Erhvervsudvalget 2024-25
L 71 Bilag 1
Offentligt
2931975_0001.png
HØRINGSNOTAT VEDR. FORSLAG TIL ÆNDRING AF
LOV OM SELSKABSLOVEN (OFFENTLIGT UDBUD AF
ANPARTER OG NEDSÆTTELSE AF MINIMUMSKRAV
TIL ANPARTSSELSKABERS SELSKABSKAPITAL)
6. november 2024
1. Indledning
Lovforslaget har til formål at gennemføre lovinitiativer i aftale om Iværk-
sætterpakken, der blev indgået den 21. juni 2024 mellem regeringen (Soci-
aldemokratiet, Venstre og Moderaterne) og Danmarksdemokraterne, Libe-
ral Alliance, Det Konservative Folkeparti, Radikale Venstre og Dansk Fol-
keparti. Forslaget har til formål at gøre det lettere for iværksættere at skaffe
kapital til deres virksomhed ved at muliggøre såkaldt equity crowdfunding
i anpartsselskaber og at sænke adgangsbarriererne for iværksættere, der øn-
sker at drive virksomhed i et selskab med begrænset hæftelse, ved at sænke
kapitalkravet i anpartsselskaber fra 40.000 kr. til 20.000 kr.
Forslaget har været sendt i høring den 23. august 2024 med høringsfrist den
4. oktober 2024 til i alt 89 myndigheder, organisationer, foreninger, m.v.
Der er modtaget 11 høringssvar med konkrete bemærkninger til udkastet
til lovforslag. Der er modtaget høringssvar fra Dansk Crowdfunding For-
ening, Dansk Erhverv (herefter DE), Dansk Fintech Alliance (herefter
DAFINA), Dansk Industri (herefter DI), Danske Advokater, De Samvir-
kende Købmænd (herefter DSK), Fagbevægelsens Hovedorganisation
(herefter FH), Finans Danmark, FSR
Danske Revisorer (herefter FSR),
Københavns Universitet v/ Professor Jesper Lau Hansen (herefter KU) og
Aalborg Universitet
Forskergruppen CLEAR (herefter AAU).
Aktive Ejere, Centralorganisationernes Fællesudvalg
CFU, Dansk Ar-
bejdsgiverforening, Folketingets Rigsrevision og Forbrugerombudsman-
den har meddelt, at de ikke har bemærkninger til lovforslaget.
De generelle bemærkninger til lovforslaget gennemgås nedenfor i afsnit 2.
Konkrete bemærkninger til de enkelte emner i lovforslaget gennemgås og
kommenteres nedenfor i afsnit 3.
L 71 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
2931975_0002.png
2/16
Nogle af de modtagne høringssvar indeholder bemærkninger af redaktionel
og teknisk karakter. Disse kommentarer omhandler dog ikke substansen og
omtales derfor ikke nærmere i dette notat. Herudover indeholder enkelte
høringssvar bemærkninger, som ikke angår lovforslaget, og omtales derfor
ikke nærmere i dette notat.
2. Generelle bemærkninger
Dansk Crowdfunding Forening hilser det velkomment, at anpartsselskabers
kapitalandele kan udbydes til offentligheden og bemærker, at der bliver en
bedre balance til reglerne i flere nabolande. Dansk Crowdfunding Forening
anfører desuden, at grænsen på 5 millioner euro anses for afbalanceret, idet
udbuddet i en senere periode kan gentages, eller selskabet kan omdannes
til et aktieselskab mhp. børsnotering.
DAFINA anfører, at de støtter lovforslaget, herunder den foreslåede lov-
liggørelse af investeringscrowdfunding. DAFINA støtter desuden den fo-
reslåede beløbsgrænse og forslaget om at lade større udbud følge betingel-
serne for prospektfritagelse efter prospektforordningen.
DE anfører, at de overordnet set støtter lovforslaget om nedsættelse af ka-
pitalkravet for anpartsselskaber, samt at forslaget om mulighed for offent-
ligt udbud af anparter vil styrke equity crowdfunding, som kan gavne min-
dre virksomheder og nystartede iværksættere. DE anfører videre, at lov-
forslaget vil understøtte, at der kommer flere risikovillige midler lokalt,
øget diversitet og forhåbentlig flere virksomheder, men opfordrer samtidig
til, at investorbeskyttelsesdelen gentænkes.
Danske Advokater hilser lovforslaget velkomment og fremhæver, at lov-
forslagets initiativer har til formål at sikre danske startups/iværksættere
bedre vilkår, her bl.a. gennem muligheden for at rejse kapital via crowd-
fundingsplatforme.
DI anfører, at de generelt støtter udkastet til lovforslag, som ifølge dem
indeholder en række hensigtsmæssige smidiggørelser af rammevilkårene
for danske iværksættere. Dog foreslås det, at reglerne for at stifte et an-
partsselskab med en lavere startkapital gøres mere fleksible til gavn for
danske iværksættere og dansk konkurrenceevne set i forhold til øvrige EU-
lande.
L 71 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
2931975_0003.png
3/16
DSK anfører, at de støtter lovforslagets formål om at lette adgangen til ka-
pital ved equity crowdfunding i anpartsselskaber og at sænke kapitalkravet
for anpartsselskaber, hvilket vil sænke adgangsbarriererne for iværksæt-
tere, der ønsker at drive virksomhed i selskabsform.
FH oplyser, at de er meget positive overfor muligheden for equity crowd-
funding i anpartsselskaber. FH anfører desuden, at de isoleret set er positive
over en nedsættelse af anpartsselskabers kapitalkrav, men foreslår at myn-
dighederne følger området for at overvåge, om nedsættelsen af kapitalkra-
vet vil medføre forhøjet risiko for svig og misbrug, som man så det med
iværksætterselskaberne.
AAU anfører, at lovforslaget er vidtgående i forhold til, hvordan man har
gjort i andre lande, og foreslår, at en mere simpel og forsigtig muliggørelse
af andelscrowdfunding kunne ske ved at betinge, at anpartsselskabernes
udbud af deres kapitalandele til offentligheden kun må ske, når crowdfun-
dingforordningen finder anvendelse, samt at niveauet af investorbeskyt-
telse for særligt private investorer overvejes nøje.
FSR er enige i, at iværksættere bør have gunstige vilkår, herunder mulighed
for at drive virksomhed i selskabsform, men kan ikke støtte den foreslåede
nedsættelse af selskabskapitalen. Dette begrundes med, at historien har
vist, at kapitalkravet ikke bør være
”bagatelagtigt”.
FSR anfører, at en ned-
sættelse af kapitalkravet kan medføre svækket tillid til selskabsformen og
øget tabsrisiko for kreditorerne. FSR bakker op om forslaget om equity
crowdfunding, som efter deres opfattelse er en hensigtsmæssig mulighed
for anpartsselskaber til at skaffe selskabskapital. FSR fremhæver dog, at
man med lovforslaget væsentligt ændrer på de forskelle, der er mellem ak-
tieselskaber og anpartsselskaber og de opfordrer til, at det undersøges, om
selskabsloven indeholder en hensigtsmæssig beskyttelse af selskabsdelta-
gerne i de situationer, hvor deltagerkredsen i anpartsselskaber er bred som
følge af de foreslåede regler om equity crowdfunding.
Finans Danmark anfører, at de overordnet støtter initiativer, der skal gøre
det lettere for iværksættere i Danmark, men at de ikke kan støtte en ned-
sættelse af kapitalkravet for anpartsselskaber. De fremfører i den forbin-
delse, at de allerede finder det nuværende kapitalkrav på 40.000 kr. lavt.
En nedsættelse af kapitalkravet vil kunne medføre en øget risiko for øko-
nomisk kriminalitet. Sammenligningerne med andre nordiske/Europæiske
L 71 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
2931975_0004.png
4/16
landes kapitalkrav kan ikke stå alene, men bør ses i sammenhæng med de
kontrolmuligheder der findes i de pågældende lande.
KU tilslutter sig den målsætning, som ligger bag forslaget, men anfører, at
det bør overvejes, om man af konkurrencehensyn bør ophæve kapitalkravet
i lighed med de øvrige medlemsstater. I forhold til forslaget om at give
anpartsselskaber mulighed for at udbyde anparter til offentligheden anføres
det, at det er et godt formål, som vil tilgodese danske anpartsselskaber i
konkurrencen med de øvrige medlemsstater i EU.
Kommentar
Høringen tegner et overordnet billede af, at erhvervsorganisationerne er
positive over for de foreslåede tiltag, der skal gøre det lettere for iværksæt-
tere at starte en virksomhed i selskabsform, og som skal gøre det lettere for
anpartsselskaber at rejse kapital.
FSR og Finans Danmark anfører i deres høringssvar, at en nedsættelse af
kapitalkravet kan medføre øget risiko for svig i selskabsform og øget risiko
for økonomisk kriminalitet, som man så det med de daværende iværksæt-
terselskaber. KU anfører, at kapitalkravet helt bør fjernes, da selskabslo-
ven i forvejen stiller krav om, at direktionen skal sikre et forsvarligt kapi-
talberedskab.
Derudover rejser Dansk Crowdfunding forening, DE, FSR, KU og AAU
forskellige opmærksomhedspunkter om investorbeskyttelse ved udbydelse
af anparter til offentligheden samt forslag til præciseringer.
Generelt forventes et kapitalkrav på 20.000 kr. på den side at give iværk-
sættere bedre mulighed for at organisere sig i et anpartsselskaber samtidig
med, at hensynet til risiko for svig ikke øges unødigt.
Erhvervsministeriet opretholder derfor det foreslåede kapitalkrav for an-
partsselskaber på 20.000 kr.
For så vidt angår de rejste bekymringer om investorbeskyttelse i forbin-
delse med equity crowdfunding, er Erhvervsministeriet enige i, at der bør
indarbejdes yderligere investorbeskyttelse for udbud af anparter til offent-
ligheden med en samlet værdi på under 5 mio. euro beregnet over 12 må-
neder. Erhvervsministeriet finder det mest hensigtsmæssigt at anvende de
L 71 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
2931975_0005.png
5/16
allerede eksisterende og kendte investorbeskyttelsesregler i hhv. crowdfun-
dingforordningen og prospektforordningen. Der henvises til de konkrete
bemærkninger herom i høringsnotatets afsnit 3.2.1.
3. Bemærkninger til de konkrete emner
Gennemgangen og kommenteringen af de konkrete bemærkninger i hø-
ringssvarene foretages med udgangspunkt i følgende opdeling:
3.1 Nedsættelse af kapitalkrav for anpartsselskaber
3.2 Mulighed for offentligt udbud af anparter (equity crowdfunding)
3.2.1 Investorbeskyttelse
3.2.2 Kapitalejeres adgang til offentligt udbud af anparter
3.2.3 Udbudsgrænser ved omdannelse til aktieselskab
3.2.4 Kontakt til potentielle investorer
3.2.5 Omsættelige værdipapirer
3.2.6 Grænseoverskridende udbud
3.2.7 Udbud af warrants og beregning af udbuddets værdi
3.1. Nedsættelse af kapitalkrav for anpartsselskaber
FSR og Finans Danmark foreslår, at det eksisterende kapitalkrav fastholdes
for anpartsselskaber på 40.000 kr. af hensyn til kreditorsikkerheden, tilli-
den til selskabsformen, samt risikoen for svig og økonomisk kriminalitet.
FSR foreslår endvidere, at den økonomiske risiko for kreditorer og staten
ved en nedsættelse af kapitalkravet til 20.000 kr. bør begrænses ved, at der
indføres en udbyttebegrænsning og/eller stilles krav om sikkerhedsstillelse
for omkostningerne ved selskabets eventuelle tvangsopløsning.
DI foreslår, at kapitalkravet for anpartsselskaber nedsættes til 8.000 kr. i
stedet for 20.000 kr., med henvisning til, at der er andre regler i selskabs-
loven end reglerne om kapitalkrav, der giver investorbeskyttelse. Alterna-
tivt, at der i stedet gives samme mulighed i anpartsselskaber, som der er i
aktieselskaber for, at kapitalejerne til at starte med kan nøjes med at delvist
at indbetale 25 pct. af kapitalen, mens resten er en personlig gældsforplig-
telse.
KU foreslår, at kapitalkravet for anpartsselskaber fjernes med henvisning
til, at selskabslovens regler om forsvarligt kapitalberedskab allerede er til-
strækkelige, og idet EU-retten alene regulerer kapitalkravet for aktieselska-
ber. Hvis kapitalkravet fastsættes til 20.000 kr., foreslås det, at anpartssel-
skaber ligestilles med aktieselskaber ved at afskaffe minimumskravet ved
L 71 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
6/16
delvis indbetaling af selskabskapitalen, således at anpartsselskaber kan stif-
tes med 5.000 kr., hvor restbeløbet udgør en personlig gældsforpligtelse,
der skal betales, når selskabets forhold kræver det.
Kommentar
Minimumskravet til anpartsselskabers selskabskapital, der er fastsat i sel-
skabsloven, er løbende blevet reguleret. Senest blev kapitalkravet for
ApS’er nedsat til 40.000 kr. i forbindelse med afskaffelsen af iværksætter-
selskaberne (IVS) i 2019.
Erfaringerne fra iværksætterselskaberne, der tidligere kunne stiftes med
ned til 1 kr. i selskabskapital viser, at en lempelse af kapitalkravet vil med-
føre en øget risiko for svig og gældsopbygning. Der forventes således alt
andet lige, at der vil være en øget svigrisiko ved en markant nedsættelse af
kapitalkravet. Niveauet for kapitalkravet skal således balancere bekæm-
pelse af svig og gode iværksættervilkår.
Det er Erhvervsministeriets vurdering, at kapitalkravet til anpartsselska-
ber kan sænkes til 20.000 kr., uden at forringe sikkerheden for anpartssel-
skabernes kreditorer. Erhvervsministeriet lægger herved vægt på selskabs-
lovens generelle krav om forsvarligt kapitalberedskab, der indebærer, at
ledelsen til enhver tid er forpligtet til at sikre, at der er tilstrækkelig likvi-
ditet til at opfylde anpartsselskabets nuværende og fremtidige forpligtelser,
efterhånden som de forfalder.
Der er desuden gennemført en række tiltag for kapitalselskaber inden for
de seneste år, der har til formål at modvirke svig i selskabsform og svig på
moms- og skatteområdet. Således blev der bl.a. i 2020 vedtaget en kontrol-
pakke mod svig i selskaber, i juni 2021 blev den politiske aftale om det
fremadrettede behov for revision vedtaget og i 2022 blev en ny lov om bog-
føring vedtaget, der bl.a. indebærer regler om digital bogføring og bogfø-
ringskontrol. Tiltag der alle er med til at styrke myndighedernes kontrol
med bl.a. selskaber.
Samtidig vil et kapitalkrav for anpartsselskaber på 20.000 kr. være mere
på niveau med kapitalkravet i de andre lande i Norden. Erhvervsministeriet
lægger i forbindelse med fastsættelsen af kapitalkravet for anpartsselska-
ber vægt på, at det skal være nemt at starte virksomhed i Danmark, og at
danske virksomheder skal have de bedst mulige rammer for at konkurrere
L 71 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
2931975_0007.png
7/16
på lige vilkår med udenlandske virksomheder samtidig med, at hensynet til
risiko for svig ikke øges unødigt.
Ud fra ovenstående hensyn er det Erhvervsministeriet vurdering, at fast-
sættelsen af minimumskravet for anpartsselskabers selskabskapital til
20.000 kr. udgør en passende balance imellem hensynene til kreditorer,
risikoen for svig og gældsopbyggelse og hensynene til gode iværksætter-
og konkurrencevilkår.
3.2. Mulighed for offentligt udbud af anparter (equity crowdfunding)
3.2.1. Investorbeskyttelse
DE foreslår, at der også ved udbud under 5 mio. euro indtænkes investor-
beskyttelsesregler, f.eks. ved at forlange, at udbud til offentligheden skal
ske gennem en crowdfunding platform eller ved at stille krav om, at nøgle-
oplysningsdokumenterne er klare, præcise og informative, og at der udpe-
ges en tilsynsmyndighed.
AAU og KU foreslår ligeledes, at adgangen til udbud af anparter til offent-
ligheden begrænses til at angå udbud omfattet af crowdfundingforordnin-
gen eller betingelserne for fritagelse for prospektpligten, således at anparts-
selskaber ikke frit kan udbyde egne anparter selv.
FSR opfordrer til en gennemgang af selskabsloven og overvejelser om,
hvorvidt der er en hensigtsmæssig beskyttelse af selskabsdeltagerne i de
situationer, hvor deltagerkredsen er bred som følge af de foreslåede regler
om equity crowdfunding.
Dansk Crowdfunding Forening foreslår, at der indføres revisionspligt for
anpartsselskaber, som ønsker at gennemføre et offentlig udbud enten gen-
nem en crowdfunding platform eller varetaget af selskabet selv. Begrun-
delserne er, at en godkendt revisor giver sikkerhed for, at en kompetent,
uvildig redegørelse af virksomhedens finansielle status forud for et udbud
sat de budgetter, ligger til grund for udbuddet. Det begrundes også med, at
de fleste virksomheder i forvejen vil benytte en godkendt revisor til at ud-
arbejde materialet, og at ændringen derfor ikke vil være en væsentlig om-
kostning eller administrativ byrde.
L 71 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
2931975_0008.png
8/16
Dansk Crowdfunding Forening foreslår desuden, at der indføres pligt til at
have en bestyrelse i anpartsselskaber, som vælger at udbyde anparter of-
fentligt. Dette begrundes med, at der med ønsket om vækstkapital følger en
professionalisering af virksomheden og at ansvaret overfor kapitalejere og
tredjemand etableres på et brede grundlag end det nuværende minimums-
krav med blot en direktør. Det foreslås i den forbindelse, at sanktioner ved
bødestraf ikke er tilstrækkelige og at Erhvervsstyrelsen får samme bemyn-
digelse, som Finanstilsynet har i forhold til alternative investeringsfonde,
og ultimativt bør have adgang til at annullere et udbud i sin helhed.
Kommentar
På baggrund af de modtagne høringssvar vurderer Erhvervsministeriet, at
det skal overvejes, om der skal indarbejdes yderligere investorbeskyttelse i
lovforslaget.
Erhvervsministeriet har i forbindelse med vurderingen af, om der skal ind-
føres yderligere investorbeskyttelse overvejet, om der skal være parallelitet
mellem reglerne for anpartsselskabers mulighed for udbud af anparter til
offentligheden ift. aktieselskabers selvsamme mulighed. Aktieselskaber har
efter gældende ret mulighed for frit at udbyde egne kapitalandele op til
prospektforordningens grænseværdi, uden at der gælder særlige investor-
beskyttelsesregler i den anledning. Erhvervsministeriet finder dog ikke, at
anpartsselskaber kan sidestilles med aktieselskaber i denne sammenhæng,
da aktieselskaber er underlagt strengere regulatoriske krav om eksempel-
vis stiftelse, kapital, drift og regnskab. Erhvervsministeriet bemærker end-
videre, at aktieselskabers frie adgang til udbud af egne kapitalandele til
offentligheden følger af EU-retten, men at der ikke gælder tilsvarende krav
for anpartsselskabers adgang til udbud af kapitalandele til offentligheden.
For så vidt angår forslaget fra Dansk Crowdfunding Forening om at ind-
føre revisionspligt er det Erhvervsministeriets forståelse af høringssvaret,
at der stilles forslag om både revisionspligt i forhold til udarbejdelse af
årsregnskab såvel som revisionspligt for de budgetter m.v., der udarbejdes
i forbindelse med et udbud. Det er Erhvervsministeriets vurdering, at det
vil være en uforholdsmæssig stor byrde at pålægge alle anpartsselskaber,
der udbyder anparter offentligt, at de skal være underlagt revisionspligt,
og at byrderne forbundet hermed vil overstige eventuelle fordele. Erhvervs-
ministeriet finder på den baggrund ikke grundlag for at ændre lovforslaget.
L 71 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
2931975_0009.png
9/16
Vedrørende Dansk Crowdfunding Forenings forslag om bestyrelsespligt
bemærker Erhvervsministeriet, at det enkelte anpartsselskab selv bør
kunne vurdere, hvilken ledelsesstruktur der er mest hensigtsmæssig. I an-
partsselskaber uden en bestyrelse er direktionen iht. selskabslovens § 117,
stk. 2, forpligtet til at varetage såvel den overordnede og strategiske ledelse
som den daglige ledelse, ligesom direktionen er forpligtet til at sikre en
forsvarlig organisation af anpartsselskabets virksomhed. Erhvervsministe-
riet finder ikke, at anpartsselskabers udbud af anparter til offentligheden
bør betinges af, at selskabet har en bestyrelse.
Erhvervsministeriet finder det derfor mest hensigtsmæssigt at anvende de
allerede eksisterende og kendte investorbeskyttelsesregler i hhv. crowdfun-
dingforordningen og prospektforordningen, således at der fastsættes krav
om, at adgangen til udbud af anparter til offentligheden begrænses til at
angå udbud omfattet af crowdfundingforordningen eller betingelserne for
fritagelse for prospektpligten. Det vil medføre, at forslaget begrænses, så
anpartsselskaber ikke får fri adgang til at udbyde egne anparter til offent-
ligheden, f.eks. via selskabets egen hjemmeside eller via sociale medier
som TikTok, LinkedIn og Instagram, men at anpartsselskaber skal anvende
en crowdfundingplatform udbudt af en godkendt crowdfundingtjenesteud-
byder. De fire muligheder for udbud i den foreslåede § 1, stk. 3, nr. 1-4,
der er baseret på betingelserne for fritagelse for prospektpligten, bevares
dog uændret i forslaget, da de angår udbud rettet mod professionelle aktø-
rer, som ikke har behov for investorbeskyttelse.
På baggrund af ovennævnte vil lovforslaget blive tilrettet, således at udbud
af anparter til offentligheden forudsætter anvendelsen af en crowdfunding-
platform, eller at udbuddet opfylder en af de fire betingelser for fritagelse
for prospektpligt i forslaget til § 1, stk. 3, nr. 1-4.
3.2.2. Kapitalejeres adgang til offentligt udbud af anparter
FSR foreslår, at det i forslaget til ny § 1, stk. 3, i selskabsloven præciseres,
hvem der kan udbyde anparter til offentligheden. FSR anfører, at hvis an-
parter som en konsekvens af lovforslaget fremover anses for at være om-
sættelige værdipapirer, må den nuværende formulering i lovforslaget for-
stås således, at alle personer kan foretage offentlige udbud af anparter, og
at det kun er ved anpartsselskabets udbud af anparter, at der fastsættes be-
tingelser for udbuddet i modsætning til fx anpartsselskabets ejeres udbud
af anparter.
L 71 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
2931975_0010.png
10/16
Kommentar
Den foreslåede model for mulighed for udbud af anparter til offentligheden
(Equity crowdfunding) er en finansieringsform, hvor selskaber rejser kapi-
tal ved at sælge ejerandele til offentligheden. Et anpartsselskab, der ønsker
at rejse kapital via equity crowdfunding, vil efter det tilrettede forslag
skulle oprette et udbud på en crowdfunding-platform. Her præsenterer an-
partsselskabets ledelse forretningsmodellen, og hvor meget kapital der sø-
ges. Der vil være tale om en kapitalforhøjelse i selskabet. Det er som ud-
gangspunkt generalforsamlingen, dvs. ejerne, der træffer beslutning om
forhøjelse af selskabskapitalen. Beslutningen træffes med det stemmefler-
tal, der i selskabet kræves til vedtægtsændring. Men generalforsamlingen
kan også bemyndige ledelsen til at beslutte kapitalforhøjelsen. Når målet
for kapitalforhøjelsen er nået, modtager anpartsselskabet pengene, regi-
strerer kapitalforhøjelsen, og investorerne får tildelt deres respektive an-
parter.
Den foreslåede bestemmelse gælder således alene for anpartsselskabets
udbud af selskabets anparter. Øvrige personer, fx anpartsselskabets ejere,
vil ikke kunne udbyde anparter til offentligheden uden om de oplistede be-
tingelser.
3.2.3. Udbudsgrænser ved omdannelse til aktieselskab
FSR foreslår, at udbudsgrænsen på 5 mio. euro ikke skal gælde, hvis der er
tale om et udbud af kapitalandele i forbindelse en påtænkt omdannelse af
et anpartsselskab til et aktieselskab, da der i så fald ikke er tale om udbud
af anparter, men derimod aktier i det aktieselskab, anpartsselskabet skal
omdannes til. Dette bør sidestilles med udbud af aktier i et aktieselskab
under stiftelse, hvor der gælder prospektpligt ved udbud på over 8 mio.
euro.
Kommentar
Den foreslåede model for mulighed for udbud af anparter til offentligheden
(Equity crowdfunding) finder ikke anvendelse i omdannelsessituationer fra
anpartsselskab til aktieselskab, da der er tale om udbud af anparter. An-
parterne bliver først til aktier, når omdannelsen er registreret i Erhvervs-
styrelsens it-system.
3.2.4. Kontakt til potentielle investorer
DI foreslår en ændring af lovbemærkningerne til § 1, nr. 1, for så vidt angår
formuleringen om kontakten til potentielle investorer via brev eller e-mail,
L 71 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
2931975_0011.png
11/16
så det tydeliggøres, at en sådan kontakt potentielt kan udgøre en overtræ-
delse af markedsføringslovens § 10 om direkte markedsføring.
Kommentar
Lovforslaget har ikke til hensigt at opfodre til bestemte måder, hvorpå virk-
somheder kan rette henvendelse til potentielle investorer, og henvendel-
serne skal ske i overensstemmelse med gældende lovgivning. Forslaget ta-
ges til følge og lovbemærkningerne præciseres.
Det bemærkes, at da forslaget foreslås ændret jf. ovenstående, så anparts-
selskaber ikke får fri adgang til at udbyde egne anparter til offentligheden,
f.eks. via selskabets egen hjemmeside eller via sociale medier som TikTok,
LinkedIn og Instagram, men at anpartsselskaber skal anvende en crowd-
fundingplatform udbudt af en godkendt crowdfundingtjenesteudbyder, er
chancen for at denne anførte problemstilling opstår blevet betydeligt be-
grænset.
3.2.5. Omsættelige værdipapirer
DAFINA støtter den foreslåede afgrænsning og den nærmere beløbs-
grænse, de enkelte betingelser mv. i forhold til offentligt udbud af anparter,
herunder at lade betingelserne for større udbud følge betingelserne for pro-
spektfritagelse efter prospektforordningen.
DAFINA bemærker, at det i udkast til lovforslaget pkt. 3.1.3 i de alminde-
lige bemærkninger om den foreslåede ordning) anføres bl.a., at ”(…)
For
at anpartsselskaber fremadrettet kan få mulighed for at benytte equity
crowdfunding vil det nødvendiggøre en ændring af selskabsloven, for at
anparter kan udbydes til offentligheden.
Det vil samtidig betyde at anpar-
ter vil blive anset som omsættelige værdipapirer.
Dette indebærer, at an-
partsselskaber - ligesom aktieselskaber - vil kunne rette henvendelse til in-
vestorer med henblik på at rejse kapital gennem et offentligt udbud af ka-
pitalandele. (…).”[DAFINAS fremhævning]
DAFINA er umiddelbart
ikke
enige i, at den selskabsretlige lovændring
(automatisk) vil betyde, at anparter efter den finansielle regulering vil blive
anset eller skal anses som omsættelige værdipapirer (eller i øvrigt som (fi-
nansielle) instrumenter i regulatorisk forstand). Den selskabsretlige lovlig-
gørelse af investeringscrowdfunding for anpartsselskaber og dermed af of-
L 71 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
2931975_0012.png
12/16
fentligt udbud af anparter bør ikke i sig selv indebære (som et ganske prin-
cipielt nybrud), at anparter efter den finansielle regulering (MiFID mv.)
altid fremover betragtes som omsættelige værdipapirer.
Med andre ord bør selskabslovgivningen ikke præjudicere eller intervenere
i så henseende, men i stedet som hidtil overlade denne vigtige finansregu-
latoriske vurdering til den finansielle regulering. Dette især fordi der her-
hjemme kendes flere eksempler på, at visse papirer/instrumenter, som kan
udbydes til offentligheden og faktuelt udbydes til offentligheden,
ikke
be-
tragtes som omsættelige værdipapirer i den finansielle regulerings forstand
(fx garantbeviser i sparekasser og andelsbeviser i andelskasser
i modsæt-
ning til aktier i banker
netop fordi sådanne garantbeviser og andelsbeviser
trods muligheden for at udbyde disse til offentligheden ikke som sådan
handles på kapitalmarkedet i reguleringens forstand).
DAFINA opfordrer til, at det i lovbemærkningerne præciseres, at der med
lovforslaget ikke tages stilling til, hvorvidt anparter skal anses som omsæt-
telige værdipapirer. Alternativt opfordrer DAFINA til, at den pågældende
sætning (jf. markeringen/fremhævelsen ovenfor) blot udgår af lovbemærk-
ningerne, og at lovforslaget i stedet forholder sig tavs til denne problem-
stilling (netop fordi det ikke tilkommer selskabslovgivningen, så at sige, at
foretage denne finansregulatoriske vurdering, herunder vurderingen af,
hvornår et papir/instrument kan siges at blive handlet på kapitalmarkedet).
DAFINA er indforstået med, at en konkret vurdering i en konkret situation
i forhold til en konkret anpart udbudt til offentligheden i medfør af de kom-
mende regler vil kunne føre til, at den pågældende anpart skal anses som et
omsætteligt værdipapir / et (finansielt) instrument i reguleringens forstand.
Men denne vurdering skal/bør ikke være givet eller foretaget på forhånd,
så at sige, som en automatisk konsekvens af udbuddet af anparten til of-
fentligheden som følge af lovbemærkningerne i selskabsloven. Spørgsmå-
let om omsætteligt værdipapir i finansregulatorisk forstand må naturligvis
ikke forveksles med spørgsmålet om fri omsættelighed i selskabsretlig for-
stand.
KU bemærker, at det i forslaget (s. 15 f.) nævnes, at anparter som konse-
kvens af ændringen af selskabslovens § 1, stk. 3, må anses for »omsættelige
værdipapirer«. Formuleringen er uheldig og kan udgå, da den ikke synes
nødvendig i sammenhængen.
L 71 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
13/16
Definitionen af
»omsættelige værdipapirer«
i lov om kapitalmarkeder § 4
omfatter kun aktier og ikke anparter, og er en tekstnær gennemførelse af
samme begreb i MiFID2, artikel 4, nr. 44. Det er ikke klart, hvorfor en
ændring af selskabsloven § 1, stk. 3, uden en tilsvarende ændring af enten
MiFID eller lov om kapitalmarkeder, skulle medføre, at anparter bliver om-
fattet af det kapitalmarkedsretlige begreb omsættelige værdipapirer. Denne
uklarhed taler for, at bemærkningen bør udgå af forslaget.
Kommentar
Erhvervsministeriet vurderer, at den foreslåede model, hvor anpartsselska-
ber gives mulighed for at udbyde anparter til offentligheden, medfører, at
anparter som udgangspunkt vil blive anset som et omsætteligt værdipapir,
jf. § 4, stk. 1, nr. 1, i lov om kapitalmarkeder, og et værdipapir efter artikel
1, stk. 1, nr. 44, i direktiv om 2014/65/EU af 15. maj 2014 om markeder for
finansielle instrumenter og om ændring af direktiv 2002/92/EF og direktiv
2011/61/EU (MiFID). Når der er tale om et udgangspunkt skyldes det, at
konkrete omstændigheder kan føre til, at anparterne ikke anses som omfat-
tet af § 4, stk. 1, nr. 1, i lov om kapitalmarkeder. Det kan f.eks. være tilfæl-
det, hvis anpartsselskabets vedtægter indeholder begrænsninger i anpar-
ternes omsættelighed.
Bilag 1, afsnit C, i MiFID indeholder en liste over finansielle instrumenter.
Det fremgår heraf af nr. 1, at et værdipapir er et finansielt instrument. De-
finitionen på et værdipapir følger af artikel 4, stk. 1, nr. 44, som er imple-
menteret i § 4, stk. 1, nr. 1, i lov om kapitalmarkeder.
Finansielle instrumenter er bl.a. omsættelige værdipapirer bortset fra be-
talingsinstrumenter, der kan handles på kapitalmarkedet, herunder aktier
i selskaber og andre værdipapirer, der kan sidestilles med aktier i selska-
ber, partnerskaber og andre foretagender, samt depotbeviser vedrørende
aktier, jf. § 4, stk. 1, nr. 1, litra a, i lov om kapitalmarkeder.
Det fremgår af bemærkningerne til bestemmelsen (Folketingstidende 2016-
17, tillæg A, L 155 som fremsat) at for, at et værdipapir er omfattet af be-
grebet omsættelige værdipapirer, forudsætter det efter Finanstilsynets
praksis, at udstedelsen af instrumenterne primært har et finansielt sigte, at
instrumenterne er omsættelige, og at de handles på kapitalmarkedet. Vur-
deringen af, om disse betingelser er opfyldt, vil bero på en konkret vurde-
ring. Som udgangspunkt anses kommanditanparter og interessentskabsan-
dele i selskaber med mere end 10 deltagere for at være omfattet af begrebet
L 71 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
2931975_0014.png
14/16
omsættelige værdipapirer, idet der er tale om standardiserede instrumen-
ter, der efterfølgende kan omsættes på kapitalmarkedet.
I lovforslaget fjernes forbuddet mod at udbyde anparter til offentligheden
og anparter vil som følge heraf som udgangspunkt være at betragte som et
omsætteligt værdipapir, jf. lovbemærkningerne til lov om kapitalmarkeder
§ 4, stk. 1, nr. 1, litra a. Mulighed for udbud til offentligheden af anparter
betyder, at anparter som udgangspunkt kan sidestilles med aktier i selska-
ber ligesom kommanditanparter og interessentskabsandele, idet anparter
ligesom aktier er en ejerandel i et selskab.
Da præcisering af, hvilke instrumenter, der betragtes som omsættelige vær-
dipapirer i lov om kapitalmarkeders forstand, retteligt hører til i bemærk-
ningerne til lov om kapitalmarkeder, vil omtale heraf dog udgå af det fore-
liggende lovforslag. Det vil i stedet blive præciseret ved først kommende
lejlighed i lov om kapitalmarkeder.
3.2.6. Grænseoverskridende udbud
FSR bemærker, at hvis der er tale om et grænseoverskridende udbud, kan
der være krav om at udarbejde et prospekt i et eller flere af de lande, hvor
udbuddet foretages. Hvis der for eksempel foretages et udbud af aktier i
Danmark og Sverige til en værdi af 4 mio. euro, vil undtagelsen til pro-
spektpligten ikke finde anvendelse, da udbud over 2,5 mio. euro er omfattet
af prospektpligten i Sverige.
Idet anparter med forslaget anses for at være omsættelige værdipapirer, fin-
der prospektforordningen anvendelse. FSR mener, at det derfor bør præci-
seres i lovbemærkningerne, at udbyder af anparter skal være opmærksom
på prospektpligten ved grænseoverskridende udbud af anparter.
Kommentar
Erhvervsministeriet vurderer ikke, at der er behov for at tilføje til lovforsla-
get, at andre medlemslande kan have fastsat nationale regler for udbud un-
der 8 mio. euro, idet det vurderes at være et spørgsmål af begrænset prak-
tisk betydning, og at selskaber ved udbud i andre medlemsstater må for-
ventes at gøre sig bekendt med det pågældende lands regler.
3.2.7. Udbud af warrants og beregning af udbuddets værdi
FSR bemærker, at der ikke i lovteksten eller i lovbemærkningerne er nævnt
muligheden for at udbyde afledte værdipapirer til offentligheden, herunder
L 71 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
15/16
warrants. Hvis det er hensigten, at betingelserne for offentlige udbud af
anparter også skal gælde for afledte omsættelige værdipapirer, der er knyt-
tet op på anparter, bør dette præciseres.
Kommentar
Erhvervsministeriet vurderer, at afsnittet i de specielle bemærkninger ved-
rørende udbud af warrants og beregning af udbuddets værdi bør slettes,
idet der herved undgås at skabe tvivl om lovforslagets rækkevidde.
4. Oversigt over hørte myndigheder og organisationer m.v.
Advokatsamfundet/Advokatrådet, Akademikerne, Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd, ATP
Arbejdsmarkedets Tillægs Pension, Bryggeriforenin-
gen, Centralorganisationens Fællesudvalg, CEPOS
Center for Politiske
Studier, Computershare, Copenhagen Business School, Danish Business
Angels (DanBAN), Danish Venture Capital and Private Equity Associa-
tion, Danmarks Nationalbank, Danmarks Skibskredit A/S, Danmarks Sta-
tistik, Dansk Aktionærforening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk
Crowdfunding Forening, Dansk Ejendomsmæglerforening, Dansk Er-
hverv, Dansk Industri, Dansk Iværksætterforening, Dansk Metal, Dansk
Standard, Danske Advokater, Danske Annoncører og Markedsførere, Dan-
ske Forsikringsfunktionærers Landsforening, Danske Maritime, Danske
Rederier, Danske Regioner, Datatilsynet, Den Danske Aktuarforening, Den
Danske Dommerforening, Den Danske Finansanalytikerforening, Den
Danske Fondsmæglerforening, Det Økonomiske Råds Sekretariat, Digita-
liseringsstyrelsen, DIRF
Dansk Investor Relations Forening, Domstols-
styrelsen, DSK
De Samvirkende Købmænd, Effektivt Landbrug, Er-
hvervsstyrelsens Område for Bedre Regulering, FH
Fagbevægelsens Ho-
vedorganisation, Finans Danmark, Finansforbundet, Finansiel Stabilitet,
Finanssektorens Arbejdsgiverforening, First North, Forbrugerombudsman-
den, Foreningen Danske Revisorer, Forhandlingsfællesskabet, Forsikring
& Pension, FSR
Danske Revisorer, GRAKOM, HK, Ingeniørforeningen
i Danmark, Intertrust (Denmark), IT-Branchen, KL, Komiteen for god Sel-
skabsledelse, Kommunekredit, Kristelig Arbejdsgiverforening, Kristelig
Fagbevægelse, Kuratorforeningen, Københavns Universitet, Landbrug &
Fødevarer, Landdistrikternes Fællesråd, Landsdækkende Banker, Ledernes
Hovedorganisation, Lokale Pengeinstitutter, Lønmodtagernes Dyrtidsfond,
Managementrådgiverne, NASDAQ OMX Copenhagen A/S, OXFAM IBIS
International Bistand, International Solidaritet Oxfam, Penneo, Rigsad-
vokaten, Rigsrevisionen, Roskilde Universitet Center (RUC), SEGES,
Skatteministeriet, SMV Danmark, Statsadvokaturen for Særlig Økonomisk
L 71 - 2024-25 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra erhvervsministeren
16/16
og International Kriminalitet, Syddansk Universitet, VP Securities og vær-
dipapircentralen, XBRL Danmark, Aalborg Universitet, Aarhus BSS og
Århus Universitet.
Følgende organisationer, myndigheder m.v. har haft bemærkninger til
lovforslaget:
Dansk Crowdfunding Forening, Dansk Erhverv, Dansk Fintech Alliance,
Dansk Industri, Danske Advokater, De Samvirkende Købmænd, Domstols-
styrelsen, Fagbevægelsens Hovedorganisation, Finans Danmark, FSR
Danske Revisorer, Københavns Universitet v/ Professor Jesper Lau Hansen
og Aalborg Universitet v/ Forskergruppen CLEAR.