Beskæftigelsesudvalget 2024-25
L 75 Bilag 6
Offentligt
2949854_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Beskæftigelsesministeren
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2024-3852
4. december 2024
Kære medlemmer af Beskæftigelsesudvalget
Jeg vedlægger til jeres orientering en række ændringsforslag, som jeg ønsker at
fremsætte til lovforslag nr. 75
Forslag til lov om ændring af lov om organisering
og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v., lov om arbejdsmiljø og forskel-
lige andre love (Tilpasning af rådsstruktur på beskæftigelses- og arbejdsmiljøområ-
det, nedlæggelse af Helbredsoplysningsrådet, Jobservice Danmark og afskaffelse af
de beskæftigelsespolitiske mål m.v.).
Ændringsforslaget (ændringsforslag nr. 2) indeholder, som tilkendegivet i forbin-
delse med førstebehandlingen af lovforslaget i Folketinget den 20. november, først
og fremmest bestemmelser, der fastlægger sammensætningen af rådene, herunder
antallet af medlemmer, suppleanter og tilforordnede, geografisk afgrænsning samt
udpegningsperioder. Ændringerne imødekommer det stærke ønske om, at rådets
sammensætning blev fastlagt i loven, og ikke i en bekendtgørelse, som en række
parter og organisationer tilkendegav i deres høringssvar til lovforslaget, og som
flere ordfører også udtrykte ønske om ved førstebehandlingen af lovforslaget. Den
konkrete udformning af bestemmelserne om rådenes sammensætning m.v. afspejler
de valg om den nye rådsstruktur, der er truffet efter drøftelser med de centrale ar-
bejdsmarkedsparter.
Det kommende Arbejdsmarkedsråd kommer til at bestå af 8 medlemmer fra Fagbe-
vægelsens Hovedorganisation, 6 fra Dansk Arbejdsgiverforening, 2 fra Kommuner-
nes Landsforening, 1 medlem fra Akademikerne og 1 fra Danske Regioner. Be-
skæftigelsesministeren udpeger medlemmerne af rådet efter indstilling fra de orga-
nisationer, der er repræsenteret i rådet. Beskæftigelsesministeren udpeger rådets
forperson og en suppleant for forpersonen efter indstilling fra rådets medlemmer.
Ændringsforslagene indeholder derudover følgende justeringer af lovforslaget:
En ændring af de regionale arbejdsmarkedsråds formål, så formålet også rum-
mer rådenes opgave med at følge beskæftigelsesindsatsen på tværs af kommu-
ner (ændringsforslag nr. 2).
L 75 - 2024-25 - Bilag 6: Ændringsforslag, fra beskæftigelsesministeren
En videreførelse af den centrale pulje og underretning af de regionale råd om
anvendelsen af virksomhedsrettede indsatser (KVL-lister), som ved en fejl var
blevet ophævet i det fremsatte lovforslag (ændringsforslag nr. 2).
Indsættelse af en bemyndigelsesbestemmelse i lov om organisering og under-
støttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v., hvorefter beskæftigelsesministeren
kan fastsætte regler om ansvar og opgaver efter persondataforordningen mellem
de regionale beskæftigelsesråd og Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
(ændringsforslag nr. 2).
En ændring af reglerne i lov om administration af tilskud fra Den Europæiske
Regionalfond, Den Europæiske Socialfond Plus og Fonden for Retfærdig Om-
stilling, så de regionale råd ikke længere skal høres i forbindelse med den regio-
nale udmøntning af socialfondsmidlerne (ændringsforslag nr. 6).
En tilføjelse af ændringer, der skal sikre, at Arbejdstilsynet den 1. januar 2025,
sådan som det er forudsat i den politiske aftale om fritidsjob fra september
2024, kan overtage kompetencen fra politiet til at udstede tilladelser til, at børn
under 13 år kan deltage erhvervsmæssigt i kulturelle aktiviteter m.v.
Det fremgår af ændringsforslaget, at rådenes medlemmer udpeges for 4 år ad gan-
gen, og at rådets første funktionsperiode regnes fra d. 1. februar 2025, når loven
træder i kraft. Funktionsperioden regnes herefter fra d. 1. juni året efter det kom-
munale valgår. Den første periode bliver kortere end 4 år (fra 1. februar 2025
31.
maj 2026), da næste kommunal- og regionalvalg afholdes i november 2025.
Tilføjelsen af ændringerne om børn under 13 år indgik ikke i det fremsatte lov-
forslag, men det har vist sig nødvendigt med en lovændring, for at Arbejdstilsynet
kan overtage opgaven pr. 1. januar 2025 i overensstemmelse med den politiske af-
tale om fritidsjob fra september 2024, og som det også er meldt ud til branchen.
De øvrige ændringsforslag er konsekvensrettelser og lovtekniske ændringer.
Se evt. en nærmere beskrivelse af forslagene i bemærkningerne til de enkelte æn-
dringsforslag.
Jeg anmoder Beskæftigelsesudvalget om at indarbejde ændringsforslagene i udval-
gets betænkning til brug for andenbehandlingen af lovforslaget.
Venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
2