Beskæftigelsesudvalget 2024-25
L 75 Bilag 10
Offentligt
Ændringsforslag
til
Lov om ændring af lov om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v., lov
om arbejdsmiljø og forskellige andre love
(Tilpasning af rådsstruktur på beskæftigelses- og arbejdsmiljøområdet, nedlæggelse af
Helbredsoplysningsrådet, Jobservice Danmark og afskaffelse af de beskæftigelsespolitiske mål
m.v.) (L 75)
Af
beskæftigelsesministeren
Til § 1
12)
Nr. 9
affattes således:
»9.
Afsnit III
affattes således:
»Afsnit III
Arbejdsmarkedsrådet og de regionale beskæftigelsesråd
Kapitel 4
Arbejdsmarkedsrådet
Formål
§ 23.
Beskæftigelsesministeren nedsætter Arbejdsmarkedsrådet, som primært har til opgave at
rådgive om og drøfte forhold og aktuelle udfordringer på arbejdsmarkedet af relevans for
beskæftigelsesministeren og på tværs af beskæftigelses- og arbejdsmiljøområdet.
Sammensætning
§ 24.
Arbejdsmarkedsrådet består af 1 forperson og 18 andre medlemmer.
Stk. 2.
Beskæftigelsesministeren udpeger medlemmerne af rådet efter de i rådet repræsenterede
organisationers indstilling. Der udpeges
1) 8 fra Fagbevægelsens Hovedorganisation,
2) 6 fra Dansk Arbejdsgiverforening,
3) 2 fra Kommunernes Landsforening,
4) 1 fra Akademikerne og
5) 1 fra Danske Regioner.
Stk. 3.
Beskæftigelsesministeren udpeger på samme måde en suppleant for hver af de i rådet
1
L 75 - 2024-25 - Bilag 10: Ændringsforslag, fra beskæftigelsesministeren
repræsenterede organisationer, dog 2 suppleanter for organisationer med flere end tre pladser. I
perioder, hvor en suppleant ikke er indtrådt i et medlems sted, kan suppleanten deltage i rådets
møder uden stemmeret.
Stk. 4.
Beskæftigelsesministeren udpeger rådets forperson og en suppleant for denne efter
indstilling fra rådets medlemmer.
Stk. 5.
Der tilforordnes rådet 1 repræsentant for Beskæftigelsesministeriet, 1 repræsentant for
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering, 1 repræsentant for Arbejdstilsynet, 1 repræsentant for
Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø, 1 repræsentant for Medarbejder- og
kompetencestyrelsen og 1 repræsentant for Børne- og Undervisningsministeriet.
Stk. 6.
Medlemmerne, herunder forpersonen, suppleanterne for medlemmerne og de tilforordnede,
udpeges for 4 år ad gangen. Rådets første funktionsperiode regnes fra den 1. februar 2025.
Funktionsperioden regnes herefter fra den 1. juni året efter det kommunale og regionale valgår.
Finder udpegningen sted i løbet af en periode, gælder den til periodens udløb.
Opgaver m.v.
§ 25.
Beskæftigelsesministeren fastsætter regler om Arbejdsmarkedsrådets organisering og
opgaver, herunder rådets drøftelser, rådgivning og inddragelse ved bekendtgørelsesændringer på
arbejdsmiljøområdet.
Stk. 2.
Beskæftigelsesministeren fastsætter endvidere regler om, at Arbejdsmarkedsrådet kommer
med en indstilling om fordelingen af partsmidlerne til arbejdsmiljøindsatsen, inden midlerne
fordeles.
Kapitel 4 a
En central pulje
§ 26.
En mindre del af bevillingen til beskæftigelsesindsatsen kan afsættes til en central pulje, som
kan anvendes til en særlig indsats.
Stk. 2.
Beskæftigelsesministeren kan fastsætte nærmere regler for den centrale puljes anvendelse
og om regnskab, revision, tilsyn m.v. for tilskud, der ydes fra puljen.
Kapitel 5
De regionale beskæftigelsesråd
Formål
§ 27.
Beskæftigelsesministeren nedsætter de regionale beskæftigelsesråd, som har til opgave at
følge beskæftigelsesindsatsen på tværs af kommuner og bidrage til administrationen af ordninger på
beskæftigelsesområdet.
2
L 75 - 2024-25 - Bilag 10: Ændringsforslag, fra beskæftigelsesministeren
Geografisk afgrænsning
§ 28.
Der nedsættes fem regionale beskæftigelsesråd, der har følgende geografiske afgrænsning:
1) Et regionalt beskæftigelsesråd for Region Nordjylland, der dækker kommunerne Aalborg,
Brønderslev, Frederikshavn, Hjørring, Jammerbugt, Læsø, Mariagerfjord, Morsø, Rebild,
Thisted og Vesthimmerland.
2) Et regionalt beskæftigelsesråd for Region Midtjylland, der dækker kommunerne Aarhus,
Favrskov, Hedensted, Herning, Holstebro, Horsens, Ikast-Brande, Lemvig, Norddjurs, Odder,
Randers, Ringkøbing-Skjern, Samsø, Silkeborg, Skanderborg, Skive, Struer, Syddjurs og
Viborg.
3) Et regionalt beskæftigelsesråd for Region Syddanmark, der dækker kommunerne Assens,
Billund, Esbjerg, Faaborg-Midtfyn, Fanø, Fredericia, Haderslev, Kerteminde, Kolding,
Langeland, Middelfart, Nordfyn, Nyborg, Odense, Svendborg, Ærø, Sønderborg, Tønder,
Varde, Vejen, Vejle og Aabenraa.
4) Et regionalt beskæftigelsesråd for Region Sjælland, der dækker kommunerne Faxe, Greve,
Guldborgsund, Holbæk, Kalundborg, Køge, Lejre, Lolland, Næstved, Odsherred, Ringsted,
Roskilde, Slagelse, Solrød, Sorø, Stevns og Vordingborg.
5) Et regionalt beskæftigelsesråd for Region Hovedstanden, der dækker kommunerne
Albertslund, Allerød, Ballerup, Brøndby, Dragør, Egedal, Fredensborg, Frederiksberg,
Frederikssund, Furesø, Gentofte, Gribskov, Glostrup, Gladsaxe, Halsnæs, Helsingør, Herlev,
Hillerød, Hvidovre, Høje-Taastrup, Hørsholm, Ishøj, København, Lyngby-Taarbæk,
Rudersdal, Rødovre, Tårnby og Vallensbæk og Bornholms Regionskommune.
Sammensætning
§ 29.
Et regionalt beskæftigelsesråd består af 18 medlemmer.
Stk. 2.
Beskæftigelsesministeren udpeger medlemmerne af rådet efter indstilling fra de i rådet
repræsenterede organisationer og myndigheder, jf. dog stk. 4. Der udpeges
1) 6 fra Dansk Arbejdsgiverforening,
2) 5 fra Fagbevægelsens Hovedorganisation,
3) 1 fra Akademikerne,
4) 1 fra regionsrådet og
5) 5 fra kommuner i regionen.
Stk. 3.
Beskæftigelsesministeren udpeger på samme måde en suppleant for hvert medlem, jf. dog
stk. 4.
Stk. 4.
Direktøren for Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering udpeger på vegne af
beskæftigelsesministeren 1 medlem af rådet eller 1 suppleant for et medlem, hvis et medlem eller en
suppleant fratræder under rådets funktionsperiode.
Stk. 5.
Rådet udpeger som tilforordnede 1 repræsentant for erhvervshuse, 1 repræsentant for VEU-
området og enten 1 repræsentant for erhvervsakademier og professionshøjskoler i fællesskab eller
en repræsentant for universiteterne i det regionale område efter indstilling fra de nævnte
institutioner eller fora.
3
L 75 - 2024-25 - Bilag 10: Ændringsforslag, fra beskæftigelsesministeren
Stk. 6.
Medlemmerne, suppleanterne for medlemmerne og de tilforordnede, udpeges for 4 år ad
gangen. Rådenes første funktionsperiode regnes fra den 1. februar 2025. Funktionsperioden regnes
herefter fra den 1. juni året efter det kommunale og regionale valgår. Finder udpegningen sted i
løbet af en periode, gælder den til periodens udløb.
Stk. 7.
Rådets forperson og suppleanten for denne udpeges for en 2-årig periode af rådet blandt
rådets medlemmer.
Opgaver m.v.
§ 30.
Beskæftigelsesministeren fastsætter regler om de regionale beskæftigelsesråds organisering
og opgaver, herunder rådets drøftelser.
Stk. 2.
Beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler om fælles dataansvar og udveksling,
indsamling og videregivelse af oplysninger mellem de regionale beskæftigelsesråd og Styrelsen for
Arbejdsmarked og Rekruttering.
Underretning om anvendelsen af virksomhedspraktik, ansættelse med løntilskud og nytteindsats
§ 31.
Kommunen skal løbende underrette det regionale beskæftigelsesråd om anvendelsen af
virksomhedspraktik, ansættelse med løntilskud og nytteindsats efter kapitel 11-13 i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats. Underretningen sker via det landsdækkende it-system, som Styrelsen for
Arbejdsmarked og Rekruttering stiller til rådighed for kommunerne. Kommunen skal løbende sende
det regionale beskæftigelsesråd oversigter over pladser i virksomhedspraktik, nytteindsats og
pladser med løntilskud.
Stk. 2.
Beskæftigelsesministeren kan fastsætte nærmere regler om kommunernes underretninger
efter stk. 1.«
[Tilføjelse af sammensætningen af Arbejdsmarkedsrådet og de regionale beskæftigelsesråd m.v.]
Til § 2
13)
Nr. 6
affattes således:
»6.
I
§ 68 a, stk.1, udgår
»efter indstilling fra Arbejdsmiljørådet«.
[Ændring som følge af, at beskæftigelsesministeren skal fordele partsmidlerne til
arbejdsmiljøindsatsen i stedet for at fastsætte regler om fordelingen]
14)
Nr.7
affattes således:
»7.
I
§ 68 a, stk.1, udgår
»til Arbejdsmiljørådets aktiviteter, herunder til tværgående aktiviteter, jf. §
66, stk. 6, og«.
[Konsekvensændring af ændringsforslag nr. 13]
Bemærkninger
4
L 75 - 2024-25 - Bilag 10: Ændringsforslag, fra beskæftigelsesministeren
Til nr. 12
I lovforslagets § 1, nr. 9, foreslås der indsat et nyt afsnit III i lov om organisering og understøttelse af
beskæftigelsesindsatsen m.v. om Arbejdsmarkedsrådet og de regionale beskæftigelsesråd.
Der fremgår af de foreslåede bestemmelser om Arbejdsmarkedsrådet og de regionale
beskæftigelsesråd, at beskæftigelsesministeren fastsætter regler om rådenes sammensætning,
herunder om antallet af medlemmer, suppleanter og tilforordnede samt udpegningsperiode. Disse
regler skulle udmøntes på bekendtgørelsesniveau sammen med regler om rådenes opgaver m.v.
Beskæftigelsesministeriet finder det imidlertid mest hensigtsmæssigt, at sammensætningen af rådene
fremgår direkte af loven.
Afsnit III i lov om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v. foreslås derfor
nyaffattet, således at sammensætningen, herunder antallet af medlemmer, suppleanter og
tilforordnede samt udpegningsperiode, fremgår direkte af loven, jf. de foreslåede §§ 24 og 29.
Det foreslås endvidere, jf. det foreslåede § 25, at der i forbindelse med nyaffattelsen også foretages
ændringer i bestemmelsen om Arbejdsmarkedsrådets opgaver.
Det fremgår af lovforslagets § 1, stk. 9, at beskæftigelsesministeren fastsætter regler om rådet
opgaver, herunder
rådets drøftelser, rådgivning og inddragelse ved bekendtgørelsesændringer på
arbejdsmiljøområdet
.
Imidlertid er der behov for, at beskæftigelsesministeren også kan fastsætte regler om
Arbejdsmarkedsrådets organisering, således at beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler om
forretningsorden, forretningsudvalg og sekretariatsbetjening af Arbejdsmarkedsrådet.
Endvidere er der behov for, at det fremgår af loven, at beskæftigelsesministeren fastsætter regler
om, at Arbejdsmarkedsrådet kommer med en indstilling om fordelingen af partsmidlerne til
arbejdsmiljøindsatsen, inden midlerne fordeles. Derfor foreslås det, at der indsættes en ny
bestemmelse i § 25, stk. 2.
Dette forslag vil betyde, at Arbejdsmarkedsrådet skal komme med en indstilling om fordelingen af
partsmidlerne til arbejdsmiljøindsatsen, inden midlerne fordeles, og at beskæftigelsesministeren
bemyndiges til at fastsætte regler herom.
Det forventes, at beskæftigelsesministeren bl.a. vil fastsætte regler om, hvornår
Arbejdsmarkedsrådets indstilling senest skal afgives til beskæftigelsesministeren, bl.a. af hensyn til
udarbejdelse af regeringens finanslovforslag og udmelding af tilskudsrammer til
branchefællesskaberne for arbejdsmiljø m.v. Beskæftigelsesministeren vil desuden kunne fastsætte
regler om, hvad der bl.a. skal lægges til grund for Arbejdsmarkedsrådets indstilling.
5
L 75 - 2024-25 - Bilag 10: Ændringsforslag, fra beskæftigelsesministeren
Det foreslås desuden, at den geografiske afgrænsning for de regionale beskæftigelsesråd fremgår
direkte af loven, jf. det foreslåede § 28, og at der er fem regionale beskæftigelsesråd, som er
uafhængige af den geografiske afgrænsning, som gælder for de danske regioner.
Det foreslås endvidere, jf. det foreslåede § 27, at der i forbindelse med nyaffattelsen også foretages
en ændring af de regionale beskæftigelsesråds formål, således at formålet også rummer rådenes
opgave med at følge beskæftigelsesindsatsen på tværs af kommuner.
Det foreslås også, jf. det foreslåede § 30, stk. 1, at der i forbindelse med nyaffattelsen foretages
ændringer i bemyndigelsesbestemmelsen, så beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler om de
regionale beskæftigelsesråds organisering. Det forventes, at beskæftigelsesministeren vil fastsætte
regler om forretningsorden og sekretariatsbetjening af de regionale beskæftigelsesråd.
Det foreslås ydermere, jf. det foreslåede § 30, stk. 2, at der i forbindelse med nyaffattelsen indsættes
en bemyndigelsesbestemmelse, der giver beskæftigelsesministeren mulighed for at fastsætte regler
om fælles dataansvar og regler om udveksling af persondata mellem de regionale beskæftigelsesråd
og Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering, i det omfang det er nødvendigt for at kunne varetage
opgaverne, der er fastsat i ved lov eller bekendtgørelse. Det forventes, at bestemmelsen vil blive
anvendt til at fastsætte regler om, at de regionale beskæftigelsesråd og Styrelsen for Arbejdsmarked
og Rekruttering er fælles dataansvarlige for behandlingen af personoplysninger, herunder at de
regionale beskæftigelsesråd skal anvende de administrative systemer, som Styrelsen for
Arbejdsmarked og Rekruttering stiller til rådighed. De enkelte opgaver forbundet med dataansvaret
forventes ligeledes fastsat ved bekendtgørelse.
Ifølge det foreslåede § 30, stk. 2, kan beskæftigelsesministeren fastsætte regler om fælles dataansvar
og udveksling, indsamling og videregivelse af oplysninger mellem de regionale beskæftigelsesråd og
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering.
Herudover forventes det, at bemyndigelsen vil blive anvendt til at fastsætte regler om, at Styrelsen
for Arbejdsmarked og Rekruttering skal videregive oplysninger til de regionale arbejdsmarkedsråd, i
det omfang dette er relevant og nødvendigt for at kunne udføre de opgaver, som er blevet dem pålagt.
Ved nyaffattelsen foreslås det endvidere, at § 26 i lov om organisering og understøttelse af
beskæftigelsesindsatsen m.v. videreføres med visse ændringer, jf. det foreslåede § 26. Det foreslås,
at en mindre del af bevillingen til beskæftigelsesindsatsen kan afsættes til en central pulje, som kan
anvendes til en særlig indsats, og at beskæftigelsesministeren kan fastsætte nærmere regler for den
centrale puljes anvendelse og om regnskab, revision, tilsyn m.v. for tilskud, der ydes fra puljen.
Det foreslås videre, at beskæftigelsesministeren fastsætter nærmere regler for regnskabsaflæggelse,
revision, tilsyn m.v. for tilskud, der ydes af bevillingen. Med hjemmel i tekstanmærkningerne nr. 115
til § 17 på finansloven er der fastsat tilsvarende regler i bekendtgørelse nr. 1184 af 26. september
2023 om administration af tilskud fra puljer under Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering.
Disse regler omfatter også tilskud fra den centrale pulje.
6
L 75 - 2024-25 - Bilag 10: Ændringsforslag, fra beskæftigelsesministeren
Ved nyaffattelsen foreslås desuden, at § 31, stk. 1 og 3, i lov om organisering og understøttelse af
beskæftigelsesindsatsen m.v. videreføres.
Det foreslås derfor, jf. det foreslåede § 31, stk. 1, at kommunen løbende skal underrette det regionale
beskæftigelsesråd om anvendelsen af virksomhedspraktik, ansættelse med løntilskud og nytteindsats
efter kapitel 11-13 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats. Underretningen sker via det
landsdækkende it-system, som Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering stiller til rådighed for
kommunerne. Kommunen skal løbende sende det regionale beskæftigelsesråd oversigter over pladser
i virksomhedspraktik, nytteindsats og pladser med løntilskud.
Ifølge det foreslåede § 31, stk. 2, kan beskæftigelsesministeren fastsætte nærmere regler om
kommunernes underretninger efter stk. 1.
Til nr. 13
I lovforslagets § 2, nr. 6, foreslås det at ændre § 68 a, stk. 1, i lov om arbejdsmiljø således, at
beskæftigelsesministeren ikke fordeler midlerne til gennemførelse af arbejdsmiljøindsatsen efter
indstilling fra Arbejdsmiljørådet, men at beskæftigelsesministeren i stedet fastsætter nærmere regler
om fordelingen af midlerne til gennemførelse af arbejdsmiljøindsatsen. Forslaget skal ses i
sammenhæng med forslaget om at nedlægge Arbejdsmiljørådet.
Beskæftigelsesministeren finder det, efter ønske fra beskæftigelsesudvalget, imidlertid mere
hensigtsmæssigt, at beskæftigelsesministerens fordeling af midlerne til gennemførelse af
arbejdsmiljøindsatsen fremover skal ske efter indstilling fra Arbejdsmarkedsrådet, i stedet for, at
beskæftigelsesministeren skal fastsætte regler om en fast fordeling af midlerne til
arbejdsmiljøindsatsen i bekendtgørelse.
Det er hensigten, at beskæftigelsesministerens fordeling af midlerne til gennemførelse af
arbejdsmiljøindsatsen fremover skal ske efter indstilling fra Arbejdsmarkedsrådet.
Med ændringsforslaget foreslås lovforslagets § 2, nr. 6 nyaffattet, så det fremgår, at det alene er
indstillingen fra Arbejdsmiljørådet, som udgår af bestemmelsen i § 68 a, stk. 1. Ændringsforslaget
vil medføre, at beskæftigelsesministeren fortsat fordeler midlerne til gennemførelse af
arbejdsmiljøindsatsen, og vil desuden give mulighed for, at beskæftigelsesministeren fremover
fordeler midlerne efter indstilling fra Arbejdsmarkedsrådet. Det betyder, at
beskæftigelsesministeren ikke
som oprindeligt foreslået - fastsætter regler om en fast fordeling af
midlerne til arbejdsmiljøindsatsen.
Forslaget om nyaffattelse af § 2, nr. 6, skal ses i sammenhæng med forslaget om nyaffattelse af § 25
i ændringsforslag nr. 2, hvorefter det foreslås at indsætte en ny bestemmelse i § 25, stk. 2, om, at
beskæftigelsesministeren fastsætter regler om, at Arbejdsmarkedsrådet kommer med en indstilling
om fordelingen af partsmidlerne til arbejdsmiljøindsatsen, inden midlerne fordeles.
For finansåret 2025 baserer fordelingen af midlerne til arbejdsmiljøindsatsen sig på
Arbejdsmiljørådets tidligere indstillinger efter § 66, stk. 1, i lov om arbejdsmiljø. Fordelingen i
7
L 75 - 2024-25 - Bilag 10: Ændringsforslag, fra beskæftigelsesministeren
2025 afspejler, at Arbejdsmiljørådet nedlægges, og at der er halvårsvirkning af bevilling til
Sekretariatet for Arbejdsmiljørådet i 2025. De resterende midler til arbejdsmiljøindsatsen i 2025 er
fordelt med 90 pct. til branchefællesskaberne for arbejdsmiljø og 10 pct. til forsøgs- og
udviklingsaktivitet. Fordelingsnøglen tager udgangspunkt i den tidligere anvendte fordeling i
Arbejdsmiljørådets årlige § 66-indstilling. Fordelingen af
midler til
arbejdsmiljøindsatsen i 2025
fremgår af finansloven for 2025.
Til nr. 14
I lovforslagets § 2, nr. 7, foreslås det at ændre § 68 a, stk. 1, i lov om arbejdsmiljø således, at
beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler om, at fordeling af midlerne til gennemførelse af
arbejdsmiljøindsatsen kan gå til forskning. Endvidere foreslås det i lovforslagets § 2, nr. 7, at ændre
§ 68 a, stk. 1, således, at beskæftigelsesministeren ikke melder tilskudsrammer ud til
Arbejdsmiljørådets aktiviteter, herunder tværgående aktiviteter efter § 66, stk. 6. Forslaget skal ses i
sammenhæng med forslaget om at nedlægge Arbejdsmiljørådet.
Imidlertid vil der ikke være behov for en hjemmel til, at midlerne til gennemførelse af
arbejdsmiljøindsatsen kan fordeles til forskning, når beskæftigelsesministeren med
ændringsforslaget i nr. 4 fortsat vil fordele midlerne til gennemførelse af arbejdsmiljøindsatsen.
Derfor er der alene behov for, at lovforslagets § 2, nr. 7, indeholder forslag om, at
beskæftigelsesministeren ikke melder tilskudsrammer ud til Arbejdsmiljørådets aktiviteter, herunder
tværgående aktiviteter.
Der er tale om en konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 13.
8