Uddannelses- og Forskningsudvalget 2024-25
L 7 Bilag 1
Offentligt
2913444_0001.png
L 7 - 2024-25 - Bilag 1: Kommenteret høringsoversigt og høringssvar, fra uddannelses- og forskningsudvalget
2913444_0002.png
L 7 - 2024-25 - Bilag 1: Kommenteret høringsoversigt og høringssvar, fra uddannelses- og forskningsudvalget
2913444_0003.png
L 7 - 2024-25 - Bilag 1: Kommenteret høringsoversigt og høringssvar, fra uddannelses- og forskningsudvalget
2913444_0004.png
L 7 - 2024-25 - Bilag 1: Kommenteret høringsoversigt og høringssvar, fra uddannelses- og forskningsudvalget
2913444_0005.png
L 7 - 2024-25 - Bilag 1: Kommenteret høringsoversigt og høringssvar, fra uddannelses- og forskningsudvalget
2913444_0006.png
L 7 - 2024-25 - Bilag 1: Kommenteret høringsoversigt og høringssvar, fra uddannelses- og forskningsudvalget
2913444_0007.png
L 7 - 2024-25 - Bilag 1: Kommenteret høringsoversigt og høringssvar, fra uddannelses- og forskningsudvalget
2913444_0008.png
L 7 - 2024-25 - Bilag 1: Kommenteret høringsoversigt og høringssvar, fra uddannelses- og forskningsudvalget
2913444_0009.png
L 7 - 2024-25 - Bilag 1: Kommenteret høringsoversigt og høringssvar, fra uddannelses- og forskningsudvalget
2913444_0010.png
L 7 - 2024-25 - Bilag 1: Kommenteret høringsoversigt og høringssvar, fra uddannelses- og forskningsudvalget
2913444_0011.png
L 7 - 2024-25 - Bilag 1: Kommenteret høringsoversigt og høringssvar, fra uddannelses- og forskningsudvalget
2913444_0012.png
L 7 - 2024-25 - Bilag 1: Kommenteret høringsoversigt og høringssvar, fra uddannelses- og forskningsudvalget
2913444_0013.png
L 7 - 2024-25 - Bilag 1: Kommenteret høringsoversigt og høringssvar, fra uddannelses- og forskningsudvalget
2913444_0014.png
L 7 - 2024-25 - Bilag 1: Kommenteret høringsoversigt og høringssvar, fra uddannelses- og forskningsudvalget
2913444_0015.png
L 7 - 2024-25 - Bilag 1: Kommenteret høringsoversigt og høringssvar, fra uddannelses- og forskningsudvalget
2913444_0016.png
L 7 - 2024-25 - Bilag 1: Kommenteret høringsoversigt og høringssvar, fra uddannelses- og forskningsudvalget
2913444_0017.png
L 7 - 2024-25 - Bilag 1: Kommenteret høringsoversigt og høringssvar, fra uddannelses- og forskningsudvalget
2913444_0018.png
L 7 - 2024-25 - Bilag 1: Kommenteret høringsoversigt og høringssvar, fra uddannelses- og forskningsudvalget
2913444_0019.png
L 7 - 2024-25 - Bilag 1: Kommenteret høringsoversigt og høringssvar, fra uddannelses- og forskningsudvalget
2913444_0020.png
L 7 - 2024-25 - Bilag 1: Kommenteret høringsoversigt og høringssvar, fra uddannelses- og forskningsudvalget
2913444_0021.png
L 7 - 2024-25 - Bilag 1: Kommenteret høringsoversigt og høringssvar, fra uddannelses- og forskningsudvalget
2913444_0022.png
L 7 - 2024-25 - Bilag 1: Kommenteret høringsoversigt og høringssvar, fra uddannelses- og forskningsudvalget
2913444_0023.png
L 7 - 2024-25 - Bilag 1: Kommenteret høringsoversigt og høringssvar, fra uddannelses- og forskningsudvalget
2913444_0024.png
L 7 - 2024-25 - Bilag 1: Kommenteret høringsoversigt og høringssvar, fra uddannelses- og forskningsudvalget
2913444_0025.png
Uddannelses- og Forskningsministeriet, Jura
Børsgade 4, postboks 2135
1015, København K
Aalborg Universitet
Fredrik Bajers Vej 7K
Postboks 159
9220 Aalborg Øst
Sagsbehandler:
Anton Bennedsen Yalda-Witt på
vegne af Mads Bang
Telefon: 6196 7477
Email: [email protected]
Dato: 20-08-2024
Sagsnr.: 2019-009-00394
Høringssvar over udkast til forslag om ændring af lov om Danmarks Innovationsfond, lov om teknologi
og innovation, lov om offentlige forskningsinstitutioners kommercielle aktiviteter og samarbejde med
fonde og lov om Danmarks Grundforskningsfond (Justering af Danmarks Innovationsfonds opgave
med forskningsfaglige vurderinger for andre ministre, ophævelse af regler om innovationsmiljøer, fast-
sættelse af godkendelsesperiode for godkendte teknologiske serviceinstitutter m.v.)
Aalborg Universitet takker for muligheden for at afgive høringssvar til det foreslåede ændringsforslag vedrørende
Danmarks Innovationsfonds rammer for forskningsfaglige vurderinger. Som et universitet med en betydelig inte-
resse i bevilling af statslige forskningsmidler, ser vi det som afgørende, at ændringerne styrker transparens,
kvalitet og neutralitet i forskningsbevillingsprocessen.
På baggrund af foreliggende forslag har Aalborg Universitet følgende bemærkninger:
Afhængighed og gennemsigtighed:
Det foreslåede ændringsforslag om at lade ministerierne selv stå
for forskningsfaglige vurderinger skaber potentielt usikkerhed omkring potentielle bias og manglende
gennemsigtighed. Det frygtes, at en sådan decentralisering kan svække tilliden til forskningsbevillings-
processen, hvis ikke vurderingerne udføres med fuld neutralitet og uafhængighed. Aalborg Universitet
anbefaler derfor, at der etableres retningslinjer, der sikrer at vurderingerne sikres mod interessekonflikter
og opretholder den nødvendige objektivitet.
Ressourcer og kapacitet:
Overførslen af det forskningsfaglige vurderingsansvar til ministerierne forud-
sætter, at disse besidder tilstrækkelige ressourcer og ekspertise på højeste niveau. Der er en reel risiko
for, at især mindre ministerier ikke har de nødvendige kompetencer til at sikre en vurderingsproces, der
matcher den standard, Innovationsfonden traditionelt har stået for. Det foreslås derfor, at der indføres en
evalueringsmekanisme, hvor ministeriernes kapacitet og kompetencer regelmæssigt vurderes og doku-
menteres,
kvaliteten
i
vurderingsprocessen
kan
opretholdes
og
forbedres.
Klarhed i ansvarsfordeling:
Forslaget om, at vurderingsopgaverne kan overlades til Danmarks Frie
Forskningsfond (DFF), kræver tydelige retningslinjer for ansvarsfordeling og beslutningsprocesser. Det
bør præciseres, hvornår og hvordan en sådan overdragelse kan og skal finde sted, for at undgå overlap
og forvirring i ansvarsområderne. Aalborg Universitet anbefaler, at der udvikles en detaljeret procedure-
beskrivelse, der sikrer, at ansvar og roller er klart defineret og veldokumenteret.
Bevarelse af kvalitet:
Det er afgørende, at decentraliseringen af vurderingsansvaret ikke fører til uens-
artede standarder og dermed svækker kvaliteten af de forskningsfaglige vurderinger og tilliden dertil. For
at modvirke dette bør der indføres ensartede og omfattende kvalitetsstandarder på tværs af alle involve-
rede ministerier og enheder, som skal evalueres løbende.
L 7 - 2024-25 - Bilag 1: Kommenteret høringsoversigt og høringssvar, fra uddannelses- og forskningsudvalget
Potentielle interessekonflikter:
Når ministerier vurderer ansøgninger inden for deres egne områder, er
der en betydelig risiko for interessekonflikter. For at opretholde integriteten i forskningsbevillingsproces-
sen er det afgørende, at der sikres en uafhængig og upartisk vurdering.
Faglig kvalifikation af forskningskyndige:
Aalborg Universitet bemærker desuden, at § 2, stk. 2 i det
foreslåede ændringsforslag tillader, at forskningskyndige med administrativ erfaring kan deltage i vurde-
ringsprocessen. Aalborg Universitet mener, at det er afgørende, at de forskningskyndige, der udpeges
til at vurdere ansøgninger, har dybdegående faglig indsigt og erfaring fra aktiv forskning inden for det
relevante område. Dette vil sikre, at vurderingerne forbliver på højeste faglige niveau.
Aalborg Universitet anerkender potentialet i at inddrage Danmarks Frie Forskningsfond i vurderingsarbejdet, så
længe dette sker på baggrund af klart definerede ansvarsområder, procedurer og retningslinjer. Vi opfordrer til,
at de foreslåede ændringer justeres, så de styrker gennemsigtigheden, opretholder en høj kvalitet i vurderings-
processen og effektivt undgår interessekonflikter.
Tak for muligheden for at afgive dette høringssvar. Aalborg Universitet står til rådighed for yderligere spørgsmål
eller uddybning af vores synspunkter.
På vegne af Aalborg Universitet
Mads Bang
Innovationsdirektør
L 7 - 2024-25 - Bilag 1: Kommenteret høringsoversigt og høringssvar, fra uddannelses- og forskningsudvalget
2913444_0027.png
23. august 2024
Forslag til Lov om ændring af lov om Danmarks Innovationsfond,
lov om teknologi og innovation, lov om offentlige forskningsinsti-
tutioners kommercielle aktiviteter og samarbejde med fonde og
lov om Danmarks Grundforskningsfond
Innovationsfonden kvitterer for ambitionen om at fastlægge en mere hensigtsmæssig og
fleksibel ramme for fondens arbejde med at foretage forskningsfaglige vurderinger for
andre ministerier i forbindelse med uddeling af statslige forskningsbevillinger.
Innovationsfonden lægger til grund for ændringsforslaget og støtter, at det grundlæg-
gende princip om, at uddeling af statslige forskningsmidler sker i åben konkurrence og
på baggrund af forskningsfaglige vurderinger, fastholdes.
Innovationsfonden lægger ligeledes til grund og støtter, at opgaven med at vurdere og
kvalitetssikre uddelingsprocessen og dermed rammerne omkring statslige uddelinger af
forskningsstøtte, fortsat skal være samlet hos Innovationsfonden, uanset hvilken model
for vurdering af konkrete ansøgninger der af hensyn til fleksibilitet og hensigtsmæssig-
hed anvendes, jf. nedenfor.
Endelig lægger Innovationsfonden til grund og støtter, at det i alle tilfælde fortsat vil være
vedkommende ministerier, der har det forvaltningsretlige ansvar for korrekt uddeling af
egne forskningsstøttemidler, herunder gennemfører partshøring, meddeler tilsagn og af-
slag m.v.
Innovationsfonden har hertil en række konkrete bemærkninger til lovforslaget, som føl-
ger.
Innovationsfonden ser positivt på muligheden for at fravige kravet om, at det i alle til-
fælde er fonden, der skal foretage forskningsfaglige vurderinger af konkrete ansøgninger
fra andre ministerier. Innovationsfonden er således enig i, at i tilfælde, hvor sådanne vur-
deringer kan foretages på tilsvarende forskningsfagligt niveau inden for vedkommende
ministeriums eget område, vil det være uhensigtsmæssigt, tidsforlængende for ansøger
og mere omkostningstungt for det statslige forsknings- og innovationssystem, hvis Inno-
vationsfonden er forpligtet til også at foretage vurderinger af sådanne konkrete ansøgnin-
ger.
I de tilfælde, hvor den forskningsfaglige vurdering af ansøgninger finder sted i vedkom-
mende ministerium, finder Innovationsfonden, i overensstemmelse med lovforslaget, at
det er vigtigt, at fonden har til opgave at vurdere, hvorvidt vedkommende ministerium rå-
der over de fornødne forskningsfaglige kompetencer i forskningsudvalg eller lign. til at fo-
retage de konkrete forskningsfaglige vurderinger.
Innovationsfonden
CVR nr. 29 03 56 95
Europahuset, Europaplads 2, 4. sal
8000 Århus
Tel. +45 6190 5000
[email protected]
Innovationsfonden.dk
L 7 - 2024-25 - Bilag 1: Kommenteret høringsoversigt og høringssvar, fra uddannelses- og forskningsudvalget
2913444_0028.png
Innovationsfonden finder, ligeledes i overensstemmelse med lovforslaget og i tråd med
sine indledende bemærkninger, at det er vigtigt, at fonden fortsat har som opgave at vur-
dere uddelingsproceduren, herunder opslagstekst, kriterier, tidsfrister mm., i tilfælde hvor
forskningsfaglige vurderinger af konkrete ansøgninger foretages inden for vedkommende
ministeriums eget område.
Innovationsfonden er ligeledes enig i, at opgaven med at vurdere forskningsfagligt ind-
hold i konkrete ansøgninger fra andre ministerier i visse tilfælde, som beskrevet i lov-
forslaget, kan varetages af Danmarks Frie Forskningsfond, hvis uddelingen vurderes at
falde inden for denne fonds formål. En konkret aftale mellem Innovationsfonden og Den
Frie Forskningsfond vil formentligt skulle udarbejdes som ramme for samarbejdet.
Innovationsfonden finder, i overensstemmelse med lovforslaget og i tråd med indledende
bemærkninger, at det er vigtigt, at fonden fortsat har som opgave at vurdere uddelings-
proceduren, herunder opslagstekst, kriterier, tidsfrister mm., i tilfælde hvor forskningsfag-
lige vurderinger af konkrete ansøgninger foretages med assistance fra Danmarks Frie
Forskningsfond. Det vil ligeledes være Innovationsfonden, der skal være eneste indgang
og som forestår al kontakt med vedkommende ministerier, af hensyn til at opnå en tyde-
lig og ensartet praksis på tværs af sagerne.
Innovationsfonden er enig i, at det i en række tilfælde er hensigtsmæssigt at lade aner-
kendte forskere vurdere de indkomne ansøgninger, særligt hvor forskningsindholdet i an-
søgningerne er væsentligt og/eller komplekst. Med lovforslaget præciseres, at princippet
om anvendelse af anerkendte forskere, der ligger til grund for fondens behandling af an-
søgninger under egne opslag med forskningsindhold, også skal ligge til grund for fon-
dens arbejde med at foretage forskningsfaglige vurderinger for andre ministerier i forbin-
delse med uddeling af statslige forskningsbevillinger, når der indgår væsentligt og/eller
komplekst forskningsindhold i pågældende ansøgninger.
Innovationsfonden foreslår, at det er op til vedkommende ministerium i samarbejde med
Innovationsfonden at afgøre, fra sag til sag, hvorvidt ansøgninger under en given op-
slagstekst fra vedkommende ministerium vurderes at rumme væsentligt og/eller kom-
plekst forskningsindhold.
Innovationsfonden skal i den sammenhæng gøre opmærksom på, at der er betydelige
forskelle i den konkrete vurderingsopgave, der foretages ved ansøgninger under fondens
egne opslag med forskningsindhold, og den vurdering, der typisk foretages i opgaver for
andre ministerier. Hvor opgaven ved ansøgninger med væsentligt og/eller komplekst
forskningshold under fondens egne opslag, f.eks. Grand Solutions-programmet, rummer
en egentlig fagfællebedømmelse, herunder med karaktergivning ud fra de i opslaget an-
givne kriterier, ranking ift. andre ansøgninger m.v., indeholder opgaven med forsknings-
faglig vurdering af ansøgninger for andre ministerier alene en vurdering af, om ansøgnin-
gen rummer et støtteværdigt forskningsindhold eller ej. Karaktergivning, ranking og be-
slutning om bevilling eller afslag foretages i sådanne sager af vedkommende ministerium
og ikke af Innovationsfonden.
2
L 7 - 2024-25 - Bilag 1: Kommenteret høringsoversigt og høringssvar, fra uddannelses- og forskningsudvalget
2913444_0029.png
Innovationsfonden finder, i overensstemmelse med lovforslaget og ligeledes i tråd med
de indledende bemærkninger, at det er vigtigt, at fonden fortsat har som opgave at vur-
dere uddelingsproceduren, herunder opslagstekst, kriterier, tidsfrister mm., i tilfælde hvor
konkrete vurderinger af ansøgninger foretages af anerkendte forskere.
Innovationsfonden er enig i, at der med fordel kan etableres en ramme for fondens ar-
bejde med at foretage forskningsfaglige vurderinger for andre ministerier i forbindelse
med uddeling af statslige forskningsbevillinger, der åbner muligheden for, at der indgås
aftaler med vedkommende ministerier om, at det er fondens forskningskyndige medar-
bejdere, og eventuelt eksterne forskningskyndige eksperter, der vurderer ansøgninger
for vedkommende ministerier.
Sådanne aftaler kan med fordel indgås, hvor forskningsindholdet i ansøgningerne ikke
fordrer dyb forskningsindsigt på fagområdet, og inden for teknologier og forskningsområ-
der, hvor fonden har forskningskyndige medarbejdere ansat. Et eksempel er EUDP un-
der Energistyrelsen, hvis anmodninger til fonden ofte omhandler ansøgninger vedrø-
rende test- og demonstrationsprojekter med et begrænset forskningsindhold, og hvor der
aktuelt er etableret et godt samarbejde. I sådanne tilfælde vil anvendelse af anerkendte
forskere ikke være hensigtsmæssig.
Innovationsfonden er, som nævnt ovenfor, enig i, at det for forskningsfaglige vurderinger
for ministerier i sager med væsentligt og/eller komplekst forskningsindhold vil være hen-
sigtsmæssigt at anvende anerkendte forskere til vurdering af konkrete ansøgninger. Da
fonden imidlertid alene sagsbehandler indkomne anmodninger fra andre ministerier, når
sådanne indløber, vil det variere fra år til år, hvor mange sager der løses ved brug af an-
erkendte forskere, og hvor mange sager der løses i de to andre modeller, som i lovforsla-
get er beskrevet som undtagelser. Det kan derfor ikke udelukkes, at sagerne i enkelte år
kan fordele sig således, at et flertal af sager mest hensigtsmæssigt løses i den ene eller
den anden undtagelsesmodel, f.eks. hvis der kun indkommer få sager, der forudsætter
dyb forskningsfaglig indsigt, herunder fra ministerier, der selv har tilknyttet forskningsfag-
ligt personale eller udvalg. Innovationsfonden opfordrer derfor til, at sådanne behovsfor-
hold og variationer i efterspørgsel mellem årene anerkendes som et vilkår, og at det
fremgår af loven, at det i praksis vil være konkrete behov hos vedkommende ministerier,
der styrer fordelingen af sager.
Innovationsfonden gør desuden opmærksom på, at der med lovforslagets ambition om at
sikre større fleksibilitet og en mere hensigtsmæssig ramme om fondens opgave med at
foretage forskningsfaglige vurderinger for andre ministerier i forbindelse med uddeling af
statslige forskningsbevillinger, etableres tre forskellige modeller for vurdering af konkrete
ansøgninger, jf. nedenfor. Der opstår heraf et behov for at sikre ensartethed på tværs af
opgaverne.
Model 1: Med brug af forskningsfaglige kompetencer tilknyttet vedkommende mi-
nisterier eller med brug af forskningsfaglige kompetencer tilknyttet Danmarks Frie
Forskningsfond
Model 2: Med brug af anerkendte forskere, der er eksterne for Innovationsfonden
3
L 7 - 2024-25 - Bilag 1: Kommenteret høringsoversigt og høringssvar, fra uddannelses- og forskningsudvalget
2913444_0030.png
Model 3: Med brug af Innovationsfondens egne forskningskyndige medarbejdere
evt. suppleret med eksterne forskningskyndige eksperter
Det påpeges, at foranstaltninger, der skal sikre ensartethed, ikke konkret kan beskrives i
loven, men skal beskrives i de retningslinjer, fonden på baggrund af lovens endelige ud-
formning udarbejder som grundlag for den praktiske gennemførelse af opgaverne. Om
sådanne foranstaltningers gennemførelse er omkostningsdrivende, kan ikke vurderes på
nuværende tidspunkt.
Innovationsfonden skal gøre opmærksom på, at lovforslaget kan være drivende for et
øget behov for at anvende faglige følgeomkostninger til honorering af anerkendte for-
skere. Forholdet påvirkes af mulighederne for at indgå aftaler med vedkommende mini-
sterier om, som beskrevet i lovforslaget, at anvende egne forskningskyndige medarbej-
dere i visse sager. Forholdet påvirkes ligeledes af, hvor mange anmodninger fonden
modtager fra andre ministerier og karakteren af disse. Det er således Innovationsfon-
dens forventning, at lovforslaget over en periode vil øge udgifterne til faglige følgeom-
kostninger i form af honorering af anerkendte forskere, men at disse vil variere fra år til
år.
Innovationsfonden er afslutningsvis enig i de foreslåede sproglige præciseringer vedr.
bevillingsbreve (fra ental til flertal).
Med venlig hilsen
Søren Asp Mikkelsen
Vicedirektør, Missioner & Partnerskaber
4