilling, jf. lov nr. 2381 af 14. december
2021, skal de regionale arbejdsmarkedsråd høres i forbindelse med den regionale udmøntning af
socialfondsmidlerne for at sikre en koordineret indsats og opbakning fra arbejdsmarkedets parter.
Målet er at afspejle både nationale og decentrale behov og tilpasse indsatser til regionale udfordringer
og arbejdsmarkedsbehov.
Med § 1, nr. 9, i lovforslaget som fremsat foreslås de otte eksisterende regionale arbejdsmarkedsråd
nedlagt. I stedet foreslås det, at der skal etableres et regionalt niveau med partsrepræsentation, som
bl.a. skal varetage udvalgte opgaver, som de regionale arbejdsmarkedsråd varetog tidligere.
Opgaverne vil dog hovedsageligt dreje sig om at følge beskæftigelsesindsatsen på tværs af kommuner
og bidrage til administrationen af ordninger på beskæftigelsesområdet.
Dette vil medføre, at der ikke længere i samme omfang vil være regionale arbejdsmarkedsråd til at
sikre koordination og samarbejde om beskæftigelsesindsatsen på tværs af kommuner og mellem
kommuner og arbejdsløshedskasser samt understøtte samarbejde med uddannelsesinstitutioner og
erhvervshuse og understøtte samarbejdet om rekruttering af ledig arbejdskraft på tværs af
kommunegrænser.
9
L 75 - 2024-25 - Bilag 7: Ændringsforslag, fra beskæftigelsesministeren
Da de nye regionale beskæftigelsesråd, der etableres af beskæftigelsesministeren, i mindre grad end
tidligere skal koordinere beskæftigelsesindsatsen, skal disse ikke være høringspart i indstillinger fra
regionsrådene til erhvervsministeren om anvendelse af tildelte midler fra Socialfonden Plus.
Til nr. 9
Det fremgår af lovforslagets § 12, stk. 1, at loven træder i kraft den 1. januar 2025, jf. dog stk. 2.
Af stk. 2 fremgår det, at beskæftigelsesministeren fastsætter tidspunktet for ikrafttrædelse af § 1, nr.
1, 4, 5, 7 og 9, §§ 2-6, § 7, nr. 1, § 8 og §§ 10-11.
Med ændringsforslag nr. 3 foreslås det, at der i lovforslagets § 2 efter nr. 2 indsættes to nye numre
(nr. 01 og 02), hvorved der foreslås, at der gives mulighed for at fastsætte regler, som medfører, at
kompetencen til at udstede tilladelse til børn under 13 års arbejde med kulturelle og lignende
aktiviteter overføres fra politiet til Arbejdstilsynet.
Det foreslås i stk. 2 at ændre »§§ 2-6« til »§ 2, nr. 1, 2, 3-10, 03, 04 og 11 og §§ 3-6«.
Det vil betyde, at ændringsforslag nr. 3 vil træde i kraft den 1. januar 2025, mens
ikrafttrædelsestidspunktet for de øvrige regler i lovforslaget fastholdes.
Det forudsættes, at eventuelle verserende sager, der pr. 1. januar 2025 er under behandling i politiet,
vil blive oversendt til Arbejdstilsynet og færdigbehandlet af Arbejdstilsynet. Arbejdstilsynets
afgørelser vil kunne påklages til Arbejdsmiljøklagenævnet efter reglerne i arbejdsmiljølovens § 81,
stk. 1. Dertil kommer, at det forudsættes, at Arbejdstilsynet fra den 1. januar 2025 vil føre det
relevante tilsyn med tilladelser meddelt af politiet i medfør af de gældende regler, ligesom det
forudsættes, at Arbejdsmiljøklagenævnet vil være klageinstans for afgørelser, som er truffet af politiet
før den 1. januar 2025 i medfør af de gældende regler.
Til nr. 10
Der er tale om korrektion af henvisning, så henvisningen angives korrekt.
10