Erhvervsudvalget 2024-25
L 70 Bilag 7
Offentligt
2955999_0001.png
Til lovforslag nr.
L 70
Folketinget 2024-25
Betænkning afgivet af Erhvervsudvalget den 12. december 2024
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om betalingskonti, lov om finansiel
virksomhed, lov om kapitalmarkeder, lov om Danmarks Nationalbank og
forskellige andre love
(Adgang til en basal erhvervskonto for erhvervsdrivende og foreninger, tilsyn efter forordning om europæiske grønne
obligationer og åremålsansættelse for direktionen i Danmarks Nationalbank m.v.)
[af erhvervsministeren (Morten Bødskov)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 19 ændringsforslag til lovforslaget. Er-
hvervsministeren har stillet ændringsforslag nr. 1 og
7-18. Liberal Alliances medlemmer af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 2, 3, 5 og 6. Socialistisk Folkepartis
medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 4,
og Enhedslistens medlem af udvalget har stillet ændrings-
forslag nr. 19.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V og M) indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de under nr. 1 og 7-18 stillede ændringsfor-
slag.
Et
mindretal
i udvalget (SF og RV) indstiller lovforsla-
get til
vedtagelse
med de under nr. 1, 4 og 7-19 stillede
ændringsforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (LA) vil ved 3. behand-
ling redegøre for sin stilling til lovforslaget. Mindretallet
vil stemme for de under nr. 1-3 og 5-19 stillede ændrings-
forslag. Såfremt ændringsforslag nr. 2 og 3 forkastes, vil
mindretallet stemme for ændringsforslag nr. 4.
Et
tredje mindretal
i udvalget (DD) vil ved 3. behand-
ling redegøre for sin stilling til lovforslaget. Mindretallet
vil stemme for de under nr. 1-3 og 5-19 stillede ændringsfor-
slag.
Et
fjerde mindretal
i udvalget (KF) indstiller lovforslaget
til
vedtagelse
med de under nr. 1 og 4-18 stillede ændrings-
forslag.
Et
femte mindretal
i udvalget (DF) vil ved 3. behandling
redegøre for sin stilling til lovforslaget. Mindretallet vil ved
2. behandling af lovforslaget redegøre for sin stilling til de
stillede ændringsforslag.
Et
sjette mindretal
i udvalget (EL og ALT) indstiller
lovforslaget til
vedtagelse
med de under nr. 1-3 og 7-19
stillede ændringsforslag. Såfremt ændringsforslag nr. 2 og 3
forkastes, vil mindretallet stemme for ændringsforslag nr. 4.
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Det Konservative Folkeparti
Det Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget op-
fordrer regeringen til løbende at vurdere beløbsgrænsen for
indsættelse af kontanter. Endvidere opfordres regeringen til
at overveje, hvorvidt foreninger og virksomheder skal have
individuelle beløbsgrænser for netop indsættelse af kontan-
ter.
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlem af udvalget deler intentionen
bag Liberal Alliances ændringsforslag, hvori det forslås, at
der ikke burde sættes en beløbsgrænse for indbetaling af
kontanter. Dansk Folkeparti er imidlertid en del af aftale-
kredsen bag aftalen om iværksætterpakken fra juni 2024,
hvorfor vi i Dansk Folkeparti føler os forpligtet til at stem-
me imod ændringsforslagene.
AX030784
L 70 - 2024-25 - Bilag 7: Betænkning afgivet af Erhvervsudvalget den 12/12-24
2955999_0002.png
2
Alternativet
Alternativets medlem af udvalget finder det vigtigt, at
man ikke forhindrer foreninger og små, nystartede erhvervs-
virksomheders virke på grund af unødigt bureaukrati. Alter-
nativet anser det som en basal rettighed for foreninger og
virksomheder at råde over en bankkonto, på linje med den
private NemKonto, som er helt central for, at foreninger og
virksomheder kan drive deres virke.
Alternativet vil derfor stemme for lovforslaget, da det er
et nødvendigt og godt skridt i den rigtige retning i forhold
til denne rettighedssikring. Det er imidlertid ikke uden en
bekymring for, at forslaget kan komme til at undergrave dets
egne intentioner i praksis.
I henhold til hvidvaskloven er det op til pengeinstitutter-
ne at afgøre, hvilke oplysninger og hvilken dokumentation
de vil kræve i forbindelse med gennemførsel af kundekend-
skabsprocedurerne. I denne sammenhæng er Alternativet be-
kymrede for, at man med lovforslagets formuleringer giver
pengeinstitutterne – uden rimelig begrundelse – adgang til at
placere ansøgende virksomheder i højrisikogrupper, hvor de
reelt ikke hører til.
Alternativet mener, at det burde have fremgået af bestem-
melsen, at bankerne er forpligtet til at risikoklassificere den
enkelte ansøgende virksomhed i henhold til Finanstilsynets
og statens øvrige vejledninger, så virksomheder ikke afkræ-
ves dokumentation, de enten ikke kan levere eller ikke med
rimelighed bør afkræves.
Det fremgår yderligere, at Hvidvasksekretariatet skal un-
derrettes ved mistanke om, eller hvis der er rimelig grund
til at formode, at en transaktion, midler eller en aktivitet har
eller har haft tilknytning til hvidvask. Her er der i sagens
natur ikke tale om transaktioner eller forsøg på transaktio-
ner, da den potentielle kunde ikke har konto i pengeinstitut-
tet. Derfor kan bestemmelsen kun anvendes i tilfælde, hvor
pengeinstitutterne har en fornemmelse og ikke en nærmere
defineret mistanke eller formodning om, at ansøgeren på et
tidspunkt, givet denne fik adgang til en konto, kunne finde
på at misbruge den til hvidvask. Endvidere vil en sådan
mistanke alene være baseret på de oplysninger, ansøgeren
har leveret eller har undladt at levere i forbindelse med
kundekendskabsproceduren.
For at undgå, at pengeinstitutterne anvender muligheden
som et dække over pengeinstitutternes kommercielle moti-
ver, mener Alternativet, at § 13 c, stk. 3, nr. 2, burde have
været præciseret med et krav om, at mistanke og formodnin-
ger skal være objektivt baserede og kun gyldige, hvis de er
understøttet af tilgængelig dokumentation, der kan efterprø-
ves.
Alternativet finder det positivt, at det med lovforsla-
get sikres, at bankerne skal begrunde et afslag på en ba-
sal erhvervskonto, og at der skabes klageadgang til klage-
nævn. Dog bliver der ikke stillet krav til afslagets indhold,
ud over at det skal oplyses, hvor afgørelsen kan påkla-
ges. Som minimum burde det fremgå, hvad pengeinstituttet
lægger til grund for afslaget, med reference til konkret doku-
mentation i en form, der kan efterprøves af ansøger.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af
erhvervsministeren,
tiltrådt af et
flertal
(udvalget med
undtagelse af DF):
1)
I den under
nr. 2
foreslåede
§ 1 a
ændres i
stk. 4
»omfattet af stk. 1, nr. 3, på sin hjemmeside« til:
»med
en
arbejdende kapital, der ligger over grænsen fastsat efter stk.
3«.
[Sproglig præcisering]
Af et
mindretal
(LA), tiltrådt af et
mindretal
(DD, EL og
ALT):
2)
I det under
nr. 11
foreslåede
kapitel 4 a
udgår i
§ 13 a,
stk. 1, nr. 2,
»bortset fra kontanter«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 3]
3)
I det under
nr. 11
foreslåede
kapitel 4 a
udgår
§ 13 a,
stk. 1, nr. 3.
Nr. 4 og 5 bliver herefter nr. 3 og 4.
[Beløbsgrænsen for indsættelse af kontanter udgår]
Af et
mindretal
(SF), tiltrådt af et
mindretal
(KF og RV):
4)
I det under
nr. 11
foreslåede
kapitel 4 a
ændres i
§ 13 a,
stk. 1, nr. 3,
»20.000 kr.« til: »100.000 kr.«
[Beløbsgrænsen for indsættelse af kontanter hæves]
Af et
mindretal
(LA), tiltrådt af et
mindretal
(DD og KF):
5)
I det under
nr. 11
foreslåede
kapitel 4 a
indsættes i
§ 13
c, stk. 4,
som
nr. 7:
»7) Den erhvervsdrivende eller foreningen opererer uden
for instituttets geografiske område eller i en branche
uden for instituttets forretningsområde.«
[Tilføjelse af mulighed for at give afslag ud fra forretnings-
område og geografisk placering]
6)
I det under
nr. 11
foreslåede
kapitel 4 a
ændres i
§ 13,
stk. 5,
»10 arbejdsdage« til: »20 arbejdsdage«.
[Forlængelse af pengeinstitutternes sagsbehandlingstid]
Af
erhvervsministeren,
tiltrådt af et
flertal
(udvalget med
undtagelse af DF):
7)
I det under
nr. 11
foreslåede
kapitel 4 a
ændres i
§ 13 e,
stk. 1, nr. 11,
»Et institut« til: »Instituttet«.
[Sproglig præcisering]
Til § 2
8)
I den under
nr. 1
foreslåede ændring af
1. pkt.
i
fod-
noten
til lovens titel indsættes efter »kreditinstitutter«: »og
investeringsselskaber«.
L 70 - 2024-25 - Bilag 7: Betænkning afgivet af Erhvervsudvalget den 12/12-24
2955999_0003.png
3
[Præcisering af EU-henvisning]
Til § 5
9)
Nr. 10
affattes således:
»10.
I
§ 130, stk. 1, 2. pkt.,
og
§ 138, stk. 1, 8. pkt.,
ændres »artikel 3-4 i Europa-Parlamentets og Rådets for-
ordning 924/2009/EF af 16. september 2009 om grænseo-
verskridende betalinger i Fællesskabet og om ophævelse
af forordning (EF) nr. 2560/2001 og Europa-Parlamentets
og Rådets forordning (EU) nr. 260/2012 af 14. marts 2012
om tekniske og forretningsmæssige krav til kreditoverførsler
og direkte debiteringer i euro« til: »Europa-Parlamentets
og Rådets forordning om grænseoverskridende betalinger i
Unionen og Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU)
2024/886 af 13. marts 2024 om ændring af forordning (EU)
nr. 260/2012 og (EU) 2021/1230 og direktiv 98/26/EF og
(EU) 2015/2366 for så vidt angår strakskreditoverførsler i
euro«.«
[Lovteknisk ændring]
10)
Efter nr. 11 indsættes:
»01.
I
§ 139, stk. 1, 2. pkt.,
ændres »artikel 3-4 i Europa-
Parlamentets og Rådets forordning 924/2009/EF af 16. sep-
tember 2009 om grænseoverskridende betalinger i Fælles-
skabet og om ophævelse af forordning (EF) nr. 2560/2001
og sager vedrørende Europa-Parlamentets og Rådets forord-
ning (EU) nr. 260/2012 af 14. marts 2012 om tekniske
og forretningsmæssige krav til kreditoverførsler og direkte
debiteringer i euro« til: »Europa-Parlamentets og Rådets
forordning om grænseoverskridende betalinger i Unionen og
sager vedrørende Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EU) 2024/886 af 13. marts 2024 om ændring af forordning
(EU) nr. 260/2012 og (EU) 2021/1230 og direktiv 98/26/EF
og (EU) 2015/2366 for så vidt angår strakskreditoverførsler
i euro«.
02.
I
§ 143, 2. pkt.,
ændres »artikel 3-4 i Europa-Parlamen-
tets og Rådets forordning 924/2009/EF af 16. september
2009 om grænseoverskridende betalinger i Fællesskabet og
om ophævelse af forordning (EF) nr. 2560/2001 eller Euro-
pa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 260/2012
af 14. marts 2012 om tekniske og forretningsmæssige krav
til kreditoverførsler og direkte debiteringer i euro« til: »Eu-
ropa-Parlamentets og Rådets forordning om grænseoverskri-
dende betalinger i Unionen eller Europa-Parlamentets Rå-
dets forordning (EU) 2024/886 af 13. marts 2024 om æn-
dring af forordning (EU) nr. 260/2012 og (EU) 2021/1230
og direktiv 98/26/EF og (EU) 2015/2366 for så vidt angår
strakskreditoverførsler i euro«.«
[Lovtekniske ændringer]
Til § 7
11)
I den under
nr. 1
foreslåede ændring af
§ 28 a, stk. 5,
1. pkt.,
indsættes efter »afsnit«: »VI og«.
[Lovteknisk ændring]
14)
Før nr. 1 indsættes:
»01.
§ 4, nr. 1,
ophæves.«
Til § 8
12)
Nr. 1
affattes således:
»1.
1. pkt.
i
fodnoten
til lovens titel affattes således:
»Loven indeholder bestemmelser, der gennemfører Euro-
pa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2019/2034 af 27.
november 2019 (IFD), EU-Tidende 2019, nr. L 314, side 64,
dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/65/EU
af 15. maj 2014 (MiFID II), EU-Tidende 2014, nr. L 173,
side 349, dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
(EU) 2017/828 af 17. maj 2017 (aktionærrettighedsdirekti-
vet), EU-Tidende 2017, nr. L 132, side 1, Europa-Parlamen-
tets og Rådets direktiv 2002/87/EF af 16. december 2002
(konglomeratdirektivet), EU-Tidende 2003, nr. L 35, side 1,
dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2013/34/EU
af 26. juni 2013 (regnskabsdirektivet), EU-Tidende 2013,
nr. L 182, side 19, Kommissionens direktiv 2010/43/EU
af 1. juli 2010, EU-Tidende 2010, nr. L 176, side 42, de-
le af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/49/EU
af 16. april 2014 (DGSD), EU-Tidende 2014, nr. L 173,
side 149, dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2015/849/EU af 20. maj 2015 (4. hvidvaskdirektiv), EU-Ti-
dende 2015, nr. L 141, side 73, EU-Tidende 2016, nr. L
194, side 1, dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2014/59/EU af 15. maj 2014 (BRRD), EU-Tidende 2014,
nr. L 173, side 190, Europa-Parlamentets og Rådets direk-
tiv 2019/879/EU af 20. maj 2019 (BRRD II), EU-Tidende
2019, nr. L 150, side 296, dele af Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2019/878/EU af 20. maj 2019, EU-Tiden-
de 2019, nr. L 150, side 253, dele af Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv (EU) 2022/2464 af 14. december 2022,
EU-Tidende 2022, nr. L 322, side 15, dele af Europa-Parla-
mentets og Rådets direktiv 2022/2556/EU af 14. december
2022, EU-Tidende 2022, nr. L 333, side 153, og dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2024/1174 af
11. april 2024, EU-Tidende, L af 22. april 2024.««
[Lovteknisk ændring]
Til § 10
13)
Nr. 2
affattes således:
»2.
I
§ 9, stk. 1,
indsættes som
nr. 43:
»43) Arbejdsulykkesforsikringsbestand: Bestand af lov-
pligtige ulykkesforsikringer tegnet i henhold til lov
om arbejdsskadesikring. Voldsskadeforsikringer efter
§ 49 a i lov om arbejdsskadesikring er omfattet af et
forsikringsselskabs arbejdsulykkesforsikringsbestand,
uanset om voldsskadeforsikringen er tegnet som en
udvidet del af en arbejdsulykkesforsikring, eller om
den er tegnet selvstændigt.««
[Lovteknisk ændring]
Til § 17
L 70 - 2024-25 - Bilag 7: Betænkning afgivet af Erhvervsudvalget den 12/12-24
2955999_0004.png
4
[Lovteknisk ændring som følge af lovforslagets § 8, nr. 1]
Til § 18
15)
Stk. 3
og
4
udgår.
Stk. 5-12 bliver herefter stk. 3-10.
[Ændring af ikrafttrædelsestidspunkt]
16)
I
stk. 6,
der bliver stk. 4, indsættes efter »§ 6, stk. 2,«:
»3. pkt.,«.
[Lovteknisk præcisering]
17)
I
stk. 8,
der bliver stk. 6, ændres »lovbekendtgørelse
nr. 1731 af 5. december 2023« til: »lovbekendtgørelse nr.
1013 af 21. august 2024«, og »stk. 5« ændres til: »stk. 6«.
[Lovtekniske ændringer]
18)
I
stk. 9,
der bliver stk. 7, ændres »lovbekendtgørelse
nr. 1731 af 5. december 2023« til: »lovbekendtgørelse nr.
1013 af 21. august 2024«.
[Lovtekniske ændringer]
Af et
mindretal
(EL), tiltrådt af et
mindretal
(SF, LA, DD,
RV og ALT):
Ny paragraf
19)
Efter § 18 indsættes:
Ȥ 01
Erhvervsministeren fremsætter i folketingsåret 2026-27
forslag om revision af lovens § 1.«
[Indsættelse af revisionsbestemmelse af de foreslåede æn-
dringer af lov om betalingskonti, jf. lovforslagets § 1]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med lovforslagets § 1, nr. 2, indsættes § 1 a i lov om
betalingskonti og basale erhvervskonti, der udvider dele af
lovens anvendelsesområde. Af det foreslåede § 1 a, stk.
4, følger det, at Finanstilsynet senest den 1. juli hvert år
offentliggør en liste med institutter omfattet af stk. 1, nr. 3,
på sin hjemmeside.
Bestemmelsens formulering forekommer cirkulær, når
den læses sammen med det foreslåede stk. 1, nr. 3.
Det foreslås derfor, at stk. 4 affattes, så det følger, at
Finanstilsynet senest den 1. juli hvert år offentliggør en liste
med institutter med en arbejdende kapital, der ligger over
grænsen fastsat efter stk. 3.
Det foreslåede er en sproglig præcisering uden materiel
betydning.
Til nr. 2
Ændringsforslaget er en konsekvens af ændringsforslag
nr. 3.
Til nr. 3
Det foreslås, at reglen om, at pengeinstitutterne kun kan
tillade indbetalinger på en erhvervskonto på op til 20.000
kr., udgår af lovforslaget, så der ikke sættes en beløbsgrænse
for indsættelse af kontanter.
Til nr. 4
Med ændringsforslaget foreslås det at hæve beløbsgræn-
sen for, hvad pengeinstitutterne skal tillade af kontante
indbetalinger på en basal erhvervskonto, fra 20.000 kr. til
100.000 kr. pr. måned.
Til nr. 5
Med ændringsforslaget foreslås det at give pengeinstitut-
terne mulighed for at afvise virksomheder og foreninger,
som ligger uden for deres forretningsområder, eller som lig-
ger geografisk langt væk.
Til nr. 6
Med ændringsforslaget foreslås det at forlænge kravet til
pengeinstitutternes sagsbehandlingstid fra 10 til 20 arbejds-
dage.
Til nr. 7
Med lovforslagets § 1, nr. 11, indsættes et nyt kapitel 4 a
om basal erhvervskonto.
Af det foreslåede § 13 e, stk. 1, nr. 11, følger det, at et
institut har pligt til at afbryde eller afvikle forretningsforbin-
delsen efter § 14, stk. 5, 1. pkt., eller § 15 i hvidvaskloven.
Det foreslås at ændre »Et institut« til »Instituttet«. Det
foreslåede er en sproglig præcisering uden materiel betyd-
ning.
Til nr. 8
Lovforslagets § 2, nr. 1, ændrer i 1. pkt. i fodnoten til lov
om finansiel virksomhed.
Det foreslås at indsætte »og investeringsselskaber« efter
»kreditinstitutter«. Det foreslåede er en lovteknisk ændring,
så Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/59/EU af
15. maj 2014 fremgår korrekt med sin fulde titel i henvisnin-
gen.
Til nr. 9 og 10
Lovforslagets § 5, nr. 10, er en konsekvens af op-
hævelsen af Europa-Parlamentets og Rådets forordning
924/2009/EF af 16. september 2009 om grænseoverskriden-
de betalinger i Fællesskabet. Ændringen skal foretages i fire
forskellige bestemmelser i lov om betalinger.
Dog er de gældende bestemmelser ikke fuldt identiske
for alle fire tilfælde, hvorfor bestemmelsen er blevet delt
op i flere ændringsnumre passende til den enkelte gældende
bestemmelse.
Derudover fremgik det ved en fejl, at ændringen bl.a.
skulle foretages i § 138, stk. 1, 7. pkt., hvilket rettelig skulle
have været 8. pkt.
Der er tale om en lovteknisk ændring, som ikke indehol-
der materielle ændringer.
L 70 - 2024-25 - Bilag 7: Betænkning afgivet af Erhvervsudvalget den 12/12-24
2955999_0005.png
5
Til nr. 11
Lovforslagets § 7, nr. 1, ændrer i § 28 a, stk. 5, 1. pkt., i
lov om investeringsforeninger m.v.
Henvisningen i den foreslåede bestemmelse til den gæl-
dende ordlyd af § 28 a, stk. 5, 1. pkt., i lov om investerings-
foreninger m.v. er ikke korrekt.
Det foreslås derfor at indsætte »VI og« efter »afsnit«. Det
foreslåede er en lovteknisk ændring.
Til nr. 12
Med lovforslagets § 8, nr. 1, nyaffattes fodnoten til lo-
vens titel i lov om fondsmæglerselskaber og investeringsser-
vice og -aktiviteter.
Af forslaget fremgår to direktiver, som ikke længere er i
kraft, ligesom der er gengivet fuld titel på to andre direktiver
i stedet for blot populærtitler, som ellers er benyttet i fodno-
ten.
Derfor foreslås det at nyaffatte lovforslagets § 8, nr.
1. Det foreslåede er af lovteknisk karakter.
Til nr. 13
Med lovforslagets § 10, nr. 2, indsættes en definitionsbe-
stemmelse i § 9, stk. 1, nr. 44, i lov om forsikringsvirksom-
hed.
Bestemmelsen burde have været indsat som § 9, stk. 1,
nr. 43, i lov om forsikringsvirksomhed.
Det foreslås derfor at nyaffatte lovforslagets § 10, nr.
2, så bestemmelsen kommer til at fremgå korrekt i nummer-
rækkefølgen i det gældende § 9, stk. 1, i lov om forsikrings-
virksomhed.
Det foreslåede er en lovteknisk ændring.
Til nr. 14
Det foreslås at indsætte et nyt ændringsnummer i lovfor-
slagets § 17. Med ændringen foreslås det at ophæve § 4,
nr. 1, i lov nr. 481 af 22. maj 2024, der ellers ville træde i
kraft den 17. januar 2025, jf. lovens § 17, stk. 5. Ændringen
i lov nr. 481 af 22. maj 2024 er til fodnoten til lovens titel
til lov om fondsmæglerselskaber og investeringsservice og
-aktiviteter, som foreslås nyaffattet ved lovforslagets § 8, nr.
1, hvorfor den tidligere vedtagne ændring foreslås ophævet.
Der er tale om en lovteknisk ændring.
Til nr. 15
Lovforslagets § 18, stk. 3 og 4, er undtagelser til det fæl-
les ikrafttrædelsestidspunkt, som er den 1. januar 2024. Stk.
3 vil medføre, at bestemmelser, der supplerer forordningen
om grønne obligationer, vil træde i kraft samtidig med for-
ordningen den 21. december 2024. Stk. 4 vil medføre, at de
ændringsnumre, som er en følge af, at 3. pengeoverførsels-
forordning erstatter 2. pengeoverførselsforordning, vil træde
i kraft samtidig med 3. pengeoverførselsforordning den 30.
december 2024.
Det foreslås at lade de foreslåede stk. 3 og 4 udgå, hvil-
ket vil medføre, at de pågældende ændringsnumre vil følge
ikrafttrædelsestidspunktet for hoveddelene af lovforslaget,
som er den 1. januar 2025.
Ændringen skyldes, at lovforslaget ifølge tidsplanen skal
3. behandles i Folketinget den 19. december 2024. Det be-
tyder, at den vedtagne lov først kan kundgøres den 31. de-
cember 2024. Beholdes de to fravigelser med ikrafttrædelse
tidligere i december, vil der blive tale om lovgivning med
tilbagevirkende kraft.
Til nr. 16
Lovforslagets § 18, stk. 6, fastsætter en overgangsbe-
stemmelse, hvorefter § 6, stk. 2, i lov om Danmarks Nati-
onalbank som affattet ved lovforslagets § 15 ikke skal have
virkning for direktører udnævnt før den 1. januar 2025,
medmindre en repræsentantskabsudnævnt direktør udpeges
af kongen efter denne dato.
Det præciseres med den foreslåede ændring, at det alene
er det nyaffattede 3. pkt., der ikke skal gælde for direktører
udnævnt før den 1. januar 2025.
Der er tale om en præcisering uden materielle ændringer.
Til nr. 17
Lovforslagets § 18, stk. 8, fastsætter en overgangsbe-
stemmelse, hvorefter regler fastsat i medfør af § 245 a,
stk. 4, i lov om finansiel virksomhed, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1731 af 5. december 2023, forbliver i kraft, indtil de
ophæves eller afløses af nye regler udstedt i medfør af §
245 a, stk. 5, i lov om finansiel virksomhed som affattet ved
denne lovs § 2, nr. 15.
Bestemmelsen henviser fejlagtigt til lovbekendtgørelse
nr. 1731 af 5. december 2023, der er forældet. Bestemmel-
sen henviser også fejlagtigt til § 245 a, stk. 5, i lov om
finansiel virksomhed, der rettelig bør være § 245 a, stk. 6.
Det foreslås derfor, at »lovbekendtgørelse nr. 1731 af 5.
december 2023« ændres til »lovbekendtgørelse nr. 1013 af
21. august 2024«, og at »stk. 5« ændres til »stk. 6«.
Det foreslåede er en lovteknisk ændring.
Til nr. 18
Lovforslagets § 18, stk. 8, fastsætter en overgangsbe-
stemmelse, hvorefter regler fastsat i medfør af § 267 h i
lov om finansiel virksomhed, jf. lovbekendtgørelse nr. 1731
af 5. december 2023, forbliver i kraft, indtil de ophæves
eller afløses af nye regler udstedt i medfør af § 267 i lov om
finansiel virksomhed som affattet ved denne lovs § 2, nr. 19.
Bestemmelsen henviser fejlagtigt til lovbekendtgørelse
nr. 1731 af 5. december 2023, der er forældet.
Det foreslås derfor, at »lovbekendtgørelse nr. 1731 af 5.
december 2023« ændres til »lovbekendtgørelse nr. 1013 af
21. august 2024«.
Det foreslåede er en lovteknisk ændring.
Til nr. 19
Med henblik på at følge op på, om formålet med de
indførte regler realiseres og den ønskede effekt af reglerne
materialiserer sig, foreslås det med ændringsforslaget at ind-
sætte en bestemmelse om revision af lovforslagets ændrin-
ger af lov om betalingskonti efter 2 år.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 5. november 2024 og var
til 1. behandling den 19. november 2024. Lovforslaget blev
L 70 - 2024-25 - Bilag 7: Betænkning afgivet af Erhvervsudvalget den 12/12-24
2955999_0006.png
6
efter 1. behandling henvist til behandling i Erhvervsudval-
get.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 1 møde.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og erhvervsministeren sendte den 12. juni
2024 dette udkast til udvalget, jf. ERU alm. del – bilag
238, folketingsåret 2023-24. Den 6. november 2024 sendte
erhvervsministeren høringssvarene og et høringsnotat til ud-
valget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 6 bilag på lovforsla-
get.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig
henvendelse om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 27 spørgsmål
til erhvervsministeren til skriftlig besvarelse. Erhvervsmini-
steren har besvaret spørgsmål nr. 1-26. Udvalget forventer,
at spørgsmål nr. 27 besvares inden 2. behandling.
Anne Paulin (S) Birgitte Vind (S) Pernille Rosenkrantz-Theil (S) Malte Larsen (S) Mette Reissmann (S)
Karin Gaardsted (S) Kim Aas (S) Thomas Skriver Jensen (S) Per Husted (S) Hans Andersen (V) Linea Søgaard-Lidell (V)
Louise Elholm (V)
fmd.
Heidi Bank (V) Mohammad Rona (M) Charlotte Bagge Hansen (M) Betina Kastbjerg (DD)
Kim Edberg Andersen (DD) Pernille Vermund (LA) Steffen W. Frølund (LA)
nfmd.
Lars-Christian Brask (LA)
Helle Bonnesen (KF) Dina Raabjerg (KF) Peter Kofod (DF) Lisbeth Bech-Nielsen (SF) Carl Valentin (SF)
Sigurd Agersnap (SF) Rosa Lund (EL) Katrine Robsøe (RV) Sascha Faxe (ALT)
Siumut, Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Danmarksdemokraterne – Inger Støjberg (DD)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Liberal Alliance (LA)
Moderaterne (M)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Enhedslisten (EL)
50
24
15
15
15
13
10
9
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Alternativet (ALT)
Siumut (SIU)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
7
6
5
1
1
1
1
6