Green Power Denmark anfører, er det er vigtigt, at det i loven pointeres, at
engrosmodellen også indebærer, at elnetvirksomhederne som monopoler er tæt
reguleret. Deres priser og betingelser skal være objektive, gennemsigtige og
ikkediskriminerende og godkendes af Forsyningstilsynet. Herefter finder de
anvendelse over for alle netbrugerne i bevillingsområdet uden aktiv accept eller
underskrift fra den enkelte netbruger.
Konkret ser Green Power Denmark et behov for, at det gøres tydeligt, at
elforsyningslovens § 6 d og § 73, stk. 1, er udtryk for sektorspecifikke
lovhjemmeler, som i indhold også dækker, at elforsyningsvirksomhedernes priser
og betingelser kan fastsættes uden at være genstand for en forhandling og aktiv
accept med netbrugerne. Til gengæld er de kollektive elforsyningsvirksomheder
underlagt krav om metodegodkendelse og tilsyn fra Forsyningstilsynet.
Ministeriets bemærkninger:
Det er ministeriets vurdering, at fremgangsmåden i elforsyningslovens § 73 a,
hvorefter priser og betingelser for anvendelse af transmissions- og distributionsnet,
herunder for levering af ydelser til de kollektive elforsyningsvirksomheder,
fastsættes af de kollektive elforsyningsvirksomheder efter offentliggjorte metoder,
som er godkendt af Forsyningstilsynet, er udtryk for en sektorspecifik lovhjemmel,
som indebærer, at de kollektive elforsyningsvirksomheder kan fastsætte priser og
betingelser for brugerne af nettet, uden at de har været genstand for forhandling og
aktiv accept.
Forsyningstilsynets metodegodkendelse har bl.a. til formål at sikre, at betingelser
og priser er gennemsigtige, objektive, rimelige og ikkediskriminerende.
Forsyningstilsynet fører løbende tilsyn med de kollektive
elforsyningsvirksomhedernes priser og vilkår og kan til enhver tid tage en allerede
godkendt metode op til fornyet vurdering, såfremt dette må vise sig nødvendigt.
Ministeriet er således enig med Green Power Denmark i, at den beskrevne
fremgangsmåde i elforsyningsloven er en undtagelse til det forbrugerretlige
udgangspunkt om et aktivt accepteret aftalegrundlag mellem en erhvervsdrivende
og en forbruger. Ministeriet bemærker, at denne fremgangsmåde udgør en
integreret og væsentlig del af arbejdet på elmarkedet. Ministeriet bemærker
endvidere, at denne arbejdsdeling fsva. godkendelse af metoder for tariffer samt
tilslutning og adgang til nettet fremgår direkte af elmarkedsdirektivet.
Ministeriet vurderer derfor, at praksis på området er klar. Elforsyningslovens § 73 a,
sammen med § 6 d og § 73, udgør en sektorspecifik lovhjemmel, der gør det muligt
at fastsætte priser og betingelser for brugerne af nettet, uden at de har været
genstand for forhandling og aktiv accept. Der er således efter ministeriets vurdering
ikke behov for at præcisere elforsyningsloven.
Side 45/46