Sundhedsudvalget 2024-25, Sundhedsudvalget 2024-25, Sundhedsudvalget 2024-25
L 73 Bilag 1, L 73 A Bilag 1, L 73 B Bilag 1
Offentligt
2931904_0001.png
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Sendt pr. e-mail til: [email protected], [email protected], [email protected] og [email protected].
6. september 2024
Høringssvar fra Cystisk Fibrose Foreningen til lovforslag om ændring af sundhedsloven
(Ændring af samtykkemodel for organdonation til en blød model af aktivt fravalg)
Cystisk Fibrose Foreningen takker for indbydelsen om høringssvar til lovforslag vedr. sundhedsloven,
ændring af samtykkemodellen for organdonation til en blød model af aktivt fravalg.
Cystisk fibrose påvirker flere af kroppens organer, og personer med sygdommen kan således få brug for en
organtransplantation for at overleve. Derfor har Cystisk Fibrose Foreningen igennem mange år aktivt bakket
op om fremme af organdonation, herunder at danskerne får taget stilling til organdonation.
Netop at få gjort sin stilling klart finder vi centralt i forhold til fremme af organdonation, i og med at
undersøgelser viser, at mange danskere har en positiv holdning til organdonation. Desværre har langt færre
borgere fået registreret deres stilling til organdonation. Derfor finder vi også lovforslaget om ændring af
samtykkemodellen for organdonation til en blød model for aktivt fravalg positivt. Som Foreningen har vi
med en række andre foreninger stillet ønske om netop sådan samtykkemodel for organdonation, som vi
anser som værende fremmende for organdonation i Danmark. Vi takker derfor også Sundhedsministeren og
Regeringen for at have lyttet til dette ønske fra patientgrupper, for hvem spørgsmålet om organdonation
kan vise sig at blive kritisk relevant.
Som også omtalt i Regeringens nye Handleplan for Organdonation finder vi det vigtigt, at en ændring af
samtykkemodellen for organdonation følges med en proaktiv og opsøgende kommunikationsindsats herom
ved indførelse og over tid, samt at sundhedsvæsenet har ressourcerne og kapaciteten til at respondere på
og gennemføre organdonationer, når muligt. Det er i hensynet til dem, der venter på et livreddende organ,
men også så doners ønsker kan blive opfyldt.
Igen, tak til Sundhedsministeren og Regeringen for at tage initiativ til at ændre samtykkemodellen for
organdonation med ønsket om, at færre skal vente forgæves på et nyt organ.
Med venlig hilsen
CYSTISK FIBROSE FORENINGEN
Anja Nordstrøm Klett
Direktør
CYSTISK FIBROSE FORENINGEN
Blekinge Boulevard 2 - 2630 Taastrup
Tlf. +45 4371 4344
[email protected]
cff.dk
CVR nr. 4861 2016 - Bank: 1551 0006404383
L 73 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2931904_0002.png
København den 15. september 2024
Høringssvar fra DASYS vedr. Høring over lovforslag om ændring af sundhedsloven (Ændring af
samtykkemodel for organdonation til en blød model af aktivt fravalg).
Dansk Sygepleje Selskab (DASYS) har modtaget forespørgsel på overstående, og vi takker for muligheden
for at afgive høringssvar. Vi har sendt høringsanmodningen til vores medlemmer og har modtaget svar fra
FS for Neurosygeplejersker samt FS Nefrologiske sygeplejersker.
Indledende kommentarer
Vi er enige i, at der bør sættes fokus på vigtigheden af stillingtagen til organdonation. Dog kan der sættes
spørgsmålstegn ved, hvorvidt lovforslaget vil ændre på nuværende praksis, da man stadig aktivt vil skulle
be- eller afkræfte sig valg. Pårørende og intensivafdelingerne vil stadig skulle stå med det svære valg i de
tilfælde, hvor en potentiel donor ikke har foretaget et valg eller et fravalg
som praksis er i dag. Man bør
diskutere yderligere, hvorvidt vejen til flere organdonorer indeholder øget fokus via kampagner m.m. og
ikke en lovændring for at lette den udfordrende og vanskelige samtale, da samarbejdet med de pårørende
kan være en kompliceret opgave i et organdonationsforløb.
Der må ikke skabes usikkerhed om Organdonorregisteret
Derfor er det også afgørende, at lovændringen ikke giver anledning til usikkerhed eller sår tvivl om, hvad
det betyder for den enkelte. Særligt, hvad det indebærer at være ”omfattet” af Organdonorregistret.
Organdonorregistret er i dag hverken et ja, nej eller ved ikke register
det rummer alle tilkendegivelser.
Den nye registreringsform må ikke give anledning til tvivl hos de pårørende. Vi er bekymrede for, at den
foreslåede lovændring fjerner det udtrykkelige ja og indfører en tvivl i samtalerne med de pårørende, som
der ikke tidligere har været og kan have den modsatte effekt idet almenbefolkningen muligvis misforstår
budskabet om at tage stilling, og dermed fejlagtigt tror, at de er tilmeldt organdonorregisteret. Dette kan
medføre, at pårørende tolker deres manglende valg som tvivl om ønske til organdonation og dermed ender
med at fravælge dette.
Organdonorregistret i dag er kilde til stor sikkerhed til gavn for både fagpersoner og særligt for de
pårørende. Der skal være komplet sikkerhed for, at hvis man står registreret med en holdning til
organdonation i Organdonorregistret er det alene et udtryk for, at personen selv har truffet et valg om
organdonation, og ikke fordi man per automatik er omfattet af et register.
Nødvendigt med grundig oplysningsindsats til befolkningen
Der er en oplevelse af, at der er stor forskel på, hvad der kommunikeres i debatten i medierne, og hvad der
reelt er foreslået i lovforslaget.
Det betyder, at der er behov for oplysning om, hvad det betyder at være omfattet af Organdonorregistret,
og at det som i dag fortsat kræver aktiv handling, hvis man ønsker at være donor.
Adgangen til Organdonorregisteret bør ikke udvides
Med den nuværende praksis er det ikke muligt for det sundhedspersonale, der plejer og behandler
patienten, at slå oplysninger op i Organdonorregistreret. De skal ringe til en transplantationskoordinator for
at få informationen.
Side
1
af
2
Sankt Annæ Plads 30
DK-1250 København K
[email protected]
● Tlf. +45 3315 1555 ●
dasys.dk
L 73 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2931904_0003.png
Det er uklart for os, om det er en del af lovændringen, at adgangen til Organdonorregistreret skal udvides.
På side 13 står både, at ”Sundhedspersoner vil kunne tilgå registreret og se personens stillingtagen til
organdonation i det tilfælde, at organdonation
bliver aktuelt” og længere nede på samme side, at ”der ikke
er flere end i dag, der skal have adgang til oplysningerne i Organdonorregisteret.”
Den nuværende opdeling er et vigtigt princip, som ikke bør ændres, fordi det sikrer, at der ikke opstår tvivl
hos de pårørende, når en livsreddende eller -forlængende behandling stoppes. Hvis der er behov for, at
adgangen til Organdonorregistret ændres, bør sundhedsfagligt personale først kunne få adgang efter
dødstidspunktet.
Sørg for klare og tydelige regler, hvis sundhedspersonale skal give information til pårørende
om donationsforløb
Pårørende til en organdonor får i dag information om, hvordan en transplantation er forløbet, fx i form af
et brev fra Dansk Center for Organdonation (DCO).
Det giver mening, at sygeplejerskerne på afdelingen, hvor donor har været indlagt, modtager samme
information, da mange sygeplejersker følger op på indlæggelsen med de pårørende. På den måde skabes
overensstemmelse og afklaring om, hvem der har adgang til hvilke oplysninger.
Hvis sygeplejersker eller andre sundhedspersoner skal overtage opgaven fra DCO med at orientere
pårørende til henholdsvis organdonor og -modtager om donationsforløbet, skal der være klare og tydelige
regler, som ikke kan misforstås, der fastsætter hvilke oplysninger sygeplejersker kan og skal videregive og i
hvilken form, uden at bryde deres tavshedspligt.
Prioriter viden og kompetence til sundhedspersonalet
særligt på områder, der ikke har stor
erfaring med organdonation
Til sidst vil vi gerne komme med en opfordring til, at der som opfølgning på både lovændringen og de
ændringer på området, der følger af handleplanen, prioriteres ressourcer til, at sundhedspersonalet får den
nødvendige viden og kompetencer på området, og at de bliver klædt på til at tage dialogen med de
pårørende om organdonation. Særligt på de områder, som ikke traditionelt har stor erfaring med
organdonation.
Det skal ses i lyset af, at handleplanen lægger op til at styrke indsatsen på hospitalerne på afdelingerne,
som typisk ikke arbejder med organdonation, og at der er indført mulighed for donation ved cirkulatorisk
død.
Skulle høringssvaret give anledning til spørgsmål står DASYS naturligvis til rådighed for yderligere
uddybning af ovenstående synspunkter.
Med venlig hilsen
For Dansk Sygepleje Selskab, DASYS
Pernille Olsbro
Bestyrelsesmedlem
Side
2
af
2
Sankt Annæ Plads 30
DK-1250 København K
[email protected]
● Tlf. +45 3315 1555 ●
dasys.dk
L 73 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2931904_0004.png
Indenrigs- og Sundhedsministeriet ([email protected])
Gro Egholm ([email protected])
VS: LVS - Høring over lovforslag om ændring af sundhedsloven (Ændring af samtykkemodel for organdonation til
en blød model af aktivt fravalg)
Sendt:
13-09-2024 20:23
Bilag:
Høringsbrev, ændring af samtykkemodel for organdonation.pdf; Høringsliste ændring af samtykkemodel for
organdonation.pdf; Lovforslag.pdf; Signature-20240913182409.txt;
Til:
Fra:
Titel:
Til rette vedkommende
Fra DCS har vi ingen bemærkninger til ændring af samtykkemodel for organ donation
På vegne af DCS
Mvh
Gro Egholm
Lægelig sekretær
Dansk Cardiologisk selskab
Fra:
LVS <[email protected]>
Sendt:
29. august 2024 11:21
Emne:
LVS - Høring over lovforslag om ændring af sundhedsloven (Ændring af samtykkemodel for organdonation til
en blød model af aktivt fravalg)
Til formænd/forpersoner samt sekretariater i De Lægevidenskabelige Selskaber.
Til venlig orientering.
Til høringsparterne på vedlagte høringsliste
Se venligst vedhæftede høringsbrev og udkast til lov om ændring af sundhedsloven (Ændring af samtykkemodel for
organdonation til en blød model af aktivt fravalg).
Indenrigs- og Sundhedsministeriet skal bede om at modtage eventuelle bemærkninger til udkastet senest den
16.
september 2024.
Bemærkninger bedes sendt til
[email protected], [email protected], [email protected]
og
[email protected].
Julie Kolding Olsen
Teamleder, chefkonsulent, Kontor for Etik i sundhedsvæsenet
M
@
2674 9531
[email protected]
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Tlf. 7226 9000
L 73 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2931904_0005.png
www.sum.dk
Venlig hilsen
Lene Kristensen
Administrativ konsulent
Kristianiagade 12
2100 København Ø
Telefon 35 44 84 03
Mobil 27 79 69 26
[email protected]
www.selskaberne.dk
L 73 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2931904_0006.png
Dato:16.09.2024
Høringssvar vedr. udkast til forslag til Lov om ændring af
sundhedsloven
-
Ændring af samtykkemodel for organdonation til en blød model af aktivt fravalg samt
bemyndigelse til, at Indenrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte bestemmelser om
håndtering af helbredsoplysninger om organdonor og organmodtager
Hermed fremsendes bemærkninger til ovenstående lovforslag fra Dansk Center for Organdonation.
Overordnede bemærkninger – lovforslaget som en del af en samlet indsats
Overordnet ser Dansk Center for Organdonation meget positivt på, at lovændringen indgår som en
del af en større indsats, der skal styrke området for organdonation.
Centret forventer især, at indsatsen, der omhandler indførslen af DCD, får en positiv indflydelse på
antallet af afdøde donorer i Danmark, ligesom vi ser det formaliserede samarbejde mellem centrale
aktører som Danske Regioner, Sundhedsstyrelsen, DCO m.fl. som en styrkelse i forhold til den
indsats, der omhandler anvendelse af donorpotentialet på sygehusene.
I forhold til antallet af danskere, der aktivt har taget stilling til organdonation, ved vi fra både
adfærdsforskning, udenlandske undersøgelser samt enkeltstående danske tiltag, at det virker med
direkte opfordringer til at registrere sig.
Særligt
når det foregår i en setting, hvor man i forvejen
tænker eller forholder sig til sundhed (fx digitalt ved besøg på borger.dk, sundhed.dk eller fysisk –
når man er ved egen læge, på apoteket el. lignende), hvilket er et opmærksomhedspunkt, som vi
vil fremhæve i forhold til planlægning af indsatser.
Med det taget i betragtning forventer vi også, at de forskellige nudging-tiltag, som handleplanen og
lovforslaget nævner, vil have en positiv effekt på antallet af tilkendegivelser i Organdonorregistret.
Sammenfatning af Dansk Center for Organdonations bemærkninger
Usikkerhed om lovforslagets betydning for borgere og behov for tydelig kommunikation i
informationsindsatsen:
Der er uklarhed omkring, hvad det vil sige at være "omfattet" af
Organdonorregistret. Der er behov for en klar og målrettet kommunikation, som understreger, at
lovændringen ikke automatisk registrerer borgere som donorer, og at aktiv tilkendegivelse stadig er
nødvendig.
Differentieret kommunikationsindsats er vigtig for at opnå effekt og undgå ulighed:
De brede
informationskampagner og direkte henvendelser til danskerne bør tage højde for forskellige
informationsbehov i befolkningen, både de, der er i tvivl om organdonation, samt borgere med etnisk
minoritetsbaggrund, der kan have særlige kulturelle eller religiøse overvejelser.
Anerkendelse af aktiv handling:
Vi anbefaler, at borgere, som aktivt registrerer deres beslutning,
modtager en form for bekræftelse eller anerkendelse, fx via digitale løsninger, der kan deles med
familien eller på sociale medier.
Støtte til sundhedspersonale:
Vi anbefaler, at der udarbejdes en revideret vejledning til
sundhedspersonale om samtykke til organdonation for at sikre, at de pårørende fortsat modtager
neutral information og hermed bliver i stand til at træffe den beslutning, som er den rigtige for dem.
Opmærksomhedspunkter i forbindelse med lovforslag om bemyndigelsesbestemmelse
Palle Juul-Jensens Boulevard 82
8200 Aarhus N
Tlf.: +45 3092 2430
Mail: [email protected]
For alle: Organdonor.dk
For fagfolk: Organdonation.dk
1
L 73 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2931904_0007.png
Bemærkninger til de foreslåede ændringer i sundhedslovens § 53
stk. 1—stk. 6
Der indsættes efter § 53 stk. 1 et nyt stk. 2, hvorefter personer, som er fyldt 18 år, og som er
bopælsregistreret i Danmark i Det Centrale Personregister, er omfattet Organdonorregistret.
Dette indebærer ifølge bemærkningerne, at der alene er tale om en registrering af borgernes CPR-
nummer, og at man er stillet på samme måde som i dag, hvor man selv aktivt skal registrere sin
stillingtagen i Organdonorregistret.
Usikkerhed om, hvad forslaget betyder for den enkelte borger
Den nye nationale handleplan for at styrke organdonationsområdet og bemærkninger til det
vedtagne beslutningsforslag nr. B 126 angiver i modsætning hertil, at ved at indføre en blød model
af aktivt fravalg til organdonation vil alle danskere fra det fyldte 18. år pr. automatik blive tilmeldt
som organdonorer i registret.
Den offentlige debat, der allerede har været om en ændring af samtykkemodellen, har afspejlet en
stor usikkerhed om, hvad det betyder at ”vende modellen om” ved at gå fra aktivt tilvalg til en blød
model af aktivt fravalg, og hvordan man som borger bliver stillet ved at blive ”omfattet af
Organdonorregistret”.
Organdonorregistret i Danmark kan i dag defineres som et både ja og nej (ved ikke) register. Det
er derfor ikke umiddelbart givet, hvad det nu betyder at blive ”omfattet” af Organdonorregistret. I
hverdagssproget har det, at være ”tilmeldt Organdonorregistret”, den betydning, at man i registret
har sagt ja til at donere organer.
Som det fremgår af bemærkninger til lovforslaget, betyder det at være omfattet af
Organdonorregistret ikke, at borgere som udgangspunkt bliver registreret som organdonorer,
medmindre de allerede har tilkendegivet deres beslutning i Organdonorregistret.
Der er derfor ikke tale om, at man aktivt skal gøre noget for at fravælge at være registreret som
organdonor. Derimod skal man som i dag aktivt gøre noget for at registrere sin beslutning, også
hvis man vil registreres med et ja til organdonation – med andre ord: ”man skal sige det for at blive
det”.
Tydelig kommunikation i informationsindsatsen
Vi er derfor bekymrede for, om den gode hensigt om, at flere skal tilkendegive deres stillingtagen i
Organdonorregistret, kan opfyldes, hvis borgerne tror, at man ved lovændringen automatisk er
registreret som organdonor, og ikke behøver gøre mere, hvis det også er i overensstemmelse med
det, man selv gerne vil.
Derfor er det vigtigt med en tydelig kommunikation om, at
det stadig kræver en aktiv handling,
såfremt man ønsker at tilkendegive sin beslutning i Organdonorregistret. Det er således afgørende,
at borgerne tydeligt informeres om nødvendigheden af aktivt at registrere deres stillingtagen.
I tvivl om organdonation
Vi er enige i vigtigheden af en målrettet information til dem, som er i tvivl om organdonation. Ud fra
vores undersøgelse af danskernes tvivl vil vi her fremhæve, at:
Palle Juul-Jensens Boulevard 82
8200 Aarhus N
Tlf.: +45 3092 2430
Mail: [email protected]
For alle: Organdonor.dk
For fagfolk: Organdonation.dk
2
L 73 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2931904_0008.png
mange af tvivlerne som udgangspunkt er positive over for donation, hvorfor de ikke skal
"overbevises", men snarere oplyses med henblik på at blive i stand til at tage stilling til
spørgsmålet. I den sammenhæng er det vigtigt med en opmærksomhed på, at ikke alle dog
bliver i stand til at træffe en beslutning, hvilket
bør anerkendes og respekteres i
informationskampagnerne,
så alternativet til en tvivl hos den enkelte ikke bliver til et
registreret ’nej’ til organdonation.
den brede kommunikationsindsats til danskerne ikke blot bør fremhæve behovet for
organer og den medicinske nødvendighed (f.eks. at flere har brug for et organ). Den bør
især også
fokusere på donorens egne ønsker
om at ville donere, enten af altruistiske
årsager, for at hjælpe sin egen familie eller give stillingtageren en her-og-nu-effekt af at
tage stilling.
at der også i den brede indsats rettet mod alle danskere er en differentieret tilgang, hvor
der er adgang til information om organdonation fra trospersoner, fra sundhedsfaglige
eksperter, fra myndigheder og fra almindelige medborgere. Det er forskelligt, hvilken
informationskilde vi anser som troværdig.
Borgere med etnisk minoritetsbaggrund
Dansk Center for Organdonation har i 2024 afdækket særlige hensyn eller overvejelser i
kommunikationen omkring organdonation målrettet danskere med etnisk minoritetsbaggrund for at
kunne
imødekomme sundhedsuligheder på organdonationsområdet.
COVID-19-pandemien har vist, at der kan være behov for målrettet kommunikation til denne
gruppe, og det samme gælder inden for organdonation. Erfaringer fra andre lande viser, at især
ikke-vestlige flygtninge og immigranter er en voksende befolkningsgruppe, hvor etnicitet kan have
betydning for, hvor velmachet et organ er mellem donor og modtager. Dog er etniske minoriteter
ofte overrepræsenterede på ventelister til organer, mens de er underrepræsenterede som donorer,
hvilket skaber ulighed i sundhed.
Vores analyse viser, at der ud over at have informationsmateriale på forskellige sprog, også er
behov for at tilpasse indholdet til denne målgruppe, idet religiøse og kulturelle aspekter kan kræve
en anderledes kommunikationsform, især i forhold til organdonation og det at dø på et hospital.
Her kan følgende indsatser være særligt relevante:
Peer-støtte og sundhedsformidling:
Sundhedsformidlere kan spille en nøglerolle i at
informere om organdonation og transplantation. Ved at bruge tillidspersoner fra de samme
etniske grupper kan man bygge bro over kulturelle og sproglige barrierer, som ellers kan
forhindre diskussioner om organdonation.
Sprogbrug og indhold i formidlingen:
Det kan være relevant at informere om selve
sundhedssystemet og hvordan det er at dø i en teknologisk ’hospitalssetting’.
Visuel formidling:
Visuel formidling generelt, samt visualiseringer, der også fokuserer på
familien, kan være med til at understøtte budskaber om organdonation.
Kroniske sygdomme:
Indsatser, der fokuserer på kroniske sygdomme som type 2-diabetes,
kan også indirekte bidrage til øget bevidsthed om organdonation. Når patienter lærer at
håndtere deres sygdomme, kan information om konsekvenserne af organsvigt og
muligheden for transplantation også integreres i undervisningen.
Palle Juul-Jensens Boulevard 82
8200 Aarhus N
Tlf.: +45 3092 2430
Mail: [email protected]
For alle: Organdonor.dk
For fagfolk: Organdonation.dk
3
L 73 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2931904_0009.png
Lokale initiativer:
Størstedelen af indvandrere og flygtninge fra ikke-vestlige lande bor i og
uden for Århus, Odense og København. Derfor vil det især i forhold til denne målgruppe
være muligt med særlige lokale, skræddersyede initiativer.
Anerkendelse af aktiv handling indlejres på de digitale platforme
Vi vil endvidere anbefale, at man i højere grad anerkender og synliggør dem, der registrerer deres
beslutning i Organdonorregistret. Det kunne være i form af:
at man
modtager en bekræftelse og/eller et elektronisk donorkort
i fx e-Boks, når de
har været inde på sundhed.dk og registreret, om de vil være donorer.
(I dag modtager man ikke noget.)
at det bliver muligt for den enkelte at
dele sin registrering
i Organdonorregistret med sine
nærmeste, fx via en digital løsning. Det er jo netop de nærmeste (familien), der er den
vigtigste påvirkningsfaktor i forhold til at få danskere til at tage stilling, og dermed er der
potentiale for at få endnu flere til at tage stilling. Vi ved samtidig, at mange har svært ved at
tage emnet op med familien, hvor vi her kunne være med til at facilitere en anledning, der
kan hjælpe samtalen på vej.
at det bliver muligt for den enkelte at dele på sociale medier, når man har taget stilling til og
registreret sin holdning til organdonation, hvorved stillingtagen understreges som den
sociale norm.
Betydning for lægernes og sygeplejerskernes kommunikation med pårørende på hospitalet
om samtykke til organdonation
Det fremgår af bemærkninger, at den praksis, der er på hospitalerne for at informere de pårørende
om afdødes tilkendegivelser, videreføres.
Hospitalernes nuværende praksis for kommunikation med pårørende i de situationer, hvor de skal
træffe beslutningen om organdonation, hviler på principperne om det informerede samtykke.
Principperne indebærer, at de pårørende skal have en neutral information, som de forstår, og som
kan danne grundlag for et frivilligt samtykke. Lægens mål for samtalerne er, at de pårørende
træffer den beslutning, som er den rigtige for dem.
Pårørende må ikke i denne situation opleve, at der lægges et pres på dem for, at de skal sige ja til
organdonation. Lægerne skal ligeledes heller ikke pålægges eller have en egen forventning om, at
deres mål med samtalerne er at få de pårørende til at sige ja.
Derfor vil vi pege på nødvendigheden af, at der samtidig med ikrafttræden af ændringer også
foreligger en revideret vejledning om samtykke til transplantation fra afdøde personer og til
transplantationsrelateret forskning (Vej nr. 10099 af 05/12/2019), hvor
vejledning om målet for
lægens samtale med pårørende om organdonation kommer til at fremgå.
Vejledningen omhandler udover de forpligtelser, der påhviler lægerne i forbindelse med, at der skal
foreligge samtykke til organdonation, også en orientering om samtykkereglernes indhold. Der er
ligeledes et generelt behov for at vurdere behovet for en revision af vejledningen, bl.a. set i lyset
af, at donation efter cirkulatorisk død er indført.
Endelig vil vi i forhold til ændringerne i Organdonorregistret nævne, at da man fortsat kan
tilkendegive sin stillingtagen skriftligt på et donorkort (eller ved anden skriftlig tilkendegivelse) eller
mundtligt til sin nærmeste, vil Organdonorregistret fortsat ikke være udtryk for, hvor mange der har
Palle Juul-Jensens Boulevard 82
8200 Aarhus N
Tlf.: +45 3092 2430
Mail: [email protected]
For alle: Organdonor.dk
For fagfolk: Organdonation.dk
4
L 73 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2931904_0010.png
taget aktivt stilling til organdonation. I den aktuelle situation, hvor organdonation bliver en
mulighed, vil der fortsat være usikkerhed om, hvorvidt afdøde har taget stilling, og
sundhedspersonalet skal ved manglende registrering i Organdonorregistret afsøge, om afdøde på
anden vis har tilkendegivet sin stillingtagen med de udfordringer, det medfører. Vi anerkender dog
også, at man ved at fastholde de øvrige muligheder tilgodeser den gruppe, som ikke ønsker at
være omfattet af et offentligt register, eller som har nemmere ved at sige det til familien.
Til slut vil vi henlede opmærksomheden på, at registrering i Organdonorregistret fremgår af det
fælles medicinkort (FMK), og at sundhedspersonalet i patientjournalen derfor kan se, at der er
foretaget registrering i Organdonorregistret. Det kan overvejes, om det fortsat er relevant, at
oplysningen fremgår af FMK, da alle fremadrettet vil være omfattet af registret. Det fremgår ikke i
FMK, hvad der er registreret, da transplantationscentret uændret altid skal kontaktes med henblik
på opslag i Organdonorregistret.
Bemærkninger til lovforslag om bemyndigelsesbestemmelse i
§ 53 a
Det foreslås, at der i Sundhedsloven indsættes en ny § 53 a, hvorefter Indenrigs- og
sundhedsministeriet kan fastsætte regler om sundhedspersoners behandling af
helbredsoplysninger og andre fortrolige oplysninger om organdonor og organmodtager i
forbindelse med et donations- og transplantationsforløb.
DCO er enig i, at der er behov for at skabe klarhed om retstilstanden i forhold til
sundhedspersoners behandling af helbredsoplysninger og andre fortrolige oplysninger om
organdonor og organmodtager.
Organdonation og transplantation foregår anonymt, og ifølge Sundhedslovens bestemmelser om
tavshedspligt er der på hospitalerne etableret en praksis, som skal sikre anonymiteten for både
den afdøde organdonor og organmodtageren. Den nuværende praksis søger at finde en balance
mellem, på den ene side, modtagernes og donorernes ret til anonymitet, og på den anden side
donorpårørendes ønske om at få information om donationens betydning.
DCO har undersøgt spørgsmålet om anonymitet mellem organdonorer og organmodtagere.
Undersøgelsen viser, at anonymitet er et komplekst område præget af mange forskellige
synspunkter og behov, men samtidig afspejler en stor gensidig respekt og forståelse for de
forskellige holdninger hos både organmodtagere og donorpårørende. Behovet for at bryde
anonymiteten eller få flere oplysninger udspringer typisk fra organmodtagerne, som ønsker at give
noget tilbage, mens de pårørende ofte ønsker at vide, om donationen har gjort en forskel.
Undersøgelsen identificerer også
flere fordele og ulemper ved anonymitet.
Et gennemgående
tema er bekymringer om, hvorvidt pårørende og transplanterede kan leve op til hinandens
forventninger, hvis der etableres kontakt. Derudover er der bekymring for, at relationen ikke er
struktureret, og at de ikke kan få bekræftet fra hospitalet, om det faktisk er deres donor eller
modtager af organet. Anonymiteten kan også betyde, at tanker om donations- og
transplantationsforløbet ikke afsluttes, hvilket for nogle pårørende fører til en række uafklarede
spørgsmål, der aldrig bliver besvaret. For de transplanterede betyder det, at de ikke har mulighed
Palle Juul-Jensens Boulevard 82
8200 Aarhus N
Tlf.: +45 3092 2430
Mail: [email protected]
For alle: Organdonor.dk
For fagfolk: Organdonation.dk
5
L 73 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2931904_0011.png
for at udtrykke deres taknemmelighed over for donorpårørende for at have fået en ny chance i
livet.
Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, at bemyndigelsen også skal anvendes til at
fastsætte regler om samtykke fra organmodtageren til indhentning og videregivelse af visse
oplysninger til pårørende til den afdøde donor.
I forbindelse med udarbejdelsen af regler for indhentning af samtykke fra organmodtagere bør
følgende overvejes:
Hvornår i transplantationsforløbet skal samtykke indhentes – før eller efter transplantation?
Kan dette skabe bekymring blandt patienter, der venter på en organtransplantation, om
hvorvidt deres svar kan påvirke chancerne for at blive transplanteret?
Hvor længe efter transplantationen skal det være muligt at videregive oplysninger?
Pårørende har ofte et ønske om at få information om, hvordan transplantationen er forløbet,
både umiddelbart efter donationen og på længere sigt.
Hvad betyder det for den transplanterede at blive kontaktet lang tid efter transplantationen?
Kan det påvirke deres oplevelse af ejerskab over organet, og hvilke konsekvenser kan
dette medføre?
Hvordan skal man forholde sig, hvis den transplanterede er død og ikke kan give
samtykke? Skal det være muligt at videregive information til donorens pårørende, og hvad
kan denne information føre til, fx i form af et sekundært tab?
Venlig hilsen
Helle Haubro Andersen
Centerleder
Palle Juul-Jensens Boulevard 82
8200 Aarhus N
Tlf.: +45 3092 2430
Mail: [email protected]
For alle: Organdonor.dk
For fagfolk: Organdonation.dk
6
L 73 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2931904_0012.png
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Den: 16. september 2024
Ref.: THE
Medlems nr.:
Sagsnr.: 24/11078
Høringssvar vedr. lov om ændring af sundhedsloven
(Ændring af samtykkemodel for organdonation til blød
model af aktivt fravalg)
Dansk Sygeplejeråd takker for muligheden for at afgive høringssvar
om ændring af samtykkemodel for organdonation til blød model af
aktivt fravalg. Dansk Sygeplejeråd har modtaget bemærkninger fra
Sygeplejeetisk Råd i arbejdet med høringssvaret.
Der må ikke skabes usikkerhed om Organdonorregisteret
Vi ser positivt på, at et af formålene med lovændringen er at gøre de
til tider udfordrende og vanskelige samtaler, som sygeplejersker og
andet sundhedspersonale har med pårørende, lettere. Samtalen og
samarbejdet med de pårørende kan være en kompliceret opgave i et
organdonationsforløb.
Derfor er det også afgørende, at lovændringen ikke giver anledning til
usikkerhed eller sår tvivl om, hvad det betyder for den enkelte. Særligt,
hvad det indebærer at
være ”omfattet”
af Organdonorregistret. Organ-
donorregistret er i dag hverken et ja, nej eller ved ikke register
det
rummer alle tilkendegivelser.
Den nye registreringsform må ikke give anledning til tvivl hos de pårø-
rende. Vi er bekymrede for, at den foreslåede lovændring fjerner det
udtrykkelige ja og indfører en tvivl i samtalerne med de pårørende,
som der ikke tidligere har været.
Organdonorregistret i dag er kilde til stor sikkerhed til gavn for både
fagpersoner og særligt for de pårørende. Der skal være komplet sik-
kerhed for, at hvis man står registreret med en holdning til organdona-
tion i Organdonorregistret er det alene et udtryk for, at personen selv
har truffet et valg om organdonation, og ikke fordi man per automatik
er omfattet af et register.
Nødvendigt med grundig oplysningsindsats til befolkningen
Der er en oplevelse af, at der er stor forskel på, hvad der kommunike-
res i debatten i medierne, og hvad der reelt er foreslået i lovforslaget.
Dansk Sygeplejeråd
Sankt Annæ Plads 30
DK-1250 København K
mandag-torsdag 9.00-16.00
fredag 9.00-15.00
Tlf:
+45 33 15 15 55
www.dsr.dk
[email protected]
L 73 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2931904_0013.png
Det betyder, at der er behov for oplysning om, hvad det betyder at
være omfattet af Organdonorregistret, og at det som i dag fortsat
kræver aktiv handling, hvis man ønsker at være donor.
Adgangen til Organdonorregisteret bør ikke udvides
Med den nuværende praksis er det ikke muligt for det sundhedsper-
sonale, der plejer og behandler patienten, at slå oplysninger op i Or-
gandonorregistreret. De skal ringe til en transplantationskoordinator
for at få informationen.
Det er uklart for os, om det er en del af lovændringen, at adgangen til
Organdonorregistreret skal udvides. På side 13 står både,
at ”Sund-
hedspersoner vil kunne tilgå registreret og se personens stillingtagen
til organdonation i det tilfælde, at organdonation bliver aktuelt”
og læn-
gere nede på samme side, at ”der
ikke er flere end i dag, der skal have
adgang til oplysningerne i Organdonorregisteret.”
Den nuværende opdeling er et vigtigt princip, som ikke bør ændres,
fordi det sikrer, at der ikke opstår tvivl hos de pårørende, når en livs-
reddende eller -forlængende behandling stoppes. Hvis der er behov
for, at adgangen til Organdonorregistret ændres, bør sundhedsfagligt
personale først kunne få adgang efter dødstidspunktet.
Sørg for klare og tydelige regler, hvis sundhedspersonale skal give
information til pårørende om donationsforløb (§53a)
Pårørende til en organdonor får i dag information om, hvordan en
transplantation er forløbet, fx i form af et brev fra Dansk Center for Or-
gandonation (DCO).
Det giver mening, at sygeplejerskerne på afdelingen, hvor donor har
været indlagt, modtager samme information, da mange sygeplejer-
sker følger op på indlæggelsen med de pårørende. På den måde ska-
bes overensstemmelse og afklaring om, hvem der har adgang til
hvilke oplysninger.
Hvis sygeplejersker eller andre sundhedspersoner skal overtage op-
gaven fra DCO med at orientere pårørende til henholdsvis organdonor
og -modtager om donationsforløbet, skal der være klare og tydelige
regler, som ikke kan misforstås, der fastsætter hvilke oplysninger sy-
geplejersker kan og skal videregive og i hvilken form, uden at bryde
deres tavshedspligt.
Prioriter viden og kompetence til sundhedspersonalet
særligt på
områder, der ikke har stor erfaring med organdonation
Til sidst vil vi gerne komme med en opfordring til, at der som opfølg-
ning på både lovændringen og de ændringer på området, der følger af
handleplanen, prioriteres ressourcer til, at sundhedspersonalet får
den nødvendige viden og kompetencer på området, og at de bliver
klædt på til at tage dialogen med de pårørende om organdonation.
Side 2 af 3
L 73 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2931904_0014.png
Særligt på de områder, som ikke traditionelt har stor erfaring med or-
gandonation.
Det skal ses i lyset af, at handleplanen lægger op til at styrke indsat-
sen på hospitalerne på afdelingerne, som typisk ikke arbejder med or-
gandonation, og at der er indført mulighed for donation ved cirkulato-
risk død.
Med venlig hilsen
Dorthe Boe Danbjørg
Forkvinde, Dansk Sygeplejeråd
Side 3 af 3
L 73 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2931904_0015.png
10-09-2024
EMN-2024-00601
1722971
Danske Regioners bemærkninger til lovforslag om ændring af sund-
hedsloven (ændring af samtykkemodel for organdonation til en blød
model af aktivt fravalg)
Danske Regioner har modtaget høring over udkast til lov om ændring af sund-
hedsloven: Ændring af samtykkemodel for organdonation til en blød model af
aktivt fravalg. Danske Regioner har indhentet bidrag fra regionerne til nærvæ-
rende høringssvar.
Regionerne ser meget positivt på, at der skabes større bevågenhed omkring or-
gandonation, som potentielt kan være med til sikre, at flere borgere tager aktivt
stilling til organdonation på et oplyst grundlag. Regionerne bemærker samti-
digt, at lovforslaget ikke konkret ændrer ved borgernes stillingtagen til organ-
donation. Borgerne skal fortsat foretage et aktivt valg i donorregistret, og ved
tvivl i akutte situationer, hvor borgeren ikke har taget et aktivt valg, skal sund-
hedspersonalet fortsat involvere de nærmeste pårørende.
Regionerne ser positivt på, at der i forbindelse med lovændringen lægges op til
at iværksætte informationskampagner om den ændrede samtykkemodel. Det
er vigtigt, at der skabes tydelighed omkring, at lovændringen ikke ændrer den
enkelte borgers selvbestemmelse, og at borgerne fortsat skal tage aktivt stilling
til organdonation.
Tekstnære bemærkninger
Regionerne noterer sig, at der fremover skal udsendes fysiske breve og digital
post til borgere, der fylder 18 år. Det er regionernes forventning, at Sundheds-
datastyrelsen, som ejer Organdonorregistret, er ansvarlig for dette. Skulle det
mod forventning være Indenrigs- og Sundhedsministeriets opfattelse, at det
er regionernes opgave, gør regionerne opmærksom på, at det vil være forbun-
det med økonomiske omkostninger.
1
L 73 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2931904_0016.png
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
13. september 2024
J.nr. 2024-11-0169
Dok.nr. 635574
Sagsbehandler
Johan Daugaard
Jacobsen
Sendt til:
[email protected], [email protected], [email protected]
&
[email protected]
Sendt i kopi til:
[email protected]
Datatilsynet
Høring over lov om ændring af sundhedsloven (ændring af
samtykkemodel for organdonation til en blød model af aktivt fravalg)
Indenrigs- og Sundhedsministeriet har den 28. juni 2024 anmodet Datatilsynet om eventuelle
bemærkninger til ovennævnte udkast til lovforslag.
Det fremgår af Indenrigs- og Sundhedsministeriets høringsbrev, at lovforslaget har til hensigt
at gennemføre Folketingets vedtagelse af beslutningsforslag nr. 126 (folketingsåret 2023-
2024) om indførelse af model for aktivt fravalg af organdonation i Danmark.
Det ses i lovforslaget særligt at være den foreslåede § 53, stk. 2. og § 53 a, der er af betydning
i forhold til databeskyttelsesreglerne. Følgende fremgår af disse bestemmelser:
”»§
53, stk. 2
Personer, som er fyldt 18 år, og som er bopælsregistreret i Danmark i
Det Centrale Personregister (CPR), er omfattet af Organdonorregisteret.«”
”»§
53 a
Indenrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte regler om sundhedspersoners
behandling af helbredsoplysninger og andre fortrolige oplysninger om organdonor og
organmodtager i forbindelse med et donationsforløb, herunder om, hvornår og hvordan
sundhedspersoner kan eller skal videregive oplysninger.«”
Af afsnittet om lovforslagets forhold til databeskyttelsesforordningen og databeskyttelsesloven
fremgår, at der med indførelsen af lovforslagets foreslåede § 53, stk. 2. vil blive indsamlet og
behandlet personoplysninger om alle personer over 18 år i Organdonorregisteret, hvis disse
personer er myndige, bopælsregistrerede i CPR-registeret og ikke allerede registreret i Organ-
donorregisteret. Det fremgår tilsvarende, at der fastlægges procedurer for sletning og genre-
gistrering ved ind- og udrejse af Danmark, ligesom der tilsigtes oplysning af de registrerede
gennem brevpost. Der behandles almindelige personoplysninger, personnumre og oplysnin-
ger om stillingtagen til organdonation i Organdonorregisteret.
Det fremgår desuden, at der ved indførelsen af den foreslåede § 53 a vil blive bemyndiget
adgang for indenrigs- og sundhedsministeren til at fastsætte nærmere regler for behandling af
de særlige kategorier af personoplysninger (helbredsoplysninger) og andre fortrolige perso-
noplysninger om organdonor og -modtager i forbindelse med et organdonationsforløb.
Carl Jacobsens Vej 35
2500 Valby
T 3319 3200
[email protected]
datatilsynet.dk
CVR 11883729
L 73 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
Datatilsynet har i den forbindelse noteret sig, at Indenrigs- og Sundhedsministeriet har vurde-
ret, at indførelsen af de foreslåede bestemmelser er proportionale og overensstemmende med
de forfulgte formål. Hertil har Indenrigs- og Sundhedsministeriet vurderet, at den beskrevne
indsamling og behandling af personoplysninger i Organdonorregisteret er nødvendigt af hen-
syn til en opgave i samfundets interesse, navnlig at fremme organdonation.
Datatilsynet bemærker, at Indenrigs- og Sundhedsministeriet ved indførelsen af den foreslå-
ede § 53, stk. 2. tilvejebringer et nationalt retligt grundlag til ovenfor beskrevne behandling af
personoplysninger i Organdonorregisteret, jf. databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 2
og 3.
Herudover imødeser Datatilsynet en senere høring over indholdet af en eventuel bekendtgø-
relse i medfør af den foreslåede § 53 a.
Datatilsynet har herefter ikke yderligere bemærkninger til de foreslåede bestemmelser.
Med venlig hilsen
Johan Daugaard Jacobsen
Side 2 af 2
L 73 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2931904_0018.png
Dato:
20. september 2024
Sagsnr.:
2402401
Dok.nr.:
2975012
Sagsbeh.:
MECH.DKETIK
M:
[email protected]
W:
www.etiskraad.dk
Vedrørende høring over udkast til forslag til ændring af sundhedsloven (ændring
af samtykkemodel for organdonation til en blød model af aktivt fravalg)
Det Etiske Råd takker for modtagelsen af ovennævnte høring, som er blevet
behandlet på et rådsmøde d. 19. september. Spørgsmålet om samtykke til
organdonation er et, Det Etiske Råd ofte har forholdt sig til, senest i 2022, da rådet
på opfordring af Folketingets sundhedsudvalg offentliggjorde en udtalelse om
Stillingtagen til organdonation
1
. Da rådet i den pågældende udtalelse forholdte sig
til den samme ide om en blød model af aktivt fravalg, som det aktuelle lovforslag
bygger på, vil dette høringssvar trække på de overvejelser og argumenter, som i
mere uddybet form findes i udtalelsen.
Det Etiske Råd ser positivt på lovforslaget bagvedliggende motivation. Det er
tragisk, at der er personer, som ikke blot må stå lang tid på venteliste til et organ,
men også dør, mens de står på venteliste. I den forstand er rådet enig i, at ’det
nuværende system for organdonation ikke er tilstrækkeligt’ (s.3) og ser positivt på
tiltag, der på fornuftig og etisk forsvarlig vis kan være med til at forbedre systemet.
Af lovforslaget fremgår det, at ’ændringen skal bidrage til at sætte fornyet fokus på
vigtigheden af at tage stilling til organdonation, så flere organer kan komme syge
på ventelisten til gode’ (s.3). Formålet er altså dobbelt. På den ene side skal
lovforslaget sætte fornyet fokus på vigtigheden af at tage stilling til organdonation,
og på den anden side er der en forventning om, at et sådant fokus vil betyde, at
flere organer kan komme syge på ventelisten til gode. Nedenfor vil rådet
kommentere mere detaljeret på begge dele samt på lovforslagets brug af udtrykket
’blød model af aktivt fravalg’, men overordnet kan rådets kommentarer
opsummeres i fire punkter:
1) Rådet ser positivt på, at tiltaget vil gøre det lettere for borgere at tage
stilling til organdonation – først og fremmest til gavn for dem selv og deres
pårørende, men potentielt også for de personer, der har brug for nye
organer.
2) Rådet finder det tvivlsomt, om den foreslåede ændring i sig selv vil føre til
betydeligt flere organdonorer, og finder det uheldigt, at lovforslaget synes
at antyde, at det er formålet med lovændringen.
1
https://etiskraad.dk/Media/638106591189675212/Det%20Etiske%20R%C3%A5d_Udtalelse%20om
%20Stillingtagen%20til%20Organdonation.pdf
Side
1 / 4
L 73 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2931904_0019.png
3) Rådet finder brugen af udtrykket ’en blød form for aktivt fravalg’
uhensigtsmæssig, idet modellen ikke synes at adskille sig fra den
eksisterende model, men ’blot’ gør det lettere for myndighederne at
informere borgere digitalt om muligheden for at tage stilling og lettere for
borgerne at registrere deres stillingtagen digitalt, hvis de ønsker. Rådet er
bekymret for, at en introduktion af en helt ny terminologi til at betegne
dette forhold skaber mere forvirring end det gavner.
4) Rådet er enig i, at en ændring bør ledsages af en betydelig
informationsindsats, samtidig med at rådet finder det afgørende, at den
lovforslaget ikke fører til en ændring af den måde, personalet
kommunikerer med de pårørende på, eller af den rolle, de pårørende
spiller, hvis en person ikke selv har taget stilling til organdonation. Hvis en
person ikke har nogle pårørende, og ikke selv har taget stilling, bør det
således stadig være umuligt at blive organdonor, ligesom det at en person
ikke har taget stilling til organdonation ikke bør kunne være anledning til,
at personalet over for de pårørende antyder, at det kunne være fordi
personen troede, at vi i Danmark har en hård form for aktivt fravalg, så det
ikke er nødvendigt aktivt at melde sig til.
Fornyet fokus på vigtigheden af stillingtagen
Rådet ser som sagt positivt på ideen om at sætte fornyet fokus på vigtigheden af at
tage stilling til organdonation. Således anbefalede et enigt råd i sin redegørelse fra
2022 også, at danskerne tilskyndes kraftigere til at tage stilling til organdonation
2
.
Som rådet ser det, må det primære formål med en sådan tilskyndelse dog være, ”at
lette situationen for pårørende og de sundhedsprofessionelle, der ofte står i en
svær situation, når den afdøde ikke har taget stilling til organdonation” (s. 4). Det
vækker derfor bekymring, når lovforslaget ikke blot fremhæver denne begrundelse,
men også anfører, at det er ”et ønske med lovændringen […] at flere vægter den
positive opbakning og velvillighed til konkret handling” (p .4). Det er muligt, at der
i teksten skulle stå ’veksler’ snarere end ’vægter’, men uanset hvad, vækker
sprogbrugen tvivl om, i hvilken grad det
primære
formål med forslaget er at få flere
borgere til at tage stilling eller at få flere organer. En sådan tvivl næres også af titlen
på den politiske aftale (’Fælles om at give livet tilbage – Aftale om national
handleplan for at styrke organdonationsområdet’), idet udtrykket ’Fælles om at
give livet tilbage’ kan give det indtryk, at det er en borgerpligt at være organdonor.
Rådet er enig i, at der er noget smukt og beundringsværdigt ved at hjælpe andre
med at leve, når man selv er død, men anerkender også, at der kan være fornuftige
og forsvarlige grunde til, at personer ikke ønsker at være organdonorer. Rådet
finder det derfor vigtigt, at lovgiver er opmærksom på, at der etisk set er stor forskel
på 1) at opfordre borgere til at tage stilling til organdonation og 2) at opfordre dem
2
Se
s. 5
https://etiskraad.dk/Media/638106591189675212/Det%20Etiske%20R%C3%A5d_Udtalelse%20om
%20Stillingtagen%20til%20Organdonation.pdf
Side
2 / 4
L 73 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2931904_0020.png
(implicit eller eksplicit) til at have en bestemt holdning til organdonation. Det er kun
den første form for tilskyndelse, Det Etiske Råd anser for forsvarlig, og rådet vil
gerne understrege, at det i denne ømtålelige sag er vigtigt, at lovgiver er
opmærksom på, at den ånd, et tiltag indføres i, også kan have betydning for,
hvordan det modtages.
Flere organer til syge på venteliste
Mens rådet som nævnt ser positivt på tiltag, der på neutral og upartisk vis kan
tilskynde danskerne til at tage stilling til organdonation, er rådet mere i tvivl om,
hvorvidt en sådan stillingtagen kan forventes at føre til flere organdonorer. Det er,
som lovforslaget anfører, korrekt at ’op mod 84 % af danskerne har en positiv
holdning til organdonation’, ligesom det også er korrekt, at ’kun under en tredjedel
af danskerne over 15 år har registreret deres stilling til organdonation i det
nationale register’ (s. 4). Men som det fremgår af Sundhedsstyrelsens seneste
holdningsundersøgelse, er de 84%, der har en positiv holdning til organdonation,
ikke blevet spurgt specifikt til deres holdning til selve det at være organdonor. Når
man spørger specifikt til det, er det 67%, som siger, at de kunne tænke sig at være
organdonorer
3
.
På tilsvarende vis peger rådets udtalelse på, at der i alt er 64% af danskerne, der
angiver at have taget stilling til organdonation
4
. Det er sandt, at under en tredjedel
(28%) har registreret deres holdning i Organdonationsregisteret, men de
resterende 36% har enten udfyldt et donorkort eller tilkendegivet deres holdning
til de nærmeste pårørende, og som lovforslaget påpeger (s.6) er disse måder at
tilkendegive sin holdning på lige så gyldige som digital registrering.
For en nøgtern betragtning er det, som Det Etiske Råd ser det, altså ca. 67% af
danskerne, som har en positiv holdning til selv at være organdonor, og 64% som
har taget stilling til, om de ønsker at være organdonorer. Forskellen mellem dem,
som har givet udtryk for, at de gerne vil være organdonorer, og dem, der faktisk har
taget stilling til organdonation, er altså betydeligt mindre, end lovforslaget giver
indtryk af, når det taler om op til 84% og under 33%. Det betyder selvfølgelig ikke,
at der ikke er nogen, som gerne vil være organdonor, men bare ikke har fået sig
registreret, og det kan også være, at en ændret samtykkemodel kan få dem til at
registrere sig
5
. Når Det Etiske Råd i 2022 vurderede, at det var lidet sandsynligt, så
skyldtes det, at det var rådets indtryk, at det sundhedspersonale, som beskæftiger
sig med organtransplantation, allerede i dag trænes grundigt i kommunikation og
gør meget for at hjælpe de pårørende med at finde ud af, hvad den afdøde ville
have ønsket i de tilfælde, hvor afdøde ikke selv har taget stilling
6
. Og når det i
lovforslaget påpeges, at ”Den praksis, der er på sygehusene for at informere de
Se s. 10-11 her: https://www.sst.dk/-
/media/Udgivelser/2022/Organdonation/Holdningsundersoegelse-om-organdonation-2021.ashx .
4
Ibid. s. 10.
5
Som det påpeges på s. 25 i rådets udtalelse, er der af de 36 %, som ikke har tilkendegivet deres
holdning til organdonation, 14 %, som angiver, at de gerne vil være organdonorer, men ikke har fået
sig tilmeldt endnu. Se også s. 15 i Sundhedsstyrelsens holdningsundersøgelse.
6
Se s. 27-30 i rådets udtalelse.
3
Side
3 / 4
L 73 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2931904_0021.png
pårørende om afdødes indstilling for eller imod organdonation, videreføres” (p. 9),
finder Det Etiske Råd det derfor tvivlsomt, at den foreslåede ændring af
samtykkemodellen til en blød form for aktivt fravalg i sig selv vil føre til betydeligt
flere organdonorer.
Betegnelsen blød model af aktivt fravalg
Afslutningsvis finder rådet det også værd at kommentere på selve betegnelsen ’en
blød form for aktivt fravalg’. Som beskrevet i rådets redegørelse fra 2022, synes en
sådan model ikke at adskille sig fra den bløde form for aktivt tilvalg eller informeret
samtykke, som allerede findes i dag
7
. Som det bemærkes i lovforslaget, vil det
således ”stadig være muligt at registrere, at man ikke ønsker at være organdonor i
overensstemmelse med de valgmuligheder, der er i dag, herunder muligheden for
at svare ’ved ikke’”, ligesom ”de pårørende altid vil – som i dag – blive spurgt, hvis
den afdøde ikke har tilkendegivet sin holdning til organdonation” (p. 4). Den eneste
forskel fra i dag vil altså være, at ”alle personer som er fyldt 18 år, og som er
bopælsregistreret i Danmark i Det Centrale Person Register (CPR), bliver omfattet
af Organdonorregisteret” (p. 4) i den forstand, at deres navn, CPR-nummer og
eventuelle holdning til organdonation vil være registeret derinde. Men det er, som
lovforslaget påpeger, stadig sådan, at ”personen skal selv registrere sin stillingtagen
i Organdonorregisteret” (p. 4).
Ligesom lovforslaget ikke ændrer samtalepraksis (hvilket rådet i parentes
bemærket heller ikke mener vil være forsvarligt på baggrund af den foreslåede
ændring), ændrer det altså heller ikke borgeres tilkendegivne stillingtagen til
organdonation. Det, forslaget gør, er at oprette borgere i registeret, så det bliver
lettere at tilskynde dem til fx at tage stilling til organdonation, hvis de ikke har gjort
det, og lettere at finde deres tilkendegivne stillingtagen, hvis de har valgt at
registrere den elektronisk. På den ene side ser rådet positivt på dette tiltag, idet det
rent praktisk gør det lettere at tilskynde borgere til stillingtagen, sådan som rådet
har opfordret til. På den anden side finder rådet det uheldigt, at det kobles sammen
med en ny og forvirrende terminologi for stillingtagen. Som rådet ser det, risikerer
det nemlig at skabe unødig tvivl og debat om en ændring og et forslag, som i bund
og grund handler mere om muligheden for at tilskynde til stillingtagen og finde en
tilkendegivet stillingtagen, end det handler om samtykkemodeller. Samtidig sender
det også et uheldigt signal om, at man er nødt til at ’vende modellen om’, fordi
danskerne ikke tager sig tid til at tage stilling til, om de gerne vil hjælpe andre ved
at donere organer, når der ikke er noget, som tyder på, at danskerne i
almindelighed sløser med det vigtige spørgsmål om, hvorvidt de gerne vil donere
deres organer, når de dør.
På Det Etiske Råds vegne,
Leif Vestergaard Pedersen,
Formand for Det Etiske Råd
7
Se s. 6-9 i rådets udtalelse.
Side
4 / 4
L 73 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2931904_0022.png
Indenrigs- og Sundhedsministeriet ([email protected]), Charlotte Fagt ([email protected]), Maria Korsgård Thomsen
([email protected]), Julie Kolding Olsen ([email protected])
Aud í Soylu ([email protected])
Fra:
Titel:
Høringssvar: Høring over lovforslag om ændring af sundhedsloven (Ændring af samtykkemodel for
organdonation til en blød model af aktivt fravalg)
Sendt:
01-10-2024 15:26
Bilag:
Høringsbrev, ændring af samtykkemodel for organdonation.pdf; Høringsliste ændring af samtykkemodel for
organdonation.pdf; Lovforslag.pdf; Signature-20241001132819.txt;
Til:
Til Indenrigs- og Sundhedsministeriet,
Heilsumálaráðið har modtaget ovenfornævnte lovforslag i høring.
Eftersom der er tale om et lovforslag der skal forelægges Folketinget, og ikke en kongelig anordning, der skal
forelægges Lagtinget, tager de færøske myndigheder foreløbigt stilling til ikrafttrædelsesbestemmelsen.
Heilsumálaráðið har noteret sig, at der her er tale om et område, der ikke er overgået til færøske myndigheder
som særanliggende iht. hjemmestyrelovgivningen.
Iht. § 4 í lovforslaget gælder loven ikke for Færøerne, men kan ved kongElig anordning sættes helt eller delvis
i kraft for Færøerne med de ændringer, som de færøske forhold tilsiger.
Det er derfor muligt at sætte loven
ikrafttrædelsesbestemmelsen er derfor korrekt.
i
kraft
for
Færøerne
ved
kongelig
anordning
og
Færøerne vil på et senere tidspunkt, når lovforslaget er trådt i kraft i Danmark, tage stilling til, hvorvidt
lovforslaget skal sættes i kraft for Færøerne, med hensyntagen til særlige færøske forhold.
Med venlig hilsen
Aud í Soylu
Samskipari / Coordinator
Office: +298 304050
Mobile: +298 734004
[email protected]
Heilsumálaráðið
Eirargarður 2
FO-100 Tórshavn
+298 304050
www.hmr.fo
Fra:
Julie Kolding Olsen <[email protected]>
Sendt:
t�½sdagur, 20. august 2024 09:17
Til:
Danske Regioner <[email protected]>; Kommunernes Landsforening <[email protected]>;
[email protected];
Datatilsynet <[email protected]>; Heilsumálaráðið <[email protected]>; ELI Institutionspostkassen for Færøerne
<[email protected]>;
[email protected];
Heilsumálaráðið <[email protected]>; Heilsust�½rið <[email protected]>;
[email protected];
FM
Digitaliseringsstyrelsen <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected];
Lægeforeningen <[email protected]>;
[email protected]; [email protected];
L 73 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2931904_0023.png
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
Diabetesforeningen
<[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected];
Hjerteforeningen
<[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
Børnerådet <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected];
DKetik Institutionspostkasse <[email protected]>;
[email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
DKetik
Institutionspostkasse <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected];
DKetik Institutionspostkasse <[email protected]>;
[email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]
Cc:
Maria Korsgård Thomsen <[email protected]>; Charlotte Fagt <[email protected]>; Julie Kolding Olsen <[email protected]>
Emne:
Høring over lovforslag om ændring af sundhedsloven (Ændring af samtykkemodel for organdonation til en
blød model af aktivt fravalg)
Til høringsparterne på vedlagte høringsliste
Se venligst vedhæftede høringsbrev og udkast til lov om ændring af sundhedsloven (Ændring af samtykkemodel for
organdonation til en blød model af aktivt fravalg).
Indenrigs- og Sundhedsministeriet skal bede om at modtage eventuelle bemærkninger til udkastet senest den
16.
september 2024.
Bemærkninger bedes sendt til
[email protected], [email protected], [email protected]
og
[email protected].
Julie Kolding Olsen
Teamleder, chefkonsulent, Kontor for Etik i sundhedsvæsenet
M
@
2674 9531
[email protected]
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Tlf. 7226 9000
www.sum.dk
L 73 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2931904_0024.png
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Sendt til
[email protected], [email protected], [email protected]
og
[email protected]
WILDERS PLADS 8K
1403 KØBENHAVN K
TELEFON 3269 8888
DIREKTE 9132 5685
[email protected]
MENNESKERET.DK
DOK. NR. 24/01791-2
16. SEPTEMBER 2024
HØRINGSSVAR OVER UDKAST TIL LOVFORSLAG OM
ÆNDRING AF SUNDHEDSLOVEN (ÆNDRING AF
SAMTYKKEMODEL FOR ORGANDONATION TIL EN
BLØD MODEL AF AKTIVT FRAVALG)
Indenrigs- og Sundhedsministeriet har ved e-mail af 20. august 2024
anmodet om Institut for Menneskerettigheders eventuelle
bemærkninger til udkast til lovforslag om ændring af sundhedsloven
(Ændring af samtykkemodel for organdonation til en blød model af
aktivt fravalg).
Instituttet har alene bemærkninger til spørgsmålet om stillingtagen til
organdonation for personer under værgemål.
Respekten for menneskets iboende værdighed og personlige autonomi,
herunder frihed til at træffe egne valg, er blandt de grundlæggende
principper, som er fastlagt i FN’s Handicapkonventions artikel 3. Se
tilsvarende Den Europæiske Menneskerettighedsdomstols dom af 30.
januar 2018 i Enver
Şahin
mod Tyrkiet, præmis 63.
FN’s Handicapkonventions artikel 12, stk. 2 og 3, bestemmer således, at
personer med handicap har rets- og handleevne på lige fod med andre i
alle livets forhold, og at myndighederne skal træffe passende
foranstaltninger til at give personer med handicap adgang til den støtte,
de måtte have behov for til at udøve deres rets- og handleevne.
Det fremgår af lovforslagets almindelige bemærkninger afsnit 2.2, at
det blandt andet vil være en betingelse for at registrere sin stillingtagen
til organdonation i Organdonorregisteret, at borgeren ikke er under
værgemål, der omfatter personlige forhold, herunder helbredsforhold,
jf. værgemålslovens § 5.
Det er uklart, hvad dette indebærer for personer under værgemål. Den
mest nærliggende fortolkning synes at være, at borgeren ikke vil kunne
1/2
L 73 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2931904_0025.png
registrere sin stillingtagen i levende live, og at det derfor vil være op til
borgerens nærmeste at tage stilling efter vedkommendes død, jf.
sundhedslovens § 53, stk. 3 (som med lovforslaget bliver til stk. 4). Det
er uklart, om værgen vil kunne registrere en stillingtagen for borgeren.
Det er efter instituttets opfattelse problematisk, hvis personer under
værgemål, der omfatter personlige forhold, afskæres fra at tage stilling
til organdonation, eller hvis værgen kan gøre det for dem. Instituttet
vurderer, at de beskyttelseshensyn, værgemål varetager, ikke gør sig
gældende med samme styrke for stillingtagen til organdonation, da det
ikke har nogen konsekvenser for borgeren, så længe de er i live.
Samtidig tilsiger retten til værdighed og selvbestemmelse, at der er
visse dybt personlige spørgsmål, som alle borgere bør have mulighed
for selv at tage stilling til. Der er således visse udprægede personlige
anliggender, hvor borgeren, der er under værgemål, fortsat er
beslutningstageren, jf. Svend Danielsen og Rie Thoustrup Sørensen,
Værgemålsloven med kommentarer, 2. udgave, 2017, side 353 ff. I
Norge er spørgsmålet om organdonation et af disse anliggender, jf. den
norske værgemålslovs § 21, stk. 4.
1
Myndighederne bør sikre, at borgerne – uanset om de er under
værgemål eller ej – har adgang til den støtte, de måtte have behov for
til at beslutte, om de ønsker at tage stilling til organdonation, og hvad
de i så fald ønsker at registrere, jf. FN’s Handicapkonventions artikel 12,
stk. 3. Princippet om støttet beslutningstagen er nærmere beskrevet i
instituttets høringssvar af 30. september 2020.
2
Instituttet anbefaler derfor:
At ministeriet udformer lovforslaget således, at personer under
værgemål får mulighed for at registrere deres stillingtagen til
organdonation i Organdonorregisteret.
Der henvises til ministeriets sagsnummer 2024-9177.
Med venlig hilsen
Peter Kristian Hjaltason
SPECIALKONSULENT
Tilgængelig her:
https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2010-03-26-9.
2
Tilgængeligt her:
https://menneskeret.dk/hoeringssvar/generelt-
informeret-samtykke.
1
2/2
L 73 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2931904_0026.png
Til Indenrigs- og sundhedsministeriet
[email protected]
,
[email protected]
,
[email protected]
og
[email protected]
.
Høringssvar vedr. udkast til forslag til ændring af sundhedsloven (ændring af
samtykkemodel for organdonation til blød model af aktivt fravalg)
Lev fremsender hermed vores høringssvar på ovenstående udkast til lovforslag.
Lev repræsenterer en mangfoldig og bred gruppe børn, unge og voksne med
udviklingshandicap og deres pårørende. En del af målgruppen har
funktionsnedsættelser, der betyder at de har behov for særlig bistand og beskyttelse,
hvilket i en dansk sammenhæng kan ske via værgemål.
Det fremgår af lovforslagets bemærkninger afsnit 2.2, at det vil være en betingelse
for at registrere sin stillingtagen til organdonation, at borgeren ikke har et værgemål,
der omfatter personlige forhold, herunder helbredsforhold, jf. værgemålslovens § 5.:
"Enhver, der er fyldt 18 år og ikke er under værgemål, der omfatter personlige
forhold, herunder helbredsforhold, jf. værgemålslovens § 5, kan registrere sin
stillingtagen til organdonation i Organdonorregisteret."
Dette er efter Levs opfattelse problematisk og antageligt i strid med Danmarks
forpligtelser efter FNs Handicapkonvention. Som vi forstår formuleringen afskæres
personer, der er under værgemål, der omfatter personlige forhold, således generelt
fra at registrere deres stillingtagen til organdonation. Dette forekommer hverken
rimeligt eller nødvendigt
Personer med udviklingshandicap eller andre kognitive udfordringer, der er under
værgemål med personlige forhold kan ikke generelt antages at være ude af stand til
at tage stilling til spørgsmålet om organdonation. Mange i denne målgruppe vil på
egen hånd kunne tage stilling – og andre vil kunne tage stilling med den rette
støtte.
Der er naturligvis borgere, som vil have vanskeligt ved at træffe beslutning på egen
hånd eller med støtte. Nogle af disse borgere vil have et værgemål omfattende
personlige forhold, men mindst lige så mange i denne gruppe vil ikke have et sådan
værgemål.
Vi mener desuden, at spørgsmålet om registrering i donorregistret er et
grundlæggende og meget personligt spørgsmål, som også en borger med
værgemål, selv skal have mulighed for at tage stilling til.
1
/2
Den 16 09 2024
Sagsbeh. tg_lev
L 73 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2931904_0027.png
Lev finder desuden at der er tale om forskelsbehandling baseret på et
beskyttelsestiltag, hvor hensigten er at varetage den enkeltes interesser og ikke at
udelukke borgeren fra selv at kunne træffe vigtige og strengt personlige valg.
Vi anbefaler derfor, at lovforslaget revideres, så personer under værgemål får
mulighed for at registrere deres stillingtagen til organdonation på lige fod med andre
borgere.
Med venlig hilsen
Anni Sørensen
Landsformand
2
/2
L 73 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2931904_0028.png
Til Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Slotsholmsgade 10-12
DK-1216 København K
[email protected]
Østerbro 09-09-2024
Høring over udkast til forslag til ændring af sundhedsloven (ændring af
samtykkemodel for organdonation til en blød model af aktivt fravalg)
Lungeforeningen takker for muligheden for at afgive høring på forslaget, der foreslår at
ændre samtykkemodellen for organdonation til en blød model af aktivt fravalg.
I Danmark har vi hidtil haft ”aktivt tilvalg” i forhold til organdonation, men der lægges nu op
til at denne ordning erstattes af en ”blød model for aktivt fravalg”. En blød form for ”aktivt
fravalg” betyder, at det er de pårørende, som har det sidste ord, hvis der ikke er taget
aktivt stilling – hvilket også gælder i dag, hvis man ikke har foretaget et aktivt tilvalg.
Netop det, at der ikke ændres meget ved modellen, betyder, at vi har meget svært ved at
se, hvad begrundelsen er, for at ændre den nuværende model. Tiltagene omkring øget
kommunikation og stillingtagen kunne fint have øget antallet af donorer i den nuværende
model.
Hos Lungeforeningen ønsker vi at bevare ordningen med ”aktivt tilvalg”, og frygter, at
indførelsen af en ”blød model for aktivt fravalg” vil skabe forvirring, særligt fordi det er
meget svært at gennemskue, hvad der reelt ændres.
Vi frygter, at den bløde model er første skridt mod at indføre en model med reelt ”aktivt
fravalg”. Hvis vi ender med en model med ”aktivt fravalg” er vores frygt, at færre tager
stilling, fordi de unge vil antage, at der allerede er taget stilling for dem, når man
automatisk er tilmeldt organdonationsregisteret, og dermed ikke får registreret deres valg,
selvom de bliver spurgt.
Som modellen er i dag, er det ekstremt sjældent, at familierne siger nej til organdonation,
hvis den afdøde har tilmeldt sig organdonorsystemet. Her kan man risikere at opleve, at
flere ikke har fået taget stilling, fordi de automatisk er tilmeldt, og så skal de
sundhedsfaglige vende med familierne, at den afdøde ikke har meldt sig fra systemet.
Men er familien så sikre på, at den afdøde skal donere organer? Det kan hurtigt ende i
noget meget ubehageligt, og derved er der risiko for, at flere familier siger nej til
organdonation.
Lungeforeningen
Strandboulevarden 49, B-8
2100 København Ø
+45 6037 7313
[email protected]
www.lunge.dk
L 73 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2931904_0029.png
I Lungeforeningen mener vi derfor ikke, at man skal ændre en model for bare at ændre
noget. At donere sin organer er så stor en ting, og vi skal være taknemmelig for dem, der
donerer organer og de familier, som er inde over det.
De øvrige tiltag i udspillet, som obligatoriske påmindelser, bedre anvendelse af
donorpotentialet på sygehusene og implementering af donation efter cirkulatorisk død
støtter vi fuldt ud, og vi tror også på, at det kan medvirke til at flere tilmelder sig som
donorer og sikrer flere organer til donation. Vi mener også, at de effekter, vi vil se af
tiltagene, vil vi også se, hvis modellen med ”aktivt tilvalg” bliver bibeholdt.
Skulle høringssvaret medføre spørgsmål eller ønske om yderligere drøftelse, står vi
naturligvis til rådighed.
Med venlig hilsen
Ann Leistiko, direktør i Lungeforeningen
Lungeforeningen
Strandboulevarden 49, B-8
2100 København Ø
+45 6037 7313
[email protected]
www.lunge.dk
L 73 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2931904_0030.png
L 73 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2931904_0031.png
L 73 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2931904_0032.png
Blekinge Boulevard 2
DK-2630 Taastrup
Tlf.: 43 52 42 52
[email protected]
www.nyre.dk
CVR-nr.: 59 26 47 10
Høje Taastrup, den 9. september 2024
HØRINGSSVAR FRA NYREFORENINGEN VEDRØRENDE ÆNDRING AF SUNDHEDSLOVEN
ÆNDRING AF SAMTYKKEMODEL FOR ORGADONATION
Nyreforeningen, Foreningen 7Liv, Organdonation – ja tak!, Alfa-1 Norden og Leverforeningen har
med glæde læst Sundhedsministerens og Regeringens lovforslag om ændring af samtykke til organ-
donation, så alle automatisk efter det fyldte 18. år omfattes af Organdonationsregistreret og efter-
følgende opfordres til at registrere sin holdning til organdonation - også det man kalder en ”blød
model for aktivt fravalg”.
Alle underskrivere af dette høringssvar støtter loven, og glæder sig over, at Sundhedsministeren og
Regeringen med lovforslaget har lyttet til alle de patienter, som står og mangler et livgivende organ.
Men en ny lov om organdonation i Danmark – kombineret med de øvrige initiativer der er opstillet
i Regeringens handleplan for Organdonation, er der for første omgang i mange år udsigt til, at ven-
telisterne på et nyt organ bliver nedbragt. For dette arbejde vil vi gerne sige Sundhedsministeren og
Regeringen tak.
Når lovforslaget er vedtaget, og den planlagte kommunikationsindsats til borgere og patienter
igangsættes, vil vi opfordre til, at relevante patientgrupper og patientforeninger inddrages i plan-
lægningen af den borger- og patientrettede kommunikation. Vi håber, at dette kan være med til at
sikre den bedst mulige kommunikation, så vi er fælles om at give livet tilbage til så mange som mu-
ligt.
Vi vil også opfordre til, at ansvaret for kommunikationsindsatsen placeres i Sundhedsstyrelsen, som
har stor erfaring med nationale kampagner. Vi mener ikke, at Dansk Center for Organdonation
(DCO), er de rette til at løfte opgaven, da det er vores oplevelse, at DCO i forbindelse med de for-
gangne måneders debat om aktivt fravalg, har vist sig ikke at være et neutralt videnscenter, som
udelukkende formidler faktuel viden.
Endnu engang takker vi Sundhedsministeren og Regeringen for at tage initiativ til at ændre modellen
for organdonation, og dermed for at give et nyt håb for de mange danskere, der venter på et livred-
dende organ.
Venlig hilsen
Karin Riis Jørgensen
Formand Foreningen 7Liv
Michael Buksti
Direktør Nyreforeningen
1
L 73 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2931904_0033.png
Blekinge Boulevard 2
DK-2630 Taastrup
Tlf.: 43 52 42 52
[email protected]
www.nyre.dk
CVR-nr.: 59 26 47 10
Lasse Heidelbach
Stifter & adm. direktør
Organdonation
ja tak!
Lone McColaugh
Formand
Leverforeningen
Claus Astradsson
Formand / Chairman Alfa-1 Norden
2
L 73 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2931904_0034.png
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
16. september 2024
Dokumentnummer: 24PEBL-117473
Patienterstatningen har 20. august 2024 modtaget høringsbrev vedrørende lovforslag om
ændring af sundhedsloven (Ændring af samtykkemodel for organdonation til en blød model
af aktivt fravalg).
Vi har ikke bemærkninger til det fremsendte udkast.
Med venlig hilsen
Peter Jakobsen
chefkonsulent
KALVEBOD BRYGGE 45 • 1560 KØBENHAVN V • TEL +45 33
12 43
43 • FAX +45 33
12 43 41
[email protected] www.patienterstatningen.dk
L 73 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2931904_0035.png
Indenrigs- og Sundhedsministeriet ([email protected]), Charlotte Fagt ([email protected]), Maria Korsgård Thomsen
([email protected]), Julie Kolding Olsen ([email protected])
Martin Wolffbrandt - Patientforeningen ([email protected])
Cc:
Martin Wolffbrandt - Patientforeningen ([email protected])
Fra:
Titel:
Høringssvar til: Høring over lovforslag om ændring af sundhedsloven (Ændring af samtykkemodel for
organdonation til en blød model af aktivt fravalg)
Sendt:
15-09-2024 22:56
Bilag:
Høringsbrev, ændring af samtykkemodel for organdonation.pdf; Høringsliste ændring af samtykkemodel for
organdonation.pdf; Lovforslag.pdf;
Til:
[EKSTERN E-MAIL]
Denne e-mail er sendt fra en ekstern afsender.
Vær opmærksom på, at den kan indeholde links og vedhæftede dokumenter, som ikke er sikre,
medmindre du stoler på afsenderen.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Slotsholmsgade 10-12
DK-1216 København K
Høringssvar til: Høring over lovforslag om ændring af sundhedsloven (Ændring af samtykkemodel for
organdonation til en blød model af aktivt fravalg)
Kære Maria Korsgård Thomsen
Tak for invitationen till at afgive høringssvar til lovforslag om ændring af sundhedsloven (Ændring af
samtykkemodel for organdonation til en blød model af aktivt fravalg)
Patientforeningen noterer med tilfredshed, at der med lovforslaget iværksættes initiativer, der vil forøge
antallet af tilmeldte donorer til organdonation betydeligt.
Lovforslaget vil have en betydelig effekt på antallet af tilmeldte donorer til donorregisteret.
Patientforeningen har to bemærkninger:
Ordvalget ”en blød model af aktivt fravalg” er misvisende. Der er tale om, at alle borgere over 18 år
som udgangspunkt bliver tilmeldt donor-registeret, men kan fravælge at være organdonor, hvis de
ønsker det. Dette må snarere betegnes som en ”hård” model i modsætning til i dag, hvor man selv
skal registrere sig.
Det er tilfredsstillende, at alle, der registreres i registeret vil få brev herom enten fysisk eller i e-boks.
Det er af stor betydning, at alle får præcis information om deres status, og muligheder for at fravælge
donation, hvis de ønsker det. Man bør sikre sig
mod, at nogen bliver organdonor ufrivilligt ved løbende
(f.eks. årligt) at informere alle om deres status i donorregisteret.
Med venlig hilsen
Martin H. Wolbrandt, Patientforeningen (næstformand)
Skovmarken 12,
3450 Allerød
Fra:
Julie Kolding Olsen <[email protected]>
Sendt:
20. august 2024 10:17
L 73 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2931904_0036.png
Til:
Danske Regioner <[email protected]>; Kommunernes Landsforening <[email protected]>;
[email protected];
Datatilsynet <[email protected]>;
[email protected];
ELI Institutionspostkassen for
Færøerne <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
FM
Digitaliseringsstyrelsen <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
Lægeforeningen <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected];
Diabetesforeningen <[email protected]>;
[email protected];
[email protected]; [email protected];
Hjerteforeningen <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected];
Niels Jørgen Langkilde -
Patientforeningen <[email protected]>;
[email protected]; [email protected];
[email protected];
Børnerådet <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected];
DKetik Institutionspostkasse <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected];
DKetik Institutionspostkasse <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
DKetik Institutionspostkasse
<[email protected]>;
[email protected];
Medlem - Patientforeningen
<[email protected]>;
[email protected]; [email protected]
Cc:
Maria Korsgård Thomsen <[email protected]>; Charlotte Fagt <[email protected]>; Julie Kolding Olsen
<[email protected]>
Emne:
Høring over lovforslag om ændring af sundhedsloven (Ændring af samtykkemodel for organdonation
til en blød model af aktivt fravalg)
Til høringsparterne på vedlagte høringsliste
Se venligst vedhæftede høringsbrev og udkast til lov om ændring af sundhedsloven (Ændring af
samtykkemodel for organdonation til en blød model af aktivt fravalg).
Indenrigs- og Sundhedsministeriet skal bede om at modtage eventuelle bemærkninger til udkastet senest
den
16. september 2024.
Bemærkninger bedes sendt til
[email protected], [email protected], [email protected]
og
[email protected].
Julie Kolding Olsen
Teamleder, chefkonsulent, Kontor for Etik i sundhedsvæsenet
M
@
2674 9531
[email protected]
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Tlf. 7226 9000
www.sum.dk
L 73 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2931904_0037.png
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
[email protected], [email protected], [email protected]
og
[email protected]
13. september 2024
Ældre Sagen
Snorresgade 17-19
2300 København S
Tlf. 33 96 86 86
www.aeldresagen.dk
[email protected]
Høringssvar vedr. udkast til forslag til ændring af sundhedsloven
(ændring af samtykkemodel for organdonation til en blød model
af aktivt fravalg)
Ældre Sagen takker for muligheden for at afgive høringssvar i forbindelse med
lovforslaget til ændring af samtykkemodel for organdonation til en blød model for
aktivt fravalg.
Da lovændringen er en del af den nationale handleplan for at styrke organ-
donationsområdet, vil dele af høringssvaret også forholde sig til denne.
Overordnet mener Ældre Sagen, at det er positivt, at et bredt politisk flertal er
blevet enige om en handleplan, der består af flere initiativer med formålet at
gentænke indsatsen og styrke organdonationsområdet. Der er i den grad behov for
handling, da der er alt for mange danskere, der står alt for længe på venteliste til at
få et livredende organ.
Spørgsmålet om valg af samtykkemodel for stillingtagen til organdonation er dog
præget af mange etiske dilemmaer og kompleksitet. Der mangler også entydig og
tydelig evidens for, hvilken model der rent faktisk øger antallet af donorer. Derfor
vælger Ældre Sagen ikke at tage stilling hverken for eller imod en ændring af
samtykkemodel for organdonation til en blød model af aktivt fravalg.
I det følgende præsenterer vi vores overordnede synspunkter, der vil være aktuelle
uanset model.
Kommunikationsindsatser bør opfordre til samtaler med pårørende
I den nye model vil alle borgere som udgangspunkt være registreret som
organdonorer. Man skal dog bekræfte, at man ønsker at være tilmeldt donor-
registret. Er der ikke truffet en beslutning, vil de pårørende blive spurgt
ligesom
tilfældet er i dag.
Der vil således stadig være mange pårørende, der vil stå med en meget svær
beslutning i en allerede sårbar situation. En beslutning, der i mange tilfælde også
skal tages hurtigt.
En del af kommunikationsindsatsen i forbindelse med lovændringen og
handleplanen bør derfor handle om, hvor vigtigt det er at tale med sine nære og
Side 1 ud af 2
L 73 - 2024-25 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2931904_0038.png
kære om organdonation. I Ældre Sagen har vi gennem flere år haft fokus på
samtaler om døden og livets afslutning, bl.a. med samtalesaloner og konceptet
”Med døden til middag/kaffe” i samarbejde med Røde Kors. Koncepter, der sagtens
kan foldes ud og også omhandle spørgsmålet om organdonation.
Vi oplever, at der findes et stort behov hos mange for at tale om disse sårbare
emner
før det er akut eller for sent.
Ældre Sagen står til rådighed i forhold til samarbejde og konceptudvikling.
Vigtigt med oplysning, der imødekommer fordomme og myter
Der findes mange myter og usikkerheder omkring organdonation, hvilket kan
bidrage til, at færre registrerer sig. I Ældre Sagen oplever vi fx, at mange er usikre
på, hvorvidt ældre personer kan donere deres organer.
Derfor bifalder Ældre Sagen planerne i den nationale handlingsplan om en mere
nuanceret kommunikationsindsats, hvor der også gennemføres informations-
indsatser rettet mod dem, der er i tvivl om organdonation. Ældre Sagen står gerne
til rådighed også i forhold til dette.
Venlig hilsen
Bjarne Hastrup
Adm. direktør
Side 2 ud af 2