Det er en vigtig prioritering for regeringen at reducere statslig kontrol og fjerne unødvendige regler, så vi kan frigive ressourcer til velfærd til gavn for os alle. Det fylder også i regeringens forslag til finanslov for 2025, hvor vi her lægger op til at reducere den statslige administration med i alt 1.000 årsværk fra 2025 og frem.
På Beskæftigelsesministeriets område betyder det bl.a. lovforslaget her, nemlig nedlæggelse af 11 råd og etablering af en ny rådsstruktur. Vi har brugt anledningen til at gentænke rådsstrukturen på Beskæftigelsesministeriets område og måden, vi samarbejder med arbejdsmarkedets parter på. Det er vigtigt, at vi bruger kræfterne rigtigt; det er vigtigt, at vi bruger hinanden der, hvor det giver værdi og mening, og derfor mener jeg også, at det er helt centralt at prøve at oprette ét samlet arbejdsmarkedsråd på tværs af arbejdsmiljø og beskæftigelse. Jeg er ikke af den opfattelse, at det vil udvande de to respektive områder; jeg tror til gengæld, det vil skabe noget mere sammenhæng i diskussionen og i rådgivningen af mig som minister. Det er samtidig også der, hvor de strategiske drøftelser på de her områder forhåbentlig kommer til at foregå.
Det her kommer til at ændre på, hvordan vi inddrager arbejdsmarkedets parter, men ikke på, at vi inddrager dem, og det er i virkeligheden det vigtigste for mig som rettesnor i den her øvelse. Jeg oplever, at vi har haft en løbende dialog med arbejdsmarkedets parter omkring både opgaver og rådsstruktur. Det er meget der, kræfterne bliver lagt i at rådgive mig som minister, men de lægger også rigtig mange kræfter i rigtig mange dele under de her forskellige råd og nævn i dag. Jeg kunne godt tænke mig, at vi laver et mere stringent setup, hvor ressourcerne bliver brugt bedst muligt, samtidig med at både rådgivning og inddragelse og dialog fortsætter.
Det er derfor også min fuldstændig klare ambition med det her, at arbejdsmarkedets parter stadig væk skal rådgive mig om emner inden for arbejdsmiljø og beskæftigelse. Vi vil fortsat inddrage dem, f.eks. i forhold til regelændringer på arbejdsmiljøområdet, som vi hidtil også har gjort, bare på en ny og mere fokuseret måde. Parternes store viden om og indsigt i de regionale arbejdsmarkeder skal vi også have gavn af, og det er jo bl.a. et af de steder, vi har haft en tæt dialog, bl.a. om, hvad det er, de otte gør i dag, og hvad det er for nogle opgaver, vi skal have med videre i de fem nye. Derfor lægger jeg også op til, bl.a. på baggrund af den dialog, at oprette de fem nye regionale arbejdsmarkedsråd. Det er bl.a. der, hvor parterne kan følge med i kommunernes brug af de virksomhedsrettede beskæftigelsesordninger og andre ting.
Derudover ligger der også tre andre forenklingsforslag – flere har været inde på dem – og det er med hensyn til Helbredsoplysningsrådet, de beskæftigelsespolitiske mål og så Jobservice Danmark, hvor virksomhederne i stedet for vil kunne gøre brug af jobcentrenes virksomhedsservice og de tværkommunale rekrutteringsfællesskaber.
Så vil jeg gå til den del, der handler om ministerens magt her, og det er i virkeligheden et svar til flere ordførere, der har spurgt til, hvorfor der er den her bemyndigelsesbestemmelse, sådan at jeg bare som beskæftigelsesminister kan have fri leg herfra. Det har egentlig ikke været et ønske om at sikre mig selv størst mulig magt, efter at det her var vedtaget. Det er alene et udtryk for, at det her er en del af finanslovsprocessen, og derfor var vi nødt til, hvis der skulle være tid og rum til den dialog, som flere også efterspørger, at fremsætte lovforslaget og bagefter blive ved med at have dialogen. Men min egen refleksion er, især også oven på de kommentarer, der er faldet i dag, at jeg gerne vil tilkendegive, at jeg synes, vi skal lægge det ind i lovforslaget, men vi har bare ikke nået det endnu. Det vil sige, at den måde, det kan gøres på, er, at jeg kan stille et ændringsforslag til det lovforslag, vi behandler i dag. Det vil jeg gøre efter at have lyttet til parterne, sådan at I som Folketing kan vide, hvad det er, der stemmes om, også i forhold til sammensætningen af rådet, men i virkeligheden også på baggrund af den dialog, jeg allerede har haft, som peger i samme retning, og hvor arbejdsmarkedets parter også er bekymrende for, at det ikke står decideret i loven, bl.a. hvad det er, de kan høres om i fremtiden.
Så jeg medgiver, at det vil være rigtig godt med mere afklaring, inden vi skal stemme, og det er så også hermed en tilkendegivelse fra mig om inden andenbehandlingen af lovforslaget, som ordførerne også her beder om, at vi kan tage det i udvalgsbehandlingen, altså at så kommer der et ændringsforslag med flere af de her ting, bl.a. sammensætningen af det nye råd. Det køber mig til gengæld lidt tid til bl.a. at tale med arbejdsmarkedets parter, som blandt andre SF's ordfører understregede vigtigheden af. Jeg deler synspunktet om den vigtighed, og derfor bliver det et forslag til processen herfra. Tak for ordet.