Erhvervsudvalget
Forskergruppen CLEAR
Juridisk Institut
Aalborg Universitet
Fibigerstræde 4
9220 Aalborg Ø
Dato: 4. december 2024
L71 - muliggørelse af andelscrowdfunding i Danmark - forslag vedr. fejlimplementering
Som forskere ser vi det som vores opgave at bidrage til en regulering af høj kvalitet. I forbindelse
med behandlingen af L71 –
forslag til lov om ændring af selskabsloven
– ønsker vi derfor at gøre
opmærksom på en væsentlig udfordring vedrørende Finanstilsynets muligheder for at håndhæve
de eksisterende regler for låne- og andelscrowdfunding i Danmark.
Hvis L71 gennemføres, vil det blive muligt for anpartsselskaber at rejse kapital via
andelscrowdfunding. Imidlertid er de nødvendige hjemler til at håndhæve visse centrale
bestemmelser i crowdfundingforordningen ikke implementeret i dansk lovgivning. Dette betyder,
at Finanstilsynet ikke vil kunne sanktionere konkrete overtrædelser, selvom forordningen kræver
det.
Vi anbefaler derfor, at ændringen af selskabsloven suppleres med en justering af lovgivningen, der
giver Finanstilsynet den fornødne hjemmel til at håndhæve reglerne i overensstemmelse med
crowdfundingforordningen. Dette kan opnås ved at revidere § 373 i lov om finansiel virksomhed,
så crowdfundingforordningens artikel 39 implementeres fuldt ud.
Som vi skrev i vores høringssvar til lovforslaget:
“Lovforslaget adresserer ikke, at crowdfundingforordningen ikke er fuldt
implementeret i Danmark. Ifølge crowdfundingforordningen skal Danmark sikre
et minimumsniveau af administrative sanktioner og foranstaltninger for
overtrædelse af forordningens regler, jf. artikel 39. I Danmark er dette
minimumsniveau søgt implementeret ved at tilføje de sanktionerede bestemmelser
fra artikel 39 til § 373 i lov om finansiel virksomhed.
Ved ændringen har man dog ikke medtaget alle tilfælde, som er nævnt i artikel 39.
Konsekvensen er, at Danmark ikke har sikret det minimumsniveau, der kræves, og
at der dermed ikke er hjemmel til at sanktionere overtrædelser af krav som: