Sundhedsudvalget 2024-25, Sundhedsudvalget 2024-25, Sundhedsudvalget 2024-25
L 73 Bilag 7, L 73 A Bilag 7, L 73 B Bilag 7
Offentligt
2956120_0001.png
Til lovforslag nr.
L 73
Folketinget 2024-25
Betænkning afgivet af Sundhedsudvalget den 10. december 2024
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af sundhedsloven
(Ændring af samtykkemodel for organdonation til en blød model af aktivt fravalg)
[af indenrigs- og sundhedsministeren (Sophie Løhde)]
1. Ændringsforslag
Socialistisk Folkepartis og Det Konservative Folkepartis
medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 1-5 til
lovforslaget, herunder om deling af lovforslaget.
2. Indstillinger
Udvalget
indstiller ændringsforslag nr. 1 om deling af
lovforslaget til
vedtagelse.
Et
flertal
i udvalget (S, V, M, RV og ALT) indstiller
lovforslag A til
vedtagelse
med ændringsforslag nr. 2 og
3. Flertallet indstiller lovforslag B til vedtagelse med æn-
dringsforslag nr. 4 og 5.
Et
mindretal
i udvalget (KF, EL og DF) indstiller lovfor-
slag A til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil
stemme for ændringsforslag nr. 2 og 3. Mindretallet indstil-
ler lovforslag B til vedtagelse med ændringsforslag nr. 4 og
5.
Et
andet mindretal
i udvalget (SF) vil hverken stemme
for eller imod lovforslag A ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for ændringsforslag nr. 2 og 3. Mindretallet ind-
stiller lovforslag B til vedtagelse med ændringsforslag nr. 4
og 5.
Et
tredje mindretal
i udvalget (DD) indstiller lovforslag
A til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme
for ændringsforslag nr. 2 og 3. Mindretallet indstiller lovfor-
slag B til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet vil
stemme for ændringsforslag nr. 4 og 5.
Et
fjerde mindretal
(LA) indstiller lovforslag A til
for-
kastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for æn-
dringsforslag nr. 2 og 3. Mindretallet vil hverken stemme for
eller imod lovforslag B ved 3. behandling. Mindretallet vil
stemme for ændringsforslag nr. 4 og 5.
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Danmarksdemokraterne
Organdonation er et svært og dilemmafyldt emne. På
den ene side har vi nogle, der kan være meget desperate
efter nye organer, på den anden side har vi de pårørende,
og på den tredje side har vi afdøde, som vi også skal tage
hensyn til. Rent principielt mener Danmarksdemokraterne,
at man selv har retten til at bestemme. Et overvejende stort
flertal af danskerne er for organdonation. Det Etiske Råd
har peget på, at der er en reel risiko for, at tilslutningen kan
blive mindre ved den her model. Det Etiske Råd påpeger
samtidig, at en model baseret på informeret samtykke eller
aktivt tilvalg efter deres mening stemmer bedst overens med
principperne om respekt for det enkelte menneske og dets
integritet og selvbestemmelse. 15 ud af 17 medlemmer var
således imod en model med formodet samtykke. Det er i
overensstemmelse med de borgerlige principper, som vi i
Danmarksdemokraterne står på, men som forslaget til en
vis grad tilsidesætter. Danmarksdemokraterne stemmer imod
forslaget, fordi vi mener, det principielt er forkert at indføre
en model for organdonation, hvor udgangspunktet er, at man
er organdonor.
Socialistisk Folkeparti
Man kan ikke undgå at blive berørt, når unge mennesker
eller deres forældre beretter om alvorlig sygdom, som kun
kan behandles med organdonation, og man forstår frustratio-
nen over manglen på egnede organer til transplantation. SF
er derfor også enig med regeringen i, at der er brug for
AX030790
L 73 - 2024-25 - Bilag 7: Betænkning afgivet den 10. december 2024
2956120_0002.png
2
initiativer, som sikrer større bevågenhed på stillingtagen til
organdonation.
Ca. 30 pct. har allerede taget stilling, men undersøgelser
viser, at endnu flere er positivt indstillede over for orgando-
nation. Om man på den baggrund kan antage, at manglende
registrering blot er udtryk for en forglemmelse, som kan
løses ved hjælp af formodet samtykke, er der imidlertid
forskellige holdninger til.
I den bløde model, som regeringen foreslår, vil alle bor-
gere blive registreret som organdonorer, men registreringen
har kun praktisk virkning for de borgere, som aktivt har
bekræftet deres stilling. I praksis vil den nye ordning der-
for ikke adskille sig fra den nuværende ordning. Om det i
sig selv har en effekt, er der delte meninger om. I bedste
fald gør det næppe nogen forskel, idet borgerne stadig skal
bekræfte det formodede samtykke. I værste fald vil nogle
borgere tro, at der er taget stilling på deres vegne, og at de
derfor ikke behøver at foretage sig yderligere.
I den nuværende praksis er det ofte pårørende, som må
tage stilling til spørgsmål om organdonation, og et stort
flertal vælger donation – i samråd med dygtige fagpersoner,
som kan råde og vejlede i den svære situation.
Vi skal både rumme hensynet til patienter, som mangler
organer, og hensynet til organdonorer. I SF tror vi, at vi gør
det bedst med obligatorisk stillingtagen, hvilket SF allerede
har foreslået sammen med Det Konservative Folkeparti og
Dansk Folkeparti. Forslaget sikrer først og fremmest, at vi
kan regne med de svar, som den enkelte borger selv har
givet.
I SF tror vi derudover på kampagner, og uanset hvilken
model man måtte vælge, er der brug for oplysning til borger-
ne om organdonation, som også kan give bolden op til sam-
taler i familierne om, hvad vi hver især har af ønsker, hvis
vi ikke længere selv kan svare for os. Den bedste løsning
er den, hvor vi respekterer, at organdonation er et personligt
valg og ikke en samfundspligt.
Som nævnt er SF enig med regeringen i, at der skal ske
noget på området, hvis vi også i fremtiden skal sikre organer
til syge borgere. Vi føler os imidlertid ikke overbeviste om,
at formodet samtykke i en blød model er den rigtige løs-
ning. Derfor stemmer SF hverken for eller imod lovforslag
A.
Liberal Alliance
Organdonation er et komplekst og følsomt emne, som
kræver respekt for både patienters behov, pårørendes rolle
og den enkeltes ret til selvbestemmelse. I Liberal Alliance
anerkender vi behovet for flere organdonorer, men vi mener,
at det lovforslag, der nu er fremsat, bygger på en problema-
tisk præmis.
Vi stemmer imod forslaget om formodet samtykke, fordi
det grundlæggende bryder med princippet om, at organdona-
tion skal være et aktivt og informeret valg. Det Etiske Råd
og flertallet af dets medlemmer har også udtrykt bekymring
for, at formodet samtykke kan risikere at mindske opbaknin-
gen til organdonation frem for at styrke den.
Liberal Alliance mener desuden, at det allerede vedtagne
forslag fra januar 2022 om obligatorisk stillingtagen burde
være blevet implementeret og evalueret, før man tyer til så
gennemgribende en ændring af modellen.
Vi stemmer hverken for eller imod de øvrige elementer
i lovforslag B, som vi anerkender har gode intentioner,
men som fortsat hviler på præmissen om formodet samtyk-
ke. Kampagner og oplysningsinitiativer er vigtige og kan
styrke organdonationsområdet, men vi mener, at disse ind-
satser kan stå alene uden at ændre modellen.
For os er det afgørende, at organdonation forbliver et per-
sonligt valg og ikke reduceres til en antagelse. Vi opfordrer
derfor til at fastholde en model baseret på aktivt valg og
fokusere på at fremme oplysning og dialog.
Alternativet
Med L 73 står vi nu over for at omsætte intentionen
bag B 126, 2023-24, til konkret lovgivning. I Alternativet
støtter vi forslaget om at ændre samtykkemodellen til en
blød model med aktivt fravalg. Vores støtte hviler på klare
fakta og værdier. De fleste og nyeste studier peger på, at
man får flere organer til rådighed, hvis man har en ordning
om aktivt fravalg. Derudover ses der i lande, der allerede har
implementeret en formodet samtykkemodel, en klar stigning
i antallet af organdonationer, uden at det går på kompro-
mis med befolkningens tillid til systemet. Den foreslåede
ændring med L 73 sikrer, at flere borgere tager stilling til
organdonation. Dette er ikke kun tal – det er menneskeliv,
der kan reddes. Flere tilgængelige organer betyder kortere
ventelister og færre dødsfald blandt de patienter, der står og
håber på en ny chance. Det betyder også, at færre pårørende
efterlades i en svær beslutningsproces, fordi der ikke er tvivl
om afdødes ønsker. Samtidig lægger lovforslaget vægt på
informationsindsatser og påmindelser, så ingen står uforbe-
redte. I Alternativet tror vi på, at samfundet bedst fungerer,
når vi balancerer individets frihed med en fælles forpligtelse
til at hjælpe hinanden. Organdonation er et stærkt eksempel
på, hvordan vi kan udleve denne balance. Det handler ikke
kun om statistik, men om at gøre en forskel for de hundred-
vis af mennesker, der hvert år venter på et livsnødvendigt
organ.
4. Ændringsforslag med bemærkning
Ændringsforslag
Af et
mindretal
(SF og KF), tiltrådt af et
flertal
(det øvrige
udvalg):
a
Ændringsforslag om deling af lovforslaget
1)
Lovforslaget deles i to dele med følgende titler og ind-
hold:
A.
»Forslag til lov om ændring af sundhedsloven (Ændring
af samtykkemodel for organdonation til en blød model af
aktivt fravalg)« omfattende § 1, nr. 1-7, § 2, stk. 2, og § 3.
B.
»Forslag til lov om ændring af sundhedsloven (Bemyn-
digelsesbestemmelser om målrettede påmindelser og sund-
L 73 - 2024-25 - Bilag 7: Betænkning afgivet den 10. december 2024
2956120_0003.png
3
hedspersoners behandling af helbredsoplysninger m.v.)«
omfattende § 1, nr. 8 og 9, § 2, stk. 1, og § 3.
[Forslag om deling af lovforslaget]
Af et
mindretal
(SF og KF), tiltrådt af
udvalget:
b
Ændringsforslag til det under A nævnte forslag
Til § 1
2)
Nr. 1-7
udgår, og i stedet indsættes:
»1.
§ 53
affattes således:
Ȥ 53.
Fra en person, der er død på eller som død er
indbragt til et sygehus eller lignende institution, kan væv og
andet biologisk materiale udtages til behandling af sygdom
eller legemsskade hos et andet menneske efter reglerne i stk.
3-5.
Stk. 2.
Personer, der er fyldt 18 år, og som er bopælsregi-
streret i Danmark i Det Centrale Personregister (CPR), er
omfattet af Organdonorregisteret.
Stk. 3.
Indgrebet må foretages, såfremt afdøde efter sit
fyldte 18. år skriftligt har truffet bestemmelse herom i
Organdonorregisteret. Det samme gælder, hvis personen
mundtligt eller skriftligt har udtalt sig for et sådant ind-
greb. Pårørende til afdøde kan ikke modsætte sig indgre-
bet, hvis afdøde skriftligt har truffet bestemmelse herom i
Organdonorregisteret eller har truffet anden skriftlig eller
mundtlig bestemmelse herom, medmindre afdøde har be-
stemt, at beslutningen er givet under forudsætning af de
pårørendes accept.
Stk. 4.
Uden for de i stk. 3 nævnte tilfælde må indgrebet
kun foretages, såfremt der ikke foreligger nogen tilkendegi-
velse fra afdøde imod indgrebet og afdødes nærmeste giver
samtykke til indgrebet. Efterlader afdøde sig ingen nærme-
ste, må indgrebet ikke foretages.
Stk. 5.
Er afdøde under 18 år, må indgrebet kun foretages,
såfremt forældremyndighedens indehaver har givet samtyk-
ke til indgrebet.
Stk. 6.
Indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter nær-
mere regler om drift m.v. af Organdonorregisteret, herunder
udformning og registrering.
Stk. 7.
Indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter nær-
mere regler om målrettede påmindelser vedrørende bekræf-
telse af stillingtagen i Organdonorregisteret.««
[Lovteknisk korrektion]
Til § 2
3)
I
stk. 2
ændres »§ 1, nr. 1-7« til: »Loven«.
[Konsekvensændring af ændringsforslag nr. 1 om deling]
c
Ændringsforslag til det under B nævnte forslag
Til § 1
4)
Nr. 8
affattes således:
»8.
I
§ 53
indsættes som
stk. 5:
»Stk. 5.
Indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter nær-
mere regler om målrettede påmindelser vedrørende bekræf-
telse af stillingtagen i Organdonorregisteret.««
[Lovteknisk korrektion]
Til § 2
5)
I
stk. 1
udgår », jf. dog stk. 2«.
[Konsekvensændring af ændringsforslag nr. 1 om deling]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås, at lovforslaget opdeles i to, således at
det ene lovforslag omfatter regler om ændring af samtyk-
kemodel for organdonation til en blød model med aktivt
fravalg. Det andet lovforslag vil omfatte regler omhand-
lende bemyndigelsesbestemmelse vedrørende målrettede på-
mindelser om at bekræfte sin stillingtagen i Organdonorregi-
steret og bemyndigelsesbestemmelse til at fastsætte nærmere
regler om sundhedspersoners behandling af helbredsoplys-
ninger og andre oplysninger om organdonor og organmodta-
ger i forbindelse med et donationsforløb.
Efter en opdeling af lovforslaget som foreslået vil det un-
der A nævnte forslag have titlen »Forslag til lov om ændring
af sundhedsloven (Ændring af samtykkemodel for orgando-
nation til en blød model med aktivt fravalg)« og omfatte § 1,
nr. 1-7, § 2, stk. 2, og § 3.
Det under B nævnte forslag vil have titlen »Forslag til
lov om ændring af sundhedsloven (Bemyndigelsesbestem-
melser om målrettede påmindelser og sundhedspersoners
behandling af helbredsoplysninger m.v.)« og omfatte § 1, nr.
8 og 9, § 2, stk. 1, og § 3.
Til nr. 2
Der er med ændringsforslaget til det under A nævnte
forslag tale om en lovteknisk korrektion med henblik på at
sikre en fortløbende angivelse af stykkerne i sundhedslovens
§ 53 i forhold til ikrafttrædelsestidspunktet af de enkelte
ændringer. Der er med lovforslaget ikke tilsigtet indholds-
mæssige ændringer.
Til nr. 3
Det følger af lovforslagets § 2, stk. 1, at loven træder i
kraft den 1. januar 2025, jf. dog stk. 2. Af stk. 2 følger det,
at det fremsatte lovforslags § 1, nr. 1-7, træder i kraft den 1.
juni 2025.
Med ændringsforslaget foreslås det, at § 2 i det under
A nævnte forslag ændres, således at »§ 1, nr. 1-7« ændres
til »Loven«, idet der efter ændringsforslaget om opdeling
L 73 - 2024-25 - Bilag 7: Betænkning afgivet den 10. december 2024
2956120_0004.png
4
kun vil være et stykke i § 2. Forslaget er en konsekvens af
delingen af lovforslaget i to dele.
Til nr. 4
Der er med ændringsforslaget til det under B nævnte
forslag tale om en lovteknisk korrektion med henblik på at
sikre en fortløbende angivelse af stykkerne i sundhedslovens
§ 53 i forhold til ikrafttrædelsestidspunktet af de enkelte
ændringer. Der er med lovforslaget ikke tilsigtet indholds-
mæssige ændringer.
Til nr. 5
Det følger af lovforslagets § 2, stk. 1, at loven træder i
kraft den 1. januar 2025, jf. dog stk. 2. Af stk. 2 følger det,
at det fremsatte lovforslags § 1, nr. 1-7, træder i kraft den 1.
juni 2025.
Med ændringsforslaget foreslås det at ophæve henvisnin-
gen i § 2, stk. 1, til bestemmelsens stk. 2 i det under B
nævnte forslag, idet der efter ændringsforslaget om opdeling
kun vil være et stykke i § 2. Forslaget er en konsekvens af
delingen af lovforslaget i to dele.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 6. november 2024 og var
til 1. behandling den 22. november 2024. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Sundhedsudval-
get.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og indenrigs- og sundhedsministeren sendte
den 20. august 2024 dette udkast til udvalget, jf. SUU alm.
del – bilag 371 (folketingsåret 2023-24). Den 6. november
2024 sendte indenrigs- og sundhedsministeren høringssvare-
ne og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 5 bilag på lovforsla-
get.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 1 spørgsmål
til indenrigs- og sundhedsministeren til skriftlig besvarelse,
som ministeren har besvaret.
Lea Wermelin (S) Birgitte Vind (S) Camilla Fabricius (S) Flemming Møller Mortensen (S) Lasse Haugaard Pedersen (S)
Maria Durhuus (S) Matilde Powers (S)
nfmd.
Rasmus Horn Langhoff (S) Sara Emil Baaring (S)
Christoffer Aagaard Melson (V) Lars Christian Lilleholt (V) Heidi Bank (V) Monika Rubin (M) Nanna W. Gotfredsen (M)
Rasmus Lund-Nielsen (M)
fmd.
Jens Henrik Thulesen Dahl (DD) Marlene Harpsøe (DD) Louise Brown (LA)
Helena Artmann Andresen (LA) Per Larsen (KF) Lise Bertelsen (KF) Kim Edberg Andersen (DD) Peter Kofod (DF)
Kirsten Normann Andersen (SF) Charlotte Broman Mølbæk (SF) Signe Munk (SF) Peder Hvelplund (EL)
Stinus Lindgreen (RV) Helene Brydensholt (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Liberal Alliance (LA)
Moderaterne (M)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
50
24
15
15
15
13
10
9
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Alternativet (ALT)
Siumut (SIU)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
6
5
1
1
1
1
6