Beskæftigelsesudvalget 2024-25
L 75 Bilag 2
Offentligt
2931712_0001.png
Bestyrelsen for Dansk A-kasser
Att. Formandskabet
Esbjerg, den 28. oktober 2024
JN/TG [email protected]
Vedr. det nye centrale Arbejdsmarkedsråd
Jeg skal som landsformand i Det Faglige Hus med denne henvendelse henlede Danske A-kassers bestyrelses
opmærksomhed på regeringens forslag om at etablere nye arbejdsmarkedsråd, herunder et centralt råd,
der skal rådgive den siddende minister i spørgsmål om beskæftigelse og arbejdsmiljø.
Det er med beklagelse, at jeg må konstatere, at Danske A-kasser gennem mange år har spillet en mere
perifer rolle i beskæftigelsespolitikken på bekostning af arbejdsmarkedets parter. Senest i forbindelse med
nedsættelsen af Ekspertgruppe for fremtidens beskæftigelsesindsats, hvor Danske A-kasser kun var
repræsenteret i en følgegruppe og eksempelvis ikke kom tydeligt nok igennem med advarslerne mod at
begrænse ledige a-kassemedlemmers adgang til jobrettet uddannelse.
Det Faglige Hus har i sit høringssvar til lovforslag om nedsættelsen af de nye arbejdsmarkedsråd peget på,
at Danske A-kasser har både fagligt afgrænsede a-kasser og tværfaglige a-kasser repræsenteret i både
repræsentantskab og bestyrelse. Den brede repræsentation i DAK gør interesseorganisationen til en stærk
enhed, der i stor udstrækning bidrager og tryktester det arbejde som ex. Styrelsen for Arbejdsmarked og
Rekruttering udfører, men også tager sager op for at hjælpe og beskytte den enkelte a-kasseforsikrede
borger overfor lovgiver.
Vi mener, at både ministeren og Folketinget under udarbejdelse af loven bør skele til Danske A-kasser som
et eksempel på, at a-kasserne på tværs af deres respektive organisationer samarbejder konstruktivt om
arbejdsmarkedspolitiske spørgsmål. DAK er kort sagt
et eksempel på, at begrebet ”arbejdsmarkedets
parter” skal tolkes meget bredere, end det hidtil har været tilfældet, og at dette bør afspejles ved
udpegningen af medlemmer til de nye råd.
Der hersker ingen tvivl om, at beskæftigelsesindsatsen også i fremtiden vil have politisk opmærksomhed,
når der skal skabes finansiering bag velfærdsydelserne. De nye råd og ikke mindst det centrale råd vil være
en oplagt mulighed for medlemskredsen bag Danske A-kasser til at bringe sig selv mere i spil. Et konkret
eksempel på dette er a-kassernes nye opgaver ved Danmark Kan Mere I og Nytænkning af
beskæftigelsesindsatsen, og at a-kasserne har ønsket at overtage endnu flere opgaver fra jobcentrene. Alt i
alt
vil et større engagement fra DAK’s side til, at A-kasserne
naturligt kommer til at spille en endnu større
rolle i beskæftigelsespolitikken.
Danske A-kassers involvering i denne sag vil samtidig være et skulderklap til den kommende direktør og
give vedkommende mulighed for at udfylde den rolle, som der er lagt op til i stillingsopslaget.
Endelig er det ingen hemmelighed, at vi i Det Faglige Hus som følge af vores konstante vækst og et
medlemstal på i underkanten af 233.000 medlemmer gør os overvejelser om vores muligheder for at sætte
Det Faglige Hus • Tlf. 7545 3577 • Mandag-torsdag kl. 8-17 og fredag kl. 8-14 • detfagligehus.dk/kontakt
L 75 - 2024-25 - Bilag 2: Kopi af brev fra Det Faglige Hus til bestyrelsen for Danske A-kasser
2931712_0002.png
fingeraftryk på den politiske beslutningsproces, enten direkte eller gennem vores indflydelse i andre
organisationer.
Danske A-kasser har nu mulighed for at overbevise os om, at vores kontingent på over 1 million kr. om året
til en arbejdsmarkedspolitisk interesseorganisation som DAK giver
value for money,
og at der derfor ikke er
nogen grund til at investere disse kontingentmidler i andre politiske initiativer eller organisationer.
Jeg opfordrer derfor bestyrelsen for Danske A-kasser til at kontakte beskæftigelsesministeren med en
konkret opbakning til ovennævnte synspunkter.
Med venlig hilsen
Det Faglige Hus
Johnny Nim
landsformand
Det Faglige Hus • Tlf. 7545 3577 • Mandag-torsdag kl. 8-17 og fredag kl. 8-14 • detfagligehus.dk/kontakt